Legea care ar permite clientilor magazinelor sa scoata bani cash de pe card la terminalele de plata ale comerciantilor, trimisa la reexaminare de Klaus Iohannis

de Alina Neagu     HotNews.ro
Sâmbătă, 4 iunie 2016, 11:49 Actualitate | Politic

Klaus Iohannis
Foto: Facebook - Klaus Iohannis
Presedintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului o cerere de reexaminare a Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. Legea trimisa la reexaminare largeste sfera persoanelor juridice care pot accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit, pe de o parte, iar pe de alta parte, reglementeaza cadrul juridic pentru acordarea de catre comercianti, la terminalele de plata, la cererea clientului, de avansuri in numerar, care nu pot depasi o suma fixa stabilita, in combinatie cu plata aferenta bunurilor si/sau serviciilor achizitionate.

Seful statului arata, in cererea de reexaminare transmisa Parlamentului, ca "unele prevederi ce pot genera incertitudine juridică și lipsă de previzibilitate în aplicare, motiv pentru care se impune reexaminarea acestora de către Parlament".

Textul integral al cererii de reexaminare (sursa: Administratia Prezidentiala):


Domnului Călin Popescu-Tăriceanu
Președintele Senatului
 
În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată, formulez următoarea
 
CERERE DE REEXAMINARE asupra

Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată

Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată lărgește sfera persoanelor juridice care pot accepta ca mijloc de plată cardurile de debit și cardurile de credit, pe de o parte, iar pe de altă parte, reglementează cadrul juridic pentru acordarea de către comercianți, la terminalele de plată, la cererea clientului, de avansuri în numerar, care nu pot depăși o sumă fixă stabilită, în combinație cu plata aferentă bunurilor și/sau serviciilor achiziționate. Justificată de rațiuni de ordin practic, dar și de faptul că o asemenea procedură este uzuală în multe țări, legea transmisă la promulgare conține însă unele prevederi ce pot genera incertitudine juridică și lipsă de previzibilitate în aplicare, motiv pentru care se impune reexaminarea acestora de către Parlament.

Astfel, art. III din legea transmisă spre promulgare prevede abrogarea alin. (21) și (22) ale art. 3 din Legea nr.70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată. Semnalăm că alineatele cu privire la care se dispune abrogarea nu există în cuprinsul art. 3 din Legea nr. 70/2015 și, întrucât nu poate fi abrogată o reglementare inexistentă, prevederile art. III ar trebui reanalizate. În mod similar, pct.5 al art. I prevede că la art. 3 (din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002), după alin. (2) se introduce un alineat nou, alin. (23). În acest caz, apreciem că este vorba despre o eroare materială (în sensul că noul alineat se introduce după alin. (22) și nu după alin. (2), ceea ce înseamnă însă că, în contextul prevederilor art. III, abrogarea din acest ultim articol nu vizează art. 3 din Legea 70/2015, ci art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002.

În această ultimă ipoteză, în care abrogările vizate de art. III ar putea avea în vedere art. 3 alin. (21) și (22)  din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002, semnalăm că, prin efectul abrogării, faptele prevăzute la art. 21și art. 22 rămân fără sancțiune, motiv pentru care considerăm că se impune nu numai reanalizarea art. III, ci și o reevaluare a întregului art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002, atât sub aspectul sancțiunilor instituite, cât și sub aspectul limitelor acestora.

Sub aspectul clarității normelor, apreciem că probleme în aplicare pot genera și prevederile art. 3 alin. (2) lit. g) coroborate cu cele ale art. 3 alin (23) din legea transmisă la promulgare, potrivit cărora refuzul comercianților de a acorda avansuri în numerar, din soldul existent în casă și din încasările zilei, este considerat de lege contravenție și se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei.


În acest caz, semnalăm că stabilirea conduitei abuzive a comerciantului, pe de o parte, nu este corelată cu norma stabilită la art. 1 alin. (7) din legea transmisă la promulgare (conform căreia în cazul în care numerarul aflat la dispoziția comercianților acceptanți prevăzuți la alin. (4) nu acoperă suma solicitată de utilizatorul de card, clientului i se va oferi suma disponibilă pentru astfel de operațiuni), iar pe de altă parte, aceasta poate afecta libertatea comerciantului de a dispune de lichiditățile sale. De asemenea, expresia “numerarul aflat la dispoziția comercianților” (art. 1 alin. 7) poate fi considerată ca fiind una neclară, întrucât nu se înțelege dacă se referă la suma existentă în casă sau la suma alocată de comerciant acestui tip de operațiuni. Terminologia neclară, precum și caracterul de noutate al mecanismului economic instituit prin legea transmisă la promulgare ar justifica, totodată, și introducerea unei prevederi referitoare la posibilitatea completării normelor metodologice de aplicare.

Legea transmisă la promulgare ar trebui reanalizată și sub aspectul termenului de intrare în vigoare (prevăzut la art. II), astfel încât să permită tuturor autorităților publice, băncilor, altor operatori economici și clienților să își conformeze și să își adapteze conduita cu prevederile noilor reglementări. În acest sens, precizăm că art. 78 din Constituție prevede că legile intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată.
 
PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
KLAUS - WERNER IOHANNIS












[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
2833 vizualizari
  • 0 (4 voturi)    
    Legea unde e valabila ? (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 12:35)

    STEFAN A. [utilizator]

    La consulatele romensti (din Italia cel putin verificat personal) , oricare plata se face EXCLUSIV in bani gheata (EURO) .
    Daca o astfel de lege obliga comerciantii sa accepte plata cu cardul , e cu atit mai necesar ca acelasi stat sa oblige proprile structuri din strainatate (care juritic sint sub incidenta legilor romanesti) sa accepte platile obligatorii (taxa pasaport , taxe legalizare/traducere documente, apostila) cu mijloace electronice (POS) .
    Tot ci chitantierul de hartie de pe vremea RSR se risca nu doar de a deveni de risul colegilor europeni dar si a confirma riscul ca se pot delapida fonduri in valuta (chitantiere duble) .
  • +2 (8 voturi)    
    Pacaleala ! (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 13:39)

    Scapa cine poate [utilizator]

    Legea nu are nici o legatura cu disciplina financiara,din cate stiu eu toti agentii economici trebuie sa dispuna de case de marcat fiscale si nu pot plati cash mai mult de 5000 lei catre un furnizor sau 10000 in total per zi !Mai degraba este o compensatie oferita bancilor pt pierderile de la legea darii in plata pt a mai ciupi niste comisioane de la agentii economici.De aceea limita a fost coborata atat de jos; 10000 de euro rulaj pe an inseamna vanzari de 123 de lei pe zi,atunci cum sa fi obligat sa eliberezi cate 200 lei de mai multe ori pe zi ?Orice comerciant ar trebui sa aiba sa dea rest la o bacnota de 200 de lei sau sa platesti un serviciu ,un salariu,un furnizor !In plus cresc numarul de acte contabile si rapoarte catre banci,cine plateste aceasta munca in plus a contabilului ?
    Aceasta lege vrea sa transfere sarcina bancilor,care nu vor sa instaleze bancomate la sate din cauza nerentabilitatii,in spatele micilor comercianti de gogosi si covrigi care vand 2-300 lei pe zi .Jos Isarescu !
    PS : De ce nu obligati pay pointurile sa elibereze bani,ca tot sunt pline de cash?La sate ar fi suficient sa elibereze cash de catre posta,primarie sau alte institutii publice,de ce transformatii intreprinzatorii privati in sclavi ai bancilor,din partea mea sa crape toate !
  • +2 (4 voturi)    
    hei (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 16:59)

    john70 [utilizator]

    De ce ne trebuie o lege pentru asta?! Ah, am uitat, suntem copii mici si nu putem sa facem nimic fara guvernul-tatic si idiotii de parlamentari.
  • +3 (3 voturi)    
    De ce sa fie obligatorie? (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 20:38)

    Prea_Tarziu [utilizator]

    Hai sa facem si o lege ca parlamentarii sa fie obligati sa faca pizza si sa o vanda cu 3 lei! Cine deschide activitati le deschide pe domeniu nu isi ia angajamentul sa activeze ca o banca! Ce-i enormitatea asta? Ce ///a conceput-o? Isarescu?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă