Curtea Constitutionala a decis ca noua lege a pensiilor este constitutionala. Recunosc ca astept cu nerabdare sa vad motivarea deciziei, data fiind decizia anterioara care a starnit atatea controverse, legata de scaderea pensiilor si mai ales de pensiile magistratilor. Dincolo de curiozitatile mele punctuale, sunt cateva chestiuni care merita discutate. Prima este daca legea noua este buna sau nu. Dupa reactia opozitiei, s-ar putea zice ca introduce modificari majore, pe cand in realitate legea este palida, fata de problemele cu care se confrunta sistemul, si ma refer aici la bani sau mai bine spus la lipsa lor. Sunt trei modificari importante: varsta de pensionare, indexarea pensiilor si pensiile speciale. Daca primele doua au un impact real asupra echilibrului bugetar al sistemului, cel de-al treilea are impact mai degraba mediatic si simbolic, asa ca o sa discut mai departe doar primele doua.

Muncim pana murim? Nu prea.

Majoritatea sistemelor de pensii din lume sunt structurate in asa fel incat asigura plata pensiilor pentru circa 15 ani dupa pensionare. Daca luam in considerare varsta standard de pensionare, in momentul de fata, in Romania sistemul de pensii asigura plata pensiilor in medie pentru 15 ani pentru barbati si 23 de ani pentru femei. Insa daca luam in considerare varsta reala de pensionare care este de mai putin de 54 de ani, putem vedea ca de fapt pensionarii se bucura de beneficiile sistemului public aproape 1/3 din viata. Se ajunge astfel la drepturi foarte generoase, luand in considerare ca Romania este o tara relativ saraca.

Asadar, cresterea varstei reale de pensionare prin descurajarea pensionarilor anticipate prin penalitati mai mari este absolut necesara. Vom vedea insa daca penalitatile sunt suficiente. Data fiind situatia dezastruoasa a sistemului de pensii, ar fi fost nevoie de masuri ceva mai drastice, si anume eliminarea schemelor de pensionare anticipata partiala. Asadar, noua lege merge in directia corecta, dar prea incet.

Exista motive pentru care femeile trebuie sa se pensioneze mai devreme? Nu prea.

Legislatia europeana prevede implementarea progresiva a principiului egalitatii de tratament pentru femei si barbati in domeniul securitatii sociale, mentionand insa anumite exceptii si termene lungi pentru aplicare. Schemele publice (statutory) de pensii pot fi excluse de la principiul tratamentului egal in ce priveste diferentele de varsta de pensionare, daca prin acest lucru se compenseaza o serie de inegalitati sociale de gen (art. 7.1 Directiva 79/7). In tarile membre UE, majoritatea se indreapta spre egalizarea varstelor de pensionare. Conform directivei, Statele Membre sunt obligate sa analizeze periodic situatia sociala pe baza careia se poate aplica exceptia de la principiul egalitatii de tratament si sa decida in ce masura aceste exceptii sunt intemeiate.

Citeste tot articolul si comenteaza peContributors.ro