PDL, intre criza si reforma: false probleme si probleme reale

de Dragos Paul Aligica HotNews.ro
Luni, 7 iunie 2010, 9:31 Actualitate | Opinii

Dragos Paul Aligica
Foto: HotNews.ro
Mai devreme sau mai tarziu trebuia sa platim nota pentru cei 20 de ani de constructie neabatuta si iresponsabila a unui sistem economico-politic distorsionat si ineficient. Am fi avut o fereastra de oportunitate intre 2005 si 2008 cand cresterea economica, resursele europene si conjunctura internationala favorabila ar fi permis o restructurare in termeni mai blanzi. Am irosit-o. Mai mult, problemele au fost agravate exponential prin deciziile guvernului de atunci –decizii de o nesimtire si de o inconstienta ce vor intra sigur, ca titluri de capitol, cu numele si prenumele artizanilor lor cu tot, in manualele de istorie economica. Asa ca azi, vrea, nu vrea, PDL trebuie sa-si asume rolul de reformator. Nu pare ca a dorit-o. Dar acum se vede luat pe sus de evolutii si obligat sa actioneze radical.  

Drumul reformei unei economii in criza trece printre « tigri de hartie si adevarati minotauri ». Asa descrie Moisés Naím in cartea cu acelasi nume, falsele spaime si dileme ale reformei si capcanele sale ascunse dar cu adevarat periculoase. Istoria economica recenta, surprinsa intr-o literatura ce documenteaza pas cu pas fenomenul reformelor radicale, face anticipabile etapele si obstacolele unei reforme precum cea pe care PDL este obligat sa o faca. Rasfoind-o vedem ca nu e nimic special in cazul Romaniei. Alti actori, aceeasi piesa. Lupta dintre reformisti si antireformisti, avand in prim plan partidele, sindicatele, oligarhii si mass-media, este predeterminabila cu o precizie aproape matematica. Nu stim deznodamantul. Dar scenariile posibile sunt relativ bine cartografiate.  

Pe acest fundal, sa privim asadar la cateva probleme false si cateva probleme reale cu care se confrunta PDL, odata ajuns, fara voia sa, cu reforma in brate.

False probleme si pericole

Sa incepem cu un « tigru de hartie », cu o falsa problema. Se vehiculeaza ideea ca daca va merge pe calea reformei radicale, PDL va pierde in mod sigur alegerile din 2012. Ca afirmatie de propaganda politica a adversarilor, este o afirmatie acceptabila. Ca afirmatie de analiza politica, este o mostra de infantilism analitic. Cum poate fi altfel catalogata pretentia ca poti sa rezolvi, anticipand cu doi ani si jumatate, complexa ecuatie a alegerilor democratice intr-o tara caracterizata de atat de multa turbulenta structurala si conjuncturala precum Romania? Sa pretinzi ca poti sa rezolvi aceasta incipienta ecuatie a toamnei lui 2012, pornind de la o singura variabila, adica starea de spirit din vara lui 2010, e echivalentul revelarii unor puteri paranormale.

Nu inseamna ca PDL nu poate sa piarda alegerile. Dar daca le pierde sau le castiga depinde de ceea ce va face pas cu pas, zi cu zi de acum inainte pana in momentul inchiderii urnelor, precum si de o multime de factori interni si internationali, mai mult sau mai putin controlabili sau previzibili. Mai precis: Daca cineva poate deduce rezultatele electorale din noiembrie 2012, avand ca punct de reper zgomotul si confuzia din luna mai 2010, omul acesta isi pierde vremea ca jurnalist sau analist. Capacitatile sale native il recomanda ca potential multi-miliardar sau ca potentat politic planetar. Ce sugereaza toate cele de mai sus despre cei care asculta cu gura cascata profetiile de acest fel, este alta discutie.

O alta falsa problema este si preocuparea legata de soarta lui Traian Basescu. Si in acest caz vedem circulate scenarii onirice: PDL se destrama in august, coalitia Grivco se reface  in septembrie, Basescu este suspendat in octombrie etc... Ca sa poti lua in serios asemenea premonitii iti trebuie ineptitudinea analitica si naivitatea emotiv-juvenila a unui Mircea Cartarascu (ale carui capacitati native nu il recomanda ca multi-miliardar sau potentat dar, din pacate, nici ca analist politic).  

Va inregistra PDL o cadere in sondaje ? Desigur. Va pune aceasta in pericol existenta sa ca partid ? Improbabil. Iar daca cineva isi inchipuie ca Traian Basescu isi va auto-sabota patru ani jumatate de mandat lasand instrumentul politic PDL sa se complaca in deriva, ca va lasa sa se mai repete scenariul suspendarii fara sa raspunda initiatorilor rapid, decisiv si cu putine scrupule sau ca potentialii initatori nu au priceput bine acest ultim aspect, inseamna ca ii scapa ceva esential despre Traian Basescu, adversarii sai si despre politica romaneasca in general.

Pe scurt, cele de mai sus si altele asemenea sunt false probleme. Odata debarasati de ele, sa ne aplecam asupra catorva probleme reale.

Adevaratele probleme

Spuneam mai sus ca exista o literatura solida ce documenteaza pas cu pas, element cu element, fenomenul reformelor precum cea pe care PDL este obligat sa o faca. Reflectand ceea ce se intampla in Romania in oglinda acestei literaturi si concentrandu-ne cu precadere asupra problemei fortei politice ce-si asuma reforma, constatam ca exista cinci conditii pe care trebuie sa le indeplineasca (macar partial) un partid politic care preia responsabilitatea reformei:  

      (1) O identitate doctrinara reformista clar si sincer asumata de cel putin o parte a leadershipului politic ;

      (2) O vointa politica ferm manifestata de cel putin o parte a leadershipului politic ;

      (3) Capacitatea partidului de a mobiliza expertiza apta sa sustina conceptual si tehnic procesul de reforma (capacitate creata de obicei printr-o combinatie de contacte academice, infrastructura intelectuala proprie si mobilizare a expertilor nationali practicieni de varf in domeniile vizate) ;

      (4) Capacitate de organizare si management care sa impuna o linie de coordonare si comanda coerenta, de sus pana jos, atat in aparatul de partid cat si in administratia de stat ;

      (5) Capacitatea de comunicare - atat sub aspectul abilitatii liderilor si al infrastructurii de partid cat si sub aspectul interfetei cu canalele mass media.

Aplicand aceste criterii PDL, constatam ca desi in cateva privinte lucrurile stau vizibil mai bine decat la PNL sau PSD, nu este clar daca potentialul democrat-liberalilor se ridica la inaltimea sarcinii ce le-a fost aruncata de istorie pe umeri.  

   1. PDL este lipsit de claritate doctrinara, iar liderii sai sunt, de prea multe ori, lipsiti de forta si curajul inspiratiei ce vine din credinta in valori si idei . Este adevarat ca este singurul partid care a facut eforturi constante in ultimii ani in directia constructiei doctrinare. Dar iata ca momentul actiunii decisive il surprinde fara ca acest proces sa fie suficient de puternic pentru a insufla viziune si curaj leadershipului si bazei partidului. Or doctrina este exact acea credinta intima ce te ajuta sa te orientezi si iti da curaj si vigoare in momente tulburi sau de cumpana. Iar cand credinta intr-un ideal nu e, nici nu poate fi improvizata. Si acest lucru se simte in gesturile si atitudinile unei bune parti ai liderilor partidului.

   2. PDL pare lipsit de vointa politica. Motivul este evident. Organizatia functioneaza (ca si PSD si PNL) mai degraba ca instrument electoral pentru obtinerea de voturi. Exercitiu guvernarii ca actiune colectiva este secundar si subordonat agendei electorale. Vointa politica a partidului - atunci cand se manifesta - este canalizata cu precadere electoral. Cand lucrurile sunt rutiniere, acest fapt nu e atat de vizibil. In vremuri de criza, e altceva. Incapacitatea de a mobiliza vointa politica pentru acte de guvernare devine vizibila si deranjanta.

   3. PDL are un deficit vizibil de infrastructura intelectuala si expertiza tehnica. Partidul are atat statutar cat si in program intentii foarte generoase in acest sens, dar aceste intentii nu s-au materializat inca in politici de recrutare, training si promovare la nivel de resurse umane si aparat tehnic de partid. Cand lucrurile sunt rutiniere, acest fapt e deranjant dar nu bulversant. O reforma radicala insa este necesarmente dependenta de expertiza tehnica. Cand nu o ai sau nu stii s-o mobilizezi, se vede. Si se simte dureros.

   4. PDL are indubitabile competente electorale la nivel de organizare electorala, dar testul crizei releva carente serioase in structura sa organizationala. Ca sa nu lungim discutia, sa spunem doar ca trei functii esentiale par sa fie intr-o stare de continua improvizatie: (a) leadership, (b) coordonare (atat pe verticala cat si pe orizontala) si (c) comunicare interna.

   5. PDL are probleme grave de comunicare externa. Concluzia majoritatii studiilor este ca o conditie esentiala a succesului reformelor radicale este comunicarea sistematica si intensiva cu cetatenii si cu sustinatorii. Reforma trebuie explicata, promovata si discutata pas cu pas, minut cu minut. Cum poate insa PDL satisface aceste conditii cand : (a) structurile de comuncare si PR ale partidului par sa fie neglijate de lideri si (b) mass media este controlata de adversari ?! Faptul ca nici pana azi PDL nu a reusit sa-si creeze o baza de sustinere mass-media pe care sa se poata sprijini cu incredere, vorbeste de la sine.

Pe scurt, privind comparativ, concluzia este ca PDL are vulnerabilitati notabile pe toate cele patru paliere de evaluare. Acestea sunt probleme reale, nu « tigri de hartie ». Partidul, asa cum arata acum ca organizatie, este (la fel ca si PNL si PSD) bine adaptat sistemului politic creat in ultimii 20 de ani. Poate sa castige confruntari electorale, sa coopteze si administreze clientela, sa exploateze structura de functionare a statului si evident, bugetul de stat. Dar iata ca e obligat la mai mult. Pentru « mai mult » - pentru reforma si guvernare in spiritul ei - este nevoie de mai mult in termeni de viziune, vointa, expertiza si organizare. 

Cele spuse despre PDL se pot aplica la fel de bine si celorlaltor partide. Ne oprim atentia asupra PDL din doua motive:

      (1) Vrea - nu vrea, este pus in pozitia de a face o mutare in perioada imediat urmatoare.

      (2) Este singurul partid de la care oamenii mai au asteptari

Aplicand criteriile identificate mai sus, constatam ca niciun partid de la noi nu are capacitatea reala de a reforma. Ce asteptari poti avea de la partidul patronat de Ion Iliescu, artizanul captalismului romanesc clientelar si al statului coruptiei generale ?! Si ce asteptari poti avea de la celalat partid, de o iresponsabilitate si o impostura de magnitudini istorice, caruia ii datoram irosirea celui mai favorabil moment economic al Romaniei de la Marea Unire pana azi si a carui conducere pare lovita de un infantilism incurabil?!

Una peste alta, PDL are de ales: fie accepta responsabilitatea reformei radicale, fie paseaza altora responsabilitatea. O poate pasa fie retragandu-se acum, fie prelungind agonia sistemului. Farsa economiei romanesti ar mai putea fi jucata o vreme inainte de « grecizarea » finala. Cat de mult, nu stim inca. Dar este clar ca exista suficient timp ca rotativa pasarii problemei si a responsabilitatii gestionari crizei sa se mai invarteasca odata. Fraieri care sa se inghesuie la primire se gasesc in mod sigur.

Optiunile tarii noastre nu arata asadar foarte incurajator. Ce-i de facut, tousi? Dominoul economiilor construite pe datorie si fictiuni macro-economice a inceput sa se prabuseasca in jurul nostru. Si grecii, si ungurii au crezut ca pot evita un deznodamant implacabil. N-a mers la ei, n-o sa mearga nici la noi. Desi in iresponsabilitatea noastra nationala tipica luam lucrurile usor, nu este de gluma. 

Se pare ca, ne place sau nu, daca vrem sa ramanem optimisti, privirea ni se indreapta catre un scenariu in care PDL ar trebui sa accepte pana la capat responsabilitatea reformei. Acest scenariu cere insa ca partidul sa faca eforturi spectaculoase pentru a-si reduce vulnerabilitatile si disfunctionalitatile mai sus discutate. Iar acest lucru nu este deloc simplu. Este ca si cum, in plina furtuna, ar trebui sa repari si reorganizezi nava si in acelasi timp sa o angajezi intr-o batalie decisiva. Iata de ce, atat probabilitatea, cat si sansele de succes ale acestui scenariu sunt greu de estimat. 

Ce credem noi, e un lucru ; ce decide PDL, e altceva. Insa indiferent cum am privi lucrurile, vorba filosofului pare mai actuala ca oricand : « Daca mergi: mergi ! Daca stai: stai ! Dar nu ezita ! ».


Citeste mai multe despre   
+ SHARE      
  
754 vizualizari
  • +9 (9 voturi)    
    Poporu roman.....slab...foarte slab... (Luni, 7 iunie 2010, 9:07)

    legolas1979 [utilizator]

    Dintotdeauna in istoria omenirii salturile inainte in civilizatie si in schimbarea destinului unui popor s-a facut cu forta...de foarte multe ori ceea ce a facut conducatorul unui popor sau imperiu nu a convenit oamenilor din popor...dar in final si dupa zeci sau sute de ani s-a dovedit ca un singur om sau o mana de oameni au fost cei care au obligat la saltul inainte...Acum eu nu spun ca Base o fi marele mesia si mantuitor de popoare...dar va atrag atentia ca nu intotdeauna ceea ce vrea poporul este si bine...pentru ca poporul asta ...mai ales romanii este format 75 % din oameni needucati...care asculta manele...se uita la televizor la toate porcariile...si fac audienta la emisiuni de toata jena...care arata nivelul de inteligenta a celor ce privesc, adica foarte jos...Si atunci...sa am incredere si sa dau crezare la urletele si tipetele unor falsi pensionari de 55 de ani care se dau cu capu de asfalt pe strada ca nu au ce manca?...oare nu era mai bine sa munceasca pana la 65 de ani si sa nu mai iasa la pensie anticipata?(cunosc destui care aveau loc de munca f. bine platit dar au preferat sa se pensioneze la 50 de ani...si nu ca erau bolnavi...e alegerea lor...credeau ca o sa fie o vacanta continua pe banii mei?)...Oare sa am incredere in bolnavii inchipuiti de 40 de ani care se plimba acu pe holurile spitalelor disperati ca le taie pensiile?...si se plang ca-i condamna guvernu la moarte?...Poporu trebuie sa invete sa isi ia viata in maini...sa fie responsabil...cumpatat...sa nu se intanda mai mult decat e plapuma la credite pentru masini si frigidere...sa nu astepte pomana de la stat...Ca nu e de vina boc de jegu si mizeria de pe strazi....de incultura si manele...
  • +3 (5 voturi)    
    Excelent articol (Luni, 7 iunie 2010, 10:10)

    Lucius [utilizator]

    poate pe alocuri putin pompos, dar excelent, muult peste media articolelor din presa noastra si a altor bloguri. Tine-o tot asa, o sa te citesc.

    Un singur lucru ar mai fi de adaugat. PDL-ul poate actiona si pe alte planuri pentru a nu cadea prea tare, ortogonale cu contextul prezentat. De exemplu, poate face un pact cu PSD-ul si trece o lege electorala cu un uninominal pur si astfel scoate PNL-ul din joc si minimiza pierderile (chiar daca nu isi rezolva restul problemelor, pentru ca este sigur ca nu vor deveni fat frumos dintr-o broasca mai putin raioasa :) )
  • +7 (11 voturi)    
    Adevarata problema.. (Luni, 7 iunie 2010, 10:12)

    hellscream [utilizator]

    Cu siguranta aceasta este nota de plata pentru 20 de ani de politica incoerenta. Este absolut jenant ca hotii striga hotii... adica PSD si PNL care s-au succedat si completat la guvernare ani buni vin acum sa arunce cu noroi in cabinetul Boc. Nu Boc a adus tara in aceasta ipostaza... au facuto cu brio toti politicienii care se afla in parlament la ora actuala.
  • +4 (4 voturi)    
    Dar chiar e nevoie de reforma la romani? (Luni, 7 iunie 2010, 11:33)

    bogdan192 [utilizator]

    Prefer sa plec de la premisa ca nici un politician roman nu intra in politica de dragul electoratului.
    Extrapoland, orice PDL-ist nu o sa aiba in minte binele votantilor cand ajunge pe un scaun de parlamentar.

    Prin urmare problema cea mai mare a PDL-ului nu e daca poate sa faca reforma, ci daca vrea sa faca reforma.
    Pe de o parte unii membri abia au ajuns la borcanul cu miere, si de furat, slava domnului, inca mai este, iar pe de alta parte altii amana delapidarile pentru cand vistieria e cu adevarat plina. Cred ca problema e un pic mai simpla daca privesti din unghiul asta. Pur si simplu pot astepta pana totul se duce de rapa (eventual invocand greaua mostenire) si furand intre timp pana nu mai au de unde, sau pot sa se apuce sa carpeasca hardughia in mers, sperand in vremuri mai bune.
    Un politician cu scaun la cap, care are propriul buzunar in minte si dorinta de a manca cat mai mult din borcanelul de miere, ar alege in mod evident sa faca un pic foamea si apoi sa profite din plin pe iesirea din criza. Fripturistii vor alege varianta de capatuire rapida (si mult mai evidenta).
    Deja cred ca incep sa se separe, volens nolens, fripturistii de politicienii de cariera in PDL, vezi dezertarile catre PSD (mama fugarilor din alte partide), problemele cu nominalizarile pentru CC si mai nou tot mai multe voci din interior care cer capul lui Motoc (pardon, Boc).
  • +1 (5 voturi)    
    Jos Pensionarii PSD-isti! (Luni, 7 iunie 2010, 13:23)

    Johnny [anonim]

    sa-i vedeti cum se cearta pe locurile de jucat table din Piata Minis.....


    cu ochii pe vizor si fara sa carteasca in fata tavalugului comunist, acesti impotenti umani trebuie goniti in fata sediului PSD din Kisselef: acolo sa-si strige pasurile si sa recupereze din demnitate (daca au avut vreo farama vreodata)
  • +1 (5 voturi)    
    PNL inconstient??? ... dar, oare a avut de ales??? (Luni, 7 iunie 2010, 13:29)

    Oreste [utilizator]

    MENTIUNE: sunt profund dezamagit de masurile de stanga ale guvernarii PNL (Tariceanu) 2005-2008.

    Acestea fiind zise, sa analizam putin situatia a ceea ce s-a petrecut:
    1. 2004 Alianta DA (PNL+PD) castiga alegerile.
    2. 2005 - presiuni ale lui Basescu pentru demisia guvernului Tariceanu si ... fortarea unor alegeri anticipate! ... oare?????
    3. Fortarea "unirii" - Scindarea PNL intre Tariceanu si Stolojan si ... formarea PDL
    4. Guvern PNL minoritar care adopta multe masuri de stanga (PSD) pentru supravietuire.

    Daca insa Tariceanu si-ar fi dat demisia ca premier, tare mi-e ca la conducerea guvernului (si a pnl-ului) venea Stolojan, ceea ce ar fi dus la DISPARITIA PNL.

    SUMAR: Guvernare PNL 2005-2008 cu cresteri de pensii, marire aparat admin., crestere econ de 7-8% DAR cu deficit de 5%, etc. .. dar si opozitia la marirea lefurilor in educatie.

    In mod normal ar fi trebuit ca PNL sa nu cedeze santajului, guvernul ar fi fost demis, iar ei si-ar fi pastrat ideologia si coloana vertebrala.

    DAR ... ar fi fost apreciata aceasta atitudine de alegatorii romani "manelizati" si cu un Basescu in plina ascensiune? Ma indoiesc.
    Efectul ar fi fost un PNL de 9-10%, nu dublu ca in zilele noastre - asta este pretul rezistentei lui Tariceanu si a EXISTENTEI PNL-ului.

    CONCLUZIE:
    1. intr-o tara unde partidele NU mai au IDEOLOGIE CI DEMAGOGIE, o pozitie demna si de dreapta nu ar fi fost apreciata la justa ei valoare, PNL-ul ar fi disparut ca partid (ma rog, ar fi ramas la un 7-8%, ca UDMR) iar pe scena polititca am fi avut DOAR psd si pdl ca optiuni principale.

    2. Este un pret mare de platit dar, pe undeva, si noi suntem vinovati de lipsa optiunilor unui partid (PNL) de a supravietui si a se constitui intr-o alternativa viabila pentru viitor.

    P.S. Masurile PDL de taieri sunt masuri de dreapta, deci PNL ar fi bine sa le sustina, pentru ca tot ei (pnl) au fost cauza amplificarii lor.
    Insa lipsa unui program PDL coerent de redresare economica e DEZAMAGITOARE
    • +3 (3 voturi)    
      GRESIT (Luni, 7 iunie 2010, 13:43)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Oreste

      PNL a sacrificat interesele NATIONALE inaintea celei mai mari crize economice globale - contra PUTERII, ceea ce face din PNL un partid i-legitim, pt. ca nu mai reprezinta interesele unui electorat ci reprezinta si actioneaza exclusiv in interes de partid.


      Chiar si daca nu ar fi urmat o criza globala, un astfel de partid nu merita sa supravietuiasca - pentru ca avem deja un precedent: un partid ca PDL care si-a sacrificat de 2 ori in ultimii 6 ani propria clientela politica si interesul de partid in favoarea intereselor NATIONALE: in 2007 si 2010
      • +2 (2 voturi)    
        Care interese? (Luni, 7 iunie 2010, 16:48)

        Oreste [utilizator] i-a raspuns lui Anonim

        De acord cu tine ref. PNL si interese nationale. Asta am spus-o si eu, insa constatam dezamagit ca o atitudine verticala nu ar fi fost apreciata atunci ... iar acum nimeni nu s-ar fi uitat la un partid de 8-9%.

        2010 de acord.
        Dar 2007? ce interesa nationale au primat in fata celor de partid (pdl)?
        • +3 (3 voturi)    
          Precedentul PDL din 2007 (Luni, 7 iunie 2010, 18:13)

          Anonim [anonim] i-a raspuns lui Oreste

          PDL si-a sacrificat in 2007 clientela politica alegand iesirea de la guvernare in schimbul ramanerii alaturi de PNL dar cu pretul renuntarii la principii si la promisiunile electorale; PNL cerea PDL eliminarea Monicai Macovei din guvern in schimbul ramanerii la putere

          S-a dovedit mai tarziu ca PDL a castigat electoral - si principial - din alegerea de a nu fi complicele PNL la distrugerea economiei Romaniei pe crestere economica

          Asta s-a materializat in premiera castigarii unor alegeri in 2008 de catre PDL, fara ca macar PDL sa beneficieze de televiziunile, banii si pomenile de la buget de care au beneficiat clientela PSD si PNL

          Pe termen lung se pare ca principiile conteaza si in Romania daca ramai in joc long enough to play it

          Asta dovedeste ca PNL a ramas in joc degeaba
          • +2 (2 voturi)    
            PDL nu mai era la guvernare din 2005 (vara) (Luni, 7 iunie 2010, 19:02)

            Oreste [anonim] i-a raspuns lui Anonim

            Din cate mi-aduc eu aminte, PDL a fost dat afara de la guvernare din 2005 (vara) cand toti ministrii, secretari de stat, etc. din PDL au fost poftiti afara de catre mr. Tariceanu.

            Tot din amintiri, mi-aduc aminte de sustinerea data Monicai Macovei, dar de la influenta acestei pozitii pana la beneficii in alegerile din 2008 - pare mai mult o speculatie.

            Oricum, au fost de apreciat pozitia PDL referitor seful SRI in 2004 (a fost din PSD parca), sustinerea lui Dacian Ciolos (PNL) in 2009 in Parlamentul European in detrimentul afacerilor externe ale partenerilor de atunci (PSD), etc.
            • -1 (1 vot)    
              Memoria inseala. Bazeaza-te pe fapte. (Luni, 7 iunie 2010, 19:44)

              Anonim [anonim] i-a raspuns lui Oreste

              PD/PDL a guvernat din 2005 pana in martie 2007 cand tariceanu, PSD si PNL au exclus PDL de la guvernare.
              Momentul exluderii PDL datorita faptului ca nu a vrut sa renunte la macovei s-a suprapus cu suspendarea lui basescu si cu izolarea PDL de catre PSD si PNL : mediatica, politica si dpdv a pomenilor bugetare

              Anul 2008 a reprezentat o premiera politica pt. ca niciodata in 20 de ani nu s-au coalizat toate partidele cu toata forta bugetului romaniei si cu toata media romaneasca impotriva unui singur partid

              Ziua, 27 martie 2007


              Miza Blaga - Berceanu - Macovei

              Liberalii le-au solicitat democratilor sa-i inlocuiasca pe Blaga, Berceanu si Macovei, dar Boc a refuzat vehement aceasta varianta. Democratii i-au acuzat pe liberali de masinatiuni cu PSD criticand, odata-n plus, amanarea euro-alegerilor. La randul lor, liderii PNL au fost de parere ca pedistii au scris epitaful Aliantei D.A. in momentul in care au hotarat sa participe pe cont propriu la europarlamentare.(Razvan GHEORGHE)

              http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/2007-03-27/regrete-eterne.html
              • +1 (1 vot)    
                Ba nu prea inseala (memoria) - 2005/2007 (Marţi, 8 iunie 2010, 12:16)

                Oreste [anonim] i-a raspuns lui Anonim

                Macovei a fost demisa in 2005. Insa ai dreptate cand spui ca alianta DA s-a destramat oficial in 2007. Si tot in 2007, orice picior de PDL-ist a fost dat afara.

                INSA, PRIMA remaniere a guvernului a fost in 2005 (cand au picat Macovei, s.a)

                Uite niste linkuri:
                1.
                07.04.2005: http://www.zf.ro/politica/noul-guvern-tariceanu-a-primit-votul-parlamentului-3033536/

                2. 22.07.2005: http://www.gds.ro/Eveniment/2005-07-22/Tariceanu+drege+demisia+cu+o+remaniere --> (Cel putin patru ministri pleaca de la Palatul Victoria. Intre cei vizati: Monica Macovei, Ene Dinga, Mircea Cinteza, Ionut Popescu si Sulfina Barbu)

                3. http://www.antena3.ro/stiri/politica/bilantul-guvernului-tariceanu-la-final-de-mandat_60547.html
                • 0 (0 voturi)    
                  Din Linkurile tale te dovedesti mincinos (Marţi, 8 iunie 2010, 20:35)

                  Anonim [anonim] i-a raspuns lui Oreste

                  1. Ministerul Justiţiei a fost condus, în prima fază, de independentul Monica Macovei, care a deţinut această demnitate până în 5 aprilie 2007. Locul Monicăi Macovei a fost luat de liberalul Tudor Chiuariu, care a ocupat fotoliul de la Justiţie până în 10 decembrie 2007. El şi-a dat demisia după ce şeful statului i-a solicitat primului-ministru remanierea din funcţie a ministrului Justiţiei. Portofoliul a fost preluat de Teodor Meleşcanu, ca interimar, acesta fiind şi ministru al Apărării, până în 29 februarie 2008. Ultimul ministru de la Justiţie a fost Cătălin Predoiu, un tânăr avocat, independent, ulterior devenit membru PNL.

                  Antena 3
                  18 decembrie 2008

                  Sau: Rompres, Guvernele Romaniei, Guvernul CP tariceanu,

                  Ministrul justiţiei
                  - Monica-Luisa MACOVEI (29 dec. 2004-4 apr. 2007)


                  http://documentare.agerpres.ro/guverne.php?i=12
  • +2 (4 voturi)    
    Excelenta analiza (Luni, 7 iunie 2010, 13:33)

    Proasta Scolii [utilizator]

    O analiza pragmatica ,excelenta !
    Felicitari !
  • +2 (2 voturi)    
    Intr-adevar , excelet articol (Luni, 7 iunie 2010, 14:42)

    Mary [anonim]

    Ca de obicei, dl Aligica nu dezamageste si face o analiza politica excelenta PDL. Ma intreb insa daca cineva de la PDL si nu numai unul sau doi cii toti , ar tebui sa-l studieze punct cu punct. Au sansa istorica sa faca ceva pentru aceasta tara si le trebuie oameni cu mare tarie de caracter, capabil sa faca acest lucru. Acum au sansa de a demonstra ca sunt un altfel de partid politic. Daca sunt. Nu se pot baza pe nici un fel pe o cooperare din partea PSD sau PNL, care nu au inteligenta politica de a castiga procente prin a "pune osul la treaba", ci stiu un singur lucru "demolare".
    Deci , este greu de prevazut ce se va intampla.
  • +2 (2 voturi)    
    UN OM REALIST!!! (Luni, 7 iunie 2010, 15:07)

    passadena [anonim]

    Un om care intradevar face o analiza politica foarte buna,un om realist si constiient de ceea ce spune.
    Am putea face o compartaie intre PDL si partidele din opozitie,care stiu sa arunce cu gunoi si vorbe grele in PDL,dar nu pun umarul si coopereaza,desi traim vremuri grele si cu toate astea ei mint si dezinformeaza populatia prin intermediul mass-media!!!
  • -2 (2 voturi)    
    La alegeri s-ar descurca, ca mai pot fura ! (Luni, 7 iunie 2010, 15:29)

    Radu Humor [utilizator]

    " Este singurul partid de la care oamenii mai au asteptari "
    Numai ca singura asteptare a romanilor este ca acesti actori mai mult decat mediocrii, sa paraseasca, indiferent cum, scena politica, pe care si-au demonstrat din plin incompetenta, dorinta de a se imbogati cu orice pret pana la cea de-a treia spitza!
    Faptul ca se compara situatia exploziva si insuportabila din tara cu cea a unei nave pe timp de furtuna, fara a se aduce in discutie rolul comandantului, tradeaza constientizarea ca nu Piratul este cel care ar putea sa mai salveze ceva !
  • -2 (4 voturi)    
    Lupta logicii cu paranoia (Luni, 7 iunie 2010, 18:31)

    Man at (net)work [anonim]

    Să nu confundăm verbiajul cu bogăţia de idei şi numerotarea alineatelor cu ordonarea argumentelor.

    Dl Aligică face paradă de "erudiţie", dar, ici-colo, "se demască".
    De exemplu:
    "(PDL) Este singurul partid de la care oamenii mai au asteptari."
    "...mass media este controlata de adversari."

    Ce valoare de adevăr au aceste aserţiuni?

    Şi închei cu o mostră de anacolut, care arată că logica nu poate ţine în frâu paranoia:

    "Iar daca cineva isi inchipuie ca Traian Basescu isi va auto-sabota patru ani jumatate de mandat lasand instrumentul politic PDL sa se complaca in deriva, ca va lasa sa se mai repete scenariul suspendarii fara sa raspunda initiatorilor rapid, decisiv si cu putine scrupule sau ca potentialii initatori nu au priceput bine acest ultim aspect, inseamna ca ii scapa ceva esential despre Traian Basescu, adversarii sai si despre politica romaneasca in general. "
  • +3 (3 voturi)    
    sanse (Luni, 7 iunie 2010, 20:25)

    cristoiu [anonim]

    Adaug un atu PDLului,in incercarea (daca va dori,bineinteles) de a reforma tara. Ma refer la trei lucruri : 1) Beneficiaza de sustinerea presedintelui Traian Bassescu ,care stie sa conduca sigur o nava,mai ales in conditii precare.Nu este o figura de stil,un comandant de nava este garantat de cele mai mari companii de asigurari. 2)Se pare ca populatia a inteles gravitatea crizei si nu mai reactioneaza la indemnurile la lupta a liderilor sindicali,lideri corupti si inregimentati politic. 3) Conducerea principalelor partide de opozitie este slaba si in urmatorii cativa ani nu va putea deveni credibila,mai ales ca nimeni nu poate sugera solutii,austeritatea fiind singura cale corecta deocamdata.
    • 0 (0 voturi)    
      Nimeni (Joi, 10 iunie 2010, 22:53)

      HESS [anonim] i-a raspuns lui cristoiu

      Nici unul dintre partidele din romania nu vor face nimic din ce ar trebui.Clasa politica este cangrenata iar cangrena sa extins in 20 de ani in toooate institutiile statului.Si cel mai rau in cele care ar trebui sa fie exemplu cinstei.,JUSTITIE,POLITIE ,GARDA FINANCEARA,SERVICII SECRETE, SI MULTE ALTELE.Curatirea poate incepe dar omul politic ar trebui sa fie incoruptibil,fara firme sau actionar al unor firme,fara sa fi practicat traficul de influenta, Mai mult.,sa aiba demnitate,curaj,si interesat de natiunea romana.Uita-te in jurul tau si daca gasesti asa ceva .Un partid cu acest tip de politicieni.


Abonare la comentarii cu RSS
Rosia Montana
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version