Ambasadorul american Nicholas Taubman le-a raspuns, in discursul sau de adio, tuturor celor care l-au criticat pentru atitudinea "nediplomatica" pe care a avut-o cand a criticat reforma justitiei, clasa politica din Romania si lupta anticoruptie. Prea critic, prea dur? Taubman a fost mereu un diplomat, a raspuns prin exemple americane, a vorbit in adevaruri general valabile atunci cand a tras semnalele necesare si a suscitat mania politicienilor romani.

Unii spun ca semnalele trase de Taubman privind justitia si lupta anticoruptie au fost puternice, altii ca a vorbit in termeni prea generali si ca nu a pus degetul pe marii corupti, ci a facut comparatii cu situatii din America.

La conferinta de presa de joi i s-a ridicat, printr-o intrebare, mingea la fileu, pentru a se referi exact la marea coruptie. Dar el a continuat sa fie diplomat si sa spuna ca nu este posibila eradicarea coruptiei din Romania daca cei descoperiti ca fac acte de coruptie nu ajung in instanta, rapid, si nu sunt pedepsiti, pentru a fi un exemplu si a descuraja manifestari ulterioare similare.

"Actele de coruptie nepedepsite scad increderea si credibilitatea unei democratii si franeaza cresterea economica si investitiile. Intr-un stat de drept, doar un sistem juridic independent, lipsit de interventii politice poate inlatura coruptia", a spus in discursul sau ambasadorul Taubman.

Misiune grea, dar nu imposibila

Obiectiv vorbind, a fost destul de greu sa ii urmezi lui Michael Guest sa critici coruptia din Romania. Acesta din urma a fost ambasadorul american cel mai critic la adresa coruptiei, fapt pentru care a avut o relatie tensionata cu Iliescu si Nastase.

Mai tineti minte avertizarile sale? "Inteleg de ce oamenii de afaceri cu conexiuni in interior nu doresc legi dure, inteleg de ce unele privatizari iau atat de mult, stiu cine sunt "lichidatorii", stiu ce se intampla cu conturile lor bancare atunci cand cumpara o firma, inteleg fortele care se opun restituirii proprietatilor", a spus Guest, subliniind ca situatia “trebuie sa ia sfarsit" si ca "pentru prea mult timp, cei din interiorul acestei tari si-au folosit functiile si legaturile si influenta pentru a impiedica Romania sa-si atinga potentialul".

Care a fost raspunsul presedintelui si premierului de atunci al Romaniei? Nastase a ramas celebru cu afirmatia lui, care nu e concurata decat de cea cu ouale: „Daca e o problema, spuneti, mai baieti, cine e ala corupt pe care sa-l impuscam pe stadion! Ne tot plimbam cu coruptia in gura. O scoatem afara din tara, o intoarcem, ne tot jucam cu povestile astea si nu are rost”.

Mai putin pitoresc a fost Ion Iliescu: „Nici un ambasador al nici unei tari nu vine sa ne dea noua lectii in materie de lupta impotriva coruptiei. Mai spunem, mai mult, ca un ambasador ar trebui sa manifeste ceva mai multa prudenta si statutul unui ambasador nu-i permite si nu ar trebui sa-i permita sa se pronunte asupra problemelor interne din tara in care este acreditat. El este reprezentantul unui sef de stat catre un alt sef de stat si el nu are a se amesteca in treburile statului respectiv si in politica Guvernului respectiv. Este problema noastra, inainte de toate, lupta impotriva coruptiei”.

Prea dur pentru o clasa politica "finuta"

Taubman a iesit si el cu mesaje clare, dar mai diplomatice, in momentele critice ale vietii politice romanesti. A atras si el atentia ca lupta anticoruptie nu face progrese, a atras si el atentia asupra reformelor din sistemul judiciar. Spre deosebire de politicienii care s-au simtit lezati, eu cred ca a facut-o intr-un mod diplomatic, poate mult prea diplomatic pentru o clasa politica romaneasca ce intelege doar mesaje care echivaleaza cu un pumn in figura.

In noiembrie 2007, Taubman a criticat decizia Camerei Deputatilor de modificare a Codului Penal si Codului de Procedura Penala, intr-o tentativa de a reduce independenta procurorilor, si a precizat ca acestea transforma legea actuala intr-o "lege proasta". "Nu sunt avocat, si nici judecator. Dar bunul-simt ne spune ca o lege care ar face aproape imposibile activitatile de perchezitie ale politiei, daca nu informeaza suspectul in prealabil, - de exemplu intr-un caz de trafic de droguri - este o lege proasta", a spus el.

Primii care l-au atacat au fost liberalii. Bogdan Olteanu a spus ca Taubman si-ar fi obtinut postul de la Bucuresti in urma unor practici care in Romania ar fi percepute drept corupte - a contribuit la finantarea campaniei presedintelui George W. Bush.

Nici premierul Calin Popescu Tariceanu nu a stat departe de disputa si a spus si el ca apreciaza drept nefiresti declaratiile facute de ambasadorul SUA la Bucuresti: "legile sunt proaste, dar in acelasi timp nu mi se pare firesc ceea ce a facut ambasadorul". La cateva zile de la declaratiile lui Taubman, ministrul liberal al justitiei Tudor Chiuariu le cataloga drept "deplasate". El aprecia ca "nu este rolul" unui diplomat sa se pronunte asupra legislatiei din tara in care isi desfasoara activitatea.

Atitudinea lor i-a incurajat pe alti politicieni sa li se alature in critica lui Taubman. Vicepresedintele PRM, Lucian Bolcas a declarat ca un ambasador nu are menirea sa faca aprecieri la adresa Parlamentului si a legislatiei, iar senatorul conservator Sergiu Andon a declarat ca afirmatiile lui Nicholas Taubman despre Parlament sunt un "amestec incalaficabil in activitatea unei inalte institutii a statului roman".

Totusi, ambasadorul a continuat sa critice Parlamentul atunci cand a spus ca acesta ar trebui sa nu mai intimideze si sa nu incrimineze presa si s-a aratat mirat de reactiile virulente impotriva TVR care a publicat inregistrarea cu Decebal Traian Remes, fostul ministru al agriculturii, in timp ce lua mita.

Sa fie aversiunea politicienilor motivata si de faptul ca Taubman a indraznit sa le faca recomandari sa "revina la misiunea de a guverna in interesul tuturor romanilor", intr-un prim an al aderarii la UE, cand Romania a fost caracterizata de disputa deschisa dintre cele doua palate? Criza politica generata de procesul de suspendare a sefului statului ridica semne de intrebare dincolo de granitele Romaniei in privinta unui mediu potrivit pentru oportunitatile de afaceri si a directiei in care se indreapta tara, a spus Taubman.

Dupa suspendarea din functie a lui Traian Basescu, intr-un interviu acordat saptamanalului 22 in mai 2007, ambasadorul a criticat sever coalitia anti-Basescu, pe cei "322", si a atras atentia ca statutul de membra NATO si UE al Romaniei "impune respectarea unor standarde inalte de guvernare democratica, nu doar in teorie, ci si in practica". Inaintea referendumului din 19 mai 2007 s-a aratat ingrijorat de informatiile despre jocuri si tactici politice, care nu i se par "fair-play".

"Ceea ce am spus, am spus din inima, ca de la prieten la prieten"

Nicholas Taubman a incercat sa se explice dupa fiecare reactie agresiva a politicienilor romani: a vorbit in calitate de prieten al Romaniei. De ce a simtit nevoia sa vorbeasca?

"Pentru ca am ajuns sa tin la romani. Romanii sunt oameni foarte calzi si primitori cu mine si cu sotia mea. S-au intamplat multe lucruri si tot ce am facut am facut-o in calitate de prieten al Romaniei. Cand mi se va termina mandatul voi iesi din corpul diplomatic, nu voi fi promovat de aici. Am incercat doar sa fac tot posibilul pentru a fi parteneri mai puternici, iar Romania sa aiba o democratie puternica", spunea el intr-un interviu acordat HotNews.ro.

Taubman a revenit asupra acestei idei in discurul sau de ramas bun. "Ceea ce am spus, am spus din inima, ca de la prieten la prieten. Desi erau remarce critice, toate aveau un scop constructiv si veneau din partea unui prieten al acestei tari. Prietenii adevarati nu iti spun ce sa faci, insa iti spun ceea ce gandesc", a spus ambasadorul american.

Alaturi de Bechtel, pana la capat

Taubman a atras joi atentia, fara diplomatie de aceasta data, asupra proastei infrastructuri din Romania, vitala dezvoltarii economice. "Un alt ambasador in Romania mi-a spus chiar inainte de incheierea mandatului sau ca nicio companie importanta din tara sa nu ar veni in Romania. el a spus ca materiile prime si produsele finite nu pot fi transportate eficient pe drumurile din Romania si folosind sistemele de transport de aici", a povestit ambasadorul american.

O poveste adevarata, dar este oarecum ciudat sa fim trasi de urechi cand o mica parte de vina o are si o companie americana. "Nu veti fi competitivi pentru vecinii vostri sau pentru partenerii europeni pana cand drumul catre Europa nu va fi terminat", spune Taubman. Drumul spre Europa este construit, in parte, si de Bechtel.

O critica indreptatita a activitatii lui in Romania ar putea fi sustinerea acestei companii, in conditiile in care numai ultimele zile au fost pline de critici la adresa termenelor de executie a autostrazii Transilvania si a calitatii acestora.

Obiectiv, il intelegi: este vorba despre o companie americana pe care el, ca ambasador al Americii, trebuie sa o apere. Contractul cu Bechtel este facut in avantajul statului roman, compania il onoreaza asa cum trebuie, se inscrie in termenele de executie si in parametrii de calitate, spune ambasadorul.

El a amintit adesea ca actualul Guvern al Romaniei a semnat contractul cu firma Bechtel. "Vechiul contract a fost abrogat si Romania i-a transmis firmei Bechtel ca vrea unul nou. „Ce ati vrea sa stipuleze”, a intrebat Bechetel si, in principal, a facut exact ce si-au dorit autoritatile romane", a spus in interviul pentru HotNews.ro Nicholas Taubman.

Ii inteleg pe cei care se asteptau sa fie mai dur in criticarea coruptiei, in acest ultim discurs al sau. Taubman nu este un diplomat de cariera, ci un business man de succes care intentioneaza sa iasa din diplomatie dupa terminarea mandatului, prin urmare nu are o cariera de aparat.

Pe de alta parte, este de inteles, pentru ca un diplomat are niste limite intre care se poate misca si face declaratii. Ma intreb care ar fi fost reactiile clasei politice daca ar fi avut luarile de pozitie ale lui Guest? Probabil ca, mai mult decat "nediplomatic", comportamentul sau al fi fost caracterizat drept unul dusmanos.