Si sa vedem cum se explica evolutia candidatilor in sondaje, care sunt principalele motive pentru performantele lor :

1. Notorietatea, ingredientul minune din reteta – de succes – a candidatului Sorin Oprescu. Mecanismul este usor de analizat: intrebare, cine are cele mai mari sanse sa fie nominalizat de alegatori intr-un sondaj de opinie realizat in debutul destul de adormit al unei campanii electorale? Raspuns, cel despre care cei mai multi dintre repondenti stiu ca se numara printre candidati. Prin melodrama/farsa invalidarii initiale a candidaturii sale dl Oprescu a furat in mod inteligent startul campaniei. Vreme de cateva zile orice persoana ajunsa in situatia sa asculte stirile politice, oricat ar fi fost de dezinteresata de alegerile pentru primaria generala, a aflat despre greutatile intampinate de candidatul independent Oprescu. Si, implicit, ca Sorin Oprescu candideaza ca independent. La acest succes a contribuit si faptul ca PSD si PDL si-au desemnat candidatii foarte tarziu.

2. Inertia votului. Sunt relativ putini alegatorii care sa-si schimbe votul peste noapte. Apoi, un candidat creditat in sondaje cu sanse de obtinere a mandatului are ulterior un avantaj oferit chiar de aceasta perceptie. Mult mai greu se mobilizeaza alegatorii unui candidat lipsit de sanse…

3. Incerederea candidatului …sau cei ai unui candidat care lasa el insusi impresia ca nu-si doreste mandatul pentru care candideaza. Este un alt factor care l-a propulsat pe Sorin Oprescu, care a lasat senzatia cea mai categorica, intre principalii sai concurenti, a unui candidat care-si doreste postul pentru care candideaza. Nu doar prin castigarea in instanta a dreptului de a candida, dar poate, intr-un mod pervers, si prin episodul falsurilor din listele de sustinatori. Dl Blaga s-a situat aproape la polul opus, afectat de disputa, devenita publica, din PDL – cea in care liderii acestui partid se bateau, nu pe candidatura, ci pe evitarea ei. De asemenea, inceputul de campanie al candidatului PDL a fost neconvingator. La fel de lipsit de convingere privind viabilitatea propriei candidaturi a parut si pare dl Diaconescu, candidatul PSD, din motivele ce tin mai degraba de situatia interna din acest partid.

4. Oferta politica Pe masura ce se apropie momentul alegerilor creste si masura in care electoratul este interesat si este capabil sa evalueze profilul si oferta politica a candidatilor. Cu alte cuvinte, oamenii incep sa-si puna serios intrebarea “la ce ne putem astepta daca iasa asta?”; si in acelasi timp se reduce impactul notorietatii. Este motivul pentru care campania dlui Oprescu este in pierdere de viteza, profilul sau de politician independent si anti-sistem nu rezista la o privire mai atenta. Oferta sa politica este rezumata de colegul Emil Stoica: “Sunt multe cuvinte frumoase in acest program, dar nimic concret, niciun proiect, niciun termen de finalizare, nicio parcare sau statie de tramvai, nimic.” In aceste conditii, nu e de mirare ca scade in sondaje, in dauna candidatilor cu o oferta politica mai consistenta, dnii Blaga si Orban.

Comenteaza pe Inventarul Stricaciunilor Politice.