​Op-ed

Planul-cadru pentru invatamantul gimnazial: mestesug de tampenie

de Mircea Miclea     HotNews.ro
Luni, 25 aprilie 2016, 10:42 Actualitate | Opinii

Mircea Miclea
Foto: Arhiva personala
Povestind despre aberațiile pe care elevii erau siliți să le învețe la școala de popi din Fălticeni, Ion Creangă (Amintiri din copilărie) remarca: „Și turbare de cap și frântură de limbă ca la acești nefericiți dascăli nu mi s-a mai dat a vedea; cumplit meșteșug de tâmpenie, Doamne ferește!” Cam aceleași cuvinte, din păcate, mi-au venit în minte reflectând asupra Planului-cadru pentru învățământul gimnazial, aprobat cu ceva timp în urmă de Ministerul Educației. Iată argumentele:

1.    Planul-cadru nu se fundamentează pe un profil al absolventului de ciclu gimnazial.
Pentru a stabili ce discipline studiază un elev și câte ore sunt alocate pentru fiecare disciplină (= plan cadru), mai întâi trebuie stabilite rezultatele învățării: ce vrem să știe el la final, ce cunoștințe, deprinderi și atitudini ne dorim să posede la final de ciclu. Abia după aceea stabilim ce discipline și câte ore sunt necesare pentru a-l face să posede într-adevăr acele cunoștințe. De exemplu, ne raportăm la Cadrul European Comun de Referință pentru limbi străine, cădem mai întâi de acord că, la final de gimnaziu, elevul trebuie  să posede nivelul de competență B1 (= capacitatea de a utiliza independent limba străină) și abia apoi stabilim în câte ore de predare  pe săptămână se pot dobândi acele competențe lingvistice. Mai simplu spus, ca să știi ce și cât să înveți, trebuie mai întâi să știi unde trebuie să ajungi. Or, actualul plan-cadru vine și spune: trebuie studiate aceste materii, atâtea ore, ca să ajungem habar n-avem unde! Comic, dacă n-ar fi tragic! Acest plan-cadru a fost făcut pentru a satisface interesele celor care predau, nu ale celor care învață! El îi asigură pe profesori că nu se schimbă nimic, că se vor preda aceleași materii ca și până acum și că o să aibă toți ore de predare suficiente ca să-și facă norma. S-a aprobat un plan pentru liniștea dăscălimii, nu pentru dezvoltarea elevilor.

2.    Numărul de ore de predare e aberant de mare.
La clasele a VII-a și a VIII-a se ajunge până la 33, respectiv 34 de ore pe săptămână. Adică, un elev trebuie să frecventeze, aproape în fiecare zi, 7 ore de predare la clasă. Sau, altfel spus, norma săpămânală a elevului la clasă este de aproape 2 ori mai mare decât norma de predare săptămânală a cadrului didactic! Dacă un elev ia școala în serios, mai are nevoie de încă 3 ore zilnic să învețe și să își facă temele, așadar ajunge ușor la 10 ore de studiu. Majoritatea nu mai rezistă însă la acest efort suplimentar si tratează învățarea cu superficialitate, ceea ce îi face să obțină rezultatele dezastruoase pe care le constatăm în fiecare an, la Evaluarea Națională. Cu un număr atât de mare de ore de predare ești forțat să devii superficial în învățare.

Din păcate, numărul mare de ore didactice compromite complet programul after-school. Scopul unui program after-school este de a menține elevii în spațiul securizant al școlii, pentru a le oferi asistență și suport în învățare și pentru a le crea oportunități suplimentare de dezvoltare personală. Dacă un elev de clasa a VII-a sau de a VIII-a petrece zilnic 7 ore la clasă, implicarea lui activă în programele after-school e total compromisă. Chiar dacă ar vrea, nu mai are energie. Soluția corectă, bazată pe analiza literaturii de specialitate și a bunelor practici, susține în învățământul gimnazial un raport de 5 ore la clasă + 1 oră pauză + 3 ore de învățare/ program after-school. Această soluție a fost exprimată în varianta inițială din Legea Educației Naționale,(LEN) articolul 66, alin. 1, numai că miniștrii USL au anulat-o prin ordonanță de urgență! De ce?  C-așa-i în tenis, cum ar spune Toma Caragiu.

3.    Planul-cadru aprobat subminează inovația și flexibilitatea didactică.
O lume tot mai volatilă face inovația și flexibilitatea tot mai necesare. Aceasta este una dintre lecțiile fundamentale ale filogenezei, unde un genotip creează o diversitate de fenotipuri, pentru a-și maximiza șansele într-un mediu imprevizibil. De această lecție trebuie ținut seamă și în educația elevilor: pe lângă disciplinele obligatorii, ai nevoie de un număr mare de discipline opționale, pentru a răspunde la schimbările rapide de pe piața muncii, din mediul științific și cultural,din nevoile și preferințele elevilor . Cu cât elevul e mai matur, cu atât numărul de opționale trebuie să fie mai mare, pentru că nevoile se diversifică și pentru că el poate alege tot mai mult în cunoștință de cauză. Planul-cadru aprobat vine și spune că din cele 31-34 de ore/ săptămână doar 1-3 ore pot fi opționale. În articolul 66, alin. 1 din varianta inițială a  LEN, se stipula clar că disciplinele opționale au o pondere de 20% în planurile-cadru pentru învățământul gimnazial și de 30% în cele pentru liceu. Dar și acest paragraf a fost anulat printr-o ordonanță de urgență, pentru că așa au vrut guvernanții noștri, să îmbrăcăm toți aceeași uniformă epistemică. E explicabil: pentru mințile lor fixiste, orice flexibilizare este incomodă, problematică, inutilă, deci trebuie anulată.

4.    Când am făcut analizele pentru fundamentarea legii educației, a reieșit clar că cea mai mare rată de abandon școlar (unde noi am fost și suntem, din păcate, pe locul I în UE !) este la trecerea din clasa a VIII-a spre a IX-a. Unii elevi, din motive financiare, nu-și pot permite să frecventeze liceul la oraș, alții obțin note mici la Evaluarea Națională și abandonează școala, înainte de a termina învățământul obligatoriu. Soluția pentru a rezolva această problemă era să introducem clasa pregătitoare și să aducem clasa a IX-a de la liceu la gimnaziu. Elevul frecventa astfel 10 ani de școală, adică învățământul obligatoriu, aduceam școala lângă elev, evitam noi presiuni financiare pe familiile copiilor, iar evaluarea națională se dădea la finalul învățământului obligatoriu, în clasa a IX-a, așa cum are sens, nu în clasa a VIII-a, când ciclul obligatoriu nu e încheiat.Am scris aceasta soluție în LEN.

Pentru cei ce nu știu, menționez că aceasta este și structura școlară în învățământul finlandez, de departe cel mai performant la nivel internațional. Numai că argumentele logice și empirice au fost anulate printr-o învârtitură de pix guvernamental care, printr-o nouă ordonanță de urgență, a stabilit că clasa a IX-a revine la liceu. În naivitatea mea, încă mai speram că, până la urmă, rațiunea  o să triumfe și o să se revină la structura școlară propusă în LEN, mai ales că și actualul ministru a recunoscut că 23% din abandonul școlar se petrece la trecerea din clasa a VIII-a spre clasa a IX-a. Acum însă, când s-a aprobat planul-cadru pe o structură a gimnaziului pe care o avem din 1950, nu mai am nicio speranță. Aprobarea acestui plan-cadru legitimează o structură gimnazială revolută, care generează cel mai mare abandon școlar din Europa. Mult succes, tovarăși!

5.    Cunoștințele pe care le dobândim au două tipuri de valoare: valoare în sine și valoare de utilizare. Valoarea în sine a unei cunoștințe e dată de validitatea și de adevărul ei; cu cât e mai adevărată/ validă, cu atât are o valoare în sine mai mare. Valoarea de utilizare se referă la măsura în care acea cunoștință e folositoare pentru rezolvarea problemelor cu care ne confruntăm. Scopul principal al școlii, mai ales al învățământului obligatoriu, este, ca să-l parafrazez pe N. Withead, de a-l învăța pe elev cum să utilizeze cunoașterea. Utilizarea cunoașterii crește substanțial dacă predarea este integrată într-un număr redus de discipline. Dacă eu vreau, de pildă, să înțeleg cum funcționează ochiul uman, mi-e mai util să mi se predea cunoștințe de optică, de chimie și de biologie în cadrul aceleiași materii, decât în 3 materii diferite. Ca să mă exprim altfel, cu cât cunoștințele sunt mai dispersate în mai multe discipline, cu atât utilizabilitatea lor e mai redusă.

Planul-cadru aprobat promovează un număr prea mare de discipline, favorizează dezintegrarea, nu integrarea cunoașterii și, prin consecință, reduce valoarea de utilizare a cunoștințelor dobândite de către elevi în gimnaziu. Până și disciplinele care puteau fi foarte ușor integrate au rămas separate. Era atât de ușor, de pildă, ca din „Educație tehnologică și aplicații practice” și „Informatică și TIC” să se propună o singură disciplină integrativă: „Tehnologia informației”, dar nu s-a făcut nici  măcar asta.

Pe scurt, așa cum arată acum planul-cadru  vom fi iarăși ce-am fost și mai rău decât atât. În fiecare an, câteva sute de mii de elevi vor face școală după un plan care nu are o țintă clară, care îi favorizează pe cei ce  predau, nu pe cei ce învață, care e inflexibil, revolut, și care nu stimulează exact ceea este mai important, anume  utilizarea cunoașterii.

Reacțiile publice la acest plan-cadru au fost apatice. E semn prost, semnul că ne-am obișnuit cu răul,  că am devenit indiferenți. Cred, însă, că după culpa morală de a produce răul, indiferența față de el este imediat pe locul doi. Nu mai cred că pot schimba ceva; ce am încercat n-a rezistat, dar mă străduiesc să nu fiu indiferent.

Mircea Miclea este profesor universitar, fost ministru al Educatiei si presedinte al comisiei prezidentiale care a elaborat Legea Educatiei din 2011.










30719 vizualizari
  • +44 (48 voturi)    
    O fraza edificatoare (Luni, 25 aprilie 2016, 10:58)

    anghelson [anonim]

    "S-a aprobat un plan pentru liniștea dăscălimii, nu pentru dezvoltarea elevilor." Cata dreptate aveti, din pacate, domnule profesor!
    Potentatii zilei insa nu se gandesc la copii, ci doar la sporuri, salarii, beneficii si titluri academice.
    • -1 (7 voturi)    
      Analiza 1 (Luni, 25 aprilie 2016, 20:07)

      Obiectivul [utilizator] i-a raspuns lui anghelson

      " Numărul de ore de predare e aberant de mare. La clasele a VII-a și a VIII-a se ajunge până la 33, respectiv 34 de ore pe săptămână." - nu se ajunge. La clasa a V-a copiii vor avea 26-28 ore săptămânal, la a VI-a 28-30, a VII-a 31-33, a VIII-a 31-34, în funcţie de numărul de opţionale. Iar şcolile merg pe nr. minim de ore, pentru a se încadra în buget.

      "Soluția pentru a rezolva această problemă (abandonul) era să introducem clasa pregătitoare și să aducem clasa a IX-a de la liceu la gimnaziu." - aiurea soluţie. S-ar câştiga într-adevăr un an în plus înainte ca elevii să abandoneze. Dar preţul ar fi că după clasa a IX-a ar abandona mult mai mulţi decât abandonează astăzi după clasa a VIII-a. Prea puţini elevi de la ţară ar mai merge după clasa a IX-a la oraş pentru liceu sau şcoala profesională. S-ar adânci şi mai mult diferenţele dintre sate şi oraşe.

      "menționez că aceasta este și structura școlară în învățământul finlandez, de departe cel mai performant la nivel internațional" - asta era situaţia acum 10 ani. Reforme radicale de tipul celor propuse de d. Miclea pentru România au fost implementate în Finlanda la mijlocul anilor 90. Înainte de aceste reforme Finlanda avea un sistem de învăţământ performant, aşa că s-au obţinut rezultate din inerţie şi după introducerea reformelor. Stânga a aplaudat: "iată care e calea de urmat, toate ţările trebuie să aplice modelul finlandez". Între timp însă reformele şi-au făcut efectul, aşa că Finlanda nu mai e în top la rezultatele PISA. Primele locuri sunt ocupate asiatici, cu un învăţământ tradiţional: Singapore, Hong Kong, Taiwan, Coreea de Sud, Japonia. Iar din Europa: Elveţia, Olanda, Estonia.
      • -1 (3 voturi)    
        se ajunge sau nu se ajunge? (Luni, 25 aprilie 2016, 22:45)

        diddlyjo [utilizator] i-a raspuns lui Obiectivul

        esti tare de tot! il citezi pe dl. Miclea cu numarul de ore special pentru a-l contrazice, apoi ne explici ca clasele a VII-a si a VIII-a vor avea atitea ore cit zice dl. Miclea...

        dl Miclea: "La clasele a VII-a și a VIII-a se ajunge până la 33, respectiv 34 de ore pe săptămână."

        Obiectivul [utilizator]: "a VII-a 31-33, a VIII-a 31-34" ore saptaminal.

        analize ca tine a facut si Abramburica (careia-i multumim din inima, cu patima). oare nu-i fi lucrind prin minister?
      • 0 (2 voturi)    
        Gandire aberanta (Marţi, 26 aprilie 2016, 15:52)

        abisala [utilizator] i-a raspuns lui Obiectivul

        Dumneavoastra propuneti ca elevii sa nu mai faca deloc optionale pentru a supravietui fizic. Daca eu doresc sa nu am un copil extenuat, trebuie sa ma bazez pe faptul ca scoala nu va organiza nici un optional pentru a nu fi in situatia de a sta 7 ore la scoala. In acest caz s-a dus si minima placere a elevului de a merge la scoala, el va face numai materiile obligatorii, si probabil va ingrosa randurile absolventilor dezorientati si scarbiti de scoala.
        Analiza dumneavoastra arata o gandire pe care eu nu o vreau in preajma copilului meu!
    • -3 (9 voturi)    
      Analiza 2 (Luni, 25 aprilie 2016, 20:07)

      Obiectivul [utilizator] i-a raspuns lui anghelson

      "Era atât de ușor, de pildă, ca din „Educație tehnologică și aplicații practice” și „Informatică și TIC” să se propună o singură disciplină integrativă: „Tehnologia informației”, dar nu s-a făcut nici măcar asta." - d. Miclea face o confuzie. Cele două materii sunt foarte diferite. "Educaţia tehnologică" are ca scop formarea unei culturi tehnice, abordând teme ca: produsele alimentare, economia familiei, materiale şi tehnologii, energie, domenii profesionale. La "Informatică şi TIC" copiii învaţă informatica, funcţionarea calculatorului şi a Internetului.

      Şi când mă gândesc că d. Miclea a fost ministrul Învăţământului... Din fericire a fost debarcat la timp. N-a înţeles deloc învăţământul preuniversitar. Legea propusă de d-sa avea prevederi bune doar în privinţa universităţilor.

      Tonul agresiv, respingerea a priori a tuturor ideilor diferite, limbajul nedemen de un profesor sunt de altfel carecteristice nu numai d-lui MM ci in special ale sefului sau, TB, care, incoltit, a dat tonul tuturor subordonatilor si gradatilor din propria ograda sa iasa si sa dea cu parul in tot ce misca.
      • +4 (4 voturi)    
        lider? (Luni, 25 aprilie 2016, 21:59)

        nelamurit [utilizator] i-a raspuns lui Obiectivul

        asa-i ca esti lider de sindicat?
  • +27 (33 voturi)    
    Cel mai mare specialist in Invatamant (Luni, 25 aprilie 2016, 11:09)

    MarcelP [utilizator]

    Domnul Miclea e cel mai bun specialist in Invatamant pe care il avem in Romania. Nu vreau sa folosesc cuvinte mari, dar e mare pacat ca din nou un asemenea specialist e ignorat. Politicienii taie si spanzura dupa capul lor, fara cea mai mica legatura cu binele si viitorul copiilor. Si fara sa aiba cunostinte elementare de metoda in invatamant. Cei care au avut cel mai mult de suferit in acesti 25 de ani de tranzitie au fost copiii si tinerii, chiar daca nu e atat de evident. Balbalielile din reforma invatamantului din acesti ani cred ca vor avea repercusiuni care vor fi tot mai evidente in timp. Invatamantul si Sanatatea sunt esentiale pentru o tara. Si-au batut joc politicienii de ele: invatamantul l-au dat peste cap si sanatatea a fost zona din care s-a furat cu disperare anii astia. Si se fura in continuare. Cand nu ai solutia unei probleme e una. Cand o ai si nu o folosesti, e sfidare si rea-vointa. Sa nu folosesti expertiza unui asemenea om ca sa pui o data pt totdeauna invatamantul in randul lumii e dovada de rea-credinta si as spune chiar subminare a viitorului unei tari (chiar daca poate suna patetic).
    • +7 (11 voturi)    
      Nu stiu daca avem nevoie de UN SPECIALIST. (Luni, 25 aprilie 2016, 14:51)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui MarcelP

      Avem nevoie de mai multe pareri. De fapt una din ideile domnului Miclea, altfel foarte avizat in ceea ce spune, este ca avem nevoie de mai multa flexibilitate in procesul de invatamant.

      Avem nevoie de oameni disciplinati la fel cum avem nevoie si de oameni creativi. Nu ii putem pune pe toti in aceeasi oala si evalua dupa aceleasi criterii, de meteahna asta sufera invatamantul nostru inca de pe vremea comunismului cand producea muncitori si in mod exceptional altceva.

      In rest, am si eu o intrebare: avem in Romania 2 tipuri de oameni ai muncii, grosul celor care muncesc pe nimic sa zicem undeva pe la 300 EUR ( vanzatori, bugetari, etc. ) si cei care castiga si lucreaza la un nivel salarial sa zicem peste 1000 EUR, decent, de obicei in corporatii.

      A facut cineva din ministerul educatiei o statistica, ce fel de calitati si abilitati au cei care au niste joburi cat de cat decente in tara asta si cum au ajuns sa le aiba ?

      Au habar profesorii "de rand" ce fel de calitati sa insufle copiilor pentru a nu ajunge sa lucreze pe 300 de EUR fara a avea de fapt nici o abilitate sau vreo cunostinta cu adevarat valoroasa ? Ma tem ca nu, dat fiind ca majoritatea lor sunt de fapt in aceeasi situatie.
      • +14 (18 voturi)    
        Well (Luni, 25 aprilie 2016, 15:31)

        tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui clint

        Fac parte din a doua categorie: am urmat un liceu de profil X, am facut facultatea de profil "Y" si lucrez in domeniul "Z".

        Am reusit asta luand-o de la zero de cateva ori, invatand lucruri noi, ceea ce vreau sa arat este exact ce a aratat si Dl Miclea, flexibilitate !

        Scoala in Rromanistan nu are rolul sa ii dezvolte pe acesti copii in adulti independenti, ci in drone obediente.

        Guvernul te vrea prost si cu frica de dumnezeu (sic). Alt rol al scolii, sa ofere locuri de munca cu bani de la buget popilor care fac prozelitism in scoli.
      • +3 (5 voturi)    
        stiu in principiu, asa cum stiu si parintii lor... (Luni, 25 aprilie 2016, 16:20)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui clint

        dar sunt puturosi - nu vor sa schimbe si nici nu vor ca elevii/copiii lor sa invete cu adevarat.

        Se multumesc cu trecerea rapida prin apa si spera ca se prinde ceva de ei - ei bine, NU SE PRINDE NIMICUTA de ei si ajung in marea lor majoritate niste handicati mintali.

        si atentie mare - acelasi fenomen se intampla si in ANglia si in USA. - nu suntem chiar asa de departe de prostii altora.

        A invata sa fii dispciplinat te califica la un anume tip de profesie.

        A fi creativ inseamna ca ar trebui sa fii invatat altfel, dar...

        Cert este ca dupa terminarea acestui ciclu, dupa parerea mea, ar trebui sa stii cel putin sa citesti, sa scrii, sa intelegi ceea ce este scris, sa sumarizezi , sa analizezi...

        Suntem prea departe de cerintele minime legate de absolventului de invatament gimnazial.
      • +8 (8 voturi)    
        "grosul" fara viitor.. (Luni, 25 aprilie 2016, 16:28)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui clint

        deja exista tehnologii care inlocuiesc majoritatea muncilor necalificate sau repetitive. nu e nevoie de nici o scoala pentru "vanzatori" - cumparaturile ti le poti face online. aceasta pare sa fie mai nou si problema cadrelor didactice. la multe materii nu ai nevoie decat de o tableta si un "tutore" pentru cateva sute de elevi.
        • 0 (0 voturi)    
          de acord! (Luni, 25 aprilie 2016, 20:44)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Vor trebui sa invete sa invete singuri!

          Aia care nu se descurca vor ramana handicapati pe viata!
  • +9 (19 voturi)    
    cu asta sunt de acord (Luni, 25 aprilie 2016, 11:20)

    Stapanu [utilizator]

    "Acest plan-cadru a fost făcut pentru a satisface interesele celor care predau, nu ale celor care învață!", si la fel cu numarul in sine de ore petrecute de copil la scoala "5 ore la clasă + 1 oră pauză + 3 ore de învățare/ program after-school."
    Cu alte abordari ale d-lui profesor sunt in dezacord, opt clase obligatorii sunt suficiente pentru cine Nu vrea sa invete, mai departe lucreaza selectia naturala.
    Un aspect evitat strategic: religia in invatamantul public. In opinia mea, disciplina asta ar trebui sa fie "RELIGII", predata de un cadru didactic cu atestat pedagogic, si optionala (!). Si da, latina ar trebui sa faca parte din trunchiul comun. La fel ca si muzica. Si desenul.
    • 0 (0 voturi)    
      Referitor la cele 8 clase (Marţi, 26 aprilie 2016, 15:56)

      abisala [utilizator] i-a raspuns lui Stapanu

      Problema e ca la 14-15 ani nu poti face nimic, esti obligat de catre lege sa stai acasa. Nu ai voie sa muncesti (e permis de la 16 ani), ai abandonat scoala, pur si simplu e un an de pauza. Poate e benefic pentru unii copii, dar pentru majoritatea, este un an in care foarte probabil vor fi supusi abuzurilor (sau la patron lucrand ilegal, sau pusi de parinti la munca)... Trebuie gasita o solutie, pentru aceasta problema, pornind de la binele copilului.
  • +25 (25 voturi)    
    Fiecare pentru sine croitor de paine (Luni, 25 aprilie 2016, 11:24)

    MPopa [utilizator]

    "Sute de mii de elevi vor face școală după un plan care nu are o țintă clară, care îi favorizează pe cei ce predau, nu pe cei ce învață."
    De fapt aici e cheia. Toate ca toate dar sa nu se reduca normele. Si asa ii platim mizerabil, si asa ajung in invatamant cei care si-au epuizat alte optiuni mai atragatoare din punct de vedere financiar. Hai macar sa ametim copiii cu un program care depaseste cu mult posibilitatile varstei lor si astfel, din ceva norme suplimentare, vor castiga si profesorii cat de cat. Pentru restul, Dumnezeu cu mila ... ne amagim ca avem olimpici de valoare in timp ce un procent imens din copii fac scoala degeaba sau n-o fac deloc.
  • +18 (22 voturi)    
    Daca are dreptate (Luni, 25 aprilie 2016, 11:27)

    Frank777 [utilizator]

    inseamna ca exista o grupare organizata care saboteaza invatamantul pentru a reduce nivelul educational al elevilor.Consecinta este un popor mai usor de manipulat.
    • +9 (13 voturi)    
      hehe (Luni, 25 aprilie 2016, 15:34)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui Frank777

      Acea grupare organizata poarta numele de Guvernul Romaniei si Biserica ortodoxa Romana !

      E mai usor sa votezi cu "cine trebuie" cand esti needucat si bagat in sperieti de popi cu bau bau cu barba alba care a facut universul in 7 zile.
    • 0 (2 voturi)    
      Obiectivul psd pentru viitori lui votanti (Luni, 25 aprilie 2016, 20:32)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui Frank777

      Au nevoie de creduli usor manevrabili.
    • +1 (1 vot)    
      se numeste... (Luni, 25 aprilie 2016, 22:02)

      nelamurit [utilizator] i-a raspuns lui Frank777

      sindicat. Mai multe ore, mai multi profi, mai multi profi, mtai multe cotizatii sindicale, mai multe cotizatii mai bine platiti sefii de sindicate. E complicat?
  • -1 (23 voturi)    
    Câteva observații (Luni, 25 aprilie 2016, 11:38)

    Un cititor [utilizator]

    1. Toată lumea presupune că învățământul obligatoriu este un lucru bun, de la sine înțeles și indiscutabil. Este de înțeles ca statul să încurajeze copii să învețe, dar de ce să-i oblige? ”Dacă nu poți te-ajutăm, dacă nu știi te-nvățăm, dacă nu vrei te-obligăm!”. Cam așa suna un dicton comunist.
    2. Ce trebuie să învățăm obligatoriu și cât trebuie să învățăm obligatoriu? Eu cred că statul ar trebui să-și asume rolul de certificator. Adică, eu învăț cum pot, unde pot și mă prezint la un examen care-mi spune că am un anumit nivel de cunoștințe. Statul oferă condițiile de școlarizare pe care și le permite. Dacă, din diferite motive eu nu doresc sau nu pot să merg la școală, nu înseamnă că nu pot să obțin o certificare care să ateste un anumit nivel sau anumite competențe pe care le am.
    3. Abordarea pragmatică de ” utilizare a cunoașterii” presupune automat că, din start, toți cei care trec prin școală sunt pregătiți de fapt să fie angajați undeva ca să utilizeze ceea ce au învățat. Acesta este un mod de gândire de stânga utilizat deopotrivă de capitaliști și comuniști care reduc o persoană la un cetățean obedient sistemului. Se induce acest mod de gândire perfid potrivit căruia oamenii trebuie caute cu orice preț să învețe ceva care poate fi valorificat de pe postura de angajat. Al cuiva. Deci proletar.
    4. Nu se face referire în analiza de mai sus la lucrurile esențiale care ar trebui să preocupe statul: elevii trebuie conțientizați că aparțin unui popor, unei culturi, că au o tradiție, o istorie, o religie. Acest gen de lucruri ar trebui să fie preopcuparea învâțământului de stat și nu să pregătească pe bani publici angajați pentru corporațiile din țară sau din străinătate.
    5. Învățământul primar ar trebui să fie gratuit dar nu obligatoriu. Cel secundar și superior, contra cost. Cu formule de sprijin, cu creditare, cu împrumuturi, oricum, dar contra cost. Și atunci se va face o selecție naturală a școlilor și profesorilor.
    • 0 (2 voturi)    
      nuante (Luni, 25 aprilie 2016, 19:31)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      Orcum e contra cost, ca e platit din impozite.

      Cat priveste certificarea - exista solutie se numeste "scoala de acasa" -homeschooling si, intr-adeva ar trebui formalizata in Romania.

      Atentie insa ca si scoala de acasa are o multime de codnitii de indeplinit in ce priveste cadrul legilsativ si mai ales administrative si organizatoric.

      ====

      Nu, scoala nu pregateste "angajati" - asta e o aiureala cu care si eu ma lupt cat pot. Pregateste persoane cu cunostinte si abilitati utile altora. Adica, inveti sa faci paine pentru altii, nu pentru tine, inveti sa faci calcualtoare pentru altii, nu pentru tine. etc.

      Sigur ca abilitatile astfel dobandite se pot valorifica in postura de angajat. Dar si in postura de intreprinzator, patron.
  • +6 (8 voturi)    
    solutii ar exista (Luni, 25 aprilie 2016, 11:50)

    gelu antigelu [utilizator]

    pai cred ca se poate initia o petitie pentru modificarea legii educatiei nationale, combinat cu o campanie de promovare si informare. ma gandesc ca o exista cineva, chiar o coalitie de ONG-uri care sa poate initia si organiza asa ceva.
  • 0 (2 voturi)    
    sistematizare (Luni, 25 aprilie 2016, 12:34)

    VladBerliba1 [anonim]

    E corect ce spuneti, cunoasterea ar trebui sistematizata si sintetizata, apoi evaluata si apoi transmisa in actul educational de la profesor la elev. Aceasta ierarhie corespunde ierarhiei lui Bloom privind procesele de cognitie.

    Din pacate cunoasterea nu se poate abstractiza si transmite agnostic de mediul educational. Pentru a reusi acest aspect are nevoie de oameni care sa fi parcurs treptele cunoasterii intr-o maniera concreta, de exemplu domnul Solomon Marcus, Grigore Moisil. Acest fond uman este in Romania intr-un stadiu relativ incipient si in consecinta si intelegerea nu este una uniforma care sa initieze un proces transformator. Exista vedem initiative si voci lucide si din randul profesorilor cat si al politicienilor, cum ar fi domnul Pambuccian.

    Solutia vine tocmai din deschiderea pe care o ofera online-ul si educatia la distanta si colaborativa pe care o pune la dispozitie Internetul.
  • +6 (14 voturi)    
    Cu toata stima, trecerea clasei a IX-a la scoala (Luni, 25 aprilie 2016, 12:50)

    dbdb [utilizator]

    generala si introducerea clasei 0 sunt doar paleative romanesti "de criza" si nu o solutie reala, din pacate. Solutia nu e sa inventam noi clase la scoala generala, ci identificarea unor masuri prin care elevii pot urma o scolarizare potrivita varstei lor, indiferent daca exista in proximitate o institutie de invatamant pe masura. Adica, sa existe posibilitatea ca elevii sa urmeze un liceu si daca acesta este in alta localitate decat cea de resedinta: internate pentru cei cu alt domiciliu, scoala acasa, transport gratuit pentru cei din alte localitati, etc. Eu cred ca oricum, daca primele 3 puncte sunt implementate, si la pc. 4 va aparea automat o imbunatatire. De fapt, dupa parerea mea, 10 clase sunt prea putine pentru ca un absolvent sa fie considerat cat de cat scolarizat, in conditiile in care piata muncii cere oameni mai bine pregatiti ca acum. In primul rand, materia imbacsita de informatii redundante si aglomerata de cursuri fara noima e problema principala, copiii se lehamesesc si se tahuiesc de atata toceala fara noima si se protejeaza, nemainvatand . De ex., pana-n clasa a VIII -a, elevii parcurg o programa la gramatica limbii romane atat de docta si de impanata de definitii stufoase, ca ajung sa nu mai inteleaga nimic din gramatica aia si sa nu fie in stare sa scrie si sa vorbeasca corect. Nivelul ultimei clase in care se face gramatica - la liceu nu se mai face deloc - e nivel de facultate de limba si literatura romana. Nici profesorii nu sunt in stare sa redea pe de rost definitiile pretentioase din manuale.
    • +10 (14 voturi)    
      liceul este de 3 ani in vest (Luni, 25 aprilie 2016, 13:41)

      diddlyjo [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

      in tari precum Franta sau Germania, liceul este de 3 ani, iar ciclul secundar de invatamint (gimnaziul de la noi) este de 5 ani. logica este tocmai aceea explicata de domnul Miclea.

      solutiile propuse de dl. Miclea in urma cu vreo 6-7 ani si transpuse in lege de dl. Funeriu sint cele corecte, deja aplicate cu rezultate bune si dovedite in tari occidentale.

      insa in educatie, precum in democratie, noi preferam solutiile originale pentru care, nu-i asa, avem si argumente. cu caru'.
      • +8 (10 voturi)    
        Solutii originale, mai exact (Luni, 25 aprilie 2016, 15:04)

        clint [utilizator] i-a raspuns lui diddlyjo

        acele solutii care nu schimba de fapt nimic din fondul sistemului putred. Am jucat acest joc de 25 de ani in toate sectoarele, unele au sucombat sau au fost preluate de investitori al caror prim cuvant a fost "performanta".

        Cum masori performanta unui act didactic si cum diferentieizi cadrele didactice in functie de performantele lor ? Nici dupa 25 de ani de la Revolutie nu s-a miscat nimic in acest sens, si ne mai miram ca invatamantul e in colaps si produce numai analfabeti functional.

        Nici un sistem bugetar nu a vrut sa accepte managementul performantei si l-a inlocuit cu tot felul de simulacre sinistre numite "competente". Grade didactice si in general tot felul de atestate pe hartie care n-au nici o legatura cu ce se intampla de fapt la clasa, cu copii.

        Introduceti criterii de evaluare a performantei, nu a asa-ziselor competente, adica concursuri de dosare, Alfel vom avea profesori analfabeti cu multiple masterate si doctorate mai ceva ca in anii 50.

        Aveti mereu in vedere finalitatea actului de invatamant. La ce foloseste sa mergi la scoala ? Si asta trbuie definit si atat profesorul cat si copilul trebuie sa stie de la bun inceput.
  • -4 (20 voturi)    
    O opinie ... (Luni, 25 aprilie 2016, 12:54)

    taticutu [utilizator]

    Acum si o opinie din partea unui bunic ce sunt : am o nepotica in clasa I-a, iar din cand in cand o mai " dublez " la lectii. Cateva observatii : manualul de citire nu se mai numeste Abecedar cum este traditia de o suta de ani in invatamantul romanesc , ci Comunicare in limba romana !!! Poate sunt eu subiectiv sau depasit fata de vremea actuala, insa sa radiezi o traditie mi se pare aberant ! Alta observatie : textele din manualul de Comunicare ( Abecedar ? ) contin personaje - copii cu nume foarte ciudate, neutilizate frecvent in traditia noastra : Marius, Sorin, Corina,Carmen,Ema,etc, nume de alt fel frumoase, dar sunt disparuti toti Ionii, Gheorghe, Ana, Marin, Constantin, etc, nume care cred ca ar fi mai indicate sa fie utilizate, evident impreuna si cu altele mai "moderne " !
    E o parere !
    • +4 (6 voturi)    
      Huh? (Luni, 25 aprilie 2016, 13:55)

      CosminMaricari [utilizator] i-a raspuns lui taticutu

      Manualele de Comunicare în limba română sunt pentru clasa pregătitoare și/sau clasa a II-a sau clasele următoare. Abecedarul (manualul de citire, pentru clasa I) rămâne abecedar la toate editurile, n-am văzut niciuna care să-i schimbe numele.

      Iar numele alea sunt foarte românești, nu "foarte ciudate"...
    • 0 (2 voturi)    
      Nostalgia...? (Luni, 25 aprilie 2016, 18:44)

      Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui taticutu

      A venit (demult) timpul sa uitam de "traditii" atunci cand vorbim despre invatamant.
      Altfel, noi ar fi trebuit sa scriem in continuare cu tibisirul pe tablita de ardezie sau cu tocul cu cerneala...

      Astazi pe copii ii poate face cineva interesati de educatie si de noutate doar daca are bune cunostinte de informatica, pedagogie (de scoala noua) si psihologie. Altfel, e ca si cum am vrea recoltele agricole din Franta sau Germania, dar lucrand pamantul cu plugul cu boi si cu sapa...

      Concluzia mea: aveti o parere gresita.
    • +2 (2 voturi)    
      de discutat (Luni, 25 aprilie 2016, 19:36)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui taticutu

      Eu sunt curios ce credeti despre densitatea textelor si ilustratiilor in manualele de primar.

      Probabil ca ar trebui mai multa grija in a pastra traditia, intr-adevar, in sensul ca de fapt continutul trebuie adus la zi, fara a distruge forta tce vine din raditie.


      ====

      Da, sunt multe pareri despre manuale, dar manualele le fac editurile, dupa programa. Si eu am spus ca nu e natural - ar trebui sa fie licitate separat textile.conceptele si separat apoi, tiparirea manualelor.

      Asa ar exista un control asupra continutului manualelor.
  • +7 (9 voturi)    
    Plan cadru (Luni, 25 aprilie 2016, 13:19)

    SilviuZimel [anonim]

    Sunt intru totul de acord cu domnul Miclea: planul actual ramane un "cumplit pestesug de tampenie", dar nu am observat ca mentioneaza cauza pe care o consider principala: LIPSA BANILOR.
    1. Evident ca actualul plan nu a pornit decat de la ideia de a nu ramane profesori si toata pletora de inspectori fara norme. Fiind titulari, concedierea lor ar impune salarii compensatorii.
    2. Numarul de ore este mare tocmai pentru a ramane suficiente catedre. In plus, disciplina "Religie" nu are ce cauta in cadrul orelor obligatorii. Astfel se asigura plata de la bugetul (si asa sarac) invatamantului) a unor salariati ai altor "servicii speciale".
    3. Orele optionale au fost, sunt si vor fi o sursa de completare a normei profesorilor. Optinea elevior
    ramane la fel cu optiunea alegrii unei sotii pe acare a avut-o Adam. Cum sa fie platit un profesor care sa predea (sa zicem) limba chineza cand in scoala sunt doar 5 elevi care doresc asta, cum sa se puna in orar aceste ore la care nu participa toti elevii clasei si unde sa se tina in scoli supraaglomerate in care se invata in 2-3 schimburi?
    4. Atata tmp cat nu se stabilesc clar obiectivele scolarizarii (nu doar "loc de parcare" al copiilor cu parinti prea ocupati ca sa se ocupe de ei) nu cred ca se impune un invatamant OBLIGATORIU de 10 ani. Mutarea cl. a IX la scoala generala nu se poate face peste tot din lipsa de spatiu si de profesori dispusi sa mearga in diferite sate. Nu numai ca ne aflam pe primul loc in UE la abandonul scolar dar cred ca ne aflam in fruntea cozii la rezultatele teselor PISSA. Rezultatele excelente ale olimpicilor la diferite discipline reprezinta o exceptie, foarte mult deasupra mediei.
    5. Am mai scris in alte ocazii ca ar trebui introdus un invatamant holistic, cu doar 3-4 discipline de baza, care sa le cuprinda pe toate cele inrudite. Pentru asta ar trebui pregatite alte cadre didactice si alte fonduri pentru dotarea scolilor.
    6. Nu trebuie uitat invatamantul profesional.
    • -1 (1 vot)    
      extracuricular (Luni, 25 aprilie 2016, 19:27)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui SilviuZimel

      Nu as fi asa sigur.

      Extrem de multi parinti preseaza pentru ore cat mai multe si pentru teme cat mai multe.

      Faptul ca asta convine sindicatelor - e posibil.

      Multi parinti inca nu au inteles ca odata cu societatea s-a schimbat si socala. Sau ca ar trebui sa se schimbe.

      Puteti sa-mi explicato de ce se cheltuie atat timp cu invatatul scrisului de mana, chiar caligrafic? De ce parintii isi altoiesc copii pentru ca "scriu urat?"

      Altfel, sunt de accord - avem un numar aproape dublu de ore fata de cel necesdar. Dar accentuez: vorbim de orele aferente programei!

      E nevoie de mult mai multa mobilitatee educative, de accord, dar asta trebuie ralizat in extracxurricular, pentru ca numai acolo se poate da fiecarui elev ce-i place, cum ii place si mai ales se paote lucra individualizat si adaptive. In programa nu ai sa poti in veci sa te adaptezi din trei in trei luni. In extracurricular Da!
      • +1 (1 vot)    
        de ce e important scrisul de mana (Luni, 25 aprilie 2016, 21:19)

        andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        Iti explic eu. Pentrunca dezvolta capacitati cognitive importante. Sunt numeroase studii care dovedesc acest lucru, eu iti citez doar un articol, asa, mai general: http://www.wsj.com/articles/SB10001424052748704631504575531932754922518

        Lumea educatiei nu e asa simpla, nu e formata din certitudini si verdicte evidente, cum cred unii. Sau cum crede dl. Miclea, in intelepciunea sa autosuficienta.
        • -1 (1 vot)    
          :-) (Luni, 25 aprilie 2016, 22:47)

          Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

          Am spus doar ca se cheltuieste prea mult timp cu invatatul de mana. Nu am spus sa nu se invete scrisul de mana....

          E intresant insa:
          a) oamenii vad in textile scrise ceea ce ei VOR sa vada - aici ai vrut sa vezi ca eu am spus ca nu trebuie sa invete scrisul de mana si asta ai si vazut - desi in realitate eu am scris altceva
          b) restul cometnaqriului meu nu a mai starnit nici o reactive, ca dovada ca oamenii pun extraordinary de mult pret pe scrisul de mana, probabil si ca o reflectare a chinului de a-l invata din copilarie - cum sa nu fie important un lucru cu care te-ai chinuit atat?!

          ====

          Iar daca vrei sa faci o reforma, trebuie sa o faci cu certitudini, cu obiective transante si clare. Nu merge cu povesti. Apelul la complexitate, spre a justifica indecizia ne face pe toti sa incremenim in proiect.

          Niciodata nu va exista o reforma 100% sigura si care sa multumeasca 100% din cetateni.

          Ghici daca fraza mea e un verdict sau nu :-))
          • 0 (0 voturi)    
            Poate tu te-ai chinuit cu scrisul... (Luni, 25 aprilie 2016, 23:33)

            andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

            ... eu nu. Iar fraza ta spunea ca se pierde timp cu scrisul de mana in contextul in care spuneai ca scoala trebuie sa se schimbe, iar tonul era evident unul radical. Sa nu ne impiedicam in nuante!

            Pana in clasa a doua cam toti copiii scriu bine de mana, iar apoi isi folosesc aceasta aptitudine pentru a invata mai temeinic. Ti se pare mult? Exista studii care arata o mai buna capacitate de asimilare si mai ales intelegere a lectiilor daca sunt studiate luand notite si scriind cu mana. Ti se pare ca un an sau un an si jumatate dedicat invatarii scrierii, in timp ce copiii invata si altceva, e un pret prea mare pentru eficienta educationala dobandidta astfel?

            Si unde ai vazut tu parinti care isi "altoiesc" copiii pentru ca scriu urat? Asta se intampla, poate, acum 30-40 ani, dar generatia aceasta de parinti e mult mai responsabila. Eu nu am mai vazut pe nimeni sa exagereze cu caligrafia ca pe vremuri si am copii la scoala.
            • 0 (0 voturi)    
              Arghezi (Marţi, 26 aprilie 2016, 7:16)

              Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

              Daca in loc de un an s-ar folosi doar trei luni pentru scrisul de mana, ti s-ar pare un "ton radical"?

              Sigur ca se invata mai bine luand notite si adnotand. Dar cam cati elevi/studenti ai vazut tu facand asa ceva?!

              Stiu toata teoria cu invatara mai usoaa cand scrii. Dar asta apartine unor vremuri trecute. Daca stai sa faci rezumate de mana la tot ce este de invatat astazi, vei dormi pe mormane de hartii. Si ma indoiesc ca vei reusi ceva.
              ====

              O reforma nu se face prin sistemul "sa se revizuiasca, primesc, dar atunci sa nu se schimbe nimica!".

              De fapt, aceasta rezistenta mascata la schimbare este si ea o frana perversa.

              Orice ai incerca sa schimbi, apar o mie de motive din partea a o mie de oameni sa nu se schimbe decat "pe ici pe colo".

              Daca se poate, in partile neesentiale.

              ===
              Cat priveste parintii si responsabilitatea noii generatii de parinti - imi mentin parerea ca sunt sufficient de multi parinti care doresc in esenta pastrarea modului in care ei au invatat.

              Ca declara altceva, da, asta se intampla,,,

              E frumos sa vorbesti despre schimbarea educatiei, despre educatia individualizata samd.

              Dar stii vorba lui Arghezi: "Tinere, una vorbim si alta fumam".
          • 0 (0 voturi)    
            Si inca un lucru... (Luni, 25 aprilie 2016, 23:41)

            andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

            ...ca sa nu zici ca iti ignor celelalte spuneri. Problema e ca tocmai repezitii care au prea multe certitudini au bulversat sistemul educational prin tot felul de "reforme indraznete" negandite si nepricepute.

            Paradoxal, in Romania inca se face educatie de calitate (dovedita de capacitatea de a se integra oriunde a celor care emigreaza, fara probleme de competenta), dar nu e meritul reformelor amatorilor perindati prin conduceri, ci a rezistentei oamenilor de calitate din sistem care fac reale sacrificii pentru a nu se distruge complet educatia copiilor nostri. Asa ca in economie, tara inca mai rezista in pofida guvernantilor.
            • 0 (0 voturi)    
              ufff (Marţi, 26 aprilie 2016, 7:05)

              Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

              Pai, m-ai ignorat din nou...

              Poti sa spui ce vrei, desigur. Dar e neproductiv sa spui ceva fara legatura cu ceea ce eu am spus, ca raspuns.
      • +1 (1 vot)    
        Scrisul de mana... (Luni, 25 aprilie 2016, 21:24)

        Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        Cine nu stie sa scrie "de mana" se numeste analfabet.
        Scrisul de mana e baza educatiei, pentru ca, daca maine vor disparea/se vor inactiva calculatoarele, nu mai avem alta metoda de transmitere a informatiei de la om la om (la distanta) si de la o generatie la alta decat scrisul...

        S-ar putea renunta la invatarea scrisului de mana la scoala, cu o conditie: sa fie invatat in familie, ca si vorbirea.

        Ar rezulta o masa mare a populatiei cu un scris de semi-analfabet...
        • 0 (0 voturi)    
          concentrare (Luni, 25 aprilie 2016, 22:40)

          Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

          Daca de maine nu vor mai fi calculatoare, de maine nu ar mai fi nici societatea umana.

          Dar atentie ca eu nu am spus sa nu se invete scrisul de mana, ci am spus ca se utilizeaza prea mult timp cu invatarea lui.

          Este intr-adevar o problema cu intelegerea textului scris... :-)
  • +9 (13 voturi)    
    felicitari (Luni, 25 aprilie 2016, 13:50)

    NIKKI99 [utilizator]

    Felicitari domnule professor ca totusi observa cineva din bransa aberatiile ilustrului nostrum Minister al educatiei.
    Din pacate la cele 7 ore de studiu pe zi se adauga inca 4-5 ore de studiu acasa (nu doar 3 ore) deoarece fiecare profesor cere teme, referate, proiecte pentru acasa crezand ca numai materia domniei sale exista in programa scolara. La acest studiu adaugam si 2 sedinte de meditatie pe saptamana si vedem totalul: acesti copii nu mai au weekend sau putin timp liber ori au alternativa chiulului.
    NICI VACANTA NU MAI ESTE VACANTA FIIND PLINA DE TEME. AR TREBUI NUMITA "SCOALA DINTRE SCOLI" SAU " SCOALA DE ACASA"
    Rusine celor ce dezvolta astfel de initiative.
  • +5 (7 voturi)    
    Cereti desfiintarea inspectoratelor! (Luni, 25 aprilie 2016, 14:24)

    muvis [utilizator]

    "Liniștea dăscălimii" ar putea fi deranjata intr-un mod benefic pentru societate, daca s-ar renunta la inspectoratele scolare si la concursurile de titularizare. Niste contracte de munca ale cadrelor didactice pe perioada determinata ar putea fi cheia auto-motivarii lor.
    Pana la a scorni panuri cadru din ce in ce mai avansate, s-ar putea umbla la lucruri simple, care tin de functionalitatea sistemului. Profesorii nu sunt verificati, in mod sigur nu sunt penalizati sau nu li se aduc obiectii la activitate (ca n-are cine). Eu, ca parinte, n-am voie sa fac observatii, nici macar o remarca la activitatea lui, ca se razbuna pe elev. Se comporta ca stapanii pe mosie. Nici daca te plangi directorului nu faci bine. Iar la inspectorat, ce sa mai zicem, ca acolo e coruptia in floare.

    Daca ar fi verificati doar de directori si ar putea fi si penalizati (cu locul de munca, sa ne intelegem) ar fi mult mai deschisi la discutii reale cu beneficiarii primari ai actului de invatamant.
    • 0 (0 voturi)    
      copilul prieaza (Luni, 25 aprilie 2016, 19:17)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui muvis

      Contractele de munca pe perioada determinate ar submina stabilitatea cadrelor didactice.

      Inspectoratul ar trebui sa aiba un rol mult mai proeminent in ce priveste indurmarea profesionala, asta e problema de fapt.

      In present inspectoratele se intrec in productia de hartii pentru "acoperire", determinaind o atituudine asemewnataore si in scoli, astfel incat devine apropae imposibil sa faci ceva in afara de a tine lectiile asa cum sun in manual- si aia cu mare dificultate.

      ====

      Nu cred ca e vorba de "razbunare pe elev". Sigur ca a fi professor e o meserie si e greu de crezut ca poti primi observatii de la parinte in ce priveste latura pedagogica. E ca si cum I-ai spune chirurgului cum sa opereze.

      DAR asta nu inseamna ca parintelui trebui sa-i pui pumnul in gura! Dimpotriva! Este ESENTIAL ca parintele sa-si psuna parerea in ce priveste ivnatarea, din perspeciva copilului sau. Profesurul trebuie sa fie recunoascator pentru asemenea discutii si sa explice, cand e cazul, de ce crede ca e bine intr-un anume fel.

      Si parintele si profeosrul vor binele copilului. De la asta se pleaca. Sigur ca mai sunt si derapeje, date de o inabilitate a comunicarii.
  • -1 (5 voturi)    
    Numar de ore clasele VII si VIII (Luni, 25 aprilie 2016, 14:43)

    Soro [utilizator]

    D-le Miclea.
    Eu fac orarul mai multor scoli cu cls.I-VIII si am acces la numarul de ore/saptamana. Va rog sa rectificati o eroare din articolul dvs.
    Numarul de ore (incluzand optionalele) la cls.a VII-a este de 29 ore/saptamana iar la cls.VIII-a este de 30 ore/saptamana ==> 6 ore/zi.
    Considerand ca articolul se bazeaza oarecum pe datele ca ar fi 7 ore/saptamana, e o eroare grosolana.
    • +2 (4 voturi)    
      greu (Luni, 25 aprilie 2016, 17:06)

      v100 [utilizator] i-a raspuns lui Soro

      avand in vedere ca n-ati inteles nici macar din articolul asta ca sunteti prea multi si prea prost pregatiti pentru a avea salarii decente si rezultate pozitive pentru masa de copii, nu pentru voi sau pentru 2-3 copii olimpici... nu-i de mirare ca sunteti angajat in invatamant!
      parte proasta e ca voi puteti distruge psihic copii ... in masa, iar pentru astfel de "rani", ireparabile de altfel, tragerea vostra la raspundere ar fi inutila.
      • 0 (2 voturi)    
        ? (Luni, 25 aprilie 2016, 21:02)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui v100

        Plasandu-te pe astfel de pozitii radicale si invinovatind in masa profesorii nu faci decat sa tai orice posibilitate de comunicare.

        E de inteles revolta, s-a facut destul rau in invatamant. Si sunt convins ca sunt multi profeosri de bine care iti inteleg si ei revolta, chiar daca tonul si abordarea nu sunt tocmai decente.
        ====

        In alta ordine de idei, de crezi ca sunt prea multi profesori?
        • 0 (0 voturi)    
          doar vorbe? (Luni, 25 aprilie 2016, 22:11)

          nelamurit [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

          in universitati se plang public [negi ?] ca din licee vin candidati f.f. slab pregatiti.
          Liceele cu rateuri mair la bac se plang [negi ?] ca li s-au "bagat pe gat" analfabeti de la gimnaziu.
          Inca nu s-a plans nimeni de gradinite.
          Dar pe total sistemul furnizeaza cam 50% REBUT. E de vina materia prima - copiii de 6-7 ani in totalitate- sau "prelucratorii" ?
          Au acceptat vreodata profii -in totalitate- ca ar avea vina rebutului? NU !
          Atunci nu pot invoca motive/cauze/pretexte
          • 0 (0 voturi)    
            ? (Luni, 25 aprilie 2016, 22:49)

            Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui nelamurit

            Si crezi ca pedepsind in bloc intreaga tagma a cadrelor didactice nu s-ar mai intimpla asa ceva?

            ===

            Eu te-am intrebat de unde tragi concluzia ca sunt prea multi, nu de unde tragi concluzia ca sunt slab pregatiti.
    • +1 (1 vot)    
      viitor plan cadru (Luni, 25 aprilie 2016, 22:11)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Soro

      este vorba de viitorul plan cadru, incepand cu 2017
  • +5 (7 voturi)    
    Totul e facut intentionat (Luni, 25 aprilie 2016, 15:24)

    Sorin-Cj [utilizator]

    Asta e parerea mea, nu se poate sa ca prostia sa "greseasca" tot timpul.
    Nu inteleg ce se intimpla cu sectorul privat, de ce nu apar scoli private, neancorate in inspectorat (o organizatie Mafiota).
    Un articol excelent, pertinent si documentat, ceea ce se intimpla cu adevarat e tragic, cel mai inspaimintator este ca avem specialisti, avem infrastructura, chiar si bani sunt dar nu se doreste un invatamint de calitate. Nu stiu motivele adevarate dat sunt convins ca nu sunt in interesele acestei natii ...
    • +2 (2 voturi)    
      ! (Luni, 25 aprilie 2016, 18:38)

      Natasa [utilizator] i-a raspuns lui Sorin-Cj

      Exista scoli particulare, dar nefiind legate de stat si de minister ele se sustin prin banii platiti de parinti! Cum ideea "finantarea urmeaza elevul" a fost lasata in faza de vorba in vant, taxele sunt mari si evident ca doar o matusa ca a lui Nastase poate sustine cei 20.000 de dolari/an de la Scoala Americana! Bine, exista si scoli de 5000 de euro/an, dar tot raman inaccesibile oamenilor obisnuiti!
    • +2 (2 voturi)    
      Majoritatea scolilor private sunt slabe (Luni, 25 aprilie 2016, 21:25)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Sorin-Cj

      Cu exceptia catorva cazuri din Bucuresti, scolile private sunt execrabile. Cer bani multi si nu sunt competenti. Cunosc cazuri de copii care au fost transferati de parintii lor (bogati) la scoli de stat pentru ca ramaneau in urma in mod flagrant si li se punea in pericol viitorul. Copii care in clasa a doua abia stiau sa buchiseasca cateva litere, si-au revenit complet dupa ce s-au mutat la o scoala de stat.

      Alt exemplu: uitati-va la nenumaratele fabrici de diplome, private, cu pretentii de universitati. Sunt mai slabe chiar decat cele mai slabe universitati de stat, dar au preturi mari...
  • +10 (12 voturi)    
    Invatamant 'abramburit' (Luni, 25 aprilie 2016, 15:36)

    Irist [utilizator]

    Legea invat. din 2011 ar fi revolutionat invatamantul nostru daca n-ar fi fost 'abramburita' de zecile de ordonante si modificari facute de incultii nostri parlamentari (contributia majora a dnei Andronescu).
  • -1 (9 voturi)    
    reforma reformei reformelor (Luni, 25 aprilie 2016, 16:41)

    nyx [utilizator]

    recomandăm cea mai realistă și integratoare analiză a educației din România : și, nu credem că dl Miclea e îndrituit să amendeze niciun fel de alte reforme propuse, chiar nerealiste fiind, cât timp a pulverizat secția uman din liceele teoretice, când era ministru - 2o11, excluzând din bac latina, universala și limba străină de la secția bilingv-scris ! e cea mai cruntă lovitură venită din direcția unui socioumanist dată unui filolog, aceasta fiind, evident, o sinecdocă !
    http://www.activenews.ro/stiri-educatie/Mircea-Platon-desfiinteaza-planurile-de-reforma-a-educatiei-propuse-de-guvern-Nu-vor-da-nastere-la-cetateni-responsabili-ci-la-sclavi-dezorientati-invatati-sa-gandeasca-in-cliseele-stapanilor-zilei-129768
  • -1 (1 vot)    
    Un adevar aproape inutil. (Luni, 25 aprilie 2016, 18:47)

    BDlamunte [utilizator]

    Acest guvern nu are puterea sa faca schimbari in societatea romaneasca. In rest: aveti desigur, dreptate.
  • 0 (0 voturi)    
    oarecum (Luni, 25 aprilie 2016, 19:11)

    Dedalus [utilizator]

    "3. Planul-cadru aprobat subminează inovația și flexibilitatea didactică. "

    Doar apparent.

    Inovatia si flexibilitatea didactica au nevoie de multe cunostinte si abilitati pentru a se manifesta. Ori, cati profesori ati cunoscut capabili de inovatie, chiar si in ramele unei lectii absolut clasice?

    E foarte dificil, nu poti sa faci un plan cadru vizand spatial pentru inovare, pentru ca risti sa bulversezi tot invatamantul

    Pana cand educatia nationala va prodiuce intr-adevar personae capabile de inovare, cred ca trebuie pornit cu un cadru mult mai indcativ.

    Si eu sunt adeptul liberatatii caderelor didactice, dar ralismul maindeaman sa fiu mult mai prudent.

    ===
    Cu celealte puncte sunt de accord, dar nu cred ca se poate mai mult din simplul motiv ca nu se poate face reorma educatiei pe bucati.
  • +1 (1 vot)    
    profil neprofilat (Luni, 25 aprilie 2016, 19:22)

    Dedalus [utilizator]

    Ciclul gimnazial trebuie sa se incheie cu o cultura generala solida.

    Atat si nimic mai mult.

    ====


    In educatia natinala s-a trecut pe nevazute pe o specializare prematura: din clasa I in clasa a VIII-a parinti si profesori deopotirva se intrec in a fenta progrrma pentru a primi cat mai multa matematica, romana, matematica, informatica si engleza.

    Daca am face un referendum am vedea ca 90% din parinti ar dori doar aceste 4 materii in gimnaziu.

    Ceea ce ma duce cu gandul ca de fapt nu se va putea face nimic fara a educa mai intai parintii.
  • +1 (1 vot)    
    Astia se bateau pe o ora de latina (Luni, 25 aprilie 2016, 19:49)

    Ochiana [utilizator]

    dar nimeni nu s-a gandit ca exista in planul de invatamant pentru ciclul primar SI gimnazial cate o ora pe saptamana de educatie civica la clasele a III-a si a IV-a si o ora pe saptamana la c;lasele a VII-a si a VIII-a.
    Pentru cine nu stie, aceasta ora de educatie civica este fosta ora de educatie marxist leninista sau cum s-a fi chemand de pe vremea lui Ceausescu.
    Acum se vorbeste la aceasta ora de drepturile copilului iar la clasele mai mari de organizarea adminsitrativ politica a tarii. DA, sunt de acord dar de ce asa de multe ore ?!
    E suficient sa se studieze doar in clasa a III-a SAU a IV-a despre drepturile copilului iar despre organizarea administrativa si sisteme politice e necesar tocmai in clasa a XI-a, inainte ca elevul de 18 ani sa voteze.
    Acum se incarca memoria si capacitatile elevului ed a VII-a si a VIII-a cu lucruri destul de grele pentru el, gen organizarea sistemelor democratice, modul de elaborare a Constitutiei etc. Sunt mult mai utile aceste lucruri in clasa a XI-a....
    Si oricum nu trebuie studiate atatia ani.
    Planul asta de invatamant este inca un hibrid intre ce era pe vremea comunismului si ideile mai noi...dar fara sa se gandeasca intr-adevar la profilul absolventului pe care ni-l dorim sa iasa din scoala
    Si asta va spune cineva care preda educatia civica.
    • 0 (0 voturi)    
      ? (Luni, 25 aprilie 2016, 20:00)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Ochiana

      Sunt curios cum te descurci la drpeturile copilului.

      Eu consider ca a vorbi despre drepturile copilului la o materie numita asa e o exagerare, pentru ca de fapt drepturile copilului reflecata obligatiile parintilor.

      Iar orice drept trebuie sa dispuna de o forta care sa garanteze. Ok, garanteaza statul ca minorulului ii sunt respectate drepturile, dar toata povestea asta e mult mai dificil de inteles decat chiar sistemele de conducere a societatii.


      Eu personal as fi expediat drepturile copilului itnr-o ora sau doua pe an la o alta disciplina, dar sunt curios ce parere are cineva care preda asa ceva..

      Multumesc,
  • 0 (0 voturi)    
    Planuri cadru (Luni, 25 aprilie 2016, 20:24)

    coroi [utilizator]

    De ce nu-l folosiți, dacă tot se pricepe! Din câte mi-aduc aminte a fost și ministru prin sistem! se pare că ,,pe atunci” toate erau ok?
    • 0 (0 voturi)    
      nu prea (Luni, 25 aprilie 2016, 20:59)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui coroi

      Nu ministrul face reforma educatiei, oricat ar parea de ciudat.

      Ministrul nu are cum sa stea sufficient in fucntie pentru a determina o reforma si are oricum grija administrarii situatiei curente, nu are timpul material pentru reforma.

      Reforma se face prin:
      a) institutie administrativa specializata condusa de un SINGUR om care detine viziunea.
      b) consens politic concret - NU pe principii!

      ====

      Aceasta a fost greseala stragtegica ce se perpetuaza vad: indemnul adresat guvernului de a reforma educatia.
  • 0 (0 voturi)    
    Indiferenti, nu! Dar oare constructivi? (Luni, 25 aprilie 2016, 22:49)

    Un_gand [utilizator]

    Ma intreb doar cum, cui si in ce fel un astfel de articol ar putea fi de folos. Cum ar putea contribui oare atitudinile non-indiferente (dar atat de otravitoare) la constructia unui spatiu favorabil unor inovari in numele carora proclamam mult prea adesea cu un pic prea multa usurinta? Doar un gand...
    • 0 (0 voturi)    
      Klar (Marţi, 26 aprilie 2016, 7:26)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Un_gand

      Comentariile la acest articol dovedesc ca o consultare haotica nu este de nici un folos.

      Multe comentarii sunt mai degraba rodul unor nemultumiri majore personale si nu vizeaza o reala schimbare.

      Acest articol si comentariile la el mai ales demonstreaza ca o consultare publica trebuie sda fie puternic structurata, orientate prin intreari.

      OIar cei consultati trebuie sa fie constienti de rolul lor major si obisnuiti sa ofere pareri care sa duca la o schimbare, nu opinii personale generale, cantonate in obiective, dorinte si vise.

      Acest articol este util pentru ca:
      a) este orietnat spre solutii, nu pe eternal analiza a dezastrului
      b) demonstreaza ca nu orice deschidere spere omentarii constituie o consultare.
  • 0 (0 voturi)    
    mda (Luni, 25 aprilie 2016, 22:54)

    Dedalus [utilizator]

    Foarte interesant.

    Din raspunsurile la comentariile mele apare clar ca (aroape) nimeni nu le citeste cu atentie.

    Ori, cand nu acorzi atentie parerii altora, e greu sa discuti. Iar fara discutie, e greu sa ajungi la concluzii.

    Pe Contributors a fost un articol exceptional despre aceasta alienarea a romanilor. Modul de discutie de aici ii da dreptate autoarei.

    ====

    O dezbatere pe teme de educatie necesita o anumita prestanta si o obisnuinta a ascultarii celorlalti.

    Agresivitatea care s-a incetatenit in Ro face foarte dificila o astfel de dezbatere si oricum, o lipseste de eficienta, cat timp majoritatea e preocupata de demonstrarea fortei verbale, nu de argumentarea unei opinii.
  • 0 (2 voturi)    
    Mare dreptate aveti, domnule profesor Miclea! (Luni, 25 aprilie 2016, 22:56)

    BancosValeria [anonim]

    Sustine analiza dumneavoastra un profesor pensionar care a militat in perioada carierei sale pentru revenirea clasei a IX-a la gimnaziu si pentru reducerea numarului de ore la toate clasele. Nu este posibil ca un elev (ma refer la cei sarguinciosi) sa lucreze mai mult decat un adult. De aici fenomenul de respingere. Ma ingrijoreaza indolenta actualei generatii de dascali!
  • +1 (1 vot)    
    programa (Luni, 25 aprilie 2016, 23:02)

    maxi lopez [utilizator]

    Prioritatea nr. 1 e reforma programelor scolare. Sunt mult prea incarcate cu nimicuri si profesorii trebuie sa se miste de la o tema la alta rapid, iar copiii trec ca gasca prin apa. Trece totul pe langa ei.

    Apoi e nevoie de reforma manualelor - 90% din ele sunt de o calitate execrabila. Au fost probabil aprobate pe spagi, insa e cazul sa fie re-evaluate calitativ.

    Alte idei - gen scoala 1-9 la sate (la oras e mai complicat pentru ca nu sunt locuri), OK.

    Ca vorbiram de Finlanda - acolo copiii merg la scoala la 7 ani, cum era si la noi pana sa vina Funeriu cu clasa pregatitoare - introdusa pentru ca la tara nu sunt gradinite si veneau aia salbatici la clasa I si nu se putea preda.

    Romania e foarte diferita la tara si la oras - trebuie ca legea sa fie flexibila iar comunitatile locale sa poata sa decida ce e mai bine pentru ele.

    Acum ca sa acomodam pe cei de la tara fara gradinite sunt bagati in scoli ingramadite si neadaptate copii mici de 5-6 ani care nu sunt gata psihologic pentru acest lucru. Dar ca sa acomodam pe cei de la oras, liceul incepe la clasa a IX-a, lasandu-i pe cei de la tara fara un an de educatie.

    De ce sa nu dam posibilitatea ca intr-o comuna sa vina la scoala copiii de la grupa pregatitoare pana la clasa IX sau chiar a X-a, insa in Bucuresti sa vina doar de la clasele I-IX si apoi sa mearga la liceu?

    Este nevoie sa vina niste oameni inteligenti si sa faca aceasta reforma a educatiei. Daca tot timpul vine cate un prost care schimba totul, dupa care se chinuie altii sa repare ce a facut, asta e o aiureala, iar copiii sunt victime.
    • 0 (0 voturi)    
      manualele nu programele (Marţi, 26 aprilie 2016, 7:22)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui maxi lopez

      Programele sunt chiar bune. Cele noi cel putin sunt foarte bune.

      Problema e la manuale, nu la programe.

      Cititi programele comparativ cu manualele si o sa vedeti despre ce vorbesc.

      Dar cititi programele. sunt dispinibile pentru download pe site-ul ministerului su la diversi repozitori. Dar aveti grija sa fie ultimele.

      ===

      Din nefericire, nu a schimbat nimeni "totul". Toate schimbarile au vizat segmente ale educatiei si nu au avut efectul scontat tocmai pentru ca erau fragmentare.

      Pe de alta parte, rezistenta la schimbare (citeste reforma) este imensa. REalitatea este ca fiercarui ii convine cum e acum, din diverse motive, mai mult decat s-ar astepta sa fie bine.

      Altfel spus, frica de schimbare e mai mare decat teama de dezastrul actual. Pe idea ca dezastrul actual il stim. Ne efrica insa de ce nu stim.
  • 0 (0 voturi)    
    Observatii (Joi, 5 mai 2016, 19:40)

    PopescuDaniela [anonim]

    Nu stiu exact daca v-ati propus sa varsati un pic de gust amar peste paharul deja plin sau doar cautati capital politic, dar, cu exceptia unui singur punct, n-am gasit in pledoaria dvoastra ceva valid. Iata si contraargumentele:
    1) Sunteti partinitor cand vorbiti despre absenta unei strategii. Daca v-ati uitat si pe celelalte documente din planul cadru, ati fi vazut ca exista o argumentare in ceea ce priveste motivatia, directia, destinatia. A se vedea Document de fundamentare a noului plan-cadru + Profilul absolventului (ambele atasate documentului analizat de dvoastra). Se pot descarca aici: http://www.edu.ro/index.php/pressrel/24187
    2) Numarul de ore este adaptat societatii romanesti. A scurta programul obligatoriu si a-l suplimenta pe cel optional presupune o schimbare careia sistemul nu ii face fata din punct de vedere financiar. Pe scurt, ar trebui sa existe mijloace logistice foarte complexe. Spre ex, cantine pt elevi in toate unitatile scolare, doar nu-i veti tine la scoala pana dup-amiaza cu sendvisuri; imaginati-va ce inseamna asta: de la spatiu adecvat igienico-sanitar, la personal de specialitate angajat (sau poate propuneti ca profesorii sa faca ore suplimentare la cantina, si-asa ii vedeti disperati dupa ore), o aprovizionare corecta si zilnica, prezenta unui nutritionist si al unui inspector pe probleme de calitate etc etc. Cand cladirile cad pe noi si elevii inca folosesc wc turcesc in asa multe unitati scolare, a te gandi la cantine este cu siguranta “cumplit mestesug de tampenie”. Apoi, optionalele presupun prezenta a foarte multi profesori angajati intr-o singura unitate sau care sa penduleze intre diferite unitati in aceeasi localitate (sau poate ii puneti sa alerge prin judet, ca astfel sa tripleze numarul orelor elevilor). La noi toata clasa de elevi opteaza pentru un optional deoarece nu exista capacitate logistica astfel incat fiecare sa faca ce-i place. Se voteaza si majoritatea din clasa decide. A mari numarul de ore alocat acestei strutoca


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă