Parlamentarul pe care-l platim pentru a distruge orice idee benefica pentru sanatatea romanilor

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Luni, 8 februarie 2016, 1:39 Actualitate | Opinii

Vlad Mixich
Foto: Cristian Stefanescu
Ideea pe care se bazează proiectul de lege a prevenției in sănătate, întâi-semnat de cuplul liberal Gorghiu-Nicolaescu, este categoric benefică. Dar aplicarea ei, așa cum a fost propusă, este... emoționantă ;) Dacă Alina Gorghiu nu are niciun fel de competențe în sănătate, domnul Eugen Nicolaescu este cel mai longeviv ministru al Sănătății din ultimii 20 ani, politicianul care și-a pus cel mai mult amprenta pe sistemul medical românesc. 

Important lider politic, continuăm să-l plătim ca parlamentar pe domnul Nicolaescu pentru domeniul în care are cea mai multă experiență: preluarea oricărei idei cu potențial benefic pentru sănătatea românilor și distrugerea ei. 


Mai eficient și mai puțin dureros pentru noi și mai ieftin pentru sistemul medical – aceasta este o definiție simplă a prevenției. Este un fapt deja clar multor guverne care dezvoltă acele programe de prevenție dovedite a fi eficiente, căci prevenția nu se face la fel pentru toate bolile și nici nu e posibilă fără colaborarea oamenilor. Dar, de multe ori, oamenii aleg să facă ce le place sau ce le e mai comod chiar dacă asta nu e și cel mai sănătos. Pentru a-i convinge să facă mai multă mișcare sau să-și facă regulat niște analize simple, guvernele și asiguratorii de sănătate s-au gândit să ofere oamenilor recompense sau, din contră, să-i penalizeze dacă nu-și schimbă comportamentul. 

În Statele Unite, 80% dintre angajatori oferă celor care au un stil de viață sănătos și își fac anual vizitele medicale recompense sub diferite forme: abonamente gratuite la săli de sport, vouchere, etc. Doar 38% îi penalizează financiar pe cei care nu fac asta și doar în cazul anumitor boli. În Germania, celor care se îmbolnăvesc de cancer de colon dar nu au folosit anterior programul de screening disponibil li se cer coplăți duble. Pentru alte patologii se oferă recompense, nu se dau amenzi. De ce? 

Pentru că și americanii și germanii știu că aceste metode de stimulare a modificării comportamentului sunt cu atât mai eficiente, cu cât sunt mai specifice. Într-un fel e ca la croitor: costumul făcut pe măsură stă mai frumos pe tine decât cel croit pe mărimi universale. 

Există deja studii numeroase din care aflăm că oamenii se vaccinează cu atât mai des cu cât accesul la vaccinuri este mai facil și educația în privința bolilor infecțioase este mai răspândită. Recompensarea sau penalizarea financiară nu fac mare brânză în cazul vaccinurilor, deși proiectul de lege românesc propune asta. Mult mai eficient este ca părinții să găsească întotdeauna vaccinurile la medicul de familie – ceea ce nu se întâmplă în acest moment în România – și copiii lor să învețe la școală despre ele – ceea ce nu se întâmplă în acest moment în România. 

Dar ce contează dovezile științifice? Fiți pe pace, domnul Nicolaescu știe ce face. 

În schimb, în privința screeningului pentru cancerul de sân sau cel de col uterin nu există prea multe studii care să stabilească care este cea mai eficientă metodă de modificare a comportamentului. Ce se poate spune deocamdată este că recompensele financiare și voucherele pentru transport sunt eficiente în această situație mai ales pentru femeile sărace. 

Cât despre TBC, patologie în care România continuă din păcate să se remarce negativ, recompensele (sub diferite forme precum transport gratuit sau bonuri alimentare) însoțite de telefoane de reamintire măresc respectarea controalelor periodice în grupurile dezavantajate care sunt și cele mai expuse acestei boli. Ce propune proiectul românesc? Amendarea tuturor cu de la 10% până la 50% din costul tratamentului

De altfel, un stil de viață sănătos și respectarea vizitelor regulate la medic se întâlnesc de două ori mai des în rândul părții celei mai bogate din populație decât în pătura cea mai săracă. Așa că la ce bun să-i amendezi pe cei care oricum nu vor putea plăti amenda pentru că sunt prea săraci? 

A, vrei să-i responsabilizezi pe cei din clasa mijlocie fără să-i falimentezi pe cei săraci? Atunci impune amenzi într-un procent de 10 sau 20% din venitul respectivului, cum fac mulți asiguratori americani. Sau impune un prag maxim al penalizărilor, cum se întâmplă în Germania, care e deranjant pentru cei cu venituri medii dar nu distrugător de vieți pentru cei săraci (există metode științifice pentru a stabili astfel de praguri pentru specificul fiecărei țări). 

Dar ce contează aceste modele deja testate în alte părți? Fiți pe pace, domnul Nicolaescu știe ce face. 

Pe lângă faptul că face abstracție de dovezile științifice deja existente, proiectul românesc conține și nerozii creative, unice pe plan mondial. Astfel, recompensele pentru un comportament sănătos se dau doar dacă poți dovedi participarea la competiții sportive de amatori. După cum știe tot românul, terenurile de fotbal și tenis de prin orașe nu se închiriază gratuit, și nici accesul la piscine sau la felurite săli de sport nu este gratuit. Iar banii pe care-i voi primi înapoi dacă sunt un sportiv cu patalama sunt de fapt tot banii mei, plătiți din contribuțiile mele la Fondul Asigurărilor de Sănătate – sursa recompenselor amintite. Briliant domnul Nicolaescu: mă recompensează cu banii mei proprii pentru practicarea unor activități contra-cost. 

Unde proiectului românesc nu i se pot aduce prea multe reproșuri este în capitolul care descrie organizarea viitoarei Agenții Naționale de Prevenție în Sănătate, care va avea un buget de 700 milioane de euro, adică 10% (!) din toți banii existenți în sănătatea românească. Acest capitol este detaliat și clar: șefii agenției vor fi numiți politic și vor depinde de Parlament (așa, ca un fel de TVR al sănătății). 

Știm că înființarea de agenții și derularea de programe ineficiente cu bugete uriașe este una dintre pasiunile domnului Nicolaescu încă de când era ministru al Sănătății, dar totuși definiția prevenției rămâne: mai eficient pentru pacient și mai ieftin pentru sistemul medical. Iar peste jumătate de miliard de euro este orice, dar nu ieftin. Nu avem nevoie de studii științifice ca să înțelegem asta. 

Dar fiți pe pace, domnul Nicolaescu știe ce face. 

PS. Iată și fragmentul la care m-am emoționat: "Evident că la competiții va veni și familia imediată a beneficiarilor și copii vor învăța, prin imitație, de la părinții lor că este bine frumos să facă sport" [ortografia și exprimarea fidele originalului]. Da, așa arată expunerea de motive a unui proiect de lege depus în Parlamentul României pentru înființarea unui instituții cu buget de peste jumătate de miliard de euro.

Informațiile din acest text se bazează pe următoarele studii: 

*Harald Schmidt et al., (2010). Carrots, sticks, and health care reform – problems with wellness i
ncentives. The New England Journal of Medicine. 
*Redmond, P., Solomon, J., Lin, M., (2007). Can incentives for healthy behavior improve health and hold down Medicaid costs? Center on Budget and Policy Priorities. 
*Schmidt, H.T. (2012). A comparative analysis focusing on the role of individual behaviour in relation to cancer and weight-control policy in German and US health care systems. London School of Economics and Political Science. 
*Sutherland, K., Christianson, JB., Leatherman, S. (2008). Impact of targeted financial incentives on personal health behavior. Medical Care Research and Review. 

*Voigt, K., (2012). Incentives, health promotion and equality. Health Economics, Policy and Law.

Vlad Mixich poate fi urmarit pe Facebook aici si pe twitter aici.


Citeste mai multe despre   











[P] Ultimele zile de inscrieri la conferinta RIUF YouForum

Conferinta YouForum are loc la Bucuresti, la Sala Palatului, in perioada 1-2 octombrie si propune elevilor si studentilor sesiuni de discutii, ateliere, seminarii si prezentari ale universitatilor din Romania si din strainatate care au drept scop informarea si orientarea tinerilor cu privire la viitoarele alegeri educationale.
18068 vizualizari
  • +21 (25 voturi)    
    parlamentul lor platit de noi (Luni, 8 februarie 2016, 9:14)

    padrepadrone [utilizator]

    Nu numai dl Nicolaescu este vinovat de aceasta aberatie, ci intreaga clasa politica platita de noi ca sa ne aduca aminte ca ei sunt alesii.
    Cainii ciobanilor controlati de parlament, fumatul eliminat in totalitate din spatiul public demarcat de 2 pereti si un acoperis sezonier, etc sunt numai 2 exemple care arata nivelul lor de implicare in promovarea aparentei legislative corecte...ce nu intelegem limitam sau interzicem, simplu.
    Dealtfel sesizati perfect discrepanta dintre elaborarea legii si constituirea organului legal foarte bine documentat: "organizarea viitoarei Agenții Naționale de Prevenție în Sănătate, care va avea un buget de 700 milioane de euro, adică 10% (!) din toți banii existenți în sănătatea românească. Acest capitol este detaliat și clar: șefii agenției vor fi numiți politic și vor depinde de Parlament (așa, ca un fel de TVR al sănătății). "
    Sublima noastra clasa politica este prizoniera unei mentalitati colective invechite, afiseaza clar o atitudine colectivista cu reale tente aristocratice si ne conduce fix in interes national. Nu cred ca profesionalismul precar al lui Nicolaescu este tema acestui derapaj elaborat, ci mentalitatea individului, suprapusa pe mentalitatea de gloata conducatoare, raportata la societatea dependenta de statul de drept(uri numai la varf) actual.
    Profesionalismul supravietuitor controlat de politicul biruitor; mai conteaza cumva ca victima este in esenta aceeasi ?
    • -5 (17 voturi)    
      deocamdata (Luni, 8 februarie 2016, 10:34)

      victor L [utilizator] i-a raspuns lui padrepadrone

      este vorba doar despre proiectul de lege inaintat de Nicolaescu, nu "de toata clasa politica".
      Ca, ne place au ba, sint si printre oamenii politici oameni demni de respect.
      Metoda "toti aceiasi mizerie' este o metoda jenanta de deviere a discutiei.
      Dl Mixich repeta de suficient de multe ori un nume; despre initiativa lui e vorba.
      • +5 (13 voturi)    
        mai mai.. (Luni, 8 februarie 2016, 11:48)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui victor L

        reducem din numarul de jigodii marca ALI BA BA...si cei ramasi ce contributie grozava au avut ? hai sa lecturam aleator orice profil de parlamentar la capitolul initiative legislative ..pai media..este...nefericita..cred sub o initativa legislativa per capita de parlamentar...si atunci avem pretentia ca sunt buni ?
      • 0 (4 voturi)    
        dl Mixich indica un nume, eu vad ansamblul (Luni, 8 februarie 2016, 18:26)

        padrepadrone [utilizator] i-a raspuns lui victor L

        Este doar un proiect, adevarat, dar experienta parlamentarilor nostri este absolut relevanta pana in prezent.
        Generalizarea semnalata nu ma incanta nici pe mine, dar in acelasi timp exceptiile nu fac nici un efort sa mai convinga pe cineva de contrariu. In fond, fac si ei ce face toata lumea: supravietuiesc sau se dezvolta.
        Articolul e foarte bine scris, documentat, doar la capitolul responsabilizarii mi se pare ca scartaie: parlamentul actual, supranumait si shparlament, isi merita renumele cu prisosinta. Daca-mi mut privirea spre restul politicienilor, aceeasi "renume-ratie" imi deranjeaza rezonul; dar ma consoleza reflectia echilibrului dintre o tara inerta si o clasa politica duduitoare la mai toate nivelurile, chiar daca unii sunt mai altfel. Putini, pe cale de disparitie, aleg invariabil sa nu se implice: cu o floare nu faci primavara nici la inceputul verii!
    • +4 (10 voturi)    
      e cat se poate de simplu (Luni, 8 februarie 2016, 11:19)

      ColonelTurcescu [utilizator] i-a raspuns lui padrepadrone

      In momentul in care esti depistat cu cancer trebuie sa duci cateva documente prin care sa demonstrezi ca ai incercat sa previi sau sa depistezi timpuriu boala. Cat de greu poate sa fie sa umblii pe la cateva institutii ale statului cu niste copii xerox care sa ateste ca tu ti-ai dat interesul pentru sanatatea ta ? Aa, sa nu uitam de dosarul cu sina. Ala e cel mai important.
      • 0 (0 voturi)    
        gresit inteles (Marţi, 9 februarie 2016, 8:16)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui ColonelTurcescu

        nu trebuie sa demonstrezi ca ai facut analize pentru o boala depistata la un moment dat.
        trebuie sa demonstrezi doar ca ai participat la setul de analize, asa zis gratuite, ocazionate de programul de preventie.
        esti amendat, conf. contabil nicolaescu, doar daca nu ai participat la acest program.
        pacat de idee.
    • +8 (8 voturi)    
      mercenar (Luni, 8 februarie 2016, 15:16)

      giigi [utilizator] i-a raspuns lui padrepadrone

      nicolaescu nu e nici prost, e mercenar. absolut toate actiiunile lui in Sanatate au avut ca rezultat jacmanirea.
      in cazul de fata, tinta sunt probabil contractele babane ce o sa rezulte din legea asta, vezi si mesajul preemptiv al alinutei.
      • +5 (5 voturi)    
        hiena (Luni, 8 februarie 2016, 17:36)

        nesuferitu [utilizator] i-a raspuns lui giigi

        asta-i cea mai buna caracterizare a individului
  • +13 (19 voturi)    
    penele si P$D - noiembrie 2016 (Luni, 8 februarie 2016, 9:23)

    un domn [utilizator]

    ar fi bine sa ramana partide de babe, nu partide parlamentare. Rotatia/Alternanta acestora de 25 de ani este verificata....nu au facut ceva maret in acesti 25 de ani....Sa Nu intre in Parlament, asta le doresc !
    • +1 (7 voturi)    
      impartirea unei prostii.. (Luni, 8 februarie 2016, 11:21)

      ColonelTurcescu [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      De ce nu se repeta clar, numele si prenumele celor care vor sa introduca asa ceva, ci se incearca generalizarea ? Ca sa nu pice toata vina pe PNL in cazul in care se demonstreaza a fi o prostie proiectul acesta de lege ?
      • 0 (8 voturi)    
        Prostia pe PNL? (Luni, 8 februarie 2016, 12:13)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui ColonelTurcescu

        Și ce a făcut bun un ministru al sănătății pus de PSD?Nici nu le mai țin minte numele,atât de implicați au fost.Nicolaescu a făcut ceva fără să fie specializat în medicină.Și se evită o discuție publică pe probleme de sănătate,ni se induce ideea că există ceva/cineva care se ocupă de asta,dar eu cred că nu există.Actualul Minister al Sănătății ar trebui numit al oamenilor bolnavi,că de oamenii sănătoși să nu se îmbolnăvească,nu se ocupă nimeni.Programul început de Nicolaescu trebuia continuat.Cred-că trebuie reorganizată medicina de familie,întărită puterea cardului de sănătate și extinsă aplicabilitatea pentru boli cvasi continuie.De ce să mergi lunar la medicul de familie să-ți dea aceiași rețetă,fără a fi capabil să te asculte sau recomande modificare tratamentului.Și mai stai și la coadă,de te enervezi,ei tăinuind cu diverși amici.Cardul de sănătate merge prost din cauza medicilor de familie.Cei mai slabi medici din sistem,blochează sistemul de sănătate.Ar merita ca o perioadă,să putem merge la orice medic vrem,altfel vor fi eliminați din sistem niște ticăloși.Scuze,dar așa sunt.
  • +12 (14 voturi)    
    Nicolaescu (Luni, 8 februarie 2016, 9:51)

    SRA [utilizator]

    De acest nume nici nu mai trebuie sa mai vorbim este un MINCINOS Ordinar !

    Nicolaescu iar va minte !

    Spune ca in toata lumea se plateste 50 % daca se refuza preventie !

    Am studiat exprimarea acestuia in FRANTA, GERMANIA, tarile nordice si SPANIA !!!

    Nici vorba !!!
    Este bolnav acest individ ! De unde l-ati adus ? Asemenea indivizi fac Romania PUTE !!!
    • +8 (14 voturi)    
      un individ infect ! (Luni, 8 februarie 2016, 11:47)

      B.T. Alexandru [utilizator] i-a raspuns lui SRA

      Eu voi vota un partid de orientare liberala dar nu voi vota niciodata un partid care scoate in fata un asemenea personaj! Nici un individ ca Tariceanu nu voi vota !
      • +6 (6 voturi)    
        Très Bien !!! (Luni, 8 februarie 2016, 13:30)

        SRA [utilizator] i-a raspuns lui B.T. Alexandru

        Merci !

        Nicolaescu vine si da cu Praf in Ochi ! Minte de ingheata apale !!!
  • +15 (15 voturi)    
    Pana cand hotii politici mai infiinteaza agentii? (Luni, 8 februarie 2016, 10:14)

    Plagarus [utilizator]

    Agentia Nationala de Preventie in Sanatate :
    - bugetul Agenției să fie de minim 0,5% din PIB !;
    - Agenția urmează să aibă propriile structuri în teritoriu;
    - urmeaza să se ocupe de achiziționarea și distribuirea vaccinurilor ;
    - finanțeaza campaniile de vaccinare ;
    • +3 (3 voturi)    
      Da, (Luni, 8 februarie 2016, 14:54)

      Nuzic [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      pai la ce sa aplice zeciuiala? Nu trebuie sa identifice in permanenta noi surse?
  • +12 (16 voturi)    
    artcolul (Luni, 8 februarie 2016, 10:20)

    vizirul [utilizator]

    excelent articolul domnului Mixich, text de care acesti semidocti din parlament ar trebui sa tina seama.De fapt ce competenta in domeniu are numitul Nicolaescu inafara de aroganta si ceva contabilitate? Dar madam Gorghiu?Niciuna!!!!!!!!!!!!
    • +4 (6 voturi)    
      madam ar fi Gospodina (Luni, 8 februarie 2016, 11:49)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui vizirul

      insa ..nu cred ca as manca ceva preparat de ea !
  • +4 (14 voturi)    
    ... (Luni, 8 februarie 2016, 10:22)

    a.nonim [utilizator]

    Ideea nu e rea, dar e gresit formulata. Nu poti sa spui daca nu faci analizele periodice platesti dublu. Era mai simplu si mai elegant sa spuna, daca iti faci analizele primesti 50% reducere la tratament in caz ca te imbolnavesti. Si toata lumea ar fi fost multumita...
    • +2 (6 voturi)    
      Exact, ideea nu e rea (Luni, 8 februarie 2016, 15:08)

      dealucaragiale [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

      Dar n-ai unde s-o aplici. Iar comparatia cu SUA si Germania e absurda, e ca si cum ai compara o caruta cu un Boing 777.
      Cu alte cuvinte, incepi cu renovarea spitalelor, platesti salarii pe masura, triezi asistente/medici, aloci bani pentru analize gratuite, vindeci bubele "suculente" din sistem.
      Asa e la noi, incepem cu varful piramidei si sfarsim ca lebada-n lichean.
  • -12 (14 voturi)    
    adica? (Luni, 8 februarie 2016, 10:59)

    LaurentiuCatrina1 [anonim]

    e deja adoptata? nu cumva e doar o lege pusa in discutie si pe care domnul mixich o putea ajuta cu idei si nu cu atacarea lui nicolaescu la fiecare pas?
    in cazul asta dl mixich arata doar frustrari si resentimente....si nu e bine domnu chestro... parol!
  • +17 (19 voturi)    
    aberatii si minciuna pe fata (Luni, 8 februarie 2016, 11:41)

    gazuldebasist [utilizator]

    In opinia mea se face confuzie intree preventie si depistare precoce a unor afectiuni grave, cronice cu potential letal. Faptul ca un asigurat isi face anual setul de analize (asta cind nu se depseste plafonul de bani alocat!!!) sau ca merge la medicul de familie nu inseamna preventie, ci intr-o anumita proportie (sau sansa) depistarea unei suspiciuni de diabet, HTA, cancer sau alta boala serioasa.
    Initiatorii proiectului de lege - din care fac parte contabili la CAP si juristi cu dreptul la Dimitrie Cantemir - pun carul inaintea boilor, cu mare cinism insa. Ministerul ar trebui sa organizee programele de preventie cu adevarat si abia apoi sa asume masuri de constringere sau penalizare a neparticiparii asiguratilor la aceste programe. Ce vrea peneleul? Intii sa mai traga ceva sume din fondurile platite de asigurati ca sa le directioneze in sistemul de stat pentru a mai acoperi niste gauri provocate de frauda, coruptie, management sanitar defectuos.
    Sa faca bine sa mai citeasca literatura de specialitate sau sa consulte experti in boli cronice. Nu le-as dori lui Gorghiu sau Nicolaescu sa pateasca drama ca un apropriat sa consume un cancer galopant in 6 luni, ceea de este oricind posibil.
    In alta ordine de idei, calitatea mediului si a vietii prezinta niste indicatori care in Romania sint sporadic monitorizati si nicioadata publicati si solutionati. Preventia cancerului ar insemna si reducerea poluarii aerului in marile orase, managementul stresului, reducerea zaharului, sarii si grasimilor ascunse in hrana procesata si multe altele. Iata cum ar trebui statul sa inceapa preventia imbolnavirii populatiei.
    • +5 (5 voturi)    
      Un comentariu lucid (Luni, 8 februarie 2016, 16:46)

      OutsideThisBox [utilizator] i-a raspuns lui gazuldebasist

      Am impresia ca de fapt nu "preventia" e urmarita. Preventia e doar folosita pentru a asigura clienti sistemului medical. Nu se vorbeste de masuri simple de dieta si stil de viata - metode simple, ieftine, la indemana si "dovedite stiintific", ci mai mult de vizite la medic, analize, investigatii, medicamente si eventual vaccinuri.
      • 0 (0 voturi)    
        sare-n ochi (Marţi, 9 februarie 2016, 8:21)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui OutsideThisBox

        ca atat de mult i-a placut contabilului preventia din primul lui mandat de ministru al sanatatii, incat vrea permanentizarea jafului printr-o lege.
  • -3 (9 voturi)    
    Notiunea de propunere va este cunoscuta? (Luni, 8 februarie 2016, 14:15)

    Teo3000 [utilizator]

    Tare va mai place "sa dati cu parul" intr-un om, doar pentru ca nu a absolvit medicina si isi permite sa propuna ceva in domeniul medical !!! Ce sa facem daca specialistii in medicina ori tac ori sunt putrezi de corupti. Defilam cu ce avem.
    Ceea ce a inaintat PNL-ul este o propunere. Este un pas spre normalitate, pentru a iesi din situatia actuala in care pacientii se interneaza cate 2-3 zile in spital ca sa-si faca "toate analizele". Cand tu, om normal, care nu abuzezi de sistem, ai o problema reala medicala, te lovesti de aglomeratia creata de cei care vin la spital ori cu probleme inventate, ori cu probleme agravate de nepasarea lor (pe care nu le-au prevenit nicicum si de care nu s-au tratat pana cand nu au devenit insuportabile).
    Poate sistemul coercitiv propus e prea dur. Se poate oricand imbunatati, vorbim de o propunere legislativa, nu de o lege in forma finala. Ea poate fi oricand imbunatatita. Tocmai de asta se cheama propunere.
    Parlamentar platit inutil este cel care chiuleste, care vine dar nu face nimic sau care vine si face propuneri doar in interes personal (face trafic de influenta mascat).
    Este cunoscut si nu trebuie demonstrat ca educatia se face cu forta si cu masuri coercitive. Suntem un popor necivilizat si avem nevoie de masuri dure pentru a ne educa. Asta e realitatea, fie ca ne place sau nu.
    Putina cumpatare, mai mult echilibru si o atitudine constructiva, nu distructiva, ar fi utila si de asteptat din partea dvs, ca formator de opinie.
    • -2 (4 voturi)    
      raspuns constructiv (Luni, 8 februarie 2016, 14:48)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Teo3000

      1. Tare va mai place "sa dati cu parul" intr-un om, = da pentru ca Merita, a avut ocazia sa faca ceva Maret, a facut ceva Maret cu miros de gainat

      2 Ceea ce a inaintat PNL-ul este o propunere= penele are plin sacul de propuneri, cum se face ca nu le a implementat la vremea lor ? pai de la CDR incoace..au avut N ocazii...hmmm ?

      3 Parlamentar platit inutil este cel care chiuleste, care vine dar nu face nimic sau care vine si face propuneri doar in interes personal (face trafic de influenta mascat).= in present DNA are dosare in lucru..cu sutele..OR daca era un fenomen izolat..sa spunem 1 sau 2 % era ceva in "statistica"..INSA cand procentajul celor marca ALI BABA..este din doua cifre..sa spunem un XX %..apoi acest parlament..nu mai este legitim

      4 Suntem un popor necivilizat si avem nevoie de masuri dure pentru a ne educa. = este valabil si pentru Parlamentari ? daca da are sens si este singura fraza in care ai gandit tu si nu cei care te platesc sa postezi aici
      • 0 (2 voturi)    
        Eu m-am adresat dlui Mixich (Luni, 8 februarie 2016, 16:56)

        Teo3000 [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        0. Nu cred ca dl Mixich are nevoie de aparatori, se poate apara si singur daca vrea.
        1. N-am nimic daca "da cu parul" pentru ce a facut gresit Nicolaescu ca ministru. Mi se pare insa neproductiv "sa dai cu parul" cand cineva face o propunere.
        2. A existat o incercare de implementare inca de cand era ministru, imi amintesc ca am primit acasa o invitatie de la CNAS sa merg la medicul de familie pentru un set de analize. Nu s-a mai implementat atunci pt ca a cazut Guvernul.
        3. De acord, marea majoritate dintre parlamentari sunt inutili. Nu vad unde nu suntem de acord.
        4. Da, este valabil si pentru parlamentari, ca si ei sunt parte din poporul roman.
        5. Va doresc sa castigati la loto sau de unde doriti de ... ori mai multi bani decat am incasat eu ca sa scriu aceste postari! Completati dvs cu cat doriti in loc de ..., oricum rezultatul este acelasi.
        • -1 (1 vot)    
          Diavolul se ascunde in detalii ! (Luni, 8 februarie 2016, 21:16)

          ddutz [utilizator] i-a raspuns lui Teo3000

          Sa presupunem ca faci cancer. Apar urmatoarele situatii:
          1. - e posibil sa-ti dai obstescul sfarsit, inainte de a apuca sa dovedesti ca ai facut controale "preventive"; amintiti-va sa suntem in tara lui "ädevedinta ca-ti trebuie adeverinta";
          2. - pana dovedesti trebuie sa te tratezi; cei care au facut-o stiu cat costa un tratament (si nu ultimul muget in materie) cu interferon, sau alt tratament similar; pana dovedesti ca ti-ai facut analize preventive: a) mori; b) ajungi pe grumuri ca ti-ai vandut tot sa acoperi tratamentul, dar nu-ti ajung banii, si mori;
          3. - e posibil sa nu poti dovedi ca te-ai ":cautat" preventiv si ai doua situatii: A. - o chichita birocratica, un soft prost (vezi cardul de sanatate), etc. Ce faci?? a) n-ai bani de tratament si mori netratat; b) iti vinzi tot, nu-ti ajung banii si tot mori semitratat; B. -ai neglijat sa te "cauti"" din diverse motive; Rezulta: a) mori, societatea te condamna la moarte, nu exista mila aici, e vorba de bani (si de b.oul de Nicolaescu); b) te tratezi pe banii tai, daca ai banii lui nicolaescu, daca nu, vinzi tot si tot mori; tratamentul e foarte scump.
          4. Te faci politician, ai bani si te anfisezi pe costul tratamentului (La banii mei!).
          Solutia e simpla:
          - O ämenda piperata de 5 - 15 puncte, ca la circulatie. Garantez ca 99% vor face analizele.
          Neajuns:
          - e mai putin de furat, asa 0.7 mld coco, (Atentie! pe an); Oprescu se zvarcoleste in "la domiciliu" ca nu i-a trecut lui prin cap.
          • 0 (0 voturi)    
            Ai dreptate (Marţi, 9 februarie 2016, 12:50)

            Teo3000 [utilizator] i-a raspuns lui ddutz

            Ai dreptate. Asta e o abrodare corecta, constructiva. la asa ceva ma asteptam de la dl Mixich. Sa propuna schimbarile ale proiectului incat sa devina util societatii, nu sa il ingroape atacand initiatorul. Hai sa discutam realitatile romanesti, sa vadem cum convingem mai bine si mai usor oamenii sa-si faca analize preventive.
            Cat despre o noua institutie, treaba sta cam asa: acum tot bugetul sanatatii este controlat de CNAS si de venerabilii profesori conducatori de facultati, catedre, comisii, spitale si specialitati, putred de bogati si/sau putred de corupti (exceptiile sunt extrem de rare). S-ar cam supara sa piarda o halca mare din ciolanul la care rod, nu-i asa ???
  • 0 (10 voturi)    
    Panul de Genocid (Luni, 8 februarie 2016, 14:30)

    Qu [utilizator]

    Cum sistemul occidental farmaceutic a omorat peste 50 de milioane din '90 incoace in principal in SUA, UK si altele...acum o va face si la noi.
    • 0 (6 voturi)    
      De aia au aia speranta de viata ridicata (Luni, 8 februarie 2016, 20:52)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Qu

      Ca isi omoara oamenii. Compara cifrele, si poate o sa lasi pufaika deoparte ca la voi la mujici speranta de viata e pe la 67 de ani, locul 171 in lume, Romania locul 114 cu 75 de ani. Prin comparatie vesticii is covarsitor peste 80 de ani.
      • -1 (1 vot)    
        SF (Marţi, 9 februarie 2016, 12:18)

        Qu [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

        Lasa povestie de la TV. Uite numerele:

        http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/leukemia/by-country/
        http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/alzheimers-dementia/by-country/
        http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/parkinson-disease/by-country/

        Stii melodia aia cu "Cine e pe primul loc" de pe stadioane ?

        E...se potriveste perfect.

        Si ghici cine e pe primul loc la toate bolile de natura neuro ?
        Occidentul e !!!
        Oare de ce ?
        De 'sanatosi' ce sunt...
    • -2 (2 voturi)    
      De aia au aia speranta de viata ridicata (Luni, 8 februarie 2016, 20:52)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Qu

      Ca isi omoara oamenii. Compara cifrele, si poate o sa lasi pufaika deoparte ca la voi la mujici speranta de viata e pe la 67 de ani, locul 171 in lume, Romania locul 114 cu 75 de ani. Prin comparatie vesticii is covarsitor peste 80 de ani.
  • +4 (4 voturi)    
    Vin alegerile !,vin colindatorii vin manipularile (Luni, 8 februarie 2016, 15:24)

    andreesanu [utilizator]

    Nicolaescu si medicina sunt paraleli !!!.
    datul cu parerea sport national liberal !
    Vin alegerile vin colindatorii cu lerului doamne ...,oracolul Nicolaescu scos iar de la naftalina cu povesti de preventie !.
    L-a angajat cumva Sante,Medlife ,or alta firma privata sa le pregateasca niste milioane de euro pentru controale de mantuiala pe banii statului ???.
    Din 4 in 4 ani vin gargaragii cu RAME la pescuit voturi !
  • +1 (3 voturi)    
    Propunere (Luni, 8 februarie 2016, 15:39)

    mistydo [utilizator]

    Chiar asa, parlamentarii să nu fie platiți... precum soldatii în termen... Să primească trei mese, să le asigure cazarea pentru cei din provincie și o masină cu șofer pentru deplasari în interesul Parlamentului.
    Cheltuielile de protocol se susțin pe baza unui raport de necesitate.
    In circumscripție să se deschidă cont unde alegătorii vor depune cotizații lunare sau donații. Chiar ei își pot complecta bugetul. Primăria va acorda o indemnizație aprobată prin vot public. Iar pentru ilegalitati să fie judecat de colectivitatea care l-a votat.
    Nu mai cred că se vor înghesui oameni ca Fenechiu, Zgonea , Oprea , sunt destui....
  • +5 (5 voturi)    
    Oh, Doamne... (Luni, 8 februarie 2016, 16:30)

    Gladiatorul [utilizator]

    ...mare-i Gradina Ta. Da-i Doamne drumul din maini acestui farseur ce crede ca Romania-i o tara de imbecili. Pai bine mai maestre Nicolaescu, mata' vrei program national de preventie. OK. Dar ce te faci, ex-ministre ca de 13 ani ministerul pastorit de alde' Nicolaescu sau Bazac (nu-mi vin alte nume de ministri) ati scos din farmacii medicamentele generice (alea ieftine) pentru a introduce medicamentele inovative (noi si extrem de scumpe) numai pentru a reusi sa faceti din medicii specialisti niste participanti permanenti la asa zisele congrese de specialitate. Cum as putea eu, tovarase Nicolaescu, sa previn boala mea cronica atata vreme cat ministerul sanatatii refuza sa-mi elibereze medicamentul generic de care am nevoie si pentru care am inaintat scrisoare pentru reteta cu nevoi speciale. Si care a fost scos de pe lista de medicamente inca de pe vremea guvernului A. Nastase. Dar, nu-i asa, Romania este tara tuturor posibilitatilor
  • +2 (4 voturi)    
    chestiune de logica (Luni, 8 februarie 2016, 18:39)

    andipetre [utilizator]

    Înainte de toate, cu ocazia asta mi-am amintit de ce am o strângere de inimă când mă gândesc că voi/aș vota cu PNL. În PNL e personajul asta sinistru, arogant și abuziv, pe care nimeni nu înțelege de ce îl mai suportă partidul și DNA-ul.

    Oameni buni, asistența medicală e un drept fundamental garantat de orice democrație modernă și întărit de contribuțiile pe care cetățenii le plătesc. Ești asigurat, îți plătești taxa, primești asistență la nevoie. De asemenea, există un drept fundamental, de a putea să refuzi tratamente medicale pe care le consideri nepotrivite sau dăunătoare, un principiu suveran și constituțional care spune că ești stăpân pe propriul corp.

    În condițiile astea, datoria statului de a îți oferi asistența medicala pe care ai plătit-o nu poate fi condiționată de ideile viitoare ale unui politician sau altul, care caută pretexte să îți ia banii fără să îți dea nimic înapoi. Pentru că în momentul în care oricine poate inventa, după capriciul său, condiționări conjuncturale ale actului medical ("trebuia să intri in programul X sau Y!"), se deschide calea unor abuzuri crunte și se facilitează existența unor programe făcute special pentru a obține bani din acest mecanism, nu pentru a îi ajuta pe oameni.

    Prevenția e extrem de importantă, dar ea nu trebuie făcută prin constrângere, amenințări și pedeapsă. În actul medical trebuie să ai încredere, să fii convins de onestitatea lui, nu să îți fie impus cu forța de către un stat posibil abuziv sau o organizație posibil coruptă!

    Sigur, motivații pozitive pot fi aplicate, în măsura în care nu sunt excesive și sunt de asemenea însoțite de deschidere, de prezentarea onestă a faptelor, de persuasiune bine intenționată și încredere.

    Altfel, cine ne garantează ca nu inventează mâine dl. Nicolăescu un program de prevenție care spune că nu vei mai primi niciodată asistență medicală dacă nu iei, preventiv și zilnic, calmante puternice care te fac să îl votezi la nesfârșit, cu zâmbet tâmp pe buze, numai pe el?...
    • +1 (1 vot)    
      Diavolul sta in detalii. (Luni, 8 februarie 2016, 21:30)

      ddutz [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Am spus-o mai sus, dar nu-i inutil sa repet.
      Ai dreptate, am platit asigurarile de sanatatre, da-mi tratament.
      Nu ma lasa la mana unui b.ou ca nicolaescu sa ma conditioneze.
      O tara e cu atat mai maronie, cu cat sunt necesare mai multe aprobari si adeverinta, conditionari, pur si simplu, numai pentru a trai.
      Nu voi vota, in veci PNL-ul, care da adapost si suport politic unui asemenea sinistru specimen.
  • +2 (2 voturi)    
    legea preventie (Luni, 8 februarie 2016, 18:41)

    hipocrat [utilizator]

    Daca citesti expunerea de motive te ingrozesti.Exemplu este dat cancerul de sin.In preventie toate protocoalele trec o mamografie pe an pentru femeile din grupa de virsta 16-45 ani.Acum 4sau 5 ani intr-un raport prof.Astarastoae arata ca inechitati exista si in ceea ce priveste repartitia mamografelor.Astfel in regiunile nord-est si sud existau 1mamograf la 500.000 locuitori.Nu cred ca situatia s-a schimbat mult in prezent.Si iata cum femeile din aceste regiuni vor plati tratamentul(corect 20%) sau vor muri pentru ca nu si-au facut mamografia.De ce nu legalizeaza pedeapsa cu moartea pentru boli cronice ca metoda de preventie?
  • +1 (1 vot)    
    Opsai! (Luni, 8 februarie 2016, 19:10)

    jamiroquai [utilizator]

    Putem discuta la nesfarsit despre cat de utila e ideea domnului Nicolaescu (desi ma indiesc ca mai e necesar, individul asta a avut doua ocazii mari pentru a-si demonstra competenta).
    Ceea ce nu inteleg eu este de ce e nevoie de infiintarea unei agentii, cu buget separat, pentru gestionarea acestei probleme. Va rog sa constientizati ca o agentie nationala presupune un sef cu rang de secretar de stat, cu tot aparatul administrativ corespunzator, care sa se ocupe de... ce, de sanatate? Pai nu avem un minister pentru asta?
    Realitatea e că smecherasii liberali au adulmecat miros de sange si-si pregatesc ploile pentru noi tunuri la bugetul de stat.
    Votati PNL, baieti. Și pe urmă plangeti-va ca n-aveti alternative.
  • +3 (3 voturi)    
    Nicolaescu e un b.ou. (Luni, 8 februarie 2016, 19:21)

    ddutz [utilizator]

    Asta nu trebuie lasat sa circule neinsotit, ca face pagube mari.
    In primul mandat de ministru al Sanatatii a "facut praf" 180 milioane pe soft IT, care, desi a fost p[latit pana la ultimul ban, nu a fost functuional si s-a renuntat la el.
    Cand a fost numit a II-a oara ministru al Sanatatii a vrut sa repete figura. Se pare ca a reusit, dovada faimosul card de sanatate.
    Acest card e ca si cum ai scrie cu mana stanga, agatat de o creanga cu mana dreapta (ca maimutele).
    Sau a face balet in bocanci de munte.
  • +2 (2 voturi)    
    Program de preventie a coruptiei (Luni, 8 februarie 2016, 20:34)

    nlln [utilizator]

    Da. In general "interesant" si ca de obicei nu foarte documentat.
    An electoral.Vorbe multe, fapte putine, rezultate nule.
    Pacientii vor fi sanctionati daca nu participa la nu stiu ce program de preventie( nici nu se stie clar care, dar se dau sanctiuni pentru ca asta da bine in discursul public ).Tipic comunist.
    Asteptam cu nerabdare un program de preventie a saraciei si atunci poate nu vom mai avea cazuri de TBC.
    Asteptam un program serios de preventie a diabetului zaharat si obezitatii la copii si asta implica poate interzicerea sau macar recalibrarea reclamei la tot felul de dulciuri .Asteptam un control al alimentelor care le consumam in fiecare zi.
    Dar pana atunci ne multumim fie si numai cu un program de preventie a coruptiei. Nu uitati de sanctiuni
  • +1 (1 vot)    
    Caruta inaintea boilor (Marţi, 9 februarie 2016, 13:00)

    Armenteros [utilizator]

    In esenta, proiectul nu este rau, dar el nu poate fi aplicat la starea actuala a sistemului medical romanesc. Ca in aproape orice proiect, este pusa caruta inaintea boilor. Intai trebuie sa asiguri infrastructura (personal, aparatura medicala, fonduri) pentru ca toti pacientii sa poate beneficia de acele analize/teste in mod gratuit.
    Abia dupa aceea poti pune in aplicare acest proiect cu conditia sa se umble la fondurile alocate. 0.5% din PIB doar pentru a supraveghea ceva e mult... asta in conditiile in care din acesti bani nu se finanteaza programe. Un fel de serviciu de supraveghere a pacientului.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri