Codul fiscal si Mesterul Manole

de Adrian Benta, Dragos Patroi     Consultanti Fiscali
Vineri, 16 octombrie 2015, 7:38 Actualitate | Opinii

Consultantii fiscal Adrian Benta si Dragos Patroi
Foto: Hotnews
Iata ca, dupa indelungi dezbateri asa zis doctrinare, clasa politica si-a dat mana de la stanga la dreapta si, incepand cu data de 01 ianuarie 2016,  vom avea un nou cod fiscal. La prima vedere, un lucru absolut laudabil, daca avem in vedere ca - in perioada ultimilor 5,6 ani - am asistat la numeroase modificari ale legislatiei fiscale. Unii numesc asta incercari de modernizare sau de armonizare cu directivele europene, iar altii - mai carcotasi din fire - instabilitate normativa sau lipsa de predictibilitate. Sa presupunem ca facem parte din prima categorie, a celor de "buna credinta". Deci, schimbam cadrul normativ ca sa ce? Pai, logic ar fi, ca sa construim un referential normativ (in domeniul fiscal) cat mai eficient. Durabil, care sa ofere predictibilitate mediului de afaceri si care sa incurajeze procesul investitional, practic, crearea de plus-valoare si, implicit, de PIB.

Parcurgand, in mare, prevederile noului cod fiscal, credem ca putem rasufla linistiti: se pare ca am scapat de pericolul perfid al nenorocitei asteia de relaxare fiscala... Ce au obtinut firmele ? In esenta, creste limita creditului fiscal in cazul cheltuielilor cu sponsorizarea pana la 5 la mie din cifra de afaceri, creste procentul de deductibilitate fiscala a cheltuielilor sociale pana la 5% din fondul de salarii si se extinde scutirea de la imozitare a profitului reinvestit in echipamente de calcul. La nivelul TVA, se extinde sfera de aplicare a operatiunilor care intra sub incidenta aplicarii masurilor de simplificare (taxarea inversa). Impozitul pe dividende nu se elimina, doar se reduce la 5%...si nu din ianuarie 2016, ci din ianuarie 2017...cand insa urmeaza a se aplica asupra veniturilor din dividende realizate de persoanele fizice si contributia obligatorie la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, chiar daca beneficiarul respectiv al dividendelor are si calitatea de salariat. Asta ne aduce aminte de celebrul banc de pe vremuri de la Radio Erevan...

Marele trofeu al noului cod fiscal, care se vantura cu nonsalanta de catre toti politicienii, este reducerea cotei generale de TVA de la 24% la 20%. Foarte bine. Consensul politic se pare ca poate face minuni uneori...Cine este beneficiarul real al acestei masuri ? Consumatorul final persoana fizica, care este - pe fond - si suportatorul acestui impozit indirect. Care s-ar putea insa sa plateasca foarte scump aceasta masura, deoarece sarcina fiscala a noului cod fiscal se deplaseaza - in opinia noastra - de la persoana juridica (firma) catre persoana fizica.

Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2016, urmeaza sa se aplice contributia obligatorie de sanatate la tot ce misca - asta inclusiv in cazul persoanelor care nu realizeaza venituri sau realizeaza venituri din activitatea desfasurata in strainatate (dar au nesansa de a avea rezidenta fiscala in Romania), precum si in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din investitii (chiar daca au si calitatea de  salariat). In opinia noastra insa, cele mai restrictive modificari fiscale intervin la nivelul PFA urilor, deoarece contributia pentru asigurari sociale va fi datorata indiferent daca persoanele respective au si calitatea de salariat, fiind obligatorie cota individuala (10,5%) - care nu poate depasi insa 5 salarii medii lunare pe economie - si putandu-se opta pentru cota integrala (26,3%). In mod evident, vor fi dezavantati cei care castiga in medie pana la 2.500 euro/luna.

Ceea ce ne surprinde este fervoarea cu care mass media s-a grabit sa preia cliseul cu "noul cod fiscal". Care nou ? Avem de a face cu o noua optica, viziune sau strategie fiscala ? Poate doar in cazul impozitelor locale, in rest...toate -s vechi si noua-s toate...Se arunca pe piata o reducere a cotei generale de TVA si, in schimb, se cere pretul de care vorbeam mai sus...

Gasim in viitorul cod fiscal masuri adevarate de incurajare a procesului investitional ? De atragere a capitalurilor volatile, temporar disponibile si aflate in cautarea unor posibilitati de fructificare cu randamente fiscale convenabile ? Dimpotriva, asa cum arata viitorul cod fiscal, se pare ca nu putem renunta la practica de a mai prognoza venituri bugetare semnificative din impozitarea castigurilor de capital...lucru care credem ca ne poate ajuta sa intelegem mai bine diferenta dintre Bursa de la Bucuresti si institutii similare din alte tari - chiar fost socialiste, cum ar fi cea din Polonia... Si, tot atunci, poate nu ne vom mai mira atat ca o parte din afacerile importante (in special, in domeniul imobiliar, dar nu numai) sunt preluate prin "transferul" catre BV-urile olandeze!

Este foarte adevarat ca este mai convenabil unei persoane fizice - din punct de vedere fiscal - sa fie rezidenta fiscal in Romania, decat in alte tari situate in vestul Europei. Dar, in acelasi timp, trebuie sa fim constienti, chiar daca la istorie am invatat ca suntem cei mai viteji si mai drepti dintre traci, ca aici nu este nici Germania si nici Franta...Este doar Romania, tara pe care o iubim, dar care nu are cine stie ce infrastructura rutiera, in care stabilitatea legislativa nu a fost niciodata punctul forte si in care nici forta de munca nu mai este atat de ieftina (inclusiv datorita costurilor fiscale) si de calificata...si care atunci trebuie sa ofere, in contrapartida, o fiscalitate competitiva, pentru a fi atractiva mediului investitional (fie el strain sau autohton).

Revenind la paralelismul continutului acestui articol cu titlul sau, legenda spune ca doar harnicia si priceperea Mesterului Manole nu ar fi fost suficiente sa-si termine lucrarea, daca nu ar fi jertfit - o pe Ana, oricat de draga ii era. Cine ar putea juca rolul Anei din celebra balada populara? Ce anume trebuie "sacrificat" pentru a putea implementa o constructie durabila a unui Cod fiscal eficient si atractiv pentru investitii? Desigur, in capul listei putem include acele reglementari legislative asimilate ca fiind o forma de agresiune exercitata asupra veniturilor contribuabililor, percepute de acestia ca fiind legitime si datorate exclusiv muncii si priceperii lor.

In plus, pe langa o legislatie corect structurata specifica holding-urilor (care sa permita consolidarea profiturilor la nivel de grup), credem ca trebuie umblat si la corelarea amortismentului fiscal cu cel economic si abordarea amortismentului fiscal al mijloacelor fixe amortizabile ca un promotor al cresterii economice, fapt care ar conduce atat la limitarea redundantelor dintre regulile fiscale si normele contabile, cat si la fortificarea capitalului privat (indiferent de sursa sa de provenienta, interna sau externa).  Sau la acordarea posibilitatii de constituire a cheltuielilor cu provizioanele, deductibile fiscal in proportie de 100% din valoarea fara TVA a creantelor neincasate detinute asupra clientilor, fie la momentul intrarii acestora in insolventa (si nu in momentul in care este declarata procedura de deschidere a falimentului - ca in prezent), fie la peste 90 de zile fata de scadenta (si nu la peste 270 de zile si in procent de doar 30% - ca in prezent).

In conjunctura unei sarcini fiscale perceputa ca avand o tenta confiscatorie, dublata de o volatilitate normativa foarte vizibila, este de la sine inteles ca unii contribuabili vor cauta sa identifice proceduri operationale "intra legem", care sa le permita diminuarea gradului lor general de fiscalitate, cu incadrarea insa in "marja de eroare" a referentialului normativ. Este vorba de asa-numitul sistem al deductibilitatilor fiscale "ascunse" sau "aparente", pe fond fiind vorba de proceduri fiscale alternative, desi nereglementate conceptual, dar generate de caracterul dual al unor reguli fiscale si norme contabile.

In fine, ar fi multe de spus...Nu ar strica nici cateva reglementari la nivelul procedurii fiscale, prin care contribuabilul sa nu mai fie la mana unor interpretari discretionare ale organelor de inspectie fiscala, privind comportamentul fiscal inadecvat (care nici macar nu este definit conceptual de codul fiscal) al furnizorului...sau al furnizorului furnizorului...sau al furnizorului furnizorului furnizorului...poate ca a sosit timpul ca aceasta poveste a "celui care ar fi trebuit sa stie" sa ia sfarsit cu adevarat (asta chiar daca sintagma ca atare a fost eliminata, la nivel de teorie, din cuprinsul art.11 al viitorului cod fiscal)...

Nota: Cei doi autori, consultantii fiscali Adrian Benta si Dragos Patroi se delimiteaza de opinii partizane sau influente politice, opiniile exprimate reprezentand expresia analizei temeiului normativ in viziunea autorilor.


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
3792 vizualizari
  • +3 (3 voturi)    
    @Mesterul Manole (Vineri, 16 octombrie 2015, 8:38)

    kreatorxxxx [utilizator]

    Excelent articol! Noroc pentru ANA, azi i s-ar fi cerut TVA pentru constructii ! :)
  • +2 (2 voturi)    
    Cod fiscal impovarator,sa stea unii in Mauritius (Vineri, 16 octombrie 2015, 9:07)

    luigi [anonim]

    Cum sa fie Codul fiscal in favoarea micilor intreprinzatori cand niste bugetari au pensii de felul:
    "decizii de pensionare majorate, Tufariu ajungând la 18.297 lei, iar Chiru la 15.844 lei. "
    Cate taxe si impozite sa mai platim? Oare ce venituri au astfel de bugetari acum daca numai pensia este mai mare de 4000 de Euro? Cati zeci de mii de privilegiati au astfel de pensii? Macar pe vremuri securistii aveau pensii de numai trei ori mai mari. Involuam, in loc sa evoluam.

    Rusine guvernantilor!
  • 0 (0 voturi)    
    ref. IMM-uri impozit forfetar (Vineri, 16 octombrie 2015, 10:40)

    oli [anonim]

    Cu noul cod fiscal s-a reintrodus ptr. Imm-uri din nou celebru impozit forfetar al guv. Boc cind se stie f. bine F.F.F. multe firme s-au inchis .Acel articol din noul C.F. de 3%+1530 lei ce ar trebui sa-i plateasca o firma numai prin faptul ca sunt soc. com. inregistrate la OficiulRregistrului si ca in aceste perioade tulburi nu au activitate economica permanata .Daca a fost reintrodus acest impozit multe firme vor fi obligate sa isi inchida societatea . Rugam sa ni se specifice in acest sens de prezenta si obligativitatea acestei taxe.
  • +1 (1 vot)    
    Codul fiscal pe intelesul tuturor. Empiric. BRAVO! (Vineri, 16 octombrie 2015, 11:01)

    luigi [anonim]

    Suntem o firma mica cu 4 salariati. Din cei 3,5 milioane de angajat la privat.

    Am facut o scurta socoteala si mica firma de patru angajati plateste 10 salarii catre bugetari, din totalul de 14 salarii.

    Am aflat saptamana trecuta ca sunt 400.000 de functionari in organisme de control. Ei au salarii de vreo patru ori mai mari decat noi, de la privat.
    Deci 4x 400.000 =1.600.000 salarii.
    Rezulta ca la 2 muncitori la privat, platim un salariu la controlor.
    Am adaugat doua scaune goale la noi in firma.
    Am aflat ca intre angajati si platitori la CASS este o diferenta de 600.000 de platitori. Armata,, Magistrati, Securitate(SRI, SIE, ME, SPP, STS, MAI, MAN, etc)platesc catre sistemele paralele de sanatate. Aici e alta discutie despre dreptate si stat de drept. Salariile in medie de vreo opt ori ca la noi la privat.
    Deci 8x600.00=4.800.000. Rezulta ca la 2 muncitori privati platim trei salarii la controlori.
    Am adaugat inca sase scaune goale.
    Mai raman vreo cinci sute de mii de bugetari cu salarii de aproape doua ori mai mari ca la noi micii intreprinzatori.
    Deci 2x500.000=1.000.000 deci la patru salariati la privat un salariu platit la invatatori, medici, etc.
    Mai adaug un scaun.
    Tot ce producem platim TVA 24%. Deci un sfert din ce muncim platim pentru sosele, scoli, inzestrare armata etc.
    Mai adaug un scaun.
    Ma uit in firma si din 14 scaune, doar 4 sunt ocupate.
    Sunt sigur ca mai trebuie adaugate si alte scaune.
    BRAVO!
  • 0 (0 voturi)    
    Nu se poate! (Vineri, 16 octombrie 2015, 11:43)

    hot news [utilizator]

    Imi para rau, dar nu este posibil!

    "Cei doi autori .. se delimiteaza de opinii partizane sau influente politice"

    Frumosul deziderat de independenta este nerealist, orice analiza trebuie sa porneasca de la MOTIVELE elaborarii noului cod:
    - cine l-a nascocit?
    - pedesereul!
    - care este scopul oricarei formatiuni politice?
    - sa castige alegerile, evident!
    - care este electoratul traditional al partidului lui ilici?
    - bugetarii, pensionarii, asistatii sociali, toti cei care NU muncesc!
    - atunci are vre-un rost sa cauti in Noul Cod vre-o masura de sitimulare al celor care PRODUC, indiferent daca sunt PFA, firma mica, sau corporatie multinationala?
    Evidnet ca NU!
    Nu s-a intentionat niciodata stimularea muncii, dezvoltarea economiei, deoarce pedesereul stie foarte bine sa gestioneze mizeria, penuria, nu belusgul!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă