Initiativa pentru sistemul sanitar

VIDEO Intalnire online: Mergi la medicul de familie sau cauti pe Google? Ce solutii vezi pentru sistemul medical? Dorin Gabor, reprezentant al medicilor de familie, a discutat online cu cititorii HotNews.ro

de Redactia     HotNews.ro
Vineri, 23 octombrie 2009, 15:00 DoctorH - Intreaba un Medic


Dorin Gabor, vicepresedinte SNMF, in dialog cu cititorii
Foto: HotNews.ro
Puncte slabe si forte ale sistemului medical, cum a fost cheltuit bugetul pentru Sanatate in 2009, paralele intre sistemul romanesc si cel din UE, nemultumirile medicilor de familie, dar si o posibila crestere a bugetului Ministerului Sanatatii au fost temele abordate de Dorin Gabor, vicepresedinte al Societatii Nationale de Medicina Familiei, medic in Reghin.


Discutia online este parte a unei initiative cetatenesti pentru sistemul sanitar, la care HotNews.ro este partener media.
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 radu bu

    1. vi se pare utila dpdv al medicului de familie chestia cu biletul de trimitere la specialist? mai ales legat de folosirea unor formulare speciale care se iau de la cjas cu coada; pe bani. intreb pentru ca nicaieri in lume nu functioneaza astfel; peste tot pacientzii merg direct la medic de familie sau specialist PE BAZA UNUI CARD/ACT DE ASIGURARE.

    2. cum comentatzi dovada calitatzii de asigurat prin adev de la locul de munca? vi se pare utila/ eficienta?

    3. cit din timpul dumneavoastra de lucru consta in act medical propiu zis (anamneza, consult, act terapeutic) si cit timp/bani alocatzi asa zisei scriptologii (inregsitrare, rapoarte, acte sau formulare electronice pentru cjas)

    4. a participat vreodata/ sau a fost consultat vreodata un reprezentant al medicilor de f/amilie practicieni la elaborarea contractului cadru cu cjas?acest contract este facut prin acordul partilor sau este impus unilateral de o parte?

    • Dorin Gabor

      1. a) In toata lumea sistemul social de asigurari de sanatate este un sistem multinivel, care este accesat de la baza spre nivelele superioare, in functie de nivelul de competenta. Nivelul superior sau complementar este accesat, daca este necesar, doar in urma unei decizii eminamente medicale. Deci, prezentarea la dorinta a pacientului la un serviciu medical anume se poate face doar in sistemele private.
      b) Intr-adevar, sistemul birocratic este imens, ar trebui mult simplificat, iar costurile acestuia ar trebui sa fie suportate de cel care gestioneaza fondurile sistemului, adica de CNAS, si nu de catre furnizorii de servicii medicale.
      2. In sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania dovada calitatii de asigurat se face, conform legii, printr-o adeverinta sau card eliberat de CASJ, in baza unor documente justificative, printre care se numara si adeverinta de la locul de munca. Calitatea de asigurat, insa se obtine conform legii 96/2006, in baza legii contributiei. Intrucat obtinerea acestei adeverinte de la CASJ este un proces dificil in acest moment datorita deficientelor de personal, s-a acceptat, pentru perioada limitata, utilizarea si a respectivelor documente, care stau la baza eliberarii adeverintei. Ideal ar fi un card de asigurat, insa in background este necesar un sistem informatic eficient si functional, pe care nu il avem inca.
      3. Daca ma refer la persoana proprie, m-am preocupat sa imi dotez cabinetul cu o retea informatica si un sistem soft eficient, care sa imi permita diminoarea puternica a componentei birocratice, astefel incat, in acest moment, timpul acordat pecirntului la o consultatie este superior cu mult celui acordat scriptologiei.
      4. Contractul cadru este o Hotarare de Guvern. Continutul acestuia se elaboreaza de CNAS si se adopta de Guvernul Romaniei. In procesul elaborarii, exista conform legii, cateva eorganizatii, printre care Colegiul Medicilor, care sunt consultate.

  • Întrebarea nr. 2 oana negulescu

    1. S-au investit multi bani in spitale. Acum putem spune ca avem si noi spitale care tind spre standardul UE. Din pacate cele mai multe spitale sunt din Bucuresti. Exista vreun proiect financiar pt anul 2010, pt a putea investi si in alte orase? Ce ne facem cu satele/comunele care nu au o policlinica "decenta", nu exista personal specializat medical, nu exista aparatura pt situatii de urgente?
    Sunt locuri unde nu exista un medic de familie...ce este de facut??

    • Frobenius

      Imi permit sa intervin cu un exemplu cit se poate de recent (cu trei zile in urma) in care este implicat un spital "care tinde spre standardul"...... (completati dumneavoastra, va rog!), aflat "din pacate" in Bucuresti.
      Unui cetatean roman (nu datele personale sint importante), platitor de asigurari de sanatate i se face rau pe strada. Este chemata ambulanta si este transportat, impreuna cu un insotitor, la spitalul Fundeni. Probleme, se pare, de natura cardiaca sau circulatorie (scuze, nu sint scolarizat in domeniu). Se face internarea si, dupa un timp, un doctor ii inmineaza insotitorului o lista si-i spune (cu neglijabila aproximatie): "Mergeti dumneavoastra prin farmacii, cumparati medicamentele de pe lista si veniti cu ele inapoi. Noi nu mai avem medicamente si ne trebuiesc urgent."
      Mai are rost sa vorbim oare despre "standarde" sau despre "decenta"?

      PS: cazul este real, la fel si numele spitalului.

      • Dorin Gabor

        Problema nu tine neaparat de "standard", cat de nivelul de finantare. In momentul in care in Romania, procentul din PIB alocat Sanatatii a scazut de la 4,5% din PIB in 2008, la 3,2% din PIB in 2009, ne vom intalni mereu cu astfel de exemple nedorite. In Uniunea Europeana, Sanatatea este finantata cu peste 8% din PIB, din PIB-ul lor. De aceea am initiat un demers al socitatii civile care consta in promovarea unei initiative legislative a cetatenilor, pentru un proiect de lege privind finantarea Sanatatii cu minimum 6% din PIB, cu incepere de anul viitor, proiect care se afla in faza finala, respectiv a intrarii in procesul legislativ si de care speram ca guvernantii nostri vor tine cont.

    • Dorin Gabor

      Asistenta medicala rurala este, intr-adevar o problema, atat in Romania cat si in restul UE. exista o tendinta generala a medicilor de a migra catre urban, catre unitati sanitare mai mari sau mai bine dotate, si de ce nu, catre conditii de viata si de munca mai bune. Pentru a putea stimul medicii sa profeseze in zone "mai putin agrebile" va trebui ca si in Romania, la fel ca si in tarile dezvoltate dein UE, sa existe o implicare activa atat a statului, cat si a comunitatilor locale, in scopul oferirii unor facilotati care sa atraga personalul medical, cum ar fi: prime de instalare, scuti de impozite, locuinte de serviciu si altele. In acest sens autoritatile locale, in mod special, trebuie sa inteleaga ca a venit momentul sa isi asume, fata de alegatorii proproo, si responsabilitati in buna functionare a serviciilor medicale.

  • Întrebarea nr. 3 urania

    1. Sunteti de parere ca un card personal, cu un nr unic gen CNP-ul de pe fiecare carte de identitate, care sa ateste ca acea persoana are dreptul la asistenta medicala gratuita in urma contributiei lunare la fondul de sanatate este o solutie pentru a asigura accesul fiecarui asigurat la asistenta in institutiile sanitare de stat ?
    2. In functie de contributia platita, pe acest card se pot inscrie serviciile medicale gratuite la care asiguratul are acces - credeti ca principiul contributivitatii ar putea fi aplicat si in acest caz?
    3. Vi se pare normal ca, in calitate de asigurat cu contributia de peste 60 RON, platita luna de luna, an de an, de peste 35 de ani, sa suport contravaloarea analizelor medicale periodice?
    4.Sunt bolnava de hepatita cronica virala tip c, nu beneficiez de niciun medicament gratuit. Tot ceea ce pot procura sunt medicamente incadrate in categoria de 'suplimente alimentare', deci nu au niciun procentaj de gratuitate. Si totusi, lunar, mi se opreste contributia pt. asigurarile de sanatate. Cum comentati?

    • Dorin Gabor

      1. Sistemul Social de Asigurari de Sanatate are la baza principiul solidaritatii si subsidiaritatii, adica fiecare plateste un procent din venituri (adica cat poate) si beneficiaza de toate serviciile disponibile in respectivul sistem, teoretic, cel putin (atat cat are nevoie). Un sistem contributiv poate fi aplicat in asigurari complementare si suplimentare, respectiv pricate. Problema este, insa, legata de nivelul si cantitatea serviciiolor medicale pe care si le poate permite sistemul, la un moment dat, in baza contributiei asiguratilor, dar si numarul de asigurati platitori, raportat la numarul de beneficiari. Definirea pachetului bazal de servicii pe care sistemul si-l poate perimita sa il sustine, inseamna, de fapt o limitatere a acestore servicii, risc electoral pe care nu si l-au permis guvernatii indiferente de culoarea politica. Pe de alta parte, in Romania, exista 4,5 - 4,8 milioane de platitori si 20 de milioane de beneficiari.
      2. vedeti punctul 1
      3. Analizele medicale prevazute in contractul cadru sunt gratuite pentru asigurati. Asa cum spuneam anterior, deficitul de finantare duce la epuizarea sumelor lunare contractate, intr-un timp foarte scurt. Solutiile sunt, pe de-o parte cresterea incasarilor la fond, in mod special prin extinderea paletei de contributori, in mod special prin eliminarea unor categorii numite co-asigurati, care este o inventie romaneasca, si prin eliminarea drepturilor speciale prevazute in legi speciale, din "tortul" general, si respectiv, definirea exacta a pachetului baza, care include investigatiile paramedice.
      4. Exista, pentru hapatita virata de tip C, programe nationale sustinute de Ministerul Sanatatii prin care se furnizeaza gratuit medicamente specifice. Va trebui sa va adresati centrelor medicale abilitate pentru intocmirea si aprobarea dosarului de finantare.

  • Întrebarea nr. 4 stefan

    - ce parere aveti de reducerea veniturilor medicilor de familie de catre ministrul Bazac?de ce nu au fost uniti medicii de familie in a respinge acest demers in conditiile in care devenisera in sfarsit prima categorie de medici cu venituri cat de cat decente? mai puteti indica macar o singura tara membra a Comunitatii Europene in care s-a facut economie la bugetul de stat prin reducerea veniturilor medicilor?
    - vi se pare normal ca ponderea veniturilor MF sa fie reprezentata de numarul de pacienti de pe lista si nu de servicii? exista medici care stau multe ore peste program pentru consultatii( chiar si cca 60 de consultatii pe zi in unele cazuri);
    - vi se pare normal ca sa se puna semnul egal intre un medic de familie cu rezidentiat si un medic generalist? prima diferenta este din start pregatirea facuta cu efortul familiei prin clinici in alte orase decat cel de resedinta(pana acum) cu un salariu de mizerie in primul caz si plata facuta in sistem per capita si per servicii in al doilea caz.

    • Dorin Gabor

      In toate tarile UE veniturilemedicilor, in general, sunt situate la un nivel egal cu 2,5 - 5 ori venitul mediu din statul respectiv. Ninelul veniturilor medicilor, in general, si a celor de familie in mod special, reflecta respectul pe care guvernatii il acorda acestor clase de profesionisti.
      Ca in orice activitate nivelul platilor trebuie sa reflecte volumul si calitatea muncii. Totusi, serviciile din capitatie sunt servisii de stand-by, adica servisii disponibile in a fi furnizare la solicitare; aceste servicii nu se presteaza tuturor pacientilor de pe lista, ci doare celor care le solicita si cand le solicita. Exista sisteme de plata in medicina de familie care merg de la plata aproape exclusiva pe capitatie, pana la plata exclusiva per serviciu, fiecare avand avantaje si dezavantaje, cu atat mai mult diferind in functie de unghiul in care este privita problema: autoritati sau furnizori. Pana cand se va adopta o legistaltie comuna europeana, este necesar sa se gaseasca un echilibru intre oblicatia autoritatilor de a asigura un minim de servicii de sanatate intregii populatie, principiul plata egala pentru munca egala, si respectiv nivel al platii care refelecte calitatea si cantitate serviciilor furnizate.
      Probelam este putin mai complicata pentru ca specialitatea de medicina de familie este una elativ noua pe tot cuprinsul UE. Existenta acestei specialitati reflecta preocuparea spre cresterea calitatii actului medical. Totusi, contractarea de servicii de medicina de familie, numai cu medicii care au obtinut deja specialitatea, atat timp cat acestia sunt in numar insuficient raportat la necesitatile sistemului, ar duce la perturbari in sistem, in mod special in zonele mai putin favorizate . De ce sa nu recunostem ca toata lumea vrea la oras, eventual resedinta de judet.

    • Dorin Gabor

      Pentru a preveni aceste disfunctionelitati, directiva UE 36/2005, republicata in 2008, prevede dreptul medicilor generelisti, care la o anume data specifica fiecarei tari lucrau in sistemul de asigurari, de minim 5 ani din ultimi 8, de a continua sa lucreze in contract cu sistemul social de asigurari, ca si medic de familie. Se numeste drapt castigat. Acest medic insa, are veniturile diminuate cu 10% si incepand cu 1 ianuarie 2007 nu mai poate sa isi mute locatia cabinetului prin preluare de praxis, ci doar sa continue in locatie existenta sau sa lucreze ca medic angajat la un alt cabinet la un alt cabinet de medicina de familie.
      Intr-adevar veniturile rezidentilor sunt foarte mici, cu atat mai mult cu cat eforturile financiare necesare in acesta perioada sunt, poate, mult mai mari decat in alta perioada.

  • Întrebarea nr. 5 tudor baciu

    Dupa parerea mea solutia ar fi privatizarea totala a sistemului medical! Astfel s-ar promova pofesionistii si s-ar elimina spagile. Ar trebui redusa cota de asigurari de sanatate la un minim din care sa fie asigurate serviciile de urgenta medicala gen accidente, iar restul sa fie dat de catre contribuabil unei societati de asigurare care sa-i plateasca toate cheltuielile justificate (nu concedii medicale fictive si altele de gen). Asa cum profesia de avocat spre exemplu se face pe cont propriu si fara ajutor de la stat asa pot si medicii sa intre intr-un sistem concurential, care sa le permita castiguri dupa calitatea si valoarea muncii lor. Va pot da un exemplu: Am avut o coasta rupta si am mers la urgente unde mi s-a spus sa astept (eram la 180 km de casa iar in acea seara trebuia sa plec de la Cluj la Bucuresti). Am asteptat vreo 2 ore timp in care nu am fost bagat in seama, am mers impreuna cu un prieten la o clinica privata am achitat 100 RON consultatia + radiografia si 100 RON medicamentele si am plecat multumit de promptitudine si comportamentul medicilor. De ce trebuie sa cotizez daca nu beneficiez ? E incorect!

    • Dorin Gabor

      Conform Constitutiei, Statul are obligatia de a asigura respectarea unui dintre drepturile fundamentale ale omului: dreptul la sanatate. De-a lungul timpuluis-au gasit diverse modalitati pentru realizarea acestui deziderat, printre care furnizori de servicii integrali de stat, finantati integral de la bugetul de stat (modelul sovietic) sau sistem de asigurari in care furnizorii pot fi atat de stat cat si privati, iar finantarea este asigurata prin contracte cu sistemul social. Cum spuneam anterior, statul trebuie sa asigure un minim de servicii de sanatate intregii populatii si face asta prin intermediul serviciilor de urgenta si asigurarile sociale de sanatate. Probelma este ca nu s-a definit inca acel pachet bazal dimensionat corespunzator posibilitatii sistemului. In Romania, mare parte din furnizorii din sistemul social sunt deja privati: medicina de familie integral, cabinetele medicale de specialitate (policlinicile) sunt private integral, cu exceptia celor care fac parte din structura ambulatoarelor de specialitete din structura spitalelor de stat, mare majoritate a laboratoarelor si o pare din spitale. Intr-adevar, proprietatea privata asupara infrastructurii furnizorului de servicii duce la imbunatatirea conditiilor de furnizare a serviciilor medicale. Dupa parerea mea, cu exceptia a cate unui spital judetean de urgenta si a sectiilor clinice ale universitatilor de medicine, ar trebui privatizate.
      Deci, sistem social nu inseamna, obligatoriu,unitati de stat, dupa cum unitati private nu inseamna intotdeauna plata directa sau asigurari private.
      Eliminarea sistemului social si inlocuirea lui cu un sistem de asigurari complet private nu se inscrie in conceptia UE; in acest moment si in Statele Unite, unde exista doar sistem de asigurari private, se pun bazele uni sistem social de asigurari de sanatate.

  • Întrebarea nr. 6 Popescu Mircea

    In sistemul medical s-a instituit controlul cheltuielilor apropare peste tot, la farmacii, spitale se pare si ca la medici. Dar este o portitza prin care se scurs o groaza de bani .
    Medicii de familie prescriu retete cronice sau aiurea la foc automat fara consultatia pacientului, farmaciile le raporteaza la casa si fac jumi juma cu medicii pe banii de retete. La medici nu exista nici un control asupra numarului de retete sau a valorii medicamentelor. Eu zic ca trebuie gasita o solutie in acest sens. Veti vreo idee?

    • Dorin Gabor

      Pacientii cu afectiuni cronice au nevoie de medicatie specifica permanent, conform specificului bolii. Legea permite eliberarea unei singure retete compensate, lunare, pentru boli cronice, cu un maxim de 7 medicamente per pacient, cu exceptia unor categorii speciale de patologie, de exemplu diabetul zaharat, pentru care medicatia se acorda gratuit. Orice incalcare a acestor prevederi legale iese din sfera normalului si intra intr-o zona pentru care exista legislatie de sanctionare. De aceea tendinta de generalizare a unor situatii particulare este contra-productiva.

  • Întrebarea nr. 7 Weather

    O groaza de bani sint aruncati pe chestii SF (ultima gaselnita, "mina bionica" dar si alte interventii cica "in premiera judeteana/nationala/ europeana/mondiala/universala) sau pe "sponsorizarea" tratamentului unor ANUMITI pacienti( cazul Iris).Din pacate efectul,care s-a vrut probabil ceva de genul "Wow ce medicina avem noi,uite ce proceduri fac astia,sintem cei mai cei din Europa" e nul.Oare acei bani nu ar fi putut fi directionati altfel?Imaginea medicului roman e de rahat cu toate procedurile avansate din unele clinici.

    • Dorin Gabor

      Cercetarea stiintifica medicala este, impreuna cu cea militara, una de top, in lume. In permanenta se descopera si se vor descoperi lucruri noi si se vor pune la punct tehnologii care, la un moment dat, vor avea tenta de SF. Este normal sa fie asa. Nu poate intelege conditia unui om care si-a pierdut un brat decat cel aflat in aceeasi situatie, iar pentru persoana in cauza, respectiva solutie SF ii permite o imbunatatire a calitatii vietii sau, in ultima instanta, supravietuirea. Problema este reprezentata insa, de costurile pe care si le poate permite sistemul si respectiv, de nivelul de servicii pe care poata sa-l sustina. Toate sistemele de sanatate din lume sunt in deficit financiar, comparativ cu nivelul de asteptare.

  • Întrebarea nr. 8 banateana

    Propun sa nu fie exclusi de la coplata pensionarii pentru ca ei "maninca"80%din timpul consultatiilor unui medic de familie,fapt pentru care se creaza aglomeratie,ceea ce face ca medicina preventiva,mult mai utila persoanelor mai tinere si active,sa nu poata sa se faca,acestia renuntind la a sta la coada din lipsa de timp si oboseala,iar problemele mici de sanatate ale acestora,care s-ar putea trata cu 100%vindecare,devin grave si cronice in timp,or eu cred ca asta e singura solutie pentru cei care in primul rind platesc asigurari de sanatate,dar nu au efectiv acces la consultatie din cauza pensionarilor care de multe ori stau pe la cabinetele medicale mai mult sa socializeze,chiar saptaminal.Ce parere aveti?

    • Dorin Gabor

      Coplata este o idee enuntata de fostul ministru Bazac. Deocamdata a ramas la stadiul de idee publicata pe un site, fie el si cel al Ministerului Sanatatii. In momentul in care va deveni proiect de lege si va intra in dezbatere publica, va putea fi amendat.

  • Întrebarea nr. 9 cristina

    O problema medicala in Franta m-a adus in fata unui medic de familie de acolo (prin asigurarea unui prieten). desi era mare aglomeratie in sala de asteptare (apropo de comparatia cu romania) a fost prima si singura data in viata mea cind am avut o conversatie reala cu un medic - care a avut rabdarea sa-mi explice pe intelesul meu, sa ma lamureasca, sa ma sfatuiasca. De ce la noi vizita la medicul de familie e fie o formalitate pentru un bilet de trimitere la specialist, fie un aha aha aha mmm reteta (eventual cu cele mai scumpe antibiotice, ale firmei al carui agent de vinzari tocmai a iesit din cabinet).
    Nu credeti ca medicina preventiva ar trebui sa fie prioritatea medicilor de familie si prin asta inteleg in primul rind un efort minim de comunicare si educare al pacientilor?

    • Dorin Gabor

      Una din marile probleme, la noi, este nivelul mare de birocratie cu care se confrunta medicul de familie si care consuma marea majoritate a timpului alocabil unui pacient. In Franta, cum spuneam anterior, nivelul birocratiei este mult mai redus, ceea ce permite alocarea unui interval de timp mai mare pentru pacient. Pe de alta parte, trimiterea unui pacient la un medic de alta specialitate, nu este o formalitate, ci este momentul prin care medicul de familie, in urma consultatiei acordate pacientului considera fie ca respectivul caz ii depaseste competentele, fie ca este nevoie de investigatii si consultari suplimentare, mai amanuntite.

    • Dorin Gabor

      Medicina preventiva este apanajul si prioritatea medicinei de familie. Furnizarea serviciilor de medicina preventiva, la nivelul cabinetului de medicina de familie, poate duce atat la diminuarea costurilor sistemului de sanatate, prin neutilizarea esaloanelor superioare, cat si la diminuare costurilor sociale, in general, prin cresterea nivelului de sanatate al populatiei. Investitia in preventia insa, nu da rezultate imendiate, roadele acesteia aparand dupa 5 sau 10 ani. De aceea guvernantii nu au decis sa aloce fonduri suficiente pentru stimularea unor activitati fara miza imediata.

  • Întrebarea nr. 10 Maria

    Buna ziua,
    Intrebarea mea este: care vor fi schimbarile concrete in sitemul medical daca aceasta initiativa va avea succes?

    • Dorin Gabor

      Daca va referiti la initiativa legislativa privind finantarea sanatatii, suucesul acesteia va permite o finantare mai apropiata de necesitati. Doar cresterea finantarii insa, nu va putea rezolva in totalitate problemele sistemului sanitar, care tin si de alti factori.

  • Întrebarea nr. 11 Mirela

    Va eradica problema spagilor si indiferentei din spitalele romanesti cresterea bugetului pentru sanatate?

    Aceste fonduri in plus vor aduce si medicii inapoi in Romania?Vor moderniza spitalele?

    Va multumesc.

    • Dorin Gabor

      Nu.
      Cresterea finantarii sanatatii trebuie sa fie corelata cu cresterea nivelului veniturilor personalului medico-sanitar. De asemenea, mai este necesara, repozitionarea sociala a breslei medicale, in raport cu importanta sociala a muncii prestate. Tote aceste masuri ar putea crea cadrul necesar pastrarii profesionistilor in sistemul sanitar romanesc.

  • Întrebarea nr. 12 un contribuabil

    Multe statistici situeaza Romnia in coada clasamentelor referitoare la sistemul de sanatate atat dpdv al finantarii dar si al calitatii serviciului medical, accesul pacientului la serviciul medical, personal medical, etc.
    1. Care considerati dvs ca sunt principalele 3 probleme ale sistemului de santate din Romania?
    2 Care sunt posibile solutii de remediere pe care le-ati recomanda?

    • Dorin Gabor

      1. Finantarea, proprietatea si respectul acordat profesionistilor.
      2.primele doua comporta solutii de natira politica, legate direct de cea de-a treia.

  • Întrebarea nr. 13 Leila

    nu ar fi mai bine sa mearga la spitale,ca tot la urgenta se trateaza toata lumea,la medicul de familie se dau trimiteri si medicamente compensate recomandate de specialisti,deci simpla scriptologie,care ar putea fi facuta de o asistenta,acum cu 3-4 ani de facultate.

    • Dorin Gabor

      Specificul medicinei de familie este preventia. Cum spuneam anterior, preventia nu a fost bagata in seama de guvernanti, deturnand si restul activitatilor medicului de familie spre alte zone. Serviciile de urgenta au cu totul alte roluri. Adresabilitatea serviciului de urgenta trebuie sa fie maxima. Insa, la noi, serviciul de urgenta este suprasolocitat tot din motive birocratice ale sistemului de asigurare. Foarte multa lume accesseaza serviciile de urgenta din motive care nu tin de caracterul de urgenta a unei patologii, ci de lipsa unei asigurari de sanatate, pachetele de sercicii oferite gratuit (consultatii, analize, ecografii, radiografii etc) si nu in ultimul rand, datorita caracterului non stop al serviciilor furnizare.

  • Întrebarea nr. 14 delia olteanu

    1. In conditiile in care medicina de familie se afla in Romania la stadiul pe care il cunoastem cu totii, am rugamintea de a-mi spune cati doctori au fost sanctionati in ultimii 10 ani pentru orice "infractiune" (neglijenta, indolenta, recomandari gresite etc.)

    Multumesc frumos,

    • Dorin Gabor

      Astfel de statistici sunt de competenta Colegiului Medicilor.

  • Întrebarea nr. 15 Emilia

    Merg lunar la medicul de familie care are multa disponibilitate cu fiecare pacient.O mare parte din timpul sau este cea de scriptologie,ststistici etc.
    Intrebare
    Nu sunteti de parere ca pensionarii cu varsta de peste 70 ani ar trebui scutiti de coplata?Caz concret mama mea are o pensie de urmas de 350 lei,este insulinodependenta(program national) are si neuropatie diabetica si daca nu am plati noi med.prescrise i-ar trebui trei pensii,banuiesc ca sunt f.multi in aceasta situatie-

    • Dorin Gabor

      In sistemul de asigurari de sanatate, medicamentele se prescriu compensat, cun un procent de compensare variind intre 50 - 100% din pretul de referinta stabilit de guvern, adica din pretul celui mai ieftin medicament din categoria respectiva. Cazul descris de dumneavoastra tine de asistenta sociala, si nu de asigurarile sociale de sanatate, statul trebuind sa intervina in sprijinul persoanelor aflate in astfel de situatii.

  • Întrebarea nr. 16 Teodora

    De ce as bate drumul pana la medicul de familie, programandu-ma, de exemplu, la ora 14, ca sa mai stau o ora si jumatate pe hol, pentru ca medicul nu si-a terminat cafeaua, nu si-a citit mailul sau schimba impresii despre criza economica cu un alt pacient?

    Nu mai bine caut pe Google direct?

    Multi pacienti ajung la spital cand sunt deja in stare destul de grava. De ce credeti ca nu merg din timp? Cine are timp sa sprijine peretii din fata cabinetelor, mai ales daca il mai si chinuie o durere?

    Replica medicilor este "Si de ce ati stat pana acum?" Am stat pana acum pentru ca prefer sa mor de durere acasa decat pe un hol de spital, sperand ca o sa apara cineva care sa ma bage in seama.

    Din nou, multi romani prefera sa apeleze la sistemul privat. De ce credeti ca se intampla asta? Sunt medici mai buni acolo? Nu cred. Avem medici buni si in spitalele de stat. E mai simplu sa platesti o consultatie, daca ai cu ce, si sa stii ca intri la ora la care ai fost programat. Si si medicii din sistemul privat, la randul lor, sunt interesati sa nu te lase sa astepti. Doar e vorba de bani.

    • Dorin Gabor

      Intreba o doamna la Radio Erevan: "de ce sa mai merg la medic pentru ca exista o gramada de literatura medicala? (inclusiv internet)." Raspunsul este "ca sa nu muriti din cauza unei greseli de tipar"
      Exista cateva aspecte.
      In primul rand caracterul privat sau public al unitatii sanitare. Cum am mai zis, medicina de familie este intregral privata, asistenta de specialitate este partial privata, spitalele in imensa majoritate sunt de stat.
      Al doilea aspect este lucrul in relatie cu sistemul social, care creeaza impresia generala ca totul este de stat si gratis.
      In al treilea rand este formula de finantare a acestor unitati, care ocoleste total pacientul, si care da senzatia unitatii sanitare ca nu conteaza prea mult relatia cu pacientul, si pacientului senzatia ca totul i se cuvine, oricand si oricat, gratis.
      Daca finantarea serviciilor, cel putin pana la nivelul spitalului, ar trece prin buzunarul pacientului (ca in Franta), cu recuperare ulterioara de la sistemul de asigurari, va asigur ca atat furnizorii de servicii medicale ar avea o cu totul alta atitudine legata de pacient, dar si pacientul ar fi mult mai responsabil vis a vis de sanatatea proprie si in relatia cu medicii

  • Întrebarea nr. 17 Dora

    De ce nu ajung banii pentru Sanatate? Sunt prea putini sau sunt cheltuiti aiurea?

    • Dorin Gabor

      In primul rand sunt bani prea putini. In al doilea rand sunt 4,5-5 milioane de platitori (=bani putini) si 20 milioane de utilizatori (multi beneficiari, majoritatea imensa fara sa plateasca nimic)
      Exista si o deficienta in gestionare, mai ales in segmentul spitalicesc, ramas in "parohia" statului

  • Întrebarea nr. 18 Rares

    sper sa fi retinut bine, ultima propunere referitoare la coplata serviciilor medicale prevedea ca fiecare asigurat sa plateasca o taxa de 10 lei prntru o consultatie la medicul de familie si 20 de lei(?) pentru medicul specialist.ori pentru a ajunge la medicul specialist nu se poate decat cu trimitere de la medicul de familie ...credeti ca este corect sa platim emiterea unei "trimiteri"? de multe ori medicul de familie nici nu se straduieste sa investigheze problema (care s-ar putea rezolva la nivelul lui/ei ci in 30 de secunde da o trimitere si a terminat)

    al doilea lucru care ma deranjeaza referitor la coplata este faptul ca persoanele asistate social si care nu au nici un venit plates totusi la jumatate consultatiile fata de tarifele asiguratilor.in aceste conditii eu care personal contizez cateva sute de lei lunar la asigurarile de sanatate de ce totusi platesc de doua ori mai mult decat cei care nu cotizeaza nimic? cum vedeti dumneavoastra aceasta situatie?

    • Dorin Gabor

      Deocamdata coplata este doar o idee pe un site, fie acesta chiar al ministerului sanatatii. Tot ce scrie acolo este doar o la nivel de supozitie, deci nu poate fi comentat decat la nivel de barfa.
      Insa ce trebuie sa constientizam cu totii este ca serviciile de sanatate costa, costa mult, ca este o minciuna afirmatia oricarui guvern ca poate asigura totul, la un inalt nivel pentru toata lumea. Ar trebui ca autoritatile sa isi asume raspunderea stabilirii unui pachet bazal de servicii medicale pe are le poate oferi tuturor asiguratilor, in orice moment, iar restul ar trebui sa fie acoperit prin coplata sau asigurari private.
      In plus, ar trebui sa dispara categoriile de asigurati neplatitori, care in acest moment sunt de trei ori mai multi decat cei care contribuie la sistem; pentru acestia cineva ar trebui sa plaeasca (ex pentru cei cu ajutor social ar trebui sa plateasca primariile care le acorda ajutorul, pentru someri agentia de somaj, etc) Astfel s-ar ajunge la echitate in sistem.

  • Întrebarea nr. 19 Mircea

    As vrea sa pot alege doctorul in functie de calitatea prestatiei sale, a felului in care se comporta cu pacientii, al promtitudinii sale.
    Exista in acest moment un astfel de sistem de evaluare/rating? Ce imi puteti recomanda?

    • Dorin Gabor

      Nu exista nicaieri in lume un sistem de evaluare a modului in care sunt prestate serviciile medicale, pentru simplul fapt ca prestarea serviciului se face strict intre furnizor si beneficiar, adica intre medic si pacient. Orice tip de serviciu se consuma intre cele doua parti implicate, neexstand o a treia parte "martor". De aceea calitatea serviciilor se evalueaza in general prin elementele conexe prestarii acestuia. In plus, medicul are independenta profesionala, astfel incat legea nu permite interferarea nici unui element intre medic si pacient.
      Ce doriti dvs se bazeaza pe reputatia personala a medicului, care se bazeaza pe multe elemente, de obicei subiective si personale, inclusiv de genul zvonarului si raspandacului

  • Întrebarea nr. 20 diana mihaela cotoi

    Medicii de familie desi au cabinete in policlinici de exemplu pentru medicina de familie unde isi consulta pacientii aflati pe lista, nu au si un minim de aparatura pentru investigatii in aceste cabinete.In schimb, acelasi medic te invita la cabinetul privat unde profeseaza dupa ce pleaca de la cabinetul despre care am vorbit mai inaite pentru a -ti face o ecogarafie, cu titlu de exemplu! Asa ceva nu este deloc corect! De unde a avut bani medicul sa investeasca in cabinetul privat dar la cabinetul de medicina de familie, care, pana la urma tot unul privat este, nu are bani sa cumpere vacelasi gen de aparat! Asa ca tu, pacient, "cotizezi" de doua ori: prin plata asigurarii de sanatate si platind apoi si consultatia privata, primind sau mai degraba neprimind o chitanta (deh, se uita, n-avem chitantieri, ocupat foarte ne luam cu alt pacient, asa ca ala ce asteapta chitanta degeaba asteapta sa o primeasca, tertipuri de astea de scarba)! Misto, nu? Si trebuie sa adaug ca acesta nu e o exceptie, ci evident si la vedere, fara nici o "remuscare" , O REGULA! Saracii doctori bogati! Ati luat initiativa vreunui act normativ care sa interzica aceasta practica de "spagareala" cu chitanta sau fara chitanta! -judecator Diana Mihaela Cotoi

    • Dorin Gabor

      Cred ca nu ati citit cu atentie nici macar ceea ce am raspuns anterior, cu atat mai mult legislatia in materie de asigurari sociale.
      Cum am zis, cabinetele de medicina de familie sunt unitati sanitare private. Indiferent daca sunt localizate in fostele policlinici de stat, unde platesc chirie sau concesiune pentru spatiu la fel ca orice agent economic, sau isi desfasoara activitatea intr-un spatiu detinut privat, cabinetele de medicina de familie au un contract cu casa de asigurari pentru ANUMITE tipuri de servicii (norme metodologice la contractul cadru - pachetele de servicii). Orice alte servicii (de gen EKG, ecografii, etc) sunt contra cost, indiferent de locatie, nefacand parte din serviciile pentru care "cotizati". Sursa inanciara pentru aceste investitii este un aspect particular a fiecarei institutii sanitare (cabinet medical) si este subiect al verificarilor ANAF. Nu comentez eliberarea de chitante, care are regim juridic distinct, dar va invit sa nu faceti generalizari la 11300 de situatii din cele cateva cazuri particulare pe care ati putut eventual sa le cunoasteti in existenta dvs.

  • Întrebarea nr. 21 tudor

    1, De ce este nevoie (de ce mi se solicita?) o adeverinta de la angajator cu privire la plata CAS pentru a accesa serviciile medicale de spealitate?

    Detaliez un pic intebarea:
    2.Ce pot face in sitautie (ipotetica) in care angajatorul refuza/intarzaie sa furnizeze aceasta adeverinta) desi plateste aceasta contributie?
    3. Ce se intampla (si mai ales cand) in situatia (din nou ipotetica) in care angajatorul elibereaza aceasta adeverinta cu privire la plata CAS, plata pe care in realitate nu o efectueaza?

    • Dorin Gabor

      1. Pentru a beneficia de servicii medicale solicitantii trebuie fie sa le plateasca, fie sa aiba o asigurare de sanatate. Dovada existentei asigurarii de sanatate se face, conform ordinului 903/2007 cu modificarile ulterioare, cu ajutorul unor documente, unul din acestea fiind adeverinta de la angajator. Insa conform aceluiasi ordin, trebuie sa mergeti cu acea adeverinta la casa de asigurari de sanatate, care va elibereaza in baza acesteia o adeverinta de asigurat, singura valabila in sistemul social din Romania. Refuzul angajatorului de a elibera aceasta adeverinta se sanctioneaza. Daca mai mult, nici nu va plateste contributia la sanatate intra sub incidenta codului penal
      Practic, puteti sa mergeti la casa de asigurari de sanatate, si in baza CNP-ului, puteti sa va verificti statutul de asigurat si platile facute de angajjator in numele dvs, iar daca constatati nereguli va puteti adresa in scris atat casei de asigurari, cat si organelor de ancheta judiciara, dupa caz (plangere penala).





3359 vizualizari

  • sistemul sanitar romanesc (Joi, 22 octombrie 2009, 20:29)

    radu bu [anonim]

    1. vi se pare utila dpdv al medicului de familie chestia cu biletul de trimitere la specialist? mai ales legat de folosirea unor formulare speciale care se iau de la cjas cu coada; pe bani. intreb pentru ca nicaieri in lume nu functioneaza astfel; peste tot pacientzii merg direct la medic de familie sau specialist PE BAZA UNUI CARD/ACT DE ASIGURARE.

    2. cum comentatzi dovada calitatzii de asigurat prin adev de la locul de munca? vi se pare utila/ eficienta?

    3. cit din timpul dumneavoastra de lucru consta in act medical propiu zis (anamneza, consult, act terapeutic) si cit timp/bani alocatzi asa zisei scriptologii (inregsitrare, rapoarte, acte sau formulare electronice pentru cjas)

    4. a participat vreodata/ sau a fost consultat vreodata un reprezentant al medicilor de f/amilie practicieni la elaborarea contractului cadru cu cjas?acest contract este facut prin acordul partilor sau este impus unilateral de o parte?
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 15:22)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui radu bu

      1. a) In toata lumea sistemul social de asigurari de sanatate este un sistem multinivel, care este accesat de la baza spre nivelele superioare, in functie de nivelul de competenta. Nivelul superior sau complementar este accesat, daca este necesar, doar in urma unei decizii eminamente medicale. Deci, prezentarea la dorinta a pacientului la un serviciu medical anume se poate face doar in sistemele private.
      b) Intr-adevar, sistemul birocratic este imens, ar trebui mult simplificat, iar costurile acestuia ar trebui sa fie suportate de cel care gestioneaza fondurile sistemului, adica de CNAS, si nu de catre furnizorii de servicii medicale.
      2. In sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania dovada calitatii de asigurat se face, conform legii, printr-o adeverinta sau card eliberat de CASJ, in baza unor documente justificative, printre care se numara si adeverinta de la locul de munca. Calitatea de asigurat, insa se obtine conform legii 96/2006, in baza legii contributiei. Intrucat obtinerea acestei adeverinte de la CASJ este un proces dificil in acest moment datorita deficientelor de personal, s-a acceptat, pentru perioada limitata, utilizarea si a respectivelor documente, care stau la baza eliberarii adeverintei. Ideal ar fi un card de asigurat, insa in background este necesar un sistem informatic eficient si functional, pe care nu il avem inca.
      3. Daca ma refer la persoana proprie, m-am preocupat sa imi dotez cabinetul cu o retea informatica si un sistem soft eficient, care sa imi permita diminoarea puternica a componentei birocratice, astefel incat, in acest moment, timpul acordat pecirntului la o consultatie este superior cu mult celui acordat scriptologiei.
      4. Contractul cadru este o Hotarare de Guvern. Continutul acestuia se elaboreaza de CNAS si se adopta de Guvernul Romaniei. In procesul elaborarii, exista conform legii, cateva eorganizatii, printre care Colegiul Medicilor, care sunt consultate.
  • sistemul medical (Joi, 22 octombrie 2009, 21:08)

    oana negulescu [anonim]

    1. S-au investit multi bani in spitale. Acum putem spune ca avem si noi spitale care tind spre standardul UE. Din pacate cele mai multe spitale sunt din Bucuresti. Exista vreun proiect financiar pt anul 2010, pt a putea investi si in alte orase? Ce ne facem cu satele/comunele care nu au o policlinica "decenta", nu exista personal specializat medical, nu exista aparatura pt situatii de urgente?
    Sunt locuri unde nu exista un medic de familie...ce este de facut??
    • Standarde si... spitale (Joi, 22 octombrie 2009, 21:53)

      Frobenius [anonim] i-a raspuns lui oana negulescu

      Imi permit sa intervin cu un exemplu cit se poate de recent (cu trei zile in urma) in care este implicat un spital "care tinde spre standardul"...... (completati dumneavoastra, va rog!), aflat "din pacate" in Bucuresti.
      Unui cetatean roman (nu datele personale sint importante), platitor de asigurari de sanatate i se face rau pe strada. Este chemata ambulanta si este transportat, impreuna cu un insotitor, la spitalul Fundeni. Probleme, se pare, de natura cardiaca sau circulatorie (scuze, nu sint scolarizat in domeniu). Se face internarea si, dupa un timp, un doctor ii inmineaza insotitorului o lista si-i spune (cu neglijabila aproximatie): "Mergeti dumneavoastra prin farmacii, cumparati medicamentele de pe lista si veniti cu ele inapoi. Noi nu mai avem medicamente si ne trebuiesc urgent."
      Mai are rost sa vorbim oare despre "standarde" sau despre "decenta"?

      PS: cazul este real, la fel si numele spitalului.
      • Rapuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 15:35)

        Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Frobenius

        Problema nu tine neaparat de "standard", cat de nivelul de finantare. In momentul in care in Romania, procentul din PIB alocat Sanatatii a scazut de la 4,5% din PIB in 2008, la 3,2% din PIB in 2009, ne vom intalni mereu cu astfel de exemple nedorite. In Uniunea Europeana, Sanatatea este finantata cu peste 8% din PIB, din PIB-ul lor. De aceea am initiat un demers al socitatii civile care consta in promovarea unei initiative legislative a cetatenilor, pentru un proiect de lege privind finantarea Sanatatii cu minimum 6% din PIB, cu incepere de anul viitor, proiect care se afla in faza finala, respectiv a intrarii in procesul legislativ si de care speram ca guvernantii nostri vor tine cont.
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 15:30)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui oana negulescu

      Asistenta medicala rurala este, intr-adevar o problema, atat in Romania cat si in restul UE. exista o tendinta generala a medicilor de a migra catre urban, catre unitati sanitare mai mari sau mai bine dotate, si de ce nu, catre conditii de viata si de munca mai bune. Pentru a putea stimul medicii sa profeseze in zone "mai putin agrebile" va trebui ca si in Romania, la fel ca si in tarile dezvoltate dein UE, sa existe o implicare activa atat a statului, cat si a comunitatilor locale, in scopul oferirii unor facilotati care sa atraga personalul medical, cum ar fi: prime de instalare, scuti de impozite, locuinte de serviciu si altele. In acest sens autoritatile locale, in mod special, trebuie sa inteleaga ca a venit momentul sa isi asume, fata de alegatorii proproo, si responsabilitati in buna functionare a serviciilor medicale.
  • un card pt asigurarile de sanatate (Joi, 22 octombrie 2009, 21:21)

    urania [utilizator]

    1. Sunteti de parere ca un card personal, cu un nr unic gen CNP-ul de pe fiecare carte de identitate, care sa ateste ca acea persoana are dreptul la asistenta medicala gratuita in urma contributiei lunare la fondul de sanatate este o solutie pentru a asigura accesul fiecarui asigurat la asistenta in institutiile sanitare de stat ?
    2. In functie de contributia platita, pe acest card se pot inscrie serviciile medicale gratuite la care asiguratul are acces - credeti ca principiul contributivitatii ar putea fi aplicat si in acest caz?
    3. Vi se pare normal ca, in calitate de asigurat cu contributia de peste 60 RON, platita luna de luna, an de an, de peste 35 de ani, sa suport contravaloarea analizelor medicale periodice?
    4.Sunt bolnava de hepatita cronica virala tip c, nu beneficiez de niciun medicament gratuit. Tot ceea ce pot procura sunt medicamente incadrate in categoria de 'suplimente alimentare', deci nu au niciun procentaj de gratuitate. Si totusi, lunar, mi se opreste contributia pt. asigurarile de sanatate. Cum comentati?
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 15:48)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui urania

      1. Sistemul Social de Asigurari de Sanatate are la baza principiul solidaritatii si subsidiaritatii, adica fiecare plateste un procent din venituri (adica cat poate) si beneficiaza de toate serviciile disponibile in respectivul sistem, teoretic, cel putin (atat cat are nevoie). Un sistem contributiv poate fi aplicat in asigurari complementare si suplimentare, respectiv pricate. Problema este, insa, legata de nivelul si cantitatea serviciiolor medicale pe care si le poate permite sistemul, la un moment dat, in baza contributiei asiguratilor, dar si numarul de asigurati platitori, raportat la numarul de beneficiari. Definirea pachetului bazal de servicii pe care sistemul si-l poate perimita sa il sustine, inseamna, de fapt o limitatere a acestore servicii, risc electoral pe care nu si l-au permis guvernatii indiferente de culoarea politica. Pe de alta parte, in Romania, exista 4,5 - 4,8 milioane de platitori si 20 de milioane de beneficiari.
      2. vedeti punctul 1
      3. Analizele medicale prevazute in contractul cadru sunt gratuite pentru asigurati. Asa cum spuneam anterior, deficitul de finantare duce la epuizarea sumelor lunare contractate, intr-un timp foarte scurt. Solutiile sunt, pe de-o parte cresterea incasarilor la fond, in mod special prin extinderea paletei de contributori, in mod special prin eliminarea unor categorii numite co-asigurati, care este o inventie romaneasca, si prin eliminarea drepturilor speciale prevazute in legi speciale, din "tortul" general, si respectiv, definirea exacta a pachetului baza, care include investigatiile paramedice.
      4. Exista, pentru hapatita virata de tip C, programe nationale sustinute de Ministerul Sanatatii prin care se furnizeaza gratuit medicamente specifice. Va trebui sa va adresati centrelor medicale abilitate pentru intocmirea si aprobarea dosarului de finantare.
  • Discromatii in Romania (Joi, 22 octombrie 2009, 22:36)

    Vlad [anonim]

    Buna ziua domnule Gabor,

    Cunoasteti situatia discromatilor din Romania?

    Si anume:
    1) Sunt aproximativ 900.000 de discromati in Romania
    2) Romania este singura tara din UE, in care discromatii sunt declarati inapti pentru condus.
    3) Majoritatea oftalmologilor testeaza eliminatoriu cu planse Ishihara, desi in legislatie nu este specificat acest lucru. (vedeti Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 350 din 17.04.2003)

    De ce sunt incalcate drepturi fundamentale ale omului?
    De ce multi medici nu cunosc legislatia (Ordinele Ministerului Sanatatii) ?
    De ce e incurajata spaga?
    De ce nu se face nimic in acest sens?
  • reducerea veniturilor (Joi, 22 octombrie 2009, 23:00)

    stefan [anonim]

    - ce parere aveti de reducerea veniturilor medicilor de familie de catre ministrul Bazac?de ce nu au fost uniti medicii de familie in a respinge acest demers in conditiile in care devenisera in sfarsit prima categorie de medici cu venituri cat de cat decente? mai puteti indica macar o singura tara membra a Comunitatii Europene in care s-a facut economie la bugetul de stat prin reducerea veniturilor medicilor?
    - vi se pare normal ca ponderea veniturilor MF sa fie reprezentata de numarul de pacienti de pe lista si nu de servicii? exista medici care stau multe ore peste program pentru consultatii( chiar si cca 60 de consultatii pe zi in unele cazuri);
    - vi se pare normal ca sa se puna semnul egal intre un medic de familie cu rezidentiat si un medic generalist? prima diferenta este din start pregatirea facuta cu efortul familiei prin clinici in alte orase decat cel de resedinta(pana acum) cu un salariu de mizerie in primul caz si plata facuta in sistem per capita si per servicii in al doilea caz.
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 16:03)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui stefan

      In toate tarile UE veniturilemedicilor, in general, sunt situate la un nivel egal cu 2,5 - 5 ori venitul mediu din statul respectiv. Ninelul veniturilor medicilor, in general, si a celor de familie in mod special, reflecta respectul pe care guvernatii il acorda acestor clase de profesionisti.
      Ca in orice activitate nivelul platilor trebuie sa reflecte volumul si calitatea muncii. Totusi, serviciile din capitatie sunt servisii de stand-by, adica servisii disponibile in a fi furnizare la solicitare; aceste servicii nu se presteaza tuturor pacientilor de pe lista, ci doare celor care le solicita si cand le solicita. Exista sisteme de plata in medicina de familie care merg de la plata aproape exclusiva pe capitatie, pana la plata exclusiva per serviciu, fiecare avand avantaje si dezavantaje, cu atat mai mult diferind in functie de unghiul in care este privita problema: autoritati sau furnizori. Pana cand se va adopta o legistaltie comuna europeana, este necesar sa se gaseasca un echilibru intre oblicatia autoritatilor de a asigura un minim de servicii de sanatate intregii populatie, principiul plata egala pentru munca egala, si respectiv nivel al platii care refelecte calitatea si cantitate serviciilor furnizate.
      Probelam este putin mai complicata pentru ca specialitatea de medicina de familie este una elativ noua pe tot cuprinsul UE. Existenta acestei specialitati reflecta preocuparea spre cresterea calitatii actului medical. Totusi, contractarea de servicii de medicina de familie, numai cu medicii care au obtinut deja specialitatea, atat timp cat acestia sunt in numar insuficient raportat la necesitatile sistemului, ar duce la perturbari in sistem, in mod special in zonele mai putin favorizate . De ce sa nu recunostem ca toata lumea vrea la oras, eventual resedinta de judet.
    • Continulare raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 16:13)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui stefan

      Pentru a preveni aceste disfunctionelitati, directiva UE 36/2005, republicata in 2008, prevede dreptul medicilor generelisti, care la o anume data specifica fiecarei tari lucrau in sistemul de asigurari, de minim 5 ani din ultimi 8, de a continua sa lucreze in contract cu sistemul social de asigurari, ca si medic de familie. Se numeste drapt castigat. Acest medic insa, are veniturile diminuate cu 10% si incepand cu 1 ianuarie 2007 nu mai poate sa isi mute locatia cabinetului prin preluare de praxis, ci doar sa continue in locatie existenta sau sa lucreze ca medic angajat la un alt cabinet la un alt cabinet de medicina de familie.
      Intr-adevar veniturile rezidentilor sunt foarte mici, cu atat mai mult cu cat eforturile financiare necesare in acesta perioada sunt, poate, mult mai mari decat in alta perioada.
  • de ce sa avem sistem de stat (Joi, 22 octombrie 2009, 23:13)

    tudor baciu [anonim]

    Dupa parerea mea solutia ar fi privatizarea totala a sistemului medical! Astfel s-ar promova pofesionistii si s-ar elimina spagile. Ar trebui redusa cota de asigurari de sanatate la un minim din care sa fie asigurate serviciile de urgenta medicala gen accidente, iar restul sa fie dat de catre contribuabil unei societati de asigurare care sa-i plateasca toate cheltuielile justificate (nu concedii medicale fictive si altele de gen). Asa cum profesia de avocat spre exemplu se face pe cont propriu si fara ajutor de la stat asa pot si medicii sa intre intr-un sistem concurential, care sa le permita castiguri dupa calitatea si valoarea muncii lor. Va pot da un exemplu: Am avut o coasta rupta si am mers la urgente unde mi s-a spus sa astept (eram la 180 km de casa iar in acea seara trebuia sa plec de la Cluj la Bucuresti). Am asteptat vreo 2 ore timp in care nu am fost bagat in seama, am mers impreuna cu un prieten la o clinica privata am achitat 100 RON consultatia + radiografia si 100 RON medicamentele si am plecat multumit de promptitudine si comportamentul medicilor. De ce trebuie sa cotizez daca nu beneficiez ? E incorect!
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 16:27)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui tudor baciu

      Conform Constitutiei, Statul are obligatia de a asigura respectarea unui dintre drepturile fundamentale ale omului: dreptul la sanatate. De-a lungul timpuluis-au gasit diverse modalitati pentru realizarea acestui deziderat, printre care furnizori de servicii integrali de stat, finantati integral de la bugetul de stat (modelul sovietic) sau sistem de asigurari in care furnizorii pot fi atat de stat cat si privati, iar finantarea este asigurata prin contracte cu sistemul social. Cum spuneam anterior, statul trebuie sa asigure un minim de servicii de sanatate intregii populatii si face asta prin intermediul serviciilor de urgenta si asigurarile sociale de sanatate. Probelma este ca nu s-a definit inca acel pachet bazal dimensionat corespunzator posibilitatii sistemului. In Romania, mare parte din furnizorii din sistemul social sunt deja privati: medicina de familie integral, cabinetele medicale de specialitate (policlinicile) sunt private integral, cu exceptia celor care fac parte din structura ambulatoarelor de specialitete din structura spitalelor de stat, mare majoritate a laboratoarelor si o pare din spitale. Intr-adevar, proprietatea privata asupara infrastructurii furnizorului de servicii duce la imbunatatirea conditiilor de furnizare a serviciilor medicale. Dupa parerea mea, cu exceptia a cate unui spital judetean de urgenta si a sectiilor clinice ale universitatilor de medicine, ar trebui privatizate.
      Deci, sistem social nu inseamna, obligatoriu,unitati de stat, dupa cum unitati private nu inseamna intotdeauna plata directa sau asigurari private.
      Eliminarea sistemului social si inlocuirea lui cu un sistem de asigurari complet private nu se inscrie in conceptia UE; in acest moment si in Statele Unite, unde exista doar sistem de asigurari private, se pun bazele uni sistem social de asigurari de sanatate.
  • paralela RO/UE (Vineri, 23 octombrie 2009, 0:09)

    sicwitit [anonim]

    Care sunt principalele diferente intre ceea ce invata si practica un medic de familie in Romania, si unul din vechile state membre UE? Exista vreun studiu facut?
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 16:38)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui sicwitit

      1. Invata: conform directivei UE 35/2995, pregatirea specifica in medicina de familie, pe tot cuprinsul UE, are o perioada de minim 3 ani, din care minim 6 luni in centre specializate sau cabinete medicale de medicina de familie. Acest echilibru intre practica clinica si ambulatorie variaza de la stat la stat
      2. Practica: Medicina de familie / medicina generala variaza ca practica in UE. In Franta, de exemplu, desi francezii sunt foarte sociali, medicul de familie are statutul cel mai liberal din toata Europa. El este proprietarul si managerul propriului cabinet si furnizeaza servicii medicale contra cost. Pacientul plateste direct la medic contravaloarea serviciilor medicale, iar valoarea acestora este negociata periodic intre organizatia medicilor de familie si autoritati (azi, consultatia costa 22 de euro). Pacientul isi recupereaza 70% de la sistemul social, in baza asigurarii, restul reperzentand coplata, acoperibila prin asigurari private. Astfel, venitul medicului este strans legat de prestatia sa, atat din punct de vederea cantitativ cat si calitativ, de disponibilitate etc, dar si de capacitatile de manager a propriei afaceri. In Anglia medicina de familie se practica, de regula, in grupuri de practica, ce cuprind 3 -8 medici, si care gestioneaza, in comun, un numar de pacienti (1800 per medic). Grupul de practica primeste o suma proportionala cu numarul de pacienti pentru care sunt oferite, in conta partida, o serie de servicii. Medicii din grupul de practica se impart in doua categorii: proprietari si salariati, primii avand si responsabilitati manageriale. Medicii salariati au un venit de 70 - 85 de mii de lire pe an, iar proprietarii spre dublu
  • Retetele eliberate de medicii de familie (Vineri, 23 octombrie 2009, 8:46)

    Popescu Mircea [anonim]

    In sistemul medical s-a instituit controlul cheltuielilor apropare peste tot, la farmacii, spitale se pare si ca la medici. Dar este o portitza prin care se scurs o groaza de bani .
    Medicii de familie prescriu retete cronice sau aiurea la foc automat fara consultatia pacientului, farmaciile le raporteaza la casa si fac jumi juma cu medicii pe banii de retete. La medici nu exista nici un control asupra numarului de retete sau a valorii medicamentelor. Eu zic ca trebuie gasita o solutie in acest sens. Veti vreo idee?
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 16:43)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Popescu Mircea

      Pacientii cu afectiuni cronice au nevoie de medicatie specifica permanent, conform specificului bolii. Legea permite eliberarea unei singure retete compensate, lunare, pentru boli cronice, cu un maxim de 7 medicamente per pacient, cu exceptia unor categorii speciale de patologie, de exemplu diabetul zaharat, pentru care medicatia se acorda gratuit. Orice incalcare a acestor prevederi legale iese din sfera normalului si intra intr-o zona pentru care exista legislatie de sanctionare. De aceea tendinta de generalizare a unor situatii particulare este contra-productiva.
  • Bani aiurea (Vineri, 23 octombrie 2009, 10:21)

    Weather [utilizator]

    O groaza de bani sint aruncati pe chestii SF (ultima gaselnita, "mina bionica" dar si alte interventii cica "in premiera judeteana/nationala/ europeana/mondiala/universala) sau pe "sponsorizarea" tratamentului unor ANUMITI pacienti( cazul Iris).Din pacate efectul,care s-a vrut probabil ceva de genul "Wow ce medicina avem noi,uite ce proceduri fac astia,sintem cei mai cei din Europa" e nul.Oare acei bani nu ar fi putut fi directionati altfel?Imaginea medicului roman e de rahat cu toate procedurile avansate din unele clinici.
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 16:49)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Weather

      Cercetarea stiintifica medicala este, impreuna cu cea militara, una de top, in lume. In permanenta se descopera si se vor descoperi lucruri noi si se vor pune la punct tehnologii care, la un moment dat, vor avea tenta de SF. Este normal sa fie asa. Nu poate intelege conditia unui om care si-a pierdut un brat decat cel aflat in aceeasi situatie, iar pentru persoana in cauza, respectiva solutie SF ii permite o imbunatatire a calitatii vietii sau, in ultima instanta, supravietuirea. Problema este reprezentata insa, de costurile pe care si le poate permite sistemul si respectiv, de nivelul de servicii pe care poata sa-l sustina. Toate sistemele de sanatate din lume sunt in deficit financiar, comparativ cu nivelul de asteptare.
  • Coplata (Vineri, 23 octombrie 2009, 10:27)

    banateana [anonim]

    Propun sa nu fie exclusi de la coplata pensionarii pentru ca ei "maninca"80%din timpul consultatiilor unui medic de familie,fapt pentru care se creaza aglomeratie,ceea ce face ca medicina preventiva,mult mai utila persoanelor mai tinere si active,sa nu poata sa se faca,acestia renuntind la a sta la coada din lipsa de timp si oboseala,iar problemele mici de sanatate ale acestora,care s-ar putea trata cu 100%vindecare,devin grave si cronice in timp,or eu cred ca asta e singura solutie pentru cei care in primul rind platesc asigurari de sanatate,dar nu au efectiv acces la consultatie din cauza pensionarilor care de multe ori stau pe la cabinetele medicale mai mult sa socializeze,chiar saptaminal.Ce parere aveti?
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 16:53)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui banateana

      Coplata este o idee enuntata de fostul ministru Bazac. Deocamdata a ramas la stadiul de idee publicata pe un site, fie el si cel al Ministerului Sanatatii. In momentul in care va deveni proiect de lege si va intra in dezbatere publica, va putea fi amendat.
  • medicina preventiva (Vineri, 23 octombrie 2009, 11:02)

    cristina [anonim]

    O problema medicala in Franta m-a adus in fata unui medic de familie de acolo (prin asigurarea unui prieten). desi era mare aglomeratie in sala de asteptare (apropo de comparatia cu romania) a fost prima si singura data in viata mea cind am avut o conversatie reala cu un medic - care a avut rabdarea sa-mi explice pe intelesul meu, sa ma lamureasca, sa ma sfatuiasca. De ce la noi vizita la medicul de familie e fie o formalitate pentru un bilet de trimitere la specialist, fie un aha aha aha mmm reteta (eventual cu cele mai scumpe antibiotice, ale firmei al carui agent de vinzari tocmai a iesit din cabinet).
    Nu credeti ca medicina preventiva ar trebui sa fie prioritatea medicilor de familie si prin asta inteleg in primul rind un efort minim de comunicare si educare al pacientilor?
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 16:59)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristina

      Una din marile probleme, la noi, este nivelul mare de birocratie cu care se confrunta medicul de familie si care consuma marea majoritate a timpului alocabil unui pacient. In Franta, cum spuneam anterior, nivelul birocratiei este mult mai redus, ceea ce permite alocarea unui interval de timp mai mare pentru pacient. Pe de alta parte, trimiterea unui pacient la un medic de alta specialitate, nu este o formalitate, ci este momentul prin care medicul de familie, in urma consultatiei acordate pacientului considera fie ca respectivul caz ii depaseste competentele, fie ca este nevoie de investigatii si consultari suplimentare, mai amanuntite.
    • Continuare raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 17:07)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristina

      Medicina preventiva este apanajul si prioritatea medicinei de familie. Furnizarea serviciilor de medicina preventiva, la nivelul cabinetului de medicina de familie, poate duce atat la diminuarea costurilor sistemului de sanatate, prin neutilizarea esaloanelor superioare, cat si la diminuare costurilor sociale, in general, prin cresterea nivelului de sanatate al populatiei. Investitia in preventia insa, nu da rezultate imendiate, roadele acesteia aparand dupa 5 sau 10 ani. De aceea guvernantii nu au decis sa aloce fonduri suficiente pentru stimularea unor activitati fara miza imediata.
  • Initiativa (Vineri, 23 octombrie 2009, 12:56)

    Maria [anonim]

    Buna ziua,
    Intrebarea mea este: care vor fi schimbarile concrete in sitemul medical daca aceasta initiativa va avea succes?
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 17:35)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Maria

      Daca va referiti la initiativa legislativa privind finantarea sanatatii, suucesul acesteia va permite o finantare mai apropiata de necesitati. Doar cresterea finantarii insa, nu va putea rezolva in totalitate problemele sistemului sanitar, care tin si de alti factori.
  • Intrebare (Vineri, 23 octombrie 2009, 13:04)

    Mirela [anonim]

    Va eradica problema spagilor si indiferentei din spitalele romanesti cresterea bugetului pentru sanatate?

    Aceste fonduri in plus vor aduce si medicii inapoi in Romania?Vor moderniza spitalele?

    Va multumesc.
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 17:40)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mirela

      Nu.
      Cresterea finantarii sanatatii trebuie sa fie corelata cu cresterea nivelului veniturilor personalului medico-sanitar. De asemenea, mai este necesara, repozitionarea sociala a breslei medicale, in raport cu importanta sociala a muncii prestate. Tote aceste masuri ar putea crea cadrul necesar pastrarii profesionistilor in sistemul sanitar romanesc.
  • Platim cu totii dar nu vedem schimbari (Vineri, 23 octombrie 2009, 13:42)

    un contribuabil [anonim]

    Multe statistici situeaza Romnia in coada clasamentelor referitoare la sistemul de sanatate atat dpdv al finantarii dar si al calitatii serviciului medical, accesul pacientului la serviciul medical, personal medical, etc.
    1. Care considerati dvs ca sunt principalele 3 probleme ale sistemului de santate din Romania?
    2 Care sunt posibile solutii de remediere pe care le-ati recomanda?
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 17:41)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui un contribuabil

      1. Finantarea, proprietatea si respectul acordat profesionistilor.
      2.primele doua comporta solutii de natira politica, legate direct de cea de-a treia.
  • Banii platiti pt.asigurari (Vineri, 23 octombrie 2009, 14:25)

    Leila [anonim]

    nu ar fi mai bine sa mearga la spitale,ca tot la urgenta se trateaza toata lumea,la medicul de familie se dau trimiteri si medicamente compensate recomandate de specialisti,deci simpla scriptologie,care ar putea fi facuta de o asistenta,acum cu 3-4 ani de facultate.
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 17:55)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Leila

      Specificul medicinei de familie este preventia. Cum spuneam anterior, preventia nu a fost bagata in seama de guvernanti, deturnand si restul activitatilor medicului de familie spre alte zone. Serviciile de urgenta au cu totul alte roluri. Adresabilitatea serviciului de urgenta trebuie sa fie maxima. Insa, la noi, serviciul de urgenta este suprasolocitat tot din motive birocratice ale sistemului de asigurare. Foarte multa lume accesseaza serviciile de urgenta din motive care nu tin de caracterul de urgenta a unei patologii, ci de lipsa unei asigurari de sanatate, pachetele de sercicii oferite gratuit (consultatii, analize, ecografii, radiografii etc) si nu in ultimul rand, datorita caracterului non stop al serviciilor furnizare.
  • Sanctiuni (Vineri, 23 octombrie 2009, 14:36)

    delia olteanu [anonim]

    1. In conditiile in care medicina de familie se afla in Romania la stadiul pe care il cunoastem cu totii, am rugamintea de a-mi spune cati doctori au fost sanctionati in ultimii 10 ani pentru orice "infractiune" (neglijenta, indolenta, recomandari gresite etc.)

    Multumesc frumos,
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 17:56)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui delia olteanu

      Astfel de statistici sunt de competenta Colegiului Medicilor.
  • coplata pt pensionari (Vineri, 23 octombrie 2009, 14:38)

    Emilia [anonim]

    Merg lunar la medicul de familie care are multa disponibilitate cu fiecare pacient.O mare parte din timpul sau este cea de scriptologie,ststistici etc.
    Intrebare
    Nu sunteti de parere ca pensionarii cu varsta de peste 70 ani ar trebui scutiti de coplata?Caz concret mama mea are o pensie de urmas de 350 lei,este insulinodependenta(program national) are si neuropatie diabetica si daca nu am plati noi med.prescrise i-ar trebui trei pensii,banuiesc ca sunt f.multi in aceasta situatie-
    • Raspuns (Vineri, 23 octombrie 2009, 18:02)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Emilia

      In sistemul de asigurari de sanatate, medicamentele se prescriu compensat, cun un procent de compensare variind intre 50 - 100% din pretul de referinta stabilit de guvern, adica din pretul celui mai ieftin medicament din categoria respectiva. Cazul descris de dumneavoastra tine de asistenta sociala, si nu de asigurarile sociale de sanatate, statul trebuind sa intervina in sprijinul persoanelor aflate in astfel de situatii.
  • Sa stau la usa medicului3 ore sau acasa pe Google? (Vineri, 23 octombrie 2009, 14:38)

    Teodora [anonim]

    De ce as bate drumul pana la medicul de familie, programandu-ma, de exemplu, la ora 14, ca sa mai stau o ora si jumatate pe hol, pentru ca medicul nu si-a terminat cafeaua, nu si-a citit mailul sau schimba impresii despre criza economica cu un alt pacient?

    Nu mai bine caut pe Google direct?

    Multi pacienti ajung la spital cand sunt deja in stare destul de grava. De ce credeti ca nu merg din timp? Cine are timp sa sprijine peretii din fata cabinetelor, mai ales daca il mai si chinuie o durere?

    Replica medicilor este "Si de ce ati stat pana acum?" Am stat pana acum pentru ca prefer sa mor de durere acasa decat pe un hol de spital, sperand ca o sa apara cineva care sa ma bage in seama.

    Din nou, multi romani prefera sa apeleze la sistemul privat. De ce credeti ca se intampla asta? Sunt medici mai buni acolo? Nu cred. Avem medici buni si in spitalele de stat. E mai simplu sa platesti o consultatie, daca ai cu ce, si sa stii ca intri la ora la care ai fost programat. Si si medicii din sistemul privat, la randul lor, sunt interesati sa nu te lase sa astepti. Doar e vorba de bani.
    • sa stau... (Duminică, 1 noiembrie 2009, 15:03)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Teodora

      Intreba o doamna la Radio Erevan: "de ce sa mai merg la medic pentru ca exista o gramada de literatura medicala? (inclusiv internet)." Raspunsul este "ca sa nu muriti din cauza unei greseli de tipar"
      Exista cateva aspecte.
      In primul rand caracterul privat sau public al unitatii sanitare. Cum am mai zis, medicina de familie este intregral privata, asistenta de specialitate este partial privata, spitalele in imensa majoritate sunt de stat.
      Al doilea aspect este lucrul in relatie cu sistemul social, care creeaza impresia generala ca totul este de stat si gratis.
      In al treilea rand este formula de finantare a acestor unitati, care ocoleste total pacientul, si care da senzatia unitatii sanitare ca nu conteaza prea mult relatia cu pacientul, si pacientului senzatia ca totul i se cuvine, oricand si oricat, gratis.
      Daca finantarea serviciilor, cel putin pana la nivelul spitalului, ar trece prin buzunarul pacientului (ca in Franta), cu recuperare ulterioara de la sistemul de asigurari, va asigur ca atat furnizorii de servicii medicale ar avea o cu totul alta atitudine legata de pacient, dar si pacientul ar fi mult mai responsabil vis a vis de sanatatea proprie si in relatia cu medicii
  • intalnire online (Vineri, 23 octombrie 2009, 14:39)

    Dora [anonim]

    De ce nu ajung banii pentru Sanatate? Sunt prea putini sau sunt cheltuiti aiurea?
    • intalnire online (Duminică, 1 noiembrie 2009, 14:56)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dora

      In primul rand sunt bani prea putini. In al doilea rand sunt 4,5-5 milioane de platitori (=bani putini) si 20 milioane de utilizatori (multi beneficiari, majoritatea imensa fara sa plateasca nimic)
      Exista si o deficienta in gestionare, mai ales in segmentul spitalicesc, ramas in "parohia" statului
  • Coplata (Vineri, 23 octombrie 2009, 15:28)

    Rares [anonim]

    sper sa fi retinut bine, ultima propunere referitoare la coplata serviciilor medicale prevedea ca fiecare asigurat sa plateasca o taxa de 10 lei prntru o consultatie la medicul de familie si 20 de lei(?) pentru medicul specialist.ori pentru a ajunge la medicul specialist nu se poate decat cu trimitere de la medicul de familie ...credeti ca este corect sa platim emiterea unei "trimiteri"? de multe ori medicul de familie nici nu se straduieste sa investigheze problema (care s-ar putea rezolva la nivelul lui/ei ci in 30 de secunde da o trimitere si a terminat)

    al doilea lucru care ma deranjeaza referitor la coplata este faptul ca persoanele asistate social si care nu au nici un venit plates totusi la jumatate consultatiile fata de tarifele asiguratilor.in aceste conditii eu care personal contizez cateva sute de lei lunar la asigurarile de sanatate de ce totusi platesc de doua ori mai mult decat cei care nu cotizeaza nimic? cum vedeti dumneavoastra aceasta situatie?
    • coplata (Duminică, 1 noiembrie 2009, 15:11)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Rares

      Deocamdata coplata este doar o idee pe un site, fie acesta chiar al ministerului sanatatii. Tot ce scrie acolo este doar o la nivel de supozitie, deci nu poate fi comentat decat la nivel de barfa.
      Insa ce trebuie sa constientizam cu totii este ca serviciile de sanatate costa, costa mult, ca este o minciuna afirmatia oricarui guvern ca poate asigura totul, la un inalt nivel pentru toata lumea. Ar trebui ca autoritatile sa isi asume raspunderea stabilirii unui pachet bazal de servicii medicale pe are le poate oferi tuturor asiguratilor, in orice moment, iar restul ar trebui sa fie acoperit prin coplata sau asigurari private.
      In plus, ar trebui sa dispara categoriile de asigurati neplatitori, care in acest moment sunt de trei ori mai multi decat cei care contribuie la sistem; pentru acestia cineva ar trebui sa plaeasca (ex pentru cei cu ajutor social ar trebui sa plateasca primariile care le acorda ajutorul, pentru someri agentia de somaj, etc) Astfel s-ar ajunge la echitate in sistem.
  • evaluarea doctorilor (Vineri, 23 octombrie 2009, 15:31)

    Mircea [anonim]

    As vrea sa pot alege doctorul in functie de calitatea prestatiei sale, a felului in care se comporta cu pacientii, al promtitudinii sale.
    Exista in acest moment un astfel de sistem de evaluare/rating? Ce imi puteti recomanda?
    • @Mircea (Vineri, 23 octombrie 2009, 23:48)

      _tudor_ [utilizator] i-a raspuns lui Mircea

      este la fel de usor/greu cu a alege instalatorul sa bona pentru copil.
      Si se aplica provebul "La pomul laudat sa nu te duci cu sacul" La doctorul laudat o sa fie coada si n-o sa poti sta 'la taclale' pana "intelegi si tu ceea ce ti se spune"
    • evaluare doctori (Duminică, 1 noiembrie 2009, 15:16)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mircea

      Nu exista nicaieri in lume un sistem de evaluare a modului in care sunt prestate serviciile medicale, pentru simplul fapt ca prestarea serviciului se face strict intre furnizor si beneficiar, adica intre medic si pacient. Orice tip de serviciu se consuma intre cele doua parti implicate, neexstand o a treia parte "martor". De aceea calitatea serviciilor se evalueaza in general prin elementele conexe prestarii acestuia. In plus, medicul are independenta profesionala, astfel incat legea nu permite interferarea nici unui element intre medic si pacient.
      Ce doriti dvs se bazeaza pe reputatia personala a medicului, care se bazeaza pe multe elemente, de obicei subiective si personale, inclusiv de genul zvonarului si raspandacului
  • de ce asa? (Vineri, 23 octombrie 2009, 15:54)

    diana mihaela cotoi [anonim]

    Medicii de familie desi au cabinete in policlinici de exemplu pentru medicina de familie unde isi consulta pacientii aflati pe lista, nu au si un minim de aparatura pentru investigatii in aceste cabinete.In schimb, acelasi medic te invita la cabinetul privat unde profeseaza dupa ce pleaca de la cabinetul despre care am vorbit mai inaite pentru a -ti face o ecogarafie, cu titlu de exemplu! Asa ceva nu este deloc corect! De unde a avut bani medicul sa investeasca in cabinetul privat dar la cabinetul de medicina de familie, care, pana la urma tot unul privat este, nu are bani sa cumpere vacelasi gen de aparat! Asa ca tu, pacient, "cotizezi" de doua ori: prin plata asigurarii de sanatate si platind apoi si consultatia privata, primind sau mai degraba neprimind o chitanta (deh, se uita, n-avem chitantieri, ocupat foarte ne luam cu alt pacient, asa ca ala ce asteapta chitanta degeaba asteapta sa o primeasca, tertipuri de astea de scarba)! Misto, nu? Si trebuie sa adaug ca acesta nu e o exceptie, ci evident si la vedere, fara nici o "remuscare" , O REGULA! Saracii doctori bogati! Ati luat initiativa vreunui act normativ care sa interzica aceasta practica de "spagareala" cu chitanta sau fara chitanta! -judecator Diana Mihaela Cotoi
    • @judecatorul suparat de mai sus (Vineri, 23 octombrie 2009, 23:38)

      _tudor_ [utilizator] i-a raspuns lui diana mihaela cotoi

      Ia matele masuri ca doar esti judecator...
      Sau nu poti ca esti in greva? (hmm. Nu greva ca voi nu faceti greva. Voi faceti doar 'protest' ca n-aveti salarii si mai obscene).

      Sa-ti spun un secret:
      Statul/CNAS plateste un medic cu salarii de 2 lei. TREBUIE sa te astepti la un serviciu de 2 lei. Dace se intampla sa fie un serviciu de calitate mai buna e munca 'pro bono'. Se face -cateodata- pentru amarati nu pentru judecatori. Nu pe medic trebuie sa-ti versi naduful.

      Iar in exemplul tau concret: : Ecograful ala e luat din banii lui/ din bani imprumati pe care ii va da bancii inapoi cu dombanda.

      Varsa-ti naduful pe statul roman care ti-a furat banii de asigurari de sanatate sa sa faca pensii si salarii mari (deh... unele) sau pe cei din CNAS ca n-au cumparat cate un ecograf pentru fiecare medic de familie dar si-au tras sedii cu 'termopane'

      Si inca o chestiune: "Initiativa" actelor normative nu va fi NICIODATA a medicilor. Ei 'se descurca' cu chitanta sau fara. Initiativa este a pacientilor. Mai ales a celor care au studii de drept...
    • dece? (Duminică, 1 noiembrie 2009, 15:31)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui diana mihaela cotoi

      Cred ca nu ati citit cu atentie nici macar ceea ce am raspuns anterior, cu atat mai mult legislatia in materie de asigurari sociale.
      Cum am zis, cabinetele de medicina de familie sunt unitati sanitare private. Indiferent daca sunt localizate in fostele policlinici de stat, unde platesc chirie sau concesiune pentru spatiu la fel ca orice agent economic, sau isi desfasoara activitatea intr-un spatiu detinut privat, cabinetele de medicina de familie au un contract cu casa de asigurari pentru ANUMITE tipuri de servicii (norme metodologice la contractul cadru - pachetele de servicii). Orice alte servicii (de gen EKG, ecografii, etc) sunt contra cost, indiferent de locatie, nefacand parte din serviciile pentru care "cotizati". Sursa inanciara pentru aceste investitii este un aspect particular a fiecarei institutii sanitare (cabinet medical) si este subiect al verificarilor ANAF. Nu comentez eliberarea de chitante, care are regim juridic distinct, dar va invit sa nu faceti generalizari la 11300 de situatii din cele cateva cazuri particulare pe care ati putut eventual sa le cunoasteti in existenta dvs.
  • despre birocratie (Vineri, 23 octombrie 2009, 16:09)

    tudor [anonim]

    1, De ce este nevoie (de ce mi se solicita?) o adeverinta de la angajator cu privire la plata CAS pentru a accesa serviciile medicale de spealitate?

    Detaliez un pic intebarea:
    2.Ce pot face in sitautie (ipotetica) in care angajatorul refuza/intarzaie sa furnizeze aceasta adeverinta) desi plateste aceasta contributie?
    3. Ce se intampla (si mai ales cand) in situatia (din nou ipotetica) in care angajatorul elibereaza aceasta adeverinta cu privire la plata CAS, plata pe care in realitate nu o efectueaza?
    • birocratie (Duminică, 1 noiembrie 2009, 15:36)

      Dorin Gabor [hotnews.ro] i-a raspuns lui tudor

      1. Pentru a beneficia de servicii medicale solicitantii trebuie fie sa le plateasca, fie sa aiba o asigurare de sanatate. Dovada existentei asigurarii de sanatate se face, conform ordinului 903/2007 cu modificarile ulterioare, cu ajutorul unor documente, unul din acestea fiind adeverinta de la angajator. Insa conform aceluiasi ordin, trebuie sa mergeti cu acea adeverinta la casa de asigurari de sanatate, care va elibereaza in baza acesteia o adeverinta de asigurat, singura valabila in sistemul social din Romania. Refuzul angajatorului de a elibera aceasta adeverinta se sanctioneaza. Daca mai mult, nici nu va plateste contributia la sanatate intra sub incidenta codului penal
      Practic, puteti sa mergeti la casa de asigurari de sanatate, si in baza CNP-ului, puteti sa va verificti statutul de asigurat si platile facute de angajjator in numele dvs, iar daca constatati nereguli va puteti adresa in scris atat casei de asigurari, cat si organelor de ancheta judiciara, dupa caz (plangere penala).
  • La revedere (Vineri, 23 octombrie 2009, 18:05)

    Redactia [hotnews.ro]

    Intalnirea online se incheie aici. Va multumim pentru interesul aratat si pentru intrebarile postate.

    Domnul doctor va continua sa raspunda in cursul saptamanii viitoare la intrebarile venite pana la ora 20.00.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by