​Prăbușirea podului Francis Scott Key din Baltimore, lovit marți de o navă cargo rămasă fără curent, a generat o avalanșă de teorii ale conspirației și conexiuni neașteptate cu politicile administrației Biden sau războiul din Ucraina, emise de politicieni republicani, aliați ai lui Donald Trump și influenceri, scriu Washington Post și Forbes.

Pod prăbușit în BaltimoreFoto: Captură video

Atât Casa Albă, cât și biroul FBI din Baltimore au respins teoriile potrivit cărora nava cargo care s-a lovit de podul din Baltimore ar fi fost ținta unui atac informatic.

Teoria a fost răspândită de o postare a influencerului Andrew Tate, care a susținut că de vină ar fi fost „agenți străini ai SUA”, postare vizualizată de aproape 19 milioane de ori până miercuri după-amiază, potrivit Forbes.

O teorie similară a fost distribuită de politiciana Marjorie Taylor Greene, o aliată a lui Trump, membră a Camerei Reprezentanților, care a cerut o „anchetă serioasă”, s-a întrebat dacă podul nu a fost ținta unui „atac intenționat” și a inclus un videoclip de pe contul conspiraționist MJTruthUltra, care afirma acest lucru.

Matt Wallace, un influencer cu 1,6 milioane de urmăritori, și-a folosit și el platforma pentru a face conexiuni între accident și Barack și Michelle Obama, cu referire la filmul Netflix „Leave the World Behind”, produs de soții Obama, care include o scenă cu un petrolier eșuat pe coasta Long Island, pe fondul unei pene de curent la nivel național.

Postarea lui Wallace a sugerat că filmul a prezis cumva evenimentul și a continuat cu un videoclip care sugerează că accidentul are legătură cu fostul președinte democrat.

Alte teorii au susținut că prăbușirea podului a fost orchestrată de un pilot ucrainean care avea ceva cu Statelor Unite sau că podul a fost ținta specifică a unor persoane care încearcă să submineze America.

„Nu mai trimiteți bani în Ucraina”

La nivel politic, republicanii au găsit ocazia de a ataca administrația lui Joe Biden și conducerea democrată locală.

Politicianul republican Phil Lyman, membru al Camerei Reprezentanților, a atacat-o pe comisara portului Baltimore, Karenthia Barber, o femeie de culoare, acuzând-o că prioritizează politicile de diversitate și incluziune în detrimentul bunăstării și securității cetățenilor.

Lyman a declarat mai târziu marți pentru Salt Lake Tribune că nu a autorizat comentariile înainte ca acestea să fie postate de echipa sa, spunând că postarea despre Barber „nu a fost cel mai bun moment al nostru” și că „a fost o reacție impulsivă la unele dintre lucrurile pe care alții le puneau acolo”.

Într-un interviu cu senatorul republican Rick Scott, Maria Bartiromo, moderatoare Fox Business Network, a încercat să facă legătura între incident și migrație. Ea a vorbit despre „potențialul de comitere a unor infracțiuni, având în vedere frontiera larg deschisă”.

Ucraina a apărut și ea în discuție, iarăși, într-un mesaj postat tot de Marjorie Taylor Greene. „Un pod s-a prăbușit în Baltimore. Traducere din mlaștină: «Trimiteți bani în Ucraina!». NU mai trimiteți bani în străinătate și reparați mai întâi AMERICA”, a scris ea pe X.

Republicanii din Maryland au încercat însă să transmită un mesaj mai unificator ca răspuns la tragedie, scrie Washington Post.

Într-o declarație de marți, Partidul Republican din Baltimore City a promis că „va fi alături” de guvernatorul statului Maryland, Wes Moore, un democrat, în ceea ce au numit „cea mai mare provocare a mandatului său”.

Dennis Betzel, al doilea vicepreședinte al Comitetului Central Republican din Baltimore City, a subliniat și că, în cele din urmă, „șase oameni și-au pierdut viața”. „Acesta este începutul și sfârșitul acestei conversații. Nu-mi pasă ce orientare politică aveți”, a adăugat el.

Cum s-a produs accidentul

Autorităţile americane au anunţat că au recuperat rămăşiţele a două persoane care au fost ucise după ce podul Francis Scott Key din Baltimore s-a prăbuşit, marţi, în urma impactului cu nava cargo Dali. Alte patru persoane, încă dispărute, sunt presupuse a fi moarte.

Victimele erau muncitori în construcţii care se aflau pe pod pentru a astupa gropile în momentul în care nava Dali, sub pavilion singaporez, a lovit pilonul podului.

Scanările efectuate îi fac pe oficiali să creadă că mai sunt vehicule încă sub apă, dar sunt blocate sub structurile care s-au prăbuşit marţi dimineaţă.

Podul fusese inspectat recent și nu avea probleme structurale, a declarat guvernatorul statului Maryland Wes Moore.

Specialiștii în inginerie au explicat că podul metalic, inaugurat în 1977, nu avea totuși soliditatea podurilor mai noi.

Nava de 288,95 de metri a suferit o pierdere momentană de propulsie şi a aruncat ancorele ca parte a procedurilor de urgenţă înainte de impact, a raportat compania sa de management, Synergy Marine Pte Ltd, potrivit Autorităţii Portuare din Singapore.

Aceeaşi navă a fost implicată într-un incident în portul Anvers, Belgia, în 2016, lovindu-se de un chei în timp ce încerca să iasă din terminalul de containere din Marea Nordului.

O inspecţie efectuată în 2023 la San Antonio, Chile, a constatat deficienţe la "propulsoare şi maşini auxiliare", potrivit datelor de pe site-ul public Equasis, care oferă informaţii despre nave.