Chinezii ar putea cumpara cireasa de pe tortul grecesc, portul Pireu

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Duminică, 29 martie 2015, 16:19 Actualitate | Internaţional

Strans cu usa de ultimatumul institutiilor financiare si europene, guvernul grec vinde ce poate din tara, ca sa evite Grexit si insolventa de stat. Iar chinezii se pare ca isi vor pune la gat "perla“ greceasca, si anume portul Pireu. In urmatoarele saptamani, guvernul lui Tsipras scoate la licitatie majoritatea actiunilor portului, adica 67%, dupa cum relateaza N-TV.de. Intre primii cinci ofertanti, concernul maritim chinez Cosco Group are mari sanse sa castige licitatia, caci nu-i lipsesc nici miliardele si a pus inca de acum cinci ani piciorul in portul Pireu, cu care are mari planuri de viitor.

Privatizarea celui mai mare port grecesc a stat pe agenda masurilor prin care fostul premier grec, Antonis Samaras, se obliga sa aduca bani pentru stat, in contrapartida ajutoarelor financiare primite de la UE. Proiectul de privatizare a fost practic abandonat, cata vreme banii au curs oricum. Faptul ca privatizarea va fi reluata reflecta cat de acuta este criza financiara a tarii si cum, chiar daca a fost ales un guvern de stanga, cum e Syriza, acesta nu-si poate indeplini promisiunile populiste din campanie, caci statul nu are bani.

"Cosco si concurentii sai sunt invitati sa depuna o oferta competitiva pentru port”, ar fi spus vicepremierul grec Yannis Dragasakis, citat de agentia chineza de presa Xinhua, in urma vizitei de saptamana trecuta a lui Dragasakis, in China. Prin aceasta declaratie, oficialul grec a dat un clar semnal ca gigantul chinez Cosco isi poate face sperante in achizitia majoritatii actiunilor portului Pireu.

Miercuri 25 martie, delegatia condusa de vicepremierul Greciei a inceput o vizita in China, terminata sambata. Scopul declarat al vizitei de patru zile ar fi fost incurajarea investitiilor si schimburilor comerciale intre cele doua tari. Presa internationala a relatat insa ca oficialii greci s-ar fi dus la Beijing cu mana intinsa pentru bani. Bani care sa scoata Grecia de sub iminenta falimentului de stat si a iesirii din zona Euro.

Conform evaluarilor aparute in presa, fara ajutor financiar extern, Grecia intra pana in 20 aprilie in criza de lichiditate. Iar fiindca europenii, in frunte cu Germania, sunt sceptici in ce priveste capacitatea de colectare fiscala si dorinta de reforme a guvernului grec - iar aceasta inseamna inchiderea robinetului de bani- acesta se orienteaza spre alte orizonturi, printre care China, o tara cu uriase rezerve monetare, care cumpara "pas cu pas” tot ce merita, in Europa si nu numai.

China Ocean Shipping (Group) Company (COSCO) este unul dintre cei mai mari armatori internationali. Concernul apartine statului chinez si are sediul central la Beijing. Sediul european al COSCO se afla la Hamburg, in Germania. Ramura europeana a concernului, COSCO Container Lines Europe GmbH, a fost infiintata la 1 ianuarie 2005 ca sediu regional al COSCO container lines Shanghai.  Ea administreaza peste 40 de birouri si sucursale ale COSCO container lines in Europa, operand si cu o serie de companii afiliate, specializate in logistica transportului maritim  in si din Europa. In afara de aceasta, oficiile COSCO din Europa opereaza in domeniul brokerajului maritim, dar si al logisticii aeriene si al comertului international, dupa cum se indica pe homepage-ul companiei.

In octombrie 2009, in contextul crizei financiare declansate cu un an inainte si care a afectat puternic Grecia, COSCO a inchiriat jumatate din terminalul de containere al portului Pireu pe 35 de ani, pentru 647 milioane de dolari. Presa vremii a scris ca prin aceasta miscare au avut de suferit in special angajatii, caraora li s-ar fi redus salariile sau ar fi fost in parte concediati, conform declaratiilor venite de la sindicate grecesti. Chinezii ar fi facut presiuni in cresterea eficientei muncii, dar ar fi si investit 388 de milioane de dolari in modernizarea docurilor din port.
Intre 2010-2011, capacitatea de rulare s-a dublat, numarul angajatilor a crescut la 1.000. Pana in 2013, rulajul de containere urma sa fie crescut la 3,7 milioane. In noiembrie 2012, Hewlett-Packard a anuntat ca toate expeditiile sale de marfa spre Europa, Orientul Mijlociu si Africa se vor derula prin terminalul de containere din portul Pireu. In cadrul strategiei COSCO din portul Pireu, a fost planificata constructia unui centru de logistica in valoare de 280 de milioane de dolari, ca si preluarea autoritatii portuare Piraeus Port Authority (OLP).

In urma anuntului de resuscitare a licitatiei pentru portul Pireu, in presa germana au aparut titluri care, sub semnul intrebarii sau al mirarii, se refera la intrarea portului grecesc "pe mana chineza”. Dat fiind faptul ca ramura europeana a COSCO e monitorizata din Germania (dupa cum am relatat mai sus), se pare ca nici interesele germane nu vor fi neaparat lezate de o eventuala castigare a licitatiei de catre concernul chinez.










5133 vizualizari
  • -3 (15 voturi)    
    E groasa, băieți (Duminică, 29 martie 2015, 17:52)

    Gustav555 [utilizator]

    China pune laba pe placa turnanta a comerțului maritim din Europa de Est. Urmează Constanta?
    • -1 (13 voturi)    
      Constanta, nu (Duminică, 29 martie 2015, 18:38)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui Gustav555

      Au pus mana americanii pe ea deja..
      • -1 (13 voturi)    
        băiete, (Duminică, 29 martie 2015, 20:34)

        Gustav555 [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

        Nu au nicio treaba americanii cu portul Constanta, ei au o baza aeriana la Kogălniceanu. Portul il folosesc numai după ce cer permisiunea autorităților romane ca sa acosteze câte o hodoroaga de-a lor. Nu-ți mai da cu părerea cand n-ai habar.
        • -1 (5 voturi)    
          Mosule (Luni, 30 martie 2015, 5:19)

          KostasP [utilizator] i-a raspuns lui Gustav555

          Esti prost informat...dar tu crede ce vrei tu sa crezi..imi pare rau ca ti-am stricat buna dispozitie cu vestea asta.
    • +2 (10 voturi)    
      Iar daca grecia iese din ue (Duminică, 29 martie 2015, 18:40)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui Gustav555

      Portul pireu nu va mai fi un reper f important..
    • +1 (11 voturi)    
      e groasa cu betisoare...... (Duminică, 29 martie 2015, 19:26)

      novator [utilizator] i-a raspuns lui Gustav555

      .......si ii sufla lui Putin un punct strategic, tocmai bun pentru a-si instala o flota de razboi.

      Intre bombele putinistanului si dezvoltarea economica rapida a acelei zone, este de preferat a doua varianta.
      Singura problema va fi a grecilor care lucreaza in acea zona pentru ca vor trebui sa se obisnuiasca cu un ritm alert si cu eficienta chinezeasca.
      Abia acum vor intelege ce inseamna "osul la treaba".
  • -2 (12 voturi)    
    Cu chinezii la Pireu si rusii la Tesalonic !!! (Duminică, 29 martie 2015, 19:37)

    andreesanu [utilizator]

    Cireasa pe tortul UE !!! sa ajunga chinezii propietari pe portul Pireu si rusii sa aiba baze militare in Tesalonic si-ii destul sa-i joace ursul pe UE si NATO !!!.
  • +3 (3 voturi)    
    Sunteti prost informati (Luni, 30 martie 2015, 8:55)

    Bogdan_100 [utilizator]

    De mai mult de un an Chinezii controleaza portul Atenei - Pireu. Au si investit masiv intr-un terminal de containere. Au astfel de investitii in toata lumea (inclusiv la Londra un port de containere nou, Amsterdam, etc). Asa e strategia lor de promovare a exporturilor.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version