ANALIZA Razboiul din Yemen: care sunt taberele combatante si cum e impartita tara in zone de influenta

de Laurentiu Colintineanu     HotNews.ro
Vineri, 27 martie 2015, 13:21 Actualitate | Internaţional

Harta zonelor de influenta in Yemen
Foto: BBC
Decizia Arabiei Saudite si a aliatilor sai de a declansa operatiuni militare impotriva rebelior din Yemen se poate explica printr-un singur termen: razboi indirect. Cu cine? Cu Iranul. Nici macar nu este prima data pentru ca, in 2009, Arabia Saudita intervenea singura impotriva acestor rebeli. E un razboi ideologic, cu puternica componenta religioasa, care dobandeste insa o noua dimensiune prin alierea mai multor state, alaturi de Arabia Saudita, la aceasta ofensiva.

PUTINA ISTORIE RECENTA

Pe 23 noiembrie 2011, dictatorul siit Ali Abdullah Saleh renunta la putere, dupa luni intregi de proteste, in favoarea vicepresedintelui sunit Mansour Hadi.
In aprilie 2014, dupa zeci de atacuri cu drone ale armatei americane, reteaua terorista Al Qaida in Peninsula Araba pare mai puternica decat oricand. Liderul acestui grup apare pe 15 aprilie intr-o inregistrare video, adresandu-se unui grup de luptatori in aer liber, undeva in Yemen.
In septembrie 2014, violente izbucnesc in capitala Sanaa, dupa ce rebeli siiti Houthi, care detin puterea de facto in nordul tarii, cer detronarea guvernului sunit. Dupa ciocnirile armate, rebelii ocupa cladiri guvernamentale, sedii de ministere si televiziunea de stat.
Pe 9 octombrie 2014, conflictul escaladeaza pe falia religioasa, dupa ce Al Qaida deruleaza un atentat sinucigas impotriva unei manifestatii a rebelilor Houthi. Violentele escaladeaza intre siitii Houthi si triburile sunite, aliate retelei Al Qaida.
In ianuarie 2015, rebelii Houthi reusesc sa ocupe palatul prezidential si sa il plaseze in arest la domiciliu pe presedintele Hadi. Luna urmatoare, statele occidentale isi retrag personalul diplomatic si militar din Yemen. Presedintele Hadi reuseste sa scape din arest si fuge in sudul tarii, anuntand ca isi retrage demisia.
In martie 2015, conflictul marcheaza o noua turnura odata cu mai multe atentate cu bombe impotriva unor moschei frecventate de rebelii siiti Houthi in Sanaa. Raspunderea e revendicata de gruparea sunita Statul Islamic. Luptele se extind catre sud, unde se refugiase presedintele Hadi. Pe 26 martie, Arabia Saudita, cea mai mare putere sunita din Orientul Mijlociu, declanseaza operatiuni militare in Yemen, de teama extinderii influentei Iranului (cea mai mare putere siita din regiune) in aceasta tara, prin intermediul rebelilor siiti.

CINE SUNT REBELII HOUTHI

Houthi este o grupare siita care isi are originile in grupul Shabab al-Mumanin (Tineretul Credincios) care opera la inceputul anilor 1990. Scopul grupului era sa readuca in prim plan ramura Zaidi a Islamului Siit, care fusese oprimata si marginalizata de guvernele yemenite de la razboiul civil din 1960. Ironia face ca fostul dictator Ali Abdullah Saleh sa faca parte din aceeasi minoritate religioasa, Zaidi. Numele vine de la liderul acestei miscari, Hussein al-Houthi, care a organizat proteste masive impotriva SUA dupa invazia din Irak din 2003. Fortele armate yemenite l-au ucis pe al-Houthi, dar gruparea este condusa, in prezent, tot de rude ale acestuia. 
Grupul Houthi a sustinut detronarea dictatorului Saleh in 2011, s-a inarmat in haosul post-revolutionar, dar s-a trezit, din nou, marginalizat de la putere de catre suniti. Niciun reprezentant al siitilor nu a fost numit in guvernul de tranzitie, respectiv de uniune nationala, asa cum se dorea. Pe parcursul anilor 2013 si 2014, guvernul yemenit a organizat mai multe runde de negocieri in care a incercat sa gaseasca un consens national, dar gruparea Houthi nu a fost invitata, in ciuda faptului ca detinea din ce in ce mai multa putere in tara. 
Deocamdata nu e clar daca rebelii au atata putere militara incat sa cucereasca intreaga tara, inclusiv provinciile din sud unde s-a retras guvernul yemenit. Dar chiar si asa, perspectiva unui indelungat razboi civil se profileaza la orizont. Cert e ca conflictul intern nu este unul de tip regim vechi versus rebeli, ci unul de tip ramasite ale vechiului regim si rebeli sectanti impotriva unui guvern, teoretic, sprijinit de comunitatea internationala.



MOMENTUL PENIBIL si INGRIJORATOR

Pe 17 martie devenea cunoscut urmatorul fapt: SUA nu pot spune cu siguranta ce s-a intamplat cu arme livrate guvernului yemenit in valoare de 500 de milioane de dolari. E vorba despre munitii, arme de foc, masini blindate si elicoptere despre care armata SUA nu stie ce s-a intamplat cu ele. Oficiali de la Pentagon afirma ca ele ar fi putut ajunge fie la rebelii Houthi, fie la gruparea Al Qaida.
Un oficial al Congresului american a afirmat chiar ca "trebuie sa plecam de la premisa ca armamentul respectiv este compromis si pierdut". Pentagonul a afirmat ca nu exista dovezi clare ca armamentul ar fi ajuns la grupari siite sau sunite, dar ca nici nu poate elimina aceasta posibilitate. Drept urmare, livrari de 125 de milioane de dolari catre Yemen, programate pentru anul acesta, au fost sistate. SUA au precizat ca armamentul respectiv va fi donat altor tari din Orientul Mijlociu si Africa.

CE ROL JOACA IRANUL?

Arabia Saudita si alte state sunite din regiune au afirmat, in repetate randuri, ca rebelii Houthi reprezinta interpusi ai regimului siit iranian. Rebelii insisi neaga aceasta acuzatie, precum si pe cea ca ar primi sprijin militar si financiar de la iranieni. Anul trecut, Reuters intervieva oficiali din Arabia Saudita, Yemen si Iran care afirmau la unison ca Teheranul este implicat cu sprijin financiar, cu arme si pregatire acordate rebelilor Houthi. 
Un oficial iranian a afirmat chiar ca ar fi mai multe sute de membri ai Garzilor Republicane in Yemen si ca rebeli Houthi ar fi fost si ei in Iran pentru training. Garzile iraniene sunt active cu mai multe grupari siite, cel mai adesea in Irak si Liban. E greu de spus daca si in ce masura aceste acuzatii sunt adevarate. Unii analisti presupun ca legaturile Houthi cu Iranul au fost exagerate de statele sunite din regiune pentru a primi mai multa asistenta de la SUA. 

ARABIA SAUDITA POARTA UN RAZBOI PRIN INTERPUSI...

Arabia Saudita, Egiptul si alte state sunite din Orientul Mijlociu au declansat o ofensiva aeriana pentru "sprijinirea guvernului legitim (sunit, n.a.) din Yemen". Exista chiar si ipoteza unei interventii terestre cu trupe cel putin din cele mai puternice doua state ale acestei aliante. De ce se implica intr-un conflict ce pare a fi unul local? Din cauza Iranului.
Daca acuzatiile de sprijinire directa a rebelilor siiti de catre Teheran sunt respinse, legaturile dintre Houthi si gruparea Hezbollah sunt de notorietate in regiune. Iar Hezbollah si Iranul, stim, au legaturi puternice. Amestecul de elemente comune de discurs, ideologie si religie au determinat Arabia Saudita sa faca pasul catre restrangerea influentei iraniene in Yemen si, in general, in Orientul Mijlociu. Faptul ca cele doua mari puteri - Arabia Saudita si Iranul - se concureaza pentru influenta in regiune si pentru dominatia propriei ramuri de religie este cunoscut si documentat in extenso. 
Pentru Arabia Saudita, preluarea puterii la Sanaa de catre siiti si influenta Iranului atat de aproape de propriile frontiere a devenit inacceptabila. Numai ca razboiul indirect, se vede in Siria, are efecte greu de cuantificat si anticipat, mai ales. Confruntarea a creat terenul propice de formare a gruparii Statul Islamic, de pilda. 

...SI NU E PRIMA DATA

Nu e prima data cand Arabia Saudita intervine direct in Yemen impotriva rebelilor Houthi. In 2009, regatul isi trimitea, pentru prima data in istoria sa, trupele peste frontiera fara aliati. Dupa patru luni de lupte intense, regimul Saleh nu reusise sa castige batalia cu rebelii Houthi, asa ca Arabia Saudita a decis sa intervina. Argumentul oficial a fost pericolul la propriile frontiere. In realitate, Arabia Saudita nu vroia o regiune puternic pro-siita la granitele sale, cu tot cu influenta Iranului.

cu material Vox, Washington Post, NY Times, CNN, Reuters, dpa, Spiegel


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
21235 vizualizari
  • +2 (16 voturi)    
    scurt si la obiect. foarte bine scris (Vineri, 27 martie 2015, 14:05)

    jackalphonse [utilizator]

    este un razboi religios...
    nici vorba de compromisuri...alba sau neagra. usa se face de rusine participand la asa ceva. nu mai bine-i lasi sa se echilibreze singuri? ca nicunii nu s mai breji ca altii
    • +17 (19 voturi)    
      Totusi, e de neinteles (Vineri, 27 martie 2015, 14:37)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui jackalphonse

      E de neinteles de ce nu se accepta idea separarii tarii in 2, asa cum erau de fapt pana in 1990. De ce se impune mentinerea artificiala a unei tari, cand e clar ca cele 2 forte participante nu se suporta reciproc.
      Nu s-a putut nici macar in Europa. Chiar recent, s-a vazut ca sarbii ortodocsi nu au putut sa convietuiasca cu croatii catolici, desi in esenta vorbesc fix aceeasi limba.

      Majoritatea nordului Yemenului este siita. In rest, majoritari sunt sunitii.

      Atunci de ce nu se separa tara in 2, nordul majoritar siit, si sudul majoritar sunit? Precum s-a intamplat in Sudan? A fost nevoie si acolo de 20 de ani de razboi civil ca sa Ii imparta?

      Sau altfel, de ce nu poate fi federalizata tara pe principiul Emiratelor Arabe Unite?

      Asta e valabil si pentru Irak. Sunt 3 forte de putere acolo, care nu se impaca nici cum. Sudul siit, centrul sunit si nordul kurd.
      Se creeaza 3 state si cu asta basta. Pana la urma, sentimental national nu exista. Aia in primul rand sunt suniti/siiti, si doar apoi irakieni.

      Dar nah, puterile protectoare nu prea vor asta. Arabia Saudita mai degraba ar intra in desert cu totul, decat sa accepte o tara siita in sudul sau!
      Asta avand in vedere si dificultatile proprii: protejatii din Bahrain abia conduc peste o majoritate siita, iar insasi estul Arabiei Saudite, adica acolo unde e banul (sondele de petrol) e majoritar siit.
      • +10 (10 voturi)    
        din pacate (Vineri, 27 martie 2015, 15:50)

        Adrian_1234 [utilizator] i-a raspuns lui Anonim

        realitatea bate logica la orice ora
        Cu armele :)
        • +7 (9 voturi)    
          Din pacate... (Vineri, 27 martie 2015, 16:00)

          Anonim [anonim] i-a raspuns lui Adrian_1234

          Din pacate aveti dreptate.

          Si din cauza ca realitatea bate logica, vor continua sa moara zeci/sute de mii de oameni.

          Ce ma frapeaza: Yemenul avea 4 milioane de locuitori in 1950. Azi are 24 de milioane (crestere de 6 ori), iar pentru 2050 se estimeza o populatie de 60 de milioane.
          In mod evident, acea regiune arida si desertica n-are cum sa sustina o asemenea populatie.

          Rezultatul: saracia va fi la ea acasa in Yemen perpetuu, iar instabilitatea si razboaiele nu vor putea inceta. Prea multi oameni batandu-se pentru prea putine resurse.
          • 0 (0 voturi)    
            just (Duminică, 29 martie 2015, 16:43)

            baibars [anonim] i-a raspuns lui Anonim

            In aparenta este corect ceea ce sustineti si asa ar trebui sa gandeasca un om normal. Numai ca nu e neaparat nevoie sa traiesti din rodul pamantului sau munca de zi cu zi in fabrici. Se poate trai din razboi, piraterie, jaf, rapiri, trafic de droguri, negot de sclavi....Aceste resurse demografice vor alimenta de fapt delicventa, terorismul, vor suge din resursele lumii civilizate si din efortul lor justificat de a aseza o pace normala peste Yemen. Pana atunci canalul Suez iarasi va fi degeaba cum a mai fost de cateva ori in istorie. Pana la urma si industria de armament trebuie sa traiasca.....
    • 0 (0 voturi)    
      sua incearca sa-i sustina pe cei pro... sua (Sâmbătă, 28 martie 2015, 4:35)

      Vasilake [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

      Nu-s nici unii mai breji ca ceilalti, dar sua intervine totusi pentru a sustine pe cei care-i sunt "mai prieteni". Si aici intervine ce spui tu: din faptul ca in realitate nici unii nici altii nu sunt breji rezulta ca intotdeauna exista riscul sa sustii pe unul si sa te trezesti ca, dupa o perioada, se transforma intr-un dictator oribil.
  • +12 (14 voturi)    
    teocratie (Vineri, 27 martie 2015, 14:12)

    Mircea [anonim]

    astia au nevoie sa invete sa traiasca si fara teocratie
  • +3 (11 voturi)    
    Yemen (Vineri, 27 martie 2015, 14:20)

    freestyle [utilizator]

    jumatate este controlat de al'qaeda. normal ca intervin sauditii, trebuie sa-si apere rudele. motivul? chipurile influenta Iranului. vrajeala...
  • +18 (22 voturi)    
    Strategie (Vineri, 27 martie 2015, 15:18)

    STEFAN A. [utilizator]

    1- Yemen controleaza strimtoarea Bab El Mandeb de la Marea Rosie . Zilnic trec aici echivalentul a 3,8 milioane barili petrol prin petroliere de mare tonaj .
    2- Iran controleaza cealalta strimtoare strategica . Hormuz de la Golful Persic . Principala ruta navala a exportului petrolului arab .
    3- A treia si ultima ruta prin care se exporta petrolul din zona e canalul Suez . Controlat de Egipt .

    Nimeni si niciodata nu va permite Iranului sa controleze direct (sau indirect) doua din cele trei cai navigabile a principalei materii prime planetare . Adica petrolul . Esenta e aici . Restul sint efecte , reactii la miscari periculoase pentru insasi siguranta energetica a planetei .
    • +5 (9 voturi)    
      Ati omis alta stramtoare esentiala! (Vineri, 27 martie 2015, 15:56)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

      Dupa stramtoarea Hormuz, cea mai tranzitata stramtoare nu e chiar Bab el Mandeb, sau canalul Suez.

      A doua cea mai tranzitata de petrol e stramtoarea Malacca, in zona Singapore-Indonezia.

      Stramtoarea Hormuz totusi nu se poate spune ca e controlata de Iran, pentru ca si Arabia Saudita are un cuvant greu de spus acolo, plus evident flota 5 Americana.

      Cat despre Bab El Mandeb, chiar si cu aparitia unui stat siit cu legaturi puternica iraniene, nu ar putea spune ca ar controla Bab el Mandeb. Ar ramane zona sudica a Yemenului, majoritar sunita, plus coasta Africana care numai siita nu este.
      • +6 (10 voturi)    
        Clarificare (Vineri, 27 martie 2015, 16:11)

        STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui Anonim

        1- Tarile din Orientul Mijlociu sint si principalele membre a OPEC (adica cel mai mare producator de petrol de pe planeta) .
        2- Prin stramtoarea Malacca trece tot petrolul arabilor dar geografic nu are legatura cu zona de productie a acestei materii prime . Vedeti o harta . 3- Cum am scris , petrolul arab are doar 3 cai navigabile pentru exportul titeiului . Cele enumerate. Mai priviti inca o data o harta .
        • +1 (5 voturi)    
          Atunci sa revizuim niste date (Vineri, 27 martie 2015, 16:46)

          Anonim [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

          Multumesc pentru raspuns.

          Daca luam in acest mod lucrurile, atunci trebuie sa revizuim niste date.

          Astfel, considerand petrolul din Golful Persic, singura stramtoare care are legatura directa cu zona de productie e Hormuz.

          1. Da, correct. Tarile din Orientul Mijlociu sunt principalele member a OPEC (desi Nigeria si Venezuela sunt parte a OPEC dar nu sunt in zona, plus Rusia nu e membra, desi e un producator major).

          2. Stramtoarea Malacca e zona de transit princiala pentru petrolul destinat Chinei (al doilea cel mai mare consummator din lume), Japoniei, Coreei de Sud (tari foarte dezvoltate).
          Da, geographic nu are legatura cu zona de productie. Insa la fel nu are legatura nici canalul Suez. Acesta fiind tot de transit. Egiptul nu este producator de petrol. La fel cum nici Bab el Mandeb nu are legatura cu zona de productie (Yemen produce 0.3% din petrolul mondial). Deci e tot zona de transit.
          Asa cum ziceam initial, doar Hormuz are legatura directa cu zona de productie.

          Oricum, tranzitul e la fel de important ca productia. Degeaba produci, daca nu poti transporta.

          3. Gresit. Petrolul arab are o cale absolut capitala de export (Hormuz), prin care pleaca tot petrolul, si inca 4 cai mari de transit, in functie de regiunea geografica de destinatie: Bab el Mandeb + Suez, Malacca spre China, Japonia, si sudul Africii pentru America de Sud (de altfel, petrolierele mari NU incap in Suez, deci trebuie sa ocoleasca).

          Cu stima!
        • +2 (4 voturi)    
          Pentru a imi sustine punctul de vedere! (Vineri, 27 martie 2015, 16:51)

          Anonim [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

          V-as ruga sa consultati aceste harti:

          http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/files/2013/05/Chokepoints-map1.gif

          http://www.intellectualtakeout.org/sites/www.intellectualtakeout.org/files/Global%20Oil%20Choke%20Points%20Map.JPG

          http://www.americansecurityproject.org/wp-content/uploads/2010/08/choke_points.jpg

          http://www.zerohedge.com/news/2015-03-26/worlds-greatest-oil-chokepoints-and-why-yemen-matters

          http://www.eia.gov/countries/regions-topics.cfm?fips=wotc&trk=p3

          Cu stima!
          • +1 (5 voturi)    
            Cum ziceti dvs. (Vineri, 27 martie 2015, 17:27)

            STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui Anonim

            1-Bab El Mandel . Tranzit zilnic a echivalent 3,8 milioane barili de petrol (2013) . Zilnic .
            2- Ca sa lamurim definitiv . Daca priviti Orientul Mijlociu ca un butoi de petrol , are doar 3 iesiri prin care navele petroliere pot iesi . Cele 3 enumerate cu agravantul ca Suez nu permite din constructie tranzitul navelor mai mari de 100.000 tone .
            4- Ca sa ajunga petrolul in strimtoarea Malacca, trebuie intai sa iasa cumva , pe undeva din Orientul Mijlociu .
            5- Mai simplu , daca plec de la Cluj la Bucuresti cu trenul , trebuie sa trec pe la Brasov si doar dupa aia pe la Ploesti . Nu ma duc de la Brasov la Iasi si ulterior ajung tot la Bucuresti . Chestii complicate . :(
            6- Sa aveti o zi buna .
            • 0 (4 voturi)    
              Nu inteleg de unde iritarea! (Vineri, 27 martie 2015, 18:12)

              Anonim [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

              1. Adevarat, Bab El Mandel - 3.8 milioane barili. Zilnic.
              Hormuz: 17 milioane de barili. Tot zilnic.
              Malacca: 15 milioane de barili. Tot zilnic.
              Suez: 4.5 milioane de barili. Zilnic.
              Bosfor: 3 milioane de barili. Zilnic.

              2. Nu e adevarat. V-am aratat ca nu e asa.
              Golful Persic, ca de fapt vorbim de aceasta zona in mod particular, are o singura iesire absolut esentiala: Hormuz. Apoi traficul se desprinde si se indreapta in largul Oceanului Indian. Din petrolul arab, doar 3.8 milioane de tone merg prin Bab El Mandeb.
              Diferenta de 4.5 milioane din Suez probabil se datoreaza si productiei de petrol a Sudanului.
              Restul NU tranziteaza aceste stramtori, deci evident merge altundeva: in speta Oceanul Indian, fie spre est, fie spre sud.

              4. Da bineinteles, pentru a ajunge in Malacca, trebuie sa iasa din Golful Persic. Insa pe drum e o singura stramtoare, Hormuz.
              Am mentionat Hormuzul ca fiind essential. Restul insa NU sunt relevante pentru 13 milioane de barili zilnici, din ce 17 care trec zilnic prin Hormuz.

              5. Nu vad relevanta exemplului in contextual discutiei. Daca e sa o luam ad literam, Brasovul si Ploiestiul nu sunt singurele orase prin care se poate trece de la Cluj la Bucuresti.

              Exista alternativele peste Orientali, pe valea Oltului, pe valea Jiului (de altfel, CFR chiar are tren de la Cluj la Bucuresti, care merge prin Alba Iulia, Petrosani, Craiova).

              Daca doreati un exemplu, e mai indicat sa spuneti ca de la Cluj trebuie trecut prin Apahida, eventual prin Campia Turzii.

              Dar tot nu vad relevanta, de vreme ce am sustinut ca Hormuz e esentiala ca stramtoare.

              Ironia de la final e pur si simplu gratuita. Nu isi are locul!

              6. Multumesc frumos. Asemenea va doresc si eu dvs.
        • +1 (1 vot)    
          Clarificare (Vineri, 27 martie 2015, 17:05)

          Anonim [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

          Dupa cum foarte bine se poate observa pe harti, majoritatea petrolului arab merge in Orientul Extrem, Chine, Japonia.

          Astfel, din 17 milioane de barili pe zi care trec prin stamtoarea Hormuz, 15 milioane de barili trec apoi prin Malacca.

          Prin Suez trec aproximativ 4.5 milioane de barili pe zi.

          Cei mai mari producatori de petrol din lume sunt, in aceasta ordine (2 din primii 3 nu sunt OPEC):

          1. SUA
          2. Arabia Saudita
          3. Rusia

          Cei mai mari consumatori:

          1. SUA (care isi ia doar 10% din necesarul de petrol din Golful Persic)
          2. China (cam tot petrolul luat din golful Persic)
          3. Japonia (cam tot petrolul luat din golful Persic).

          Deci 2 din cei mai mari consumatori sunt in Extremul Orient, luand petrol arab, care trece prin Malacca.

          Cu stima!
          • +1 (3 voturi)    
            Las balta (Vineri, 27 martie 2015, 18:15)

            STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui Anonim

            Ca sa ajunga la strimtoarea Malacca , navele care merg in USA , Japonia sau China cu petrolul arab , pe unde trec INAINTE ? Nu cumva OBLIGATORIU prin stramtoarea Hormuz sau Bab El Mandel ?
            E asa de greu de priceput ?
            In alta ordine de idei si legat la ce scrieti in primul raspuns . Sramtoarea Hormuz a fost blocata de iranieni (putin timp) in timpul razboiului Irak-Iran .
            Au fost ceva schimburi de focuri , morti cu flota americana pentru asta . Deci , pe linga harti , mai cititi si istoria . Nu va mai raspund deorece consider pierdere de timp cind confunzi "sula cu prefectura" si perseverezi in asta .
            • 0 (2 voturi)    
              Lasati linistit si lac , nu doar balta (Vineri, 27 martie 2015, 19:21)

              Anonim [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

              Cu tot respectful, sunteti complet nerezonabil.

              Poi am impresia ca dumneavoastra incurcati "sula cu prefectura", sa va citez.

              Poi eu ce sustineam? Nu ca Hormuz e esentiala? Cred ca am scris acest lucru de vreo 3 sau 4 ori. Nu inteleg cum de n-ati reusit sa procesati acest aspect.

              Cat despre Bab El Mandeb, v-am explicat foarte clar ca acea stramtoare nu e atat de cruciala precum declarati dvs, si ca de fapt nu intra la categoria "cele 3".

              Repetati cu insistenta acele "3 stramtori care sunt singurele", cand evident gresiti.

              Nu inteleg de ce nu sunteti capabil sa acceptati o corectura.

              Stiu foarte bine si istorie, si geografie, de altfel 2 dintre pasiunile mele. Poate dumneavoastra ar trebui sa mai lecturati niste harti, sa vedeti putin cum arata Orientul Mijlociu, Peninsula Araba si Oceanul Indian.

              Inteleg ca dumneavoastra, cand vi se ofera o corectura, in lipsa evidenta de argumente, treceti la atacuri personale, cu o ostilitate si agresivitate greu de inteles. Ma rog, e dreptul dvs.

              "Ca sa ajunga la strimtoarea Malacca , navele care merg in USA , Japonia sau China cu petrolul arab , pe unde trec INAINTE ? Nu cumva OBLIGATORIU prin stramtoarea Hormuz sau Bab El Mandel ? "

              DOAR PRIN STRAMTOAREA HORMUZ TREBUIE SA TREACA VASELE CARE PLEACA DIN GOLFUL PERSIC.
              Poate asa va este mai usor sa vedeti si sa procesati ce incerc eu sa spun de 4 comentarii incoace!
              E greu cand ai evidenta in fata, dar din orgoliu, sau mandrie sau mai stiu eu ce, o ignori!

              Va spun exact cand a fost si blocata, si doar partial, stramtoarea Hormuz. In timpului razboiului cu Irakul, in 1988. De altfel, IranAir 655 a fost doborat de o nava Americana in timpul acelor incidente. Asta insa nu inseamna ca stramtoarea a fost inchisa. Ca iranienii mereu ameninta cu asta, e altceva.
              Insa americanii au avut grija ca mereu acea stramtoare sa fie deschisa!

              E trist daca considerati informatiile (pe altfel pe care nu le cunoasteti) primite gratuit, ca fiind pierdere de vreme.

              Numai bine!
              • +2 (2 voturi)    
                Chapeau! (Sâmbătă, 28 martie 2015, 10:10)

                mi [anonim] i-a raspuns lui Anonim

                Toata stima pt anonim, care a purtat asa frumoasa conversatie lamuritoare ,politicoasa si argumentata. :) Hartile sunt un deliciu pentru necunoscatori. Articolul hotnews - binevenit. Sa curga cu comentatori care au habar de subiect: mai invatam si noi ceva. daca suntem prea lenesi sa incepem sapaturi geografice si istorice ample :)
                • 0 (0 voturi)    
                  Caldura mare... (Sâmbătă, 28 martie 2015, 15:14)

                  370H-SSV-0773H [utilizator] i-a raspuns lui mi

                  ... de I.L.Caragiale. La asta m-a dus gandul citind comentariile celor doi.
                  • +1 (1 vot)    
                    :) (Sâmbătă, 28 martie 2015, 17:30)

                    Anonim [anonim] i-a raspuns lui 370H-SSV-0773H

                    Hehe, ma bucur ca am reusit sa aducem si zambete si voie buna! :D

                    Cu stima! ;)
                • +1 (1 vot)    
                  Multumesc (Sâmbătă, 28 martie 2015, 15:19)

                  Anonim [anonim] i-a raspuns lui mi

                  Domnul mi,

                  Multumesc frumos pentru aprecieri. Incerc mereu sa vin cu informatii pertinente.

                  Imi place sa port conversatii, chiar si polemici, pe multe teme, insa trebuie ca si partenerul de discutie sa constientizeze faptul ca e o discutie, si nu e un aspect de viata / moarte, si sa devina ostil si agresiv. Sau chiar batjocoritor.

                  Evident, accept corecturi cand e cazul, mereu e bine sa inveti, insa cel putin in acest caz, cred ca am venit cu opinii argumentate si corecte.

                  Vad ca am primit minusuri chiar si la postul in care am dat linkurile la harti. Ceea ce e putin straniu, avand in vedere ca sunt doar informatii in forma bruta.
                  Alea sunt liniile de transport ale petrolului, pur si simplu, si nimic altceva. :)

                  Oricum apreciez mesajul dumneavoastra.

                  Multumesc.

                  Cu stima!
  • 0 (0 voturi)    
    oare... (Sâmbătă, 28 martie 2015, 4:00)

    n [anonim]

    ce important este acest razboi... comentam la greu dar de hotii de la govern cu tablouri de milioane nu comentam nimic? de comunistul infractor ca ministru nimic? de copy ponta? ne incingem pe teme absolut ridicole... ce va pasa? in romania poate sa fie barilul si 45 $ benzina tot este 5 lei si ceva... deci sa revenim la oile noastre :)
    • +1 (1 vot)    
      Domnul n (Sâmbătă, 28 martie 2015, 15:16)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui n

      Domnul n,

      Aveti dreptate. Avem noi ce discuta masiv despre hotii nostri. Insa sunt nenumarate articolele unde se dezbate si aceste chestiuni. Vedeti toate articolele care se refera fie la "prim-sinistru", fie la restul "sinistrilor".

      Cat despre acest articol, e un articol binevenit.

      Acest razboi obscur, in aceasta tara "obscura", si indepartata, vrem nu vrem, ne influenteaza vietile, chiar si daca doar indirect.

      Dupa cum poate ati vazut, faptul ca al doilea cel mai mare producator de petrol din lume a lansat o operatiune militara in Yemen a insemnat brusc cresterea pretului mondial al barilului de petrol cu 6%.

      Asta in mod cert se va vedea in cresteri de preturi la pompele de benzina din Romania.
      Va asigur ca o crestere a pretului benzinei atrage dupa sine scumpirea majoritatii celorlalte produse, mai ales alimentare, dar in esenta toate cele care sunt transportate pe sosele.

      E adevarat, pretul benzinei nu scade sub 5 lei, in schimb va putea, si a si urcat de altfel, sa urce la peste 6 lei pe litru. Well, intre 5 si 6 lei la pompa e o diferenta destul de consistenta. :)

      Cu stima!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi