Agentia pentru privatizare de la Sofia a decis sa anuleze procedura de privatizare a diviziei de marfa din cadrul companei bulgare de cai ferate, BDZ Cargo, transmite Novinite.

Agentia a informat ca decizia a fost luata impreuna cu Ministerul bulgar al Transporturilor.

Cabinetul socialist condus de premierul Plamen Oresharski lasase de inteles imediat dupa preluarea guvernarii, la sfarsitul lunii mai, ca va opri privatizarea transportorului feroviar de marfa.

In luna noiembrie a anului trecut, Agentia de Control al Privatizarilor si Post-Privatizare din Bulgaria a lansat o a doua procedura de vanzare a actiunilor BDZ Cargo, dupa ce prima a esuat.

Cea de-a doua incercare de a vinde divizia de marfa a BDZ a inclus doar investitori strategici si financiari.

Pe lista scurta pentru privatizarea BDZ Cargo a fost admisa si compania romaneasca Grup Feroviar Roman (GFR), singurul investitor care a ramas in cursa pentru privatizarea CFR Marfa.

GFR fusese descalificata de la prima licitatie pentru operatorul de marfa a BDZ dupa introducerea in conditiile de calificare a unei prevederi privind o cifra minima de afaceri.

UPDATE: Grup Feroviar Roman afirma ca dispune de finantarea necesara achizitionarii BDZ Cargo din Bulgaria

Compania Grup Feroviar Roman dispune de finantarea necesara achizitionarii BDZ Cargo, se arata intr-un comunicat transmis joi de Grampet Group (din care face parte GFR), citat de Agerpres.

"Grup Feroviar Roman doreste sa sublinieze faptul ca dispune de finantarea necesara achizitionarii BDZ Cargo. In ceea ce priveste informatiile privind anularea privatizarii operatorului de stat de transport feroviar de marfa din Bulgaria, dorim sa precizam ca decizia de anulare a apartinut statului bulgar. Autoritatile bulgare au luat aceasta hotarare dupa ce BDZ Cargo a trimis o scrisoare de informare Agentiei de Privatizare, prin care a aratat ca nu poate oferi garantii si un termen limita pentru ridicarea sechestrului pus pe actiunile sale", se arata in comunicatul citat.

Potrivit comunicatului, Grup Feroviar Roman asteapta sa vada care va fi finalitatea acestui proces, aceeasi atitudine fiind adoptata si de toti ceilalti competitori care au ajuns pe lista scurta.

Motivul evocat pentru anularea procedurii de privatizare a operatorului de marfa bulgar, singura aripa profitabila a companiei feroviare de stat, este o scrisoare primita din partea holdingului BDZ, proprietar al companiei BDZ Cargo, in care se afirma ca nu se stie cand va fi ridicata poprirea impusa asupra societatii.

La sfarsitul lunii mai, noul ministru bulgar al transporturilor, Danail Papazov, a anuntat ca va incerca sa opreasca procedura de privatizare a transportorului feroviar de marfa. In cursul ceremoniei de preluare a functiei, Papazov a spus ca Bulgaria se confrunta cu un deficit de locuri de munca si trebuie sa faca efortul de a pastra o companie cu mii de angajati. El a subliniat insa ca nu se va grabi sa ia o decizie si ca mai intai va analiza situatia.

Cei patru candidati pentru privatizarea companiei BDZ Cargo au fost SC Compania Grup Feroviar Roman, Bucuresti; Bulgarian Cargo Express, Sofia; Donau-Finanz BeteiligungsGmbH, Viena; First Investment Bank, Bulgaria.

Potrivit unor informatii din presa, Bulgaria spera sa primeasca in jur de 100 de milioane de euro pentru BDZ Cargo. Banii ar urma sa fie folositi pentru acoperirea unei parti a datoriilor holdingului BDZ. Potrivit fostului ministru al transporturilor Ivailo Moskovski, privatizarea BDZ Cargo este singura sansa pentru salvarea BDZ Calatori si, daca aceasta esueaza, holdingul va intra in faliment, noteaza Agerpres.

In februarie 2013, Judecatoria orasului Sofia a decis poprirea a 100% din actiunile companiei de transport feroviar de marfa BDZ Cargo. Poprirea a fost decisa la cererea bancii germano-irlandeze Depfa bank care detine obligatiuni de circa 3,2 milioane de euro. La inceputul lunii ianuarie, cinci banci comerciale s-au adresat unei curti de arbitraj din Londra pentru a cere declansarea unei proceduri de insolventa a holdingului bulgar de transport feroviar BDZ din care face parte si BDZ Cargo. Cele cinci banci au acordat holdingului un credit de 120 de milioane de euro, dar de mai multe luni BDZ nu plateste ratele. Este vorba de doua banci franceze si cate una din Austria, Belgia si Bulgaria.