​Astra Film Festival 2015

​VIDEO INTERVIU Dan Perjovschi, artist plastic: Pe noi ne oripileaza Islamul, dar acum daca treci pe langa bisericile romanesti, aia baga boxele pe geam si dau slujba / Oamenii care manuiesc imagini, cuvinte si concepte sa fie un pic mai profunzi

de Narcis Anton     HotNews.ro
Vineri, 9 octombrie 2015, 16:50

Dan Perjovschi
Foto: Hotnews
Artistul plastic, Dan Perjovschi a discutat in cadrul unui interviu despre atentatele de la Charlie Hebdo, pictura murala din piata Sf. Gheorghe, biserica si sacrificiile facute in numele artei: "Eu nu sunt in estetica lui Charlie Hebdo, dar sunt cu ei. Sloganul meu era "Je suis Charlie et Ahmed". Ahmed era politistul musulman care a fost omorat. Nu e o metafora intersanta pana la urma? (...) Am sacrificat un anumit conformism care iti da stabilitate pentru o viata destul de haotica si care nu ne-a dat sansa sa avem o familie normala".

Despre Charlie Hebdo

Tot ce face Charlie Hebdo este de scandal. Pentru ca asta este misiunea lui pe Planeta, sa enerveze lumea. In momentul in care a fost asasinatul in ianuarie, ei mai fusesera atacati si totusi au decis sa mearga in continuare pe drumul pe care ei si l-au ales pentru ca in drumul ala cred. Ei cred ca puterea, oricare ar fi ea, trebuie atacata si criticata. Trebuie sa iti bati joc de putere in permanenta. Putere religioasa, politica, de care o fi ea. Lumea nu stie decat povestilea astea cu Mohammed sau cu Islamul, dar ei erau la fel de injuriosi cu presedintele Frantei.

De exemplu, eu ca si artist, nu e estetica mea Charlie Hebdo. Nici macar ca si conceptie nu e estetica mea, pentru ca eu nu sunt un troblemaker, nu vreau sa fac scandal. Dar ei au avut aceasta misiune care i-a impins la limita. Iar desenul ala cu copilul mort (caricatura cu copilul sirian naufragiat pe plaja - n.red.) a fost inteles total gresit. Nu era o critica la valul migrator, era o critica la ideea asta... Si noua ni s-a intamplat, in Romania sau in toate tarile astea de rahat, in care visezi la un Occident bogat si pana ajungi la el, Occidentul ala s-a schimbat. Noi extragem din tot ce vedem in lumea asta numai ce ne convine. Si vrei sa te duci la alea care iti convin, dar nu sunt numai alea. Caricatura lui Charlie Hebo se referea la faptul ca a murit copilul, dar daca nu ar fi murit intra in tipul ala de civilizatie care e la fel de neiertator fata de copil ca si marea Mediterana.

Despre pictura murala din Piata Sf. Gherorghe din Bucuresti

E o poveste tipic romaneasca, foarte complexa. S-a instalat o oaresce panica acolo, dar nu din partea locuitorilor, lor le-a placut. Se pare ca cineva de la biserica de acolo s-a enervat, a dat un telefon la Primarie si a inceput un cerc din asta de nebuni. In opinia mea, peretele gol era un grafitti mult mai radical decat ala care era pictat. Faptul ca era ceva care lipsea de acolo. Si intrebarile cine l-a sters, de ce, nici nu mai conteaza. Pana la urma nu biserica l-a sters fizic. Lumea a crezut asta, aia e realitatea. Eu in locul ierarhiei bisericesti, asta m-ar pune pe ganduri, ca astia sunt tineri. Faptul ca sunt virulent impotriva mea si deja stiu ca eu, institutie, sunt aia care cenzureaza, nu e o relatie prea buna. Eu m-as fi gandit la asta.

Mie ca artist mi s-a parut un proiect foarte misto pana la urma. Mi-am dat seama ca spatiul asta public trebuie sa-l guvernam cumva. Astia poate sa dangane asa de tare, ala poate sa tipe asa de tare, astia poate sa vina cu masina pana aici samd. Care e limita? Stii ca pe noi ne oripileaza Islamul, dar acum daca treci pe langa bisericile romanesti, aia baga boxele pe geam cu slujba.

Despre limitele lui Dan Perjovschi

Eu intotdeauna am avut limita. Ideea mea nu e sa iti fac ceva ca sa te irit pe tine. Ideea mea e sa prezinta un subiect cu care tu nu esti de acord intr-un asa fel incat sa te gandesti si tu. Eu imi impun niste limite si un autocritica. Adica daca eu stiu ca in povestea asta cu Islam, imaginea Dumnezeului meu nu exista si nu vreau ca altcineva sa o faca eu nu as face-o in sensul brutal direct. As avea pretentia la oamenii care manuiesc imagini, cuvinte si concepte sa fie un pic mai profunzi si mai responsabili.

Eu nu sunt in estetica lui Charlie Hebdo, dar sunt cu ei. Sloganul meu era "Je suis Charlie et Ahmed". Ahmed era politistul musulman care a fost omorat. Nu e o metafora intersanta pana la urma?

Despre sacrificiile facute pe plan personal

Eu nu am copii, nu am masina si dintr-un anumit punct de vedere nu sunt un successful story, nu? Am trait si eu si sotia mea pentru ce facem si practic viata noastra normala s-a facut tandari. Nu am avut niciodata concedii clasice. Si cand ne mergea bine am fost nefericiti ca nu stii niciodata daca ceea ce faci... Am sacrificat un anumit conformism care iti da stabilitate pentru o viata destul de haotica si care nu ne-a dat sansa sa avem o familie normala. Eu nu cred ca trebuie sa faci foame pentru a face un film bun. Eu cred ca trebuie sa fii foarte bine platit ca sa faci ceva bine.

Despre festivalul Astra Film si colaborarea din cadrul festivalului

Festivalul asta acum doi ani a fost intr-o mare problema, pentru ca dupa 20 de ani primaria nu mai voia sa-i dea bani. Acesta este un festival extrem de important pentru Europa. Documentarele sunt ca arta. Iar oamenii astia arata in festival unele dintre cele mai senzationale documentare sociale. Si faptul ca se intampla in Sibiu de atatia ani spune ceva. Asta e tara, nu autostrada care se duce la vale.

Interviul integral cu Dan Perjovschi

Operator/ editor: Balázs Nitsch-Petioky / Video realizat cu echipament Nikon


Citeste mai multe despre   









13046 vizualizari
  • -25 (37 voturi)    
    aveti dreptate (Vineri, 9 octombrie 2015, 17:04)

    bogdanlungu [utilizator]

    ne oripileaza islamul pentru ca nu suntem in stare sa-l intelegem...
    • +16 (30 voturi)    
      ce poti sa intelegi .. (Vineri, 9 octombrie 2015, 17:28)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui bogdanlungu

      ..cand ai doar optiunea islam sau mori?!?! Asta e greu de inteles?!?!??
      Daca asta e greu de inteles, inseamna ca ai probleme serioase de rationament logic...
      Si ce sa intelegi cand la ei orice abatere de la "cele sfinte" e pedepsita cu moartea?!?! sau ceva asemanator mortii?!?! cand ei nu au niciun pic de clementa fata de cei care gresesc...?!?! asta e greu de inteles?!?!?!?
      • -12 (30 voturi)    
        poti sa intelegi multe.... (Vineri, 9 octombrie 2015, 19:17)

        bogdanlungu [utilizator] i-a raspuns lui akillies

        cate carti despre islam ai citit? optiunea despre care vorbesti tu este doar la extremisti. oamenii normali nu au aceasta dilema.....
        • -1 (3 voturi)    
          Nici unul (Sâmbătă, 10 octombrie 2015, 23:18)

          mopsu [utilizator] i-a raspuns lui bogdanlungu

          nu cred ca-i normal , se va vedea cu timpul, deocamdata draga ddomnule lungu , accepta-i la dvs acasa si lasa-ne pe noi cei de jos sa ne fie teama...
        • 0 (0 voturi)    
          asta e buna (Luni, 12 octombrie 2015, 8:23)

          gigel de luxembourg [utilizator] i-a raspuns lui bogdanlungu

          dar tu in cate tari islamice ai trait? eu am trait si-ti pot da niste lamurir concrete despre ce inseamna cu adevarat islamul. asta cu cartile e praf in ochii, degeaba citesti daca nu mergi in mijlocul oamenilor, esti un mic habarnist.
    • +13 (25 voturi)    
      Islam (Vineri, 9 octombrie 2015, 17:58)

      krampus [utilizator] i-a raspuns lui bogdanlungu

      Daca nu intelegem taiat capul la tine ca sa oripileze...
  • +5 (21 voturi)    
    Perjo, un om cu cariera de succes (Vineri, 9 octombrie 2015, 17:58)

    Maniu [utilizator]

    ar trebui sa-si puna si el intrebarea, ce cariera ar fi putut avea el in Islam? Dar daca lucra, printr-o intamplare, la Charlie Hebdo? El tot timpul doreste sa fie politically correct lucru care nu merge mana-n mana cu arta de calitate, care trebuie sa aiba nerv.
  • -4 (32 voturi)    
    Coment (Vineri, 9 octombrie 2015, 18:07)

    VaniaCardon [anonim]

    Religia este pentru spiritul omului precum este cancerul pentru trupul lui.Amandoua ucid.
  • +9 (29 voturi)    
    foarte buna comparatia (Vineri, 9 octombrie 2015, 18:56)

    gigel de luxembourg [utilizator]

    da, cam acelasi lucru, sa scoti boxele pe geam si sa ai capul unuia care comenteaza ceva despre profet e cam acelasi lucru.
    • +7 (23 voturi)    
      Exact ... (Vineri, 9 octombrie 2015, 21:51)

      Acestnicknameestedejainregistrat [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      ... acelasi lucru vroiam sa-l comentez si eu.

      Nici eu nu sunt un fan al tampeniilor facute in bisericile de la noi (sau de aiurea), dimpotriva, dar sa comapari boxele de la biserici cu sharia trebuie sa ai o problema: aceea de a fi politically correct cu orice pret. Chill out, man!
  • -5 (23 voturi)    
    da (Sâmbătă, 10 octombrie 2015, 1:48)

    I [utilizator]

    ori islam ori crestinism e acelasi lucru. Si crestinii au dus razboaie religioase, nu e nici o problema. Islamistii sunt doar un pic intarziati.
    • +9 (13 voturi)    
      Intarziati (Sâmbătă, 10 octombrie 2015, 14:05)

      cgh [utilizator] i-a raspuns lui I

      Islamistii nu sunt doar "putin intarziati", sunt in urma cu cateva sute de ani,. Ma refer aici la fanatici si la statele islamice mai precis.
      Ultimele razboaie religioase purtate de crestini au avut loc in evul mediu. Acest tip de razboi (religios) este de domeniul trecutului la crestini, dar este purtat de islamisti si in prezent. Eu nu am vazut crestini dand cu bombe, violand in numele religiei, decapitand si amenintand.
      Islamistii sunt xenofobi, pentru ca se urasc intre ei pe motiv de apatrtenenta la un trib sau altul. Sunt intoleranti cu persoanele de alta confesiune religioasa, misogini. Isi educa fiii in spiritul urei, cu Kalasnicovul la gat, de fapt se poarta mizerabil cu proprii copii,ii distrug psihic. Unde sunt organizatiile de aparare a drepturilor omului? Nu-i vad ce fac, dar au grija sa-i numeasca rasisti sau xenofobi pe cei care vad aceste fapte si isi exprima dezacordul.
      • -3 (5 voturi)    
        pai daca nu esti atent.... (Duminică, 11 octombrie 2015, 0:22)

        bogdanlungu [utilizator] i-a raspuns lui cgh

        acum 20 de ani au fost ucisi de catre crestini, 8000 de musulmani in bosnia.... cum poti spune ca nu ai vazut asa ceva?
        • +1 (3 voturi)    
          A fost razboi civil (Duminică, 11 octombrie 2015, 14:10)

          cgh [utilizator] i-a raspuns lui bogdanlungu

          Nu a fost un razboi religios, a fost un razboi civil pe criterii ETNICE si politice, intre bosniaci, sarbi si croati Fiecare etnie avea idei diferite in legatura cu viitorul zonei. S-au omorat crestini intre ei, musulmani intre ei si crestini cu musulmani In acel razboi au murit si comis crime, deopotriva crestini si musulmani. Motivele au fost politice si etnice La fel s-a intamplat si la Kosovo si exista pericolul sa se intample in viitor in mai multe tari din Europa.

          O vorba din popor zice: "Lucrul amestecat, miroase a kkt".

          Din neatentie ai facut o eroare grava: ai confundat un razboi civil cu unul religios.

          Astept de la tine un exemplu de razboi religios in care o tara LAICA ce are o populatie preponderent crestina, a atacat o tara musulmana DIN MOTIVE RELIGIOASE, o cruciada, caci de intifade.sunt satul in ultima vreme.

          PS: Sper ca nu vei da exemple din evul mediu.
          • 0 (0 voturi)    
            de principiu ai dreptate (Duminică, 11 octombrie 2015, 21:39)

            bogdanlungu [utilizator] i-a raspuns lui cgh

            dar spune-mi o tara musulmana care a atacat o tara crestina in ultimii ani. nu discut de isis pentru ca ei nu reprezinta siria asa cum nici o grupare extremista nu reprezinta state musulmane. toate atacurile musulmanilor asupra crestinilor sunt facute de extremisti. dar nu poti considera ca toti musulmanii sunt extremisti. si primarul amsterdamului este musulman si totusi nu arunca cu bombe...
            • +1 (1 vot)    
              fa un efort (Luni, 12 octombrie 2015, 8:27)

              gigel de luxembourg [utilizator] i-a raspuns lui bogdanlungu

              informeaza-te despre toate zonele unde exista conflicte religioase. vei vedea ca, in majoritate covarsitoare, sunt implicati musulmani. acolo unde exista islam + alta religie, mai devreme sau mai tarziu, se isca de un conflict real. tu fie traiesti intr-o lume ideala fie esti musulman convertit, oricum ar fi, trezeste-te si lasa teoretizarile si abstractizarile, ca nu sunt bune la nimic, vezi ce se intampla de fapt in realitate cu musulmanii. nu neg ca in Coran exista si indemnuri la bunatate dar, per total, rezultatul asta este: o religie care indeamna la lupta
  • -5 (9 voturi)    
    Frumos (Sâmbătă, 10 octombrie 2015, 11:21)

    MPopa [utilizator]

    Deci poti fi artist fara a fi incrancenat impotriva lumii, fara sa astepti etern revolutia, fara sa intri in logica "ne trebuie un foc purificator care sa mistuie totul". Imi place Dan Perjovschi atat ca artist plastic cat si ca om. Mi-a placut extraordinar de mult cand a spus, la cateva saptamani dupa ce castigase Iohannis alegerile: "Klaus, cumpara-mi si mie un marker." Era o ironie la adresa celor care se repezisera sa-si expuna asteptarile fata de noul presedinte.
  • +9 (15 voturi)    
    Poate (Sâmbătă, 10 octombrie 2015, 15:45)

    xolv [utilizator]

    ne spune domnul artist unde in dogma crestina este prezentul conceptul de jihad ??
  • +9 (17 voturi)    
    Nouvorba si Binegandirea (Sâmbătă, 10 octombrie 2015, 16:30)

    krampus [utilizator]

    Perjovschi pune pe acelasi plan slujbele ortodoxe la difuzor si decapitarile islamistilor; in acelasi timp face un apel la mai multa profunzime si subtilitate din partea celor care manuiesc cuvinte si idei, subtextul fiind ca el este subtil si profund. O fi de ras, o fi de plins...?!
  • +3 (17 voturi)    
    Minciună prin omisiune (Sâmbătă, 10 octombrie 2015, 21:08)

    Regele_IONESCU [utilizator]

    Domnul Perjovschi minte prin omisiune și răstălmăcire în cazul Biserica Sf Gheorghe: lucrarea a fost ștearsă la cererea comanditarului, biserica nu a avut nici un fel de amestec. Pe de altă parte, niște „ziariști” l-au întrebat pe un preot ce părere are despre pictura respectivă. Nu el s-a dus la ei, ci „jurnaliștii” au venit la el. Omul a vorbit potrivit credinței lui, ce ar fi trebuit să spună? De aici, biserica ne cenzurează și tot scandalul făcut de o gașcă de nebuni: ei dădeau, ei țipau.

    Rușine, domnule Perjovschi, mai ales că singur ați recunoscut pe profilul dvs de Facebook minciuna și capcana în care ați căzut. Din păcate, nu aveți coloană, ci doar ceva moale.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică