Operatorii aerieni nu sunt obligati sa le returneze pasagerilor banii pentru biletele la cursele anulate din cauza norului vulcanic, deoarece este vorba despre o situatie de forta majora, a declarat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Marin Anton, citat de Agerpres. Oficialul a adaugat ca o solutie o reprezinta relocarea calatorilor la alte curse. Oficialii romani sunt insa contrazisi de comisarul european pentru Transporturi, Siim Kallas, care a spus vineri ca pasagerii companiilor aeriene, ale caror curse au fost afectate de norul de cenusa din Islanda, au doua optiuni: fie isi amana calatoria, fie isi primesc banii inapoi, dar in anumite conditii.

"In aceste situatii, companiile nu sunt obligate sa despagubeasca calatorii, pentru ca e vorba de situatie de forta majora. Solutia pentru rezolvarea acestei probleme este relocarea pasagerilor in cazul in care cursele vor fi reluate", a spus Anton.

La randul sau, premierul Emil Boc a afirmat, in cadrul Comitetului pentru situatii de urgenta desfasurat sambata la Palatul Victoria, ca norul de cenusa vulcanica provenit din Islanda a creat un caz de forta majora, cu implicatii juridice.

Declaratiile oficialilor romani sunt contrazise insa de comisarul pentru Transporturi, Siim Kallas, vicepresedinte PE,care a spus vineri ca pasagerii companiilor aeriene, ale caror curse au fost afectate de norul de cenusa din Islanda, au doua optiuni: fie isi amana calatoria, fie isi primesc banii inapoi, dar in anumite conditii.

"Chiar si in circumstante exceptionale, drepturile pasagerilor din Uniunea Europeana continua sa se aplice, iar calatorii se pot folosi de acestea", a precizat Siim Kallas.

El a amintit ca in afara informatiilor despre evolutia situatiei, companiile aeriene sunt obligate sa ofere bauturi, mancare si servicii corespunzatoare, spre exemplu cazare in astfel de situatii.

Pasagerii au dreptul sa-si amane calatoria sau sa ceara rambursarea integrala a biletului de avion.

"In privinta amanarii, pot face acest lucru numai intr-un termen de 30 de zile de la data initiala a zborului si spre aceeasi destinatie. Aceasta amanare este valabila de asemenea la zborul retur", a anuntat purtatoarea de cuvant a companiei britanice low-cost easyJet, Clotilde Huet.

In schimb, pasagerii nu au dreptul sa solicite compensatii financiare suplimentare, ca in cazul intarzierilor si anularilor care intra in raspunderea companiilor aeriene.

Legislatia europeana a fost adoptata in februarie 2004 si a inrat in vigoare in anul urmator.