Circa 42% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional, nu inteleg ce citesc - studiu centru educational

de G.S.     HotNews.ro
Luni, 7 noiembrie 2016, 15:37 Actualitate | Esenţial

Elevi la scoala
Foto: Agerpres
Aproximativ 42% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional, potrivit unui studiu al Centrului de Evaluare si Analize Educationale prezentat luni, la Cluj-Napoca. Copiii pot sa scrie si sa citeasca, dar nu inteleg textele asimilate, transmite News.ro.

"Este un numar absolut nepermis de mare de tineri care finalizeaza scoala fara ca ceea ce au acumulat in scoala sa le permita sa functioneze in societate. (...) Media europeana este de 20% cu o tinta de sub 15% pana in 2020. Noi, la 42%, nici macar nu puteam tinde spre asa ceva intr-un timp atat de scurt, asa ca in primul rand ar trebui sa avem o definire a fenomenului", explica Ligia Deca, consilier de stat in Departamentul Educatie si Cercetare din Administratia Prezidentiala. 

"Rata abandonului scolar este de 19% in conditiile in care ne-am asumat, ca tara, un nivel de 11%, doar ca a merge la scoala nu este suficient si multi copii vin degeaba la scoala", a adaugat ea.

Potrivit studiului Centrului de Evaluare si Analize Educationale, elevii de 15 ani stiu sa scrie, sa citeasca sau sa opereze calcule, dar nu inteleg notiunile invatate. 

Cauzele acestui fenomen sunt diverse, iar multe au legatura cu modul in care sunt predate anumite materii in ciclul gimnazial si liceal.  

"Nu as vrea sa spun la modul general ca principala cauza este calitatea sistemului educational romanesc, ci modul in care inca se preda. Profesorul transmite cunostinte si atat. Sunt multe cunostinte, sunt profesori care nu stiu sa citeasca, exista frica din partea profesorului de a da elevului ocazia sa creeze si nu in ultimul rand faptul ca, in special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci stiinta", a spus si Sorin Spineanu-Dobrota, Sef Serviciu Examene si Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare si Analize Educationale. 

"Eu predau si economie, la liceu, si daca le cer sa imi dea definitia pentru viteza de rotatie a banilor, care e o definitie foarte complexa si urata, din zece elevi, 11 stiu sa reproduca definitia mai bine decat o fac eu. Dar daca le cer sa dea un exemplu simplu, nu stiu sa faca acest circuit si nu inteleg, desi ei stiu definitii, clasificari, vorbesc in sintagme si stiu eseuri la Limba Romana", a declarat Spineanu-Dobrota.

Studiul Centrului de Evaluare si Analize Educationale a fost prezentat luni la dezbaterea regionala privind "Analfabetismul functional in Romania", care a avut loc la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, evenimentul fiind organizat in cadrul proiectului "Romania Educata", derulat de catre Departamentul de Educatie si Cercetare al Administratiei Prezidentiale.


Citeste mai multe despre   









10845 vizualizari
  • +10 (34 voturi)    
    In ecuatie, parintii (Luni, 7 noiembrie 2016, 15:43)

    Toni_Romania [utilizator]

    Parintii sunt cei ce inoculeaza sau nu unui copil apetitul minim pt. cultura, si deprinderea minima a limbii romane corecte. Or mare parte din parintii de azi isi neglijeaza copiii, sub toate aspectele. Si uite rezultatul.
    • +16 (22 voturi)    
      nu e vorba de cultura aici (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:07)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      E vorba de capacitatea de a intelege un text proaspat citit. Adica i se da elevului de citit o pagina dintr-o carte dupa care e intrebat detalii despre ce a citit. Si 42% desi reusesc sa citeasca pagina, la final nu-s in stare sa spuna nimic despre ce au citit.
      • +6 (10 voturi)    
        conteaza si cultura ca sa intelegi (Luni, 7 noiembrie 2016, 17:30)

        CUCUX [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        daca copilul are un vocabular extrem de redus (cateva sute de cuvinte) e posibil sa nu inteleaga nici textul nici intrebarile
        • +1 (1 vot)    
          Cucux a inteles mesajul meu. (Marţi, 8 noiembrie 2016, 10:08)

          Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui CUCUX

          Da Cucux, "cultura" inseamna si vocabularul.
          Cu sensurile cuvintelor.
          Pe care parintii ti l dau in primii 7 ani de viata. Sau nu.
        • 0 (0 voturi)    
          din cite stiu nu se testeaza vocabularul (Marţi, 8 noiembrie 2016, 11:09)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui CUCUX

          Daca nu gresesc testul respectiv nu intentioneeaza sa testeze bogatia vocabularului, cunvintele folosite fiind dintre cele uzuale. Scopul testului e sa testeze faptul ca acel copil are capacitatea de a pricepe textul citit. De aia se si numeste analfabetism functional, pentru ca testeaza punctual capacitatea de a intelege ce citesti, si nu volumul vocabularului.
    • +17 (19 voturi)    
      You're wrong (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:28)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Articolul spune ca scoala e de rahat. Toceala cat incape pe marea majoritate, nu se pune accent deloc pe intelegere. De aia si ai absolventi cu diploma tantalai care doar la prasit sa fie buni.
      • +2 (2 voturi)    
        Ie si iei uameni, domnle.. (Luni, 7 noiembrie 2016, 22:02)

        ismail paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

        Pai nu trebuie sa tinem profesorii aia in facultati?
      • -2 (2 voturi)    
        Materialul clientului (Marţi, 8 noiembrie 2016, 10:09)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

        Scoala lucreaza cu "materialul clientului". Daca un copil intra in scoala deja "stramb" din familie, scoala nu are cum sa l indrepte. Nu ca scoala nu ar avea "bube".
    • -1 (7 voturi)    
      parintii trebui esa munceasca 40 de ore (Luni, 7 noiembrie 2016, 17:09)

      cladob [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      si mai bine. Sistemul de invatamant e indardnic. Daca nu te straduiesti la locul de munca risti sa fii dat afara. La ce mai avem sistem de invatamant daca nu-si face treaba cum trebuie ?
      • 0 (0 voturi)    
        Scuzam parintii neglijenti, sigur. (Marţi, 8 noiembrie 2016, 10:39)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui cladob

        STIU multi parinti care, ieri si azi, aveau job 8 ore dar seara gaseau o ora si pt. copil.
        Azi multi parinti tineri isi lasa copiii pe perioada nedeterminata la bunici, ca ei sa-si "traiasca viata". Sunt tata din 2002 si spun ce am vazut.
    • +5 (7 voturi)    
      asta este scuza ta? (Luni, 7 noiembrie 2016, 17:48)

      g01an [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      asta este scuza pe care o folosesti ca sa justifici ineptiile pro-moscovite pe care incerci sa le propagi ocazional prin comentarii?

      cultura nu este tot una cu capacitatea de intelegere a mesajului unui text dat. pana la a-ti putea forma o cultura, ai nevoie sa fii capabili sa intelegi ceea ce studiezi. daca ai fi fost mai atent, despre asta era vorba aici.

      aceasta deprindere se formeaza in scoala, nu acasa. din pacate, scoala romaneasca nu-i acorda importanta direct, elevul trebuie sa capete aceasta abilitate indirect in urma sarcinilor si evaluarilor pe care le primeste cu fiecare lectie noua invatata, din toate disciplinele, nu doar limba romana. si nu este testata doar la limba romana. cand la mate li se da o problema cu enunt in urma caruia elevul trebuie sa gaseasca singura solutie corecta, ai cam acelasi tip de problema, necesita aceleasi capacitati de gandire [corecta]. in mediul rural ai o gramada de exemple de copii care ar fi vrut sa invete si aveau placere pentru carte si anumite materii, dar au avut parte de profesori slab pregatiti. elevi cu rezultate bune la doar o parte din materii.

      problema nu este doar una de interes al elevului pentru scoala (care ar trebui indus de parinti, zici tu). dar chiar si daca ar fi, daca 40% din profesori nu sunt capabili sa le mentina atentia elevilor, noi de ce i-am mai plati sa le iroseasca timpul copiilor? este si treaba lor sa-si dezvolte un stil pedagogic adecvat celor carora le predau, pentru ca slujbele lor ar trebui sa depinda de asta. si aici este un alt drac de cauza indirecta pentru tot haosul din sistem.

      2 la mana, parintii de astazi petrec in medie mai mult timp cu copii lor decat orice generatie anterioara. este studiata problema. timpul liber disponibil la romani nu are nicio relevanta in problema aceasta.
      • +1 (1 vot)    
        timpul de calitate (Luni, 7 noiembrie 2016, 19:55)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui g01an

        De fapt probelma este a timpului de calitate, nu neaparat a timpului fizic.

        Valabil si pentru profesori, si pentru parinti.

        Ramanerea in urma a cadrelor didactice are multe cause, dar cel mai caraghios mi se pare faptul ca foarte multi elevi incep sa sesiseze ca stiu mai mult decat profesorii lor si ca au si o educatie generala mai buna.

        Din fericire (sau din nefericire...) doar cadrele didactice si cateodata ministerul mai cred ca in scoala se face scoala.

        Pacat totusi ca sunt cadre didactice exceptionale in multe scoli, dar acestea sunt dezavuate, fiind in minoritate.

        Parintii stau mai mult sau mai putin cu copii lor, dar aceasta este o optiune personala, a fiecarei familii si nu poate fi contrapusa scolii. Alfel spus nu poate fi o scuza pentru castraofa educatiei. Si nu poate fi nici o scuza pentru scoaterea copiilor din responsabilitatea familiei.
      • -1 (1 vot)    
        fraza (Marţi, 8 noiembrie 2016, 10:49)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui g01an

        "2 la mana, parintii de astazi petrec in medie mai mult timp cu copii lor decat orice generatie anterioara. este studiata problema. timpul liber disponibil la romani nu are nicio relevanta in problema aceasta."
        Fals 100% - sunt tata din 2002 si AM VAZUT un numar f. mare de parinti care nu au chef sa fie parinti, si NU stau/NU comunica cu copiii lor.
        • 0 (0 voturi)    
          ... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:58)

          g01an [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          exemplele individuale nu tin loc unei observatii de ansamblu, de cifre.

          dar chiar si in nota in care ai inceput sa pui problema, daca acum ti se pare rau, imagineaza-ti ca la generatiile anterioara problema era si mai grava si mai serioasa. exemplele nu sunt neaparat negative, cand eram pustan, daca era vreme frumoasa afara, veneam de la scoala sa las ghiozdanul la 1-2 si ma intorceam acasa pe la 11-12 noaptea, taica-miu deja dormea de 1-2h.
    • +1 (1 vot)    
      aberezi (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:54)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      bunicii mei au 4 clase si fiul lor 2 facultati, la una a fost chiar sef de promotie. ca ei sunt multi altii.
      societatea evolueaza de la o generatie la alta. parintii pot ajuta copilul sa invete, dar rolul principal este al scolii. daca profesorii, care sunt special pregatiti (si platiti), nu sunt capabili sa ii motiveze pe copii, sa ii atraga catre scoala, de ce ne asteptam de la parinti sa o faca?
  • +14 (20 voturi)    
    90 % (Luni, 7 noiembrie 2016, 15:58)

    falcoind [utilizator]

    90 %știu, "corupția ucide" și totuși votează corupți sau nu merg la vot. Ceilalți 10% practic luptă ca Don Quijote ,cu morile de vânt.
    • +5 (5 voturi)    
      Explicatia e usor superficiala ! (Luni, 7 noiembrie 2016, 17:34)

      Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui falcoind

      Ei nu pricep ce citesc si nu pot sa se exprime coerent nici oral nic in scris. "Sansa" lor in scoala romaneasca a reprezentat-o si inca o reprezinta tocitul precum si profesorii care tolereaza situatia.

      Analfabetismul functional exprima cred eu si un usor retard mental, nu numai o inadaptare la metoda.
      • 0 (0 voturi)    
        Iar parintii (Marţi, 8 noiembrie 2016, 10:44)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

        Daca parintii nu i invata LUCRURILE MINIME in cei 7 ani de acasa, da, copiii se vor comporta ca niste "retarzi". Chiar daca au IQ normal.
        Noi toti cei de aici care suntem azi asa docti si destepti pe net suntem asa IN PRIMUL RAND PT. CA AI NOSTRI S-AU OCUPAT DE NOI. Inainte de scoala, si in paralel cu scoala, apoi.
  • +13 (21 voturi)    
    E in ritm (Luni, 7 noiembrie 2016, 15:59)

    ICosmin [utilizator]

    ... cu procentajul partidului rosu.
  • +17 (21 voturi)    
    de vina aici e si stilul de invatamant. (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:11)

    bogdan1477 [utilizator]

    la noi invatamantul e inca ancorat in stilul din prima jumatate a secolului 20, bazat pe memorare de texte si nu e creare de aptitudini. Elevii sunt indrumati sa invete pe de rost comentarii la romana ori lectia la geografie/biologie/istorie. Nu se discuta despre evenimente, nu se expun cauzalitati, ci doar se memoreaza papagaliceste. Poate ar trebui prezentata statistica asta si alora care acu vor mariri de salarii neconditionate de criterii de performanta...
    • +4 (4 voturi)    
      exact. (Luni, 7 noiembrie 2016, 18:02)

      g01an [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      la noi nu s-a pus niciodata accentul pe gandirea critica. intelegerea unui text dat nu este o aptitudine care s-a predat direct vreodata, ea s-a format indirect din predarea materiilor din ciclul gimnazial. de la literatura, la matematica si stiintele naturale, i se da elevului un text dupa dictare, explicat mai bine sau mai slab si apoi este testat. cand notele ii motivau pe elevi, isi mai dadeau silinta singuri sa inteleaga si cand profesorul facea o treaba mediocra. cum ne-cum, treaba merge inainte, cat de cat. cand acele materii nu mai sunt predate corect, evident ca nici aceasta aptitudine nu se mai formeaza. unui elev i se dicteaza un text, nu i se spune pentru ce are nevoie de acele cunostinte, nu i se acorda timpul necesar pentru a pune intrebari, apoi este testat elevul si ia nota proasta, dar in loc sa fie corectat acest lapsus, se trece la lectia urmatoare care trebuia sa depinda de informatia pe care elevul nu a reusit sa o asimileze. si distractia continua mai departe si apoi dupa 8 clase, ne miram ca elevul nu poate explica semnificatia unui text de complexitate simpla. situatia aberanta continua pana la liceu, din pacate.
      • +2 (2 voturi)    
        trebuie sa te contrazic... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 11:59)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui g01an

        Vorbim de copii de 15 ani... Intelegerea unui text citit nu se invata doar la scoala... O exersezi cind privesti la un film subtitrat, cind citesti un ziar, nu mai zic de o carte.
        E adevarat ca scoala se bazeaza in foarte mare masura pe toceala, dar tot mai ai si materii logice, gen matematica, fizica, chimie, unde tre sa citesti un enunt si pe baza lui sa rezolvi o problema. Parerea mea e ca cei de 15 ani analfabeti functional nu ar fi trebuit sa treaca de clasa a 4-a, cu tot sistemul bazat pe toceala, daca ar fi avut profesori care asa faca evaluari pe bune. Dar la noi important e sa aratam bine pe hirtie, si pe asta ne-am specializat de pe vremea raportarii productiei la griu la hectar. De aia avem infectii in spitale zero, cind ele sunt undeva la 5% chiar si in cele mai performante spilate din lume, de exemplu. Si vedem asta la scolile cu promovabilitate zero la capacitate si bac, scoli care raman in continuare deschise si ale caror cadre didactice nu-s intrebate cum de-au trecut toti clasa fara sa fie in stare sa ia unul singur un examen pe bune.
        • 0 (0 voturi)    
          2 comentarii (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:04)

          g01an [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          ce vezi prin filme/desene are acelasi defect ca si dictarea la scoala: esti tinut de manuta si raspunsul ti se sugereaza. daca gasesti filme mai complexe si nu le intelegi, te ia somnul si cu asta basta. este necesar sa pui la incercare aceasta abilitate pentru a se forma, altfel nu ai de unde sa stii daca un copil in perioada de formare se descurca singur sau nu. nici macar jocurile nu sunt bune ca exemple, pentru ca au evoluat in acelasi fel precum tv-u, they cater to the lowest denominator.

          materiile care ar putea dezvolta un simt logic sunt bune, problema este ca nu se mai fac cum trebuie in majoritatea scolilor si nici mai intereseaza din nicio perspectiva pe elevi. trebuie gasite solutii care sa tina cont de realitatea asta.
          • 0 (0 voturi)    
            mmm (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 12:07)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui g01an

            Nu mai sunt conectat la scoala de azi, dar continui sa cred ca cei declarati analfabeti functional la 15 ani au deficiente mult mai grave decit ce sugerezi tu acolo. Nu or fi filmele pentru teenageri cine stie ce chestii complicate, dar tot tre sa urmaresti un fir al actiunii, deci sa intelegi ceea ce citesti ca si subtitrare. Eu prin analfabetism functional inteleg ca-i dai unuia de citit o pagina dintr-un basm, cu cuvinte uzuale, dupa care il intrebi in a cita zi a s-a izbit buzduganul in poarta castelului si el nu stie sa raspunda. Poate gresesc eu ...
            • 0 (0 voturi)    
              hmmm... (Joi, 10 noiembrie 2016, 19:54)

              g01an [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

              ceea ce incercam sa spun este ca intelesul, substratul le este sugerat direct si repetat ostentativ. din cauza asta ei ajung sa inteleaga ce se intampla, dar nu li se formeaza instinctul de a deduce din context intelesul situatiei prezentate (si oricum nu ar fi suficient, pentru ca un adult care se bazeaza doar pe instinct poate fi usor manipulat, trebuie sa dezvolte si un simt critic pe langa aceasta capacitate).

              copilul se uita la aceste filme/desene cu continut usor, le intelege in acest context in special datorita facilitatii mesajului si repetarii sale multiple si cand ii dai o situatie noua nu reuseste sa o inteleaga pana nu ii sunt date din nou, mura-in-gura, explicatiile. mai rau, ajunge sa creada ca este capabil sa inteleaga sau sa se descurce doar pentru ca se bazeaza pe exemple in care "a trisat" si nu-si intelege propriile limitari.

              neavand motivatia/necesitatea de a pune la incercare intelegerea continutului respectiv, nu dezvolti efectiv aceasta capacitate. programele TV se axeaza pe gratificare instanta, pe stimularea emotionala - ori, astea nu sunt retete utile pentru formarea unei capacitati cognitive.
    • +2 (2 voturi)    
      scoala nu este controlata social (Luni, 7 noiembrie 2016, 19:46)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      Asta pentr uca scoala nu raspunde in fata nimanui.

      Inspectoratele evalueaza in principal documente, nu fapte.

      Directorii nu evalueaza coelgii, ca s-ar putea sa ajunga si ei la mna lor.

      Parintii nu au nici un cuvant de spus in evaluare, implicarea lor e caraghis de foramala.

      Ca orice institutite fara control social, scoala (generic) s-a prabusit.

      Trebuie reintrodus acest control.

      Acum este doar mimat.

      Scoala e de fapt total opaca si "non-accountable" (nu am gasit un termen romanesc potrivit).

      Nu e vorba de faptul ca nu se stie ce trebuie facut - se cam stie. Dar franele sunt puternice si nu pot fi deblocate fara implicarea populatiei, a parintilor si elevilor. Implicare serioasa, cu timp alocat pentru asa ceva (saptamani si luni, nu doua minute de scris pe HN).
      • +1 (1 vot)    
        ... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 0:09)

        James Bond [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        Non-accountable = fara responsabilitate
        • +1 (1 vot)    
          multumesc (Marţi, 8 noiembrie 2016, 9:13)

          Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui James Bond

          Multumesc!

          Da, dar nu este chiar acelasi lucru. In limba romana fara responsabilitate aduce a iresponsabil, adica inconstient.

          Merge "nu raspunde in fata nimanui" - dar e cam vag in romana.
      • +1 (1 vot)    
        perfect de acord (Marţi, 8 noiembrie 2016, 12:09)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        Controlul e relativ simplu de facut, doar sa se vrea. Pot sa imi imaginez niste teze date cu subiecte unice la nivel national, cu camere de luat vederi si tot tacimul. Si ca sa nu existe suspiciuni de frauda, scanate, bagate intr-un computer mare, trimise aleatoriu la 2 cadre didactice din alte judete, conrectate, verificat ca diferenta de motare e sub 0.5 puncte. Daca nu dat la al 3-lea profesor la corectat. Si dupa aia facuta evaluarea profesorului din doua aspecte: media notelor cit mai mare si diferenta dintre media notelor la test si la clasa cit mai mica. Si remunerat diferentiat in functie de rezultate. Si eventual dat niste premii la elevii cei mai buni. Sau chiar la clasele cele mai bune.

        Ce am scris eu nu e un sistem perfect, discriminind profesorii de la materiile unde nu se da teza. Aici se poate gindi mai mult. Dar sistemul a r fi simplu, fara mari costuri suplimentare, si ar aseza profesorii intr-o ordine ierarhica. Plus ca ar motiva pe toata lumea sa traga tare sa iasa bine la evaluare.

        Problema e ca nu se vrea asha ceva. Sistemul de pile, cunostinte si relatii ar fi pur si simplu distrus de un asemenea sistem, pixul sefului n-ar mai amvea nici o putere in evaluarea meritelor, la fel ca si controlul exercitat de sus de politic. Si peste citiva ani ar incepe sa vada mult prea multa lume ca exista viata si dincolo de ce da statul de pomana, ceea ce ar insemna sfirsitul actualului sistem de concucere a tarii.
        • +1 (1 vot)    
          controlul social (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:16)

          Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Acest sistem ar verifica doar pregatirea elevilor, nu si eforturile profesorilor.

          Este important ca scoala sa fie raspunzataore pentru ce face. Vorbesc despre responsabilitatea factuala.

          In prezent, inspectoratele verifica in prinipal documente. Asistente la ora sunt rare, contractele de scolarizare sunt foarte vagi.

          In prezent, daca un profesor pune un film documentar la ora, se cheama ca a predat...

          Nimeni nu poate face nimic unui cadru didactic care doar mimeaza predarea. Este suficient sa dicteze cateva randuri din programa si se chema ca a predat.

          Formal, e acoperit.

          La fel, daca un cadru didactic va teroriza un elev la ore sau chiar mai multi, in prezent nu exista nici o modalitate legala sau contractuala pentru a opri o asemenea practica.

          Ca dovada faptul ca dupa ce apelul la inspectorat esueaza (si pe undeva nici nu ar avea cum sa fie de succes, inspectoratului lipsindu-i orice mijloc de control factual), parintii apeleaza la justitie, la legea generala.

          Asemenea lucruri nu s-ar mai intaimpla daca ar fi introduse in lege mecanisme de control din partea Inspectoratelor si daca in contractul de scolarizare ar fi introduse obligatii clare si nu prezentele itsy-bitsy prevederi.

          Mai mult, standardele de acreditare a unitatilor preuniversitare sunt tot bazate pe documente - evident usor de pus in limbaj vag, evaziv. ARACIP nu poate nici el sa controleze scolile in mod real.

          In final, scolile sunt pur si simplu in afara oricarui control. Un cadru didactic titular face ce doreste.

          Acest sistem descurajeaza profesorii onesti si pe cei care au dragoste de meseria lor.
          • 0 (0 voturi)    
            n-as zice... (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 12:21)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

            Acest sistem ar verifica rezultatul muncii profesorilor intr-un mod cit se poate de obiectiv. Mai ales sub aspectul corelarii notelor de la clasa cu cele de la examene. In plus, ar motiva fiecare profesor sa faca mai mult decit anul trecut, ca sa primesca un calificativ mai bun.

            Cit despre ce propui tu... e sortit pieirii dinainte de a incepe. Inspectorate scolare sunt pline de politicieni (de ex la Iasi sefa inspectoratului deschide listele PSD), si cu cit dai mai multa putere inspectoratului, cu atit creste influenta politica si scade meritocratia. Iar efectul va fi ca toti profesorii se vor inscrie in PSD ca sa scape de prigoana de la inspectorat.

            Daca profesorul pune un film la ora in loc de predare, efectul se va vedea la examen. Si uneori un film documentar bine ales ar putea chiar avea efect pozitiv in comparatie cu scrierea dupa dictare numita pompos predare...

            Cit despre standardele de evaluare a unitatilor preuniversitare, nu vad modalitate mai obiectiva de evaluare a lor deict masurind cunostintele elevilor...

            Ceea ce am scris mai sus e oarecum inspirat din ceea ce se intimpla prin alte parti... Si venind din mediul privat pot sa-ti spun ca cel mai bun management e ala unde sistemul e creat de asha natura incit se curata singur de uscaturi si isi promoveaza singur valorile. Si asta, bineinteles, cu metode cit mai putin dependente de evaluarea performatelor de catre persoane. Si cind e neaparat necesar ca evaluarea sa vina de la persoane, ea vine din macar 2 surse distince, daca nu din mai multe: de exemplu aici: evaluarea de catre elevi, de catre parinti, de catre colegi si de catre sefi. Bineinteles, totul argumentat, nu bagat din burta. Dar... oricind se poate, se prefera un sistem de evaluare cit mai putin dependent de parerea subiectiva a unei persoane.
  • -2 (16 voturi)    
    Sunteti tari la analize! (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:12)

    Geo6101 [utilizator]

    Dar reformarea invatamantului pe criterii vocationale, in corelare cu nevoile societatii pe cand o veti face?
    • +9 (9 voturi)    
      Pai cine vrei sa o faca? (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:25)

      Keni [utilizator] i-a raspuns lui Geo6101

      Centrului de Evaluare si Analize Educationale? HotNews?Eu?Mama?
  • 0 (10 voturi)    
    ... (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:15)

    tirolez [utilizator]

    Cred ca sunt exagerate. Eu ma uit la manualele de clasele 1-4, la fiecare lectie sunt intrebari, ii pun sa gandeasca. La evaluarile de cls 2a,a 4a, la fel, se dau texte si au de scris opinia personala ( la nivelul varstei lor ), se pun intrebari despre textul prezentat. Am inteles ca se refera la alta grupa de varsta, dar totusi... Ar fi trist.
    • +4 (4 voturi)    
      e trist, dar adevarat (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:56)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui tirolez

      Multi copii trec clasa doar ca sa aiba profesorii numar de copii la norma si sa nu se inchida clasa/scoala. Un exemplu foarte simplu de observat. Uita-te la subiectele la matematica (ca acolo e mai obiectiva evaluarea) de la capacitate, si explica-ti cum 25% di copii nu au luat macar nota 5, si cum in anumite judete (proportional cu votul dat PSD) promovabilitatea e de 55-60%. Sau cum exista scoli cu promovabilitate zero.

      La noi sistemul e facut de asha natura incit sa incurajeze cantitatea si nu calitatea. Incit sa iasa productia la hectar mare pe hirtie.
      • +2 (2 voturi)    
        evaluarea hartiilor iese la suprafata (Luni, 7 noiembrie 2016, 19:41)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Cauza este in sistemul de evaluare al scolilor, care nu evalueaza de fapt scoala ci niste simple hartii pe care scoala le prezinta. Toate sunt bune si frumoase pe hartie, pana la evaluarea nationala sau bac. Iar dupa aia oricum nu mai conteaza....
        • 0 (0 voturi)    
          corect (Marţi, 8 noiembrie 2016, 11:52)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

          Sistemul, creat in cel mai pur mod comunist, nu evalueaza performante, ci hirtii si calificative date tot timpul de sefi dupa bunul plac, astfel incit un sef, la orice nivel, sa fie un dumnezeu controlabil oricind de catre politic. iar cind apare o evaluare pe bune, gen capacitate/bac, ea nu are nici o consecinta. Asta e modelul creat de comunisti si are drept scop controlul ierarhic si nu performanta.

          Daca tragem cu ochii la ce se intimpla prin vest, vedem ca acolo modelul e total opus, ca fiecare scoala e evaluata dupa rezultate, ca un profesor de la o scoala buna cistiga mai mult decit unul de la o scoala slaba, ca universitatile primesc bani dupa performante. Adica un sistem meritocratic. A incercat ceva Funeriu in sensul asta cu evaluarea universitatilor si finantarea lor in functie de performante si au sarit ca arsi toti submediocrii, in functie cu androneasca, sa ne explice cit de rau si discriminatoriu e.
          • +1 (1 vot)    
            cererea regleaza (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:20)

            Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

            Sistemul bazat pe performante este propriu SUA.

            Dar in Romania direcorul de scoala nu are nici o posibilitate nici sa aleaga si nici sa concedieze cadrele didactice cu care lucreaza. Inspectoratele o fac. Legea ar trebui schimbata ( a facut-o si premierul Renzi in Italia, cat e el de social-democrat...).

            In invatamantul superior sunt prea multe locuri si atunci nu se poate pur si simplu introduce nici un sistem bazat pe performanta. Cat timp cererea de diplome se va mentine, se va mentine si vanzarea de diplome.

            Daca legile ar fi modificate astfel incat cerinta studiilor superioare sa fie restransa la ceea ce este necesar si daca numarul de locuri in invatamntul superior ar scadea drastic, atunci ar fi presiune pe invatamntul superior si ar creste si calitatea.

            Calitatea invatamantului nu creste asa, ca zicem noi sa creasca sau prin tot felul de legi. Calitatea creste cand cresc si cerera de calitate si controlul social.
            • 0 (0 voturi)    
              n-as zice... (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 13:14)

              bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

              Nu sunt deloc de acord cu faptul ca se produc mai multi posesori de diplome decit e necesar. Poate se produc prea multi economisti si avocati, dar in inginerie in mod cert e criza de personal. In IT, daca vii cu 100.000 de absolventi decenti ca pregatire, in 6 luni nu mai e unul somer. In constructii, chiar mecanica, e criza de ingineri. Si tot asha. Toata lumea in industrie de plinge de lipsa personalului calificat.

              Cit despre puterea de facto a managerului, asta e stilul nostru bizantin... Totul trebuie sa vina de la partid, ierarhic, din sef in sef. (inspectorat, minister, premier, partid). Nimic nu trebuie lasat sa functioneze liber, nu de alta dar unii poate chiar dovedesc ca se poate si de 10 ori mai bine, si devin exemplu prost... Orice abatere de la dependenta totala fata de sef trebuie strivita din fasa. Spre exemplu cind a venit Funeriu cu clasificarea universitatilor si finantarea lor pe criterii cit de cit obiective, a sarit ca arsa toata mafia de profil, in frunte cu androneasca.

              Am aflat cu stupefactie ca pina si la un institut de cercetare pomicola care face microporductie de puiet, numarul pomilor produsi per tip se aproba de la minister. Am aflat asta intimnplator, dupa ce timp de 2 ani consecutiv ratasem un tip de pom care se epuiza in primele doua zile de vinzare. Exasperat ca iar nu mai e, l-am intrebat pe nenea ala care vindea de ce nu produc mai mult, daca an de an cererea e in mod evident mult peste oferta. raspunsul a fost: " Da' ce dom'le, crezi ca producem puiet de capul nostru? Totul se face cu aprobare de la minister. Si desi fac memorii de 5 ani, nu mi-a venit aprobare sa cresc productia la pomul x". Cam asta e modulelul de management existent la stat. partidul trebuie sa decida totul. Nici macar soarele nu rasare fara aprobare de sus.
  • 0 (12 voturi)    
    generatia feisbuc (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:19)

    step by step [utilizator]

    generatia asta va conduce tara peste 20 de ani. cei care ne-au condus pana acum, au 65 de ani, sunt parintii sau bunicii nostri, fosti comunisti, care au iesit la pensie sau au murit. cei de 40 de ani, scoliti la spiru haret, titu maiorescu sau alte scoli dubioase, unde au intrat fara examene, platind doar niste taxe scolare, ne conduc acum. urmeaza....generatia feisbuc.
    • -2 (6 voturi)    
      si tu ... (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:30)

      dagenia [utilizator] i-a raspuns lui step by step

      ... musiu, ce ai terminat?
      eu am terminat titu maiorescu si am luat licenta la ASE (ala cu bila!) si dupa5 ani in "campul muncii" am facut si un master de la Sheffield ...
      (nu de-asta, INCLUS, cum se face la universitatile romanesti, pe sistemul Bologna!)
    • 0 (2 voturi)    
      a mai fost o generatie (Marţi, 8 noiembrie 2016, 10:47)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui step by step

      Inainte de FB (2005) a fost generatia Yahoo Mess, la fel de imbecilizata.
    • 0 (2 voturi)    
      ma lesi (Marţi, 8 noiembrie 2016, 12:20)

      Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui step by step

      ma ierti cu condusul alora de pana acum ! nu te-ai lamurit inca ce le-a putut bibilica?
    • 0 (2 voturi)    
      Fi sigur (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:47)

      ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui step by step

      ca nu astia 42% vor conduce. Diferenta pana la 100% e de 58% din care cca.20% sunt chiar buni.
      Desi ingrijorator, aceasta statistica (incl.metodologia) produce aceeasi rezultate in foarte multe state dezvoltate. SUA, Canada, Australia...cu exceptia Japoniei si Coreii de Sud. Interesant e faptul ca tarile emergente ca India, China etc. stau mult mai bine la acest capitol.
  • +5 (11 voturi)    
    Traiasca reforma tanti Andornescu (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:33)

    CapitanulPanait [utilizator]

    Roadele reformei duse cu sarg in principal de tanti Andronescu, dar nu numai.
    Singurul care i-a stat in cale a fost Funeriu, care mare branza nu a facut nici el, dar a macar a bagat camerele de filmat la Bac.
    Sigur, finantatorii andronescieni s-au facut foc si para pentru ca au ramas fara materie prima la marile universitati gen Ecologica, Spiru Haret, Titu Maiorescu (mai frate cred ca astia doi se intorc in mormant).
    In 26 de ani de democratie ati reusit sa puneti la pamant ceea ce mai ramasase din invatamantul romanesc.
  • +7 (7 voturi)    
    neglijenta (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:33)

    Dedalus [utilizator]

    Este absolut incredibila si criminala neglijarea sistemului de educatie din Romania.

    Totul este formal in Romania, totul este pe baza de hartzoage, in care toate scolile ies bine.

    Daca ne-am fi ocupat de educatia din Romania macar atat cat ne-am ocupat de autostrazi ar fi fost cu totul altfel situiatia de astazi.

    Nu vreau sa spun care este procentajul analfabetismului functional printre adulti...

    Pregatirea profesionala a profesorilor a ajuns si ea foarte precara, ei insisi fiind din ce in cea mai multi produse ale aceluiasi sistem de educatie, in care mult prea multe universitati vand pur si simplu diplome.

    Scolile au ramas fara nici un control din partea nimanui iar parintii au fost de-responsabilizati si impinsi sa substituie un invatamant ineficient. Le-am furat copiilor copilaria.

    Dupa ore nesafarsite la scoala ce ii tampeste cu definitii, sunt apoi chinuiti de teme fara rost si de lectiile pe care parintii ii fac cu copiii acasa (sau meditatii, dupa caz).

    In timpul asta ne laudam cu olimpicii.

    Iar cadrele didactice cu talent si cu suflet (ca sunt si asemenea pasari rare) se chinuie la randul lor se se apere.

    ===

    Un mare salut de respect din partea mea domnului Dobrota. Subscriu 100% la cele spuse de domnia sa. Le-am tot spus si eu, dar nimeni nu vrea sa auda astfel de lucruri. Nu e surd mai surd decat cel care nu vrea sa auda.
    • +1 (1 vot)    
      Goana dupa diplome si note mari (Luni, 7 noiembrie 2016, 16:58)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

      la final iti flutura diploma si zbiara la tine ca de ce nu il angajezi....el nefiind capabil de nimic cu adevarat.
      • +1 (1 vot)    
        diplomele cumparate < studiu individual (Luni, 7 noiembrie 2016, 19:39)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

        Asta e valabil si pentru un professor titular. Daca nu da foc la scoala si nu omoara pe cineva, greu poate fi dat afara din scoala.

        Partea proasta e ca si profesorii care se chinuie si fac ore excelente sunt la fel salarizati ca si impostorii.

        Profesorii buni in plus mai sunt si tinta impostorilor care vad in ei dovada vie ca se poate si ii prigonesc pe cat pot.

        Ce importanta are diploma cumparata? De ce nu ii lasa pe oameni sa fie profesori daca sunt capabili de asta? De ce un posesor cu diploma cumaprata e mai bun decat unul fara diploma care a invatat totusi singur?

        ===

        Mai mult decat atat, scolile sunt cica "bune" daca au cadre didactice stabile (titular!)! Adica, fix cadre didactice pentru care nu mai exista nici un impuls sa se perfectioneze.

        Sistemul de ebvaluare a scolilor, inculiv cel ala ARACIP-ului promoveaza de fapt lenea si non-valoarea.
  • 0 (2 voturi)    
    SCOALA si MANUALELE (Luni, 7 noiembrie 2016, 17:00)

    KostasP [utilizator]

    Nu sunt cu mult diferite decat erau acum 25-30 de ani. Si atunci cine vroia sa-nvete, invata. Cine nu, nu. Nici atunci nu erau profesori grozavi. Unii aveau vocatie, altii nu. Si aici vorbesc de licee renumite de mate fizica din Buc., nu de cele industriale.
    • +2 (2 voturi)    
      diferente (Luni, 7 noiembrie 2016, 19:49)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

      Manualele actuale sunt catastrofale. Nu toate, dar cele mai multe.

      Programa e foarte buna, dar lasa prea mult la mana profeosrilor (cei maimulti produsi de sistemul in care facultatile vand diplomele) si mult prea mult pe manual.

      Cei care sscriu asa- zisele manual de multe ori le scriu ca pe niste tratate la care ataseaza intrebari. Nu sunt manuale reale.

      Asta e deosebirea fata de invatamantul communist, unde manualele unice erau foarte bine verifcate si rasverificate. Erau mult mai bune decat cele actuale (in contextual timpurilor evident).

      ===

      Profesorii iarasi difera. Am crescut numarul de ore de stat in scoala in conditiile in care oricum invatarea ar fi trebuiet sa aiba loc in afara scolii (asa sunt timpurile acutale) iart prin asta a crescut si cererea de profesori. Artificial.

      Asa ca a avut loc o inflatie de cadre didactice, ce a stopat orice cale de progress a acestora,
      • 0 (0 voturi)    
        ceva paradoxal (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 13:22)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        Desi contractul le impune pe global o activitate de 40 ore pe sapt, profesorii sunt obligati ca IN SCOALA sa stea doar max 18 ore pe sapt (aia de grad inalt - 16 ore).
        Estimp, copiii stau si 30 ore in scoala.
  • +8 (8 voturi)    
    Domle, erau pe vremuri ... (Luni, 7 noiembrie 2016, 17:03)

    Lally [utilizator]

    ... prin abecedare si cartile romana din clasele 1-4 niste cerinte de genul: "Povestiti cu cuvintele voastre despre ce este vorba in textul pe care tocmai l-ati citit' .

    La vremea aia, cit eram eu de mic, consideram aceste cerinte niste timpenii ... cum adica, sa citresti si sa trebuiasca sa povestesti INCA O DATA ce ai citit?!?

    Ei, pare-se ca nu erau deloc niste cerinte timpite ...
  • 0 (0 voturi)    
    fabrici de diplome (Luni, 7 noiembrie 2016, 18:35)

    Irina25 [utilizator]

    Nu e o problema, pentru ca pot urma cu succes facultatile de Psihologie, Sociologie, Jurnalistica etc. Trebuie sa faca act de prezenta, din cand in cand, sa behaie si sa fumeze in pauze, si...cam atat. Profesorii primesc salarii grase, avand o gramda de norme. Oferta e foarte buna in aceste domenii, clienti sa fie!
    • 0 (0 voturi)    
      rezolvare (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:15)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Irina25

      Nu toti primesc "o gramada de norme".

      De fapt, cei mai muiti primesc salarii foarte mici, extrem de mici.

      Salarii mari primesc decanii, recotrii, profesorii. Unii reclama ca de fapt cei ajunsi la salarii mari nu au fost promovati pe merite reale ci pe alte considerente.

      Acest lucru ar trebui lamurit urgent, pentru ca altfel contribuie la catastrofda invatamantului superior.

      Ar fi simplu de rezolvat daca s-ar introduce obligatiia declaratiei de avere la rectori si decani.
  • +3 (3 voturi)    
    lasa ca vine kati si rezolva! (Marţi, 8 noiembrie 2016, 6:46)

    Francisc 1 [utilizator]

    le da adeverinta ca stiu sa citeasca si gata cu aia se duc direct la doctorat!
  • +1 (7 voturi)    
    Comparati nivelul de alfabetizare dinainte (Marţi, 8 noiembrie 2016, 10:01)

    xrogo [utilizator]

    de revolutie si dupa,si-o sa vedeti ce castig ne-a adus democratia!
    • +1 (3 voturi)    
      geniule (Marţi, 8 noiembrie 2016, 12:22)

      Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      crezi ca aia de pe la tara care ii vezi , daca te uiti la starea natiei , au fost parasutati de soros gata mosi si babe?
      • -1 (1 vot)    
        Mai nea postacule,daca-mi dai exemplu (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:52)

        xrogo [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

        o emisiune de umor,da ai dreptate,dar pe medie inainte erau mult mai multi alfabetizati decat azi,asta spun statisticile,nu emisiunile distractive!!!
  • +1 (1 vot)    
    Copiii vraiste (Marţi, 8 noiembrie 2016, 10:45)

    Toni_Romania [utilizator]

    Copiii de azi sunt vraiste pentru ca adultii tari sunt vraiste.
    • 0 (0 voturi)    
      cauze (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:11)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Nu sunt toti vraiste.

      Familia a ajuns sa inlocuiasca de fapt scoala in efortul de educatie si instruire, desi copiii petrec prin forta lucrurilor din ce in ce mai mult timp la scoala.

      Timp din ce in ce mai mult in care invata din ce in ce mai putin.

      Suplinirea scolii are un dublu efect catastrofal:
      a) lasa la voia intamplarii educatia, pentru ca parintii nu au toti nici talent pedagogic si nici rabdarea necesara (e si normal sa fie asa)
      b) ocupa prea mult din timpul parintilor cu lucruri care se presupune ca ar fi trebuit facute la scoala.

      In plus, mai apare si fenomenul neluarii in consiuderarea a educatiei extracurriculare ca proces structurat, cu obiective si cu cuplare la cel institutional.

      Astazi, ar trebui ca educatia extrascolara sa ocupe procentual mai mult decat cea scolara, dar acest lucru nu se face pentru ca:
      a) scoala nu prevede puncte de racordare a educatiei extracurriculare la ce scolara
      b) parintii nu sunt constienti -cei mai multi- si nici pregatiti sa deruleze activitate educativa extracurriculara

      Mai sunt si constrangerile fatale date de faptul ca timpul petrecut la scoala este exagerat, este obositor si ineficient.
      • 0 (0 voturi)    
        Prin "vraiste" (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:05)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        Prin "vraiste" inteleg ca-s sau derutati, sau depresivi, sau violenti, sau nepasatori de tot.
        F. multi.
        DA, scoala este si ea vraiste, li se predau lucruri care nu au legatura cu capacitatea lor intelectuala.
        De ex. la fiul meu de clasa a 8-a am gasit in subiectele de mate pt. valuare nationala, subiecte de...clasa a 9-a! (confirmat de o profa de mate).
        • 0 (0 voturi)    
          mai mult decat atat (Marţi, 8 noiembrie 2016, 16:55)

          Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          De acord cu asta. Eu doar am spus ca nu sunt toti asa. Unele familii sunt foarte grijulii cu copiii lor. Chiar prea grijulii cateodata... :-).

          Si in scoala - nu va inchipuiti ca toti profesorii sunt "vraiste". Sunt si profesori foarte buni. Chiar incredibil de buni. Dar fix acestia sunt tinta colegilor lor mai putin interesati de meserie.

          Sistemul a permis astfel de inversari de valoare - cei competenti sunt tinta zeflemelilor si a rautatilor (interesate caqteodata) iar cei incompetenti si delasatori o duc bine.

          Aproape la fel e si pe la Universitati, cu unele particularitati legate de bani de data asta.

          Partea cu subiectele - asa cum ati semnalat - este probabil o eroare. Ar fi insa bine sa fie vorba doar de erori la subiecte.
          • 0 (0 voturi)    
            Stiu si profi ok (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 10:04)

            Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

            Chiar fiul meu are, 2-3. Dar in toate sectoarele profesionale in RO cam 2/3 din profesionisti distrug reputatia restului de 1/3.
  • +1 (1 vot)    
    Acesta este . . . (Marţi, 8 noiembrie 2016, 11:32)

    Vali Cel Batran [utilizator]

    . . . . rezultatu interventiilor repetate in educatie a Doamnei Andronescu & asociatii! deci nu e de mirare. Avem sute de mii de analfabeti cu diplome de bacalaureat sau de doctor. Nu mai avem in schimb muncitori calificati pentru ca aceiasi companie a Doamnei Andronescu a decis in urma cu ani desfiintarea scolilor profesionale. . Statul roman a fost puternic slabit de actiunile populiste ale dumneaei, Si inca nu se vad toate rezultatele! Varful crizei dupa care va urma o linie dreapta in grafic, se va atinge cam peste 5 ani! Pe de alta parte gasesc ca o mare parte din vina revine familiilor din care provin acesti tineri. Prea multi parinti sar in apararea copiilor lor atunci cand dascalii incearca prin diverse metode sa ii aduca pe calea cea dreapta. Prea multi parinti se grabesc sa cumpere copiilor lor smartfoane de ultima generatie si calculatoare performante, in loc sa le puna o carte in mana si sa le dezvolte acestora placerea de a descoperi lumea prin lectura. Din acesta cauza acesti tineri cunosc atat de putine cuvinte incat chiar daca le citesc nu le inteleg semnificatia! Parinti si profesori,deopotriva, treziti-va la realitate si impuneti copiilor obligatia de a invata Impuneti-le o norma de literatura universala obligatoriu de citit, educatii in cultul muncii si perseverentii pentru ca in caz contrar voi, profesorii veti constata inutilitatea muncii voastre. iar voi parintii, va veti trezi cu paraziti de 50 de ani care vor avea pretentia sa traiasca din pensia voastra. Daca veti mai avea pensie, pentru cine ar trebui sa v-o asigure nu vor sti sa faca mai nimic!
    • 0 (0 voturi)    
      modern (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:23)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Vali Cel Batran

      Lectura cartilor pierde teren in fata lecturii electronice. Asta e viata - progreseaza. Cat priveste "obligarea" copiilor sa citeasca, te invit sa incerci sa vezi ce iese.

      Smartphone si calculatorul fac parte din viata actuala, asa ca a interzice copiilor sa le foloseasca este un act de fanatism de tip sectant.

      Calea reforemei consta in aducerea la zi a procesului de educatie, nicidecum in impingereea lui cu 50 de ani inapoi.
      • 0 (0 voturi)    
        Interesant . . . (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:33)

        Vali Cel Batran [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        . . . . rationament. Al impinge pe copil sa inteleaga si sa guste frumusetea lecturii, inseamna al impinge inapoi cu 50 de ani! Am retinut, numai ca vedeti Dvs, eu o tin de coarne si spuneti ca e ciuta. Rezultatul folosirii in exlusivitate a smatfonului si calculatorul se traduce dupa cum se vede in absolventi de opt clase aproape analfabeti. Poate ma considerati un tip prafuit si invechit. nu s-ar spune daca la varsta mea corespondez cu Dvs. prin intermediul computerului si va asigur ca am in casa cam toate gadget-urile care sa imi faca viata mai usoara. Insa nu am sa renunt nicicum la Sorescu, Nichita, Stendhal la ,Hugo si chiar si la Jules Verne, cel vesnic copil, pentru ei mi-au marcat si calauzit viata. Dvs. nu aveti decat sa va sfatuiti copii sa renunte la citit si mersul la biblioteca, dar va asigur ca veti culege si roadele, care nu vor fi chiar cele mai implinite. Numai bine! P.S. Apropos, cate carti a-ti citit electronic Dvs. sau copii Dvs. Eu am citit, mai bine spus am incercat sa citesc si am constatat ca nu se compara cu o carte tiparita, unde mai simti si mirosul hartiei si al tusului si pe care poti oricand sa o iei din raft!
        • 0 (0 voturi)    
          exact (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:06)

          Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Vali Cel Batran

          Cum poate fi considerat cineva care recomanda copiilor lui cartile si modalitatea de invatare de acum 50 de ani?

          Daca doriti sa cititi format tiparit, nu va opreste nimeni. Dar nu obligati pe tineri sa citeasca in acest format cand ei au tablete si e-readere si, mai ales cand s-a schimbat paradigma citirii.

          ===

          "Rezultatul folosirii in exlusivitate a smartphonului si calculatorul se traduce dupa cum se vede in absolventi de opt clase aproape analfabeti".

          A folosi calculatorul si smartphone-ul necesita chiar mai mult decat alfabetizare - necesita intelegere, gandire critica, putere de sinteza etc.

          Ca poate unii exagereaza cu social media - asta pot intelege. Si nu e bine, ca orice exagerare.

          Dar nu exista nici o legatura intre folosirea calculatorului si analfabetism. Dimpotriva!

          ===

          Nu, cartile pe care le indicati nu sunt nici pe departe necesare copiilor. Sau mai bine spus, nu sunt doar acestea. Lectura obligatorie trebuie strict limitata, nicidecum impusa la o intindere maxima.

          Autorii pe care ii indicati sunt una din optiuni. Pe Stendhal si Hugo eu chiar i-as scoate dintre recomandari. Dar asta e o alta discutie.
        • 0 (0 voturi)    
          biblioteca (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:12)

          Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Vali Cel Batran

          Sa nu uit: "mersul la biblioteca" ?

          Pot sa sfatuiesc eu copiii sa mearga la biblioteca si cu ciomagul (:-)) tot nu vor merge.

          Bibliotecile si-au schimbat rolul social, pe acolo pe unde mai exista prin lume.

          Daca ne referim la rolul acela de catalizator cultural, sunt de acord ca lumea ar trebui sa mai mearga la biblioteca, dar ca sa citeasca o carte, asta oricat v-ar parea de rau, si cu oricata nostalgie am privi bibliotecile, timpul nu se mai intoarce.

          ===

          Si cu "gadget"-urile - exact asta e deosebirea: Dvs. le considerati gadget-uri, eu le consider parte a vietii, ca si oala de ciorba (:-)).

          ===

          Corespondati cu mine pe HN - exact: o faceti pentru ca asa vi se pare in firea lucrurilor, sau cumva impotriva dorintei personale, ca nu aveti incotro? E o intrebare la care nu astept raspuns, pentru ca e prea intima.
          • 0 (0 voturi)    
            Ultima intrebare . . . . (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:21)

            Vali Cel Batran [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

            . . . . nu e intima ci . . rautacioasa (zic asa ca sa fiu politicos)
  • 0 (0 voturi)    
    O "buba" a scolii (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:08)

    Toni_Romania [utilizator]

    cumulul de functii pt aia pilosi

    Fiul meu de 14 ani are ca profesor de romana un inspector de romana. In acest an acest domn a lipsit de vreo 15 ori de la ore, in general fara sa aduca un inlocuitor, fiind prins si cu activitatea de inspector.
    Intrebarile mele:
    - E normal sa lipseasca de la ore, apoi sa mane pe copii sa invete din urma ca nebunii, ca sa recupereze?
    - Stiu ca este o lege a cumulului de functii, dar e normal sa ia bani si de acolo, si de acolo?
    - E normal sa fie si profesor, si inspector, sa administreze si "proiecte europene", si totusi la ora 14 sa plece acasa ?
    - Cum poate el presta la bune standarde calitative in atatea sectoare, simultan?
    • 0 (0 voturi)    
      si cu vorba buna (Marţi, 8 noiembrie 2016, 17:09)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Nu stiu de asa ceva. O fi vreo exceptie, vreun caz particular.

      Este insa normal sa ia bani si din proiecte europene - problema e insa intr-adevar de timp alocat. Daca lucreaza 2 ore zi e cat se poate de fezabil. Daca lucreaza 8, nu prea mai e.

      Dar nu poti restrange dreptul la munca, asta e iarasi clar.

      Ca profesor are obligatia (macar morala, desi e si legala, dar in sfarsit...) de a asigura suplinirea calificata daca lipseste mai mult. PEntru cateva ore, mai merge si la "mica intelegere", sa nu fim chiar nazisti acum...

      Poate ca ar fi o idee buna sa vorbiti pur si simplu omeneste cu persoana in cauza. CAteodata e greu, pentru ca unii se simt amenintati si daca ii saluti.

      Dar merita incercat.
  • 0 (0 voturi)    
    Minusurile (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:27)

    Toni_Romania [utilizator]

    Cele 25 minusuri date la postarea mea de sus sunt de la parinti cu constiinta incarcata, cred. :-D
    • 0 (0 voturi)    
      diferente (Marţi, 8 noiembrie 2016, 17:12)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Mai probabil provin din intelegerea prea stricta a afirmatiei Dvs.

      Sigur, sunt si parinti care cred ca doar scoala face educatie si nu se mai ocupa de copiii lor.

      Dar pe cei care chiar se ocupa de copiii lor, probabil ca ii deranjeaza sa fie in aceeasi oala cu ceilalti.

      Problema e ca de fapt familia este singura care trebuie sa decida.
      • 0 (0 voturi)    
        Dl Dedalus: (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 8:40)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        Aveti dreptate 100%. Eu doar am afirmat ce importanta e familia, nu am scos Scoala din ecuatie. Si mai e si anturajul.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică