Harghita: Romanii din afara granitelor critica autoritatile statului pentru neimplicarea in rezolvarea problemelor lor

de Sebastian Rotaru     HotNews.ro
Luni, 15 august 2016, 23:02 Actualitate | Esenţial

Romanii din afara granitelor au criticat autoritatile romane, luni, in prima zi a lucrarilor Universitatii de Vara de la Izvoru Muresului, pentru faptul ca nu actioneaza consecvent si constant pentru rezolvarea problemelor cu care ei se confrunta si ca nu exista continuitate in politicile care-i privesc pe romanii din afara granitelor, relateaza Agerpres.

Presedintele FADERE (Federatia asociatiilor de romani din Europa), Daniel Tecu, a declarat ca de la o editie la alta a Universitatii de Vara problemele se inmultesc si autoritatile nu gasesc solutii de rezolvare a lor.

'Tot ce pot spune este ca de anul trecut pana azi avem o lege a votului, de modificare a legii electorale proasta, care face in asa fel incat foarte multi romani sa nu poata vota. Drept urmare, Guvernul actual trebuie sa caute solutii sa schimbe ceea ce Parlamentul Romaniei a facut prost si, cu iertare, presedintele Romaniei a promulgat-o, ca nu cred ca poti sa promulgi o lege fara sa o citesti, fara sa o vezi exact', a spus Daniel Tecu.

El a precizat ca taxele consulare nu au scazut, ca in continuare nu se pot elibera carti de identitate in consulate si ca romanii din strainatate vin in tara si stau la cozi cate trei-patru zile, 'in loc sa se faca o carte de identitate in cateva ore, cum se intampla in orice stat european'.

'Adica, nu pot sa inteleg, ne intalnim aici, stam de vorba, punem problemele pe masa, le trimitem autoritatilor, trece un an si dupa un an, daca e sa facem un rezumat, avem mai multe probleme decat aveam anul trecut. I-am trimis presedintelui Iohannis o lista cu 10 probleme, eu va spun ca nu mai sunt zece, nu sunt nici 9, sunt 12 probleme. Adica, are sens intalnirea asta? Unde este greseala? La noi, ca nu punem bine problema, nu sunt reale problemele, sau la administratia Romaniei, la statul roman, ca nu tine cont de problemele noastre?', a conchis Daniel Tecu.

Si Larisa Axinia, vicepresedinte al Asociatiei Romanilor din Italia, a spus ca este nevoie de o comunicare mai buna cu autoritatile romane si ca s-a ajuns la situatia in care se comunica mai bine cu autoritatile italiene, cu care se deruleaza proiecte, dar cand romanii din Italia au probleme nu stiu cui sa se adreseze. De asemenea, ea a criticat si modul de decontare a proiectelor finantate de catre Departamentul Politici pentru Relatia cu Romanii de Pretutindeni si modul dificil de lucru cu aceasta institutie.

Romanii din comunitatile istorice din jurul frontierei s-au plans de faptul ca autoritatile din Romania nu-i sustin, ca proiectele care vizeaza pastrarea identitatii nu sunt finantate si ca autoritatile nu reactioneaza ferm atunci cand drepturile romanilor din afara sunt incalcate.

Daniel Magdu, reprezentantul comunitatii romanilor din Voivodina, a spus ca relatia Departamentului Politici pentru Relatia cu Romanii de Pretutindeni este inexistenta.

'Relatia noastra cu DRP se poate defini ca una inexistenta, deci DRP nu exista pentru romanii din Serbia, in special vorbesc despre romanii din Voievodina. Ba chiar mai mult, daca nu exista, ar fi fost bine sa nu ne faca piedici. (...) Deci, sa stim daca nu putem conta pe institutiile statului roman si daca doar suntem limitati la declaratii, sa ni se spuna asta si sa mergem pur si simplu acasa si sa spunem: uitati, nu vom fi ajutati, poate suntem lasati de izbeliste, sa ne descurcam cum stim noi', a spus Daniel Magdu.

La randul sau, academicianul Vasile Tarateanu, presedintele Centrului Cultural Roman "Eudoxiu Hurmuzachi" din Cernauti, a punctat ca este nevoie de o atitudine mai puternica a Romaniei in relatia cu tarile unde exista etnici romani, pentru apararea drepturilor acestora. El a facut referire la desfiintarea scolilor in limba romana din zona Cernauti, subliniind ca nu a vazut nici un protest al autoritatilor romane fata de aceasta situatie.

Reprezentantii romanilor din Regiunea Odessa au vorbit despre 'continuarea practicilor sovieticilor de divizare a programei scolare in limba moldoveneasca si limba romana', si au acuzat faptul ca nu exista continuitate in politica Departamentul Politici pentru Relatia cu Romanii de Pretutindeni in ceea ce ii priveste pe romanii din afara granitelor.

Si romanii din Valea Timocului, Serbia, au spus ca nu sunt sustinuti de Romania si ca daca nu se va interveni urgent aceasta comunitate se va pierde, intrucat nu dispune de drepturi elementare, cum ar fi scoli, mass media sau biserici in limba romana.

Prezenta la lucrarile Universitatii de Vara de la Izvoru Muresului, Maria Ligor, ministrul delegat pentru relatiile cu romanii de pretutindeni, a recunoscut ca activitatea Departamentului Politici pentru Relatia cu Romanii de Pretutindeni lasa de dorit si ca in viitor se va produce atat o profesionalizare a institutiei, cat si o schimbare a procedurilor de finantare a proiectelor.

'Dupa parerea mea, modul in care ani de zile Departamentul a finantat proiectele prezentate de asociatiile romanesti de peste granita nu este cel mai bun, cel mai eficace. (...) In esenta, un ciclu deschis de proiecte ar fi, dupa parerea mea, mai potrivit decat o singura sesiune la inceputul anului si o mai mare transparenta, poate o componenta a comisiei care aproba proiecte poate mai deschisa catre participare si a altora, nu doar a functionarilor din Departament. Si cred ca e o chestiune de saptamani, vom prezenta un nou ghid de finantare care sa includa aceste modificari. Principiul de la care pornim este simplificarea. (...) E foarte posibil sa deschidem o noua sesiune de finantare in aceasta toamna', a spus ministrul Maria Ligor.

La lucrarile Universitatii de Vara de la Izvoru Muresului participa aproximativ 100 de cursanti apartinand comunitatilor romanesti din jurul Romaniei, precum si din comunitatile multietnice si pluriconfesionale din tara, precum si membri ai societatii civile, care vor dezbate problemele romanilor din afara granitelor, dar si pe cele ale romanilor din Harghita si Covasna.

Tema evenimentului este 'Statul roman si romanii de la frontiera Uniunii Europene si NATO', iar organizatorii acestei editii sunt Centrul Cultural Toplita, impreuna cu Fundatia Nationala pentru Romanii de Pretutindeni si Centrul European de Studii Covasna-Harghita, cu sprijinul Episcopiei Ortodoxe a Covasnei si Harghitei, Institutului Cultural Roman, Forumului Civic al Romanilor din Covasna, Harghita si Mures, al Primariei si Consiliului Local Voslabeni.

Marti, in a doua zi a manifestarii, la lucrari va participa fostul presedinte al Romaniei, Traian Basescu.

Material sustinut de Provident

​INTERVIU Stefan Liiceanu - trecerea de la carti la produse japoneze traditionale via piata financiara

Dupa 17 ani petrecuti in Japonia, timp in care a lucrat in domeniul financiar, Stefan Liiceanu a decis sa deschida in locul fostei Librarii Humanitas din Fundul Curtii, Takumi - un magazin in care sunt comercializate produse japoneze traditionale. In cadrul, proiectului "10 ani", Provident vrea sa arate cum se vede Romania ultimilor 10 ani, dar si Romania urmatorilor 10 ani, prin ochii unor tineri care au avut succes. "Cred ca cel mai important este sa faci ce iti place. Productivitatea se vede atunci cand faci ceva cu pasiune, nu cand faci ceva pentru ca trebuie."
992 vizualizari
  • +4 (4 voturi)
    Cozile din Romania in patrimonul UNESCO (Luni, 15 august 2016, 23:17)

cinevatus [utilizator]

Ar trebui recunoscute ca patrimoniu al UNESCO. Cozi ca in Romania nu mai gasesti nicaieri. Iti lasa senzatii unice. La pasapoarte cozi, la buletine cozi, la permise cozi, la cazier cozi, la primarie pentru orice taxa mica, COZI! Diasporeanul care vine in Ro si are de schimbat un act rapid si care saracul s-a deconectat de la realitatile traditionale locale TREBUIE sa simta ce e aia o adevarata coada romaneasca, sa isi improspateze memoria. Nu e o oarecare coada, cum mai gasesti rar la jalnicii amatori mai din vest. Nu poti sa treci prin Ro fara sa bifezi asta. Altfel, e timp pierdut!
    Drepturi impuse cu forta !? (Marţi, 16 august 2016, 8:23)

Cremenarul [utilizator]

Multi liberali adevarati nu pot intelege pretentiile celor din strainatate de a avea drepturi egale cu ceilalti cetateni romani care platesc taxe statului roman, inclusiv dreptul la vot si la criticarea autorităților române !?

Ei vor putea avea dreptul la vot si la criticarea situatiei din Romania N U M A I dupa ce vor intelege sa fie egali cu platitorii de taxe si impozite din Romania !