Completari la Codul Rutier: Amenda pentru soferii care nu transporta copiii in scaune speciale sau cu centura

de R.M.     HotNews.ro
Miercuri, 3 septembrie 2014, 17:03 Actualitate | Esenţial

Soferii care nu transporta copiii cu centura de siguranta sau in dispozitive de fixare in scaune speciale omologate risca sa primeasca, de la sfarsitul lunii septembrie, patru sau cinci puncte de amenda, adica pana la 450 de lei, conform unei ordonante publicate in Monitorul Oficial si citate de Mediafax.

Ordonanta de urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice a fost modificata si completata printr-o ordonanta publicata in Monitorul Oficial din 29 august.

Una dintre completarile aduse legislatiei rutiere aduce sanctiuni pentru soferii care nu transporta copiii in conditii de siguranta.

Astfel, va fi sanctionata cu trei puncte de penalizare "nerespectarea obligatiei conducatorului de autovehicul de se asigura ca persoanele minore poarta centuri de siguranta sau sunt transportate in dispozitive de fixare in scaune pentru copii omologate".

"La asta se adauga patru sau cinci puncte de amenda, care inseamna, in bani, 360 sau 450 de lei, tinand cont ca un punct de amenda este 90 de lei in prezent. Amenda se reduce la jumatate daca este platita pe loc. Practic, noutatea o reprezinta sanctionarea soferului care transporta copii fara respectarea regulilor de siguranta. Regulile existau si pana acum - scaun special pentru copiii pana in trei ani si centura de siguranta pentru cei de pana la 12 ani -, insa nu exista posibilitatea de a sanctiona direct soferul autovehicului", a precizat, seful Directiei Rutiere a Politiei Romane, comisarul sef Florin Bracea.

Aceeasi sanctiune o vor primi soferii care transporta copii in varsta de pana la trei ani in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta, cu exceptia celor destinate transportului public de persoane, precum si a taxiurilor, daca in acestea din urma ocupa orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata.

"Copiii cu varsta de peste 3 ani, avand o inaltime de pana la 150 cm, pot fi transportati in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta doar daca ocupa, pe timpul transportului, orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata", mai prevede noul act normativ.

Mai mult, soferii autovehicule avand locuri prevazute prin constructie cu centuri de siguranta trebuie sa informeze pasagerii cu privire la obligatia legala de a le purta in timpul circulatiei pe drumurile publice.

Potrivit initiatorului proiectului (Ministerul Afacerilor Interne), clarificarea procedurii de sanctionare pentru nerespectarea obligatiei de a purta centura de siguranta, in cazul persoanelor minore transportate, este necesara intrucat actuala norma nu permite sanctionarea conducatorului de vehicul pentru savarsirea faptei de catre o persoana minora, in realitate acestuia revenindu-i obligatia de a se asigura ca minorul este transportat in conditii de siguranta.

"Norma propusa instituie un mecanism concret de responsabilizare a conducatorului auto care transporta persoane minore, acestea neavand reprezentarea necesara a pericolului la care se expun in situatia implicarii vehiculului intr-un eveniment rutier. Modificarile referitoare la minori sunt conforme cu directivele europene", spun reprezentantii MAI.

Conform acelorasi surse, prin intermediul Directivei 2014/37/UE, se urmareste reglementarea unitara la nivel european a obligatiilor privind transportul copiilor si tipurile de dispozitive de fixare in scaune pentru copii utilizate, astfel incat protejarea acestora sa fie mai eficienta in cazul unei coliziuni. Directiva de punere in aplicare 2014/37/UE are termen de transpunere 20 septembrie 2014.

In ordonanta se precizeaza ca prevederile privind transportul copiilor si sanctiunile aferente intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea actului normativ in Monitorul Oficial, ceea ce inseamna sfarsitul lunii septembrie.

Probele biologice vor putea fi recoltate si la locul accidentului


Ordonanta aduce noutati si in ceea ce priveste locul unde se poate face recoltarea mostrelor biologice. Astfel, acestea vor putea fi recoltate si in ambulante avand echipaj cu medic ori autospeciale cu aceasta functie apartinand Serviciului Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD).

"Medicul, asistentul medical sau persoana cu pregatire medicala de specialitate din echipajul ambulantei sau autospecialei apartinand SMURD, care intervine la evenimentele in legatura cu traficul rutier, poate recolta mostre biologice in masura in care prin aceasta nu se afecteaza acordarea asistentei medicale de urgenta sau de prim ajutor, precum si in situatia in care persoana implicata intr-un accident de circulatie refuza transportul de urgenta la o unitate sanitara sau starea sa de sanatate nu impune acest transport", prevede ordonanta.

Potrivit initiatorilor actului normativ, aceasta noutate a avut ca ratiune logica si practica urmatoarele considerente: situatiile practice in care la locul unui eveniment rutier se prezinta echipajul ambulantei pentru a acorda ingrijiri medicale, fara a mai fi necesara deplasarea ulterioara a victimei la spital (inclusiv in situatia in care aceasta refuza internarea); norma juridica din Codul de procedura penala [art.190 alin.(8)] potrivit careia recoltarea trebuie facuta in cel mai scurt timp inclusiv de catre o persoana cu pregatire medicala de specialitate.

"Apreciem ca ambulantele sunt spatii in care se poate efectua recoltarea mostrelor biologice, reprezentand o parte constitutiva a institutiilor medicale. In plus, in mod practic o astfel de reglementare are drept rezultat reducerea costurilor asociate operatiunii de recoltare, simplificarea procedurii in sine si asigurarea celeritatii desfasurarii activitatii, ceruta in mod expres de art.190 alin.(8) din Codul de procedura penala. Mentionam faptul ca, in mediul rural, de exemplu, exista situatii in care recoltarea se poate face la o statie de ambulanta (aflata in aceeasi localitate) fara a mai fi necesara deplasarea 30-40 km pentru efectuarea aceleiasi operatiuni la o unitate medicala in primul oras", explica reprezentantii MAI.

Pe de alta parte, noua ordonanta prevede ca o persoana careia i-a fost anulat permisul auto, ca urmare a condamnarii pentru o infractiune care a fost dezincriminata, se poate prezenta la autoritatea competenta pe raza careia isi are domiciliul sau resedinta, pentru eliberarea unui nou permis de conducere, fara a mai sustine examen si cu prezentarea documentului care atesta o astfel de situatie.

"In situatia in care anularea permisului de conducere nu a fost dispusa pana la depunerea cererii de restituire de catre titularul permisului de conducere, condamnat definitiv pentru o infractiune care a fost dezincriminata, in conditiile art. 4 din Codul penal, seful serviciului rutier competent dispune restituirea acestuia, in baza documentului care atesta o astfel de situatie", se mai precizeaza in actul normativ.

Potrivit MAI, aceasta propunere este fundamentata pe considerentul lipsei unui cadru legal adecvat in materie de contencios administrativ, in sensul inexistentei unei prevederi care sa confere autoritatii posibilitatea reexaminarii actului administrativ (dispozitia de anulare a permisului de conducere) dupa intrarea acestuia in circuitul civil si producerea de efecte juridice (anulare permis, distrugerea documentului, comunicarea masurii catre alte autoritati etc.). "In acest context, precizam ca mai multe persoane s-au adresat instantelor de contencios pentru anularea actelor administrative si restituirea permiselor de conducere, interpretarea prevederilor art. 4 din Codul penal fiind foarte diferita cu privire la intinderea efectelor in materia altor acte sau sanctiuni decat cele penale", mai spun initiatorii ordonantei.

























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

18697 vizualizari

  • +19 (23 voturi)    
    in sfarsit (Miercuri, 3 septembrie 2014, 17:13)

    UglyKidJoe [utilizator]

    ma uiti zilnic cu groaza la soferi care au centura dar copiii lor stau in picioare intre locuri si majoritatea cel putin in Bucuresti asa fac
    • +1 (5 voturi)    
      Statistică (Miercuri, 3 septembrie 2014, 21:59)

      AdrianCalin [anonim] i-a raspuns lui UglyKidJoe

      peste 80% din accidentele grave în care copiii sunt răniți au loc pe drumuri mai scurte de 4 km. România are cei mai mulți morți la 1 milion de locuitori din cauza accidentelor de mașină, de trei ori mai mulți decât în Germania sau Anglia dar țineți cont că acolo numărul de șoferi la milionul de locuitori este mai mare de peste două ori decât în România. Deși numărul total de mașini înmatriculate în Bulgaria și care circulă în România este de 2.5% din numărul total de autovehicule numărul de accidente produs de aceste mașini este de 12% din nr. total de accidente rutiere. Principalele cauze ale accidentelor rutiere în România sunt: viteza, neacordarea priorității, depășirile neregulamentare, neatenția pietonilor.
    • -8 (8 voturi)    
      . (Miercuri, 3 septembrie 2014, 22:45)

      I [utilizator] i-a raspuns lui UglyKidJoe

      nu e asa de simplu. Fa un copil si o sa intelegi.
      • +4 (4 voturi)    
        Ba e f simplu (Joi, 4 septembrie 2014, 8:11)

        codo [utilizator] i-a raspuns lui I

        Al meu a umblat cu centura de la iesirea din maternitate si acum ma avertizeaza el daca am uitat sa ii pun centura inainte sa plecam. E un reflex ca oricare altul.
        • -1 (1 vot)    
          sigur (Joi, 4 septembrie 2014, 16:14)

          I [utilizator] i-a raspuns lui codo

          sunt si copii care au stat de mici in lanturi. Un reflex ca oricare altul. Ce am vrut sa spun e ca statul in scaun nu este tocmai comod pentru ei, mai ales pe distante mari. In plus ei nu inteleg pentru ca de ce ar intelege? :) sunt niste bebelusi.
      • 0 (0 voturi)    
        totusi (Luni, 8 septembrie 2014, 0:14)

        UglyKidJoe [utilizator] i-a raspuns lui I

        Am un copil de 5 ani, care ma anunta ca am uitat sa-mi pun centura. Eu personal cand merg cu alta masina imi pun centura si in spate. Acum vreo zece ani nu purtam centura nici in afara, pana intr-o zi pe centura Aradului parca o Dacie e acrosata de un tir, parintii au avut centura si nu au patit nimic iar copilul din spate a fost proiectat prin geam sub rotile tirului. Am sute de mii de kilometrii la activ dar momentul ala a fost decisiv pentru mine, sper sa ma credeti pe cuvant si sa purati centura...
  • +14 (18 voturi)    
    . (Miercuri, 3 septembrie 2014, 17:21)

    HaralambieHarpalete [utilizator]

    e trist că-n românia astfel de măsuri de bun simț se iau la zeci de ani distanță de țările civilizate.
    • +5 (9 voturi)    
      Bine.. (Miercuri, 3 septembrie 2014, 18:09)

      tenismenul [utilizator] i-a raspuns lui HaralambieHarpalete

      ca se iau si acum. Asa e Romania, cu inertia foarte mare.
  • +8 (12 voturi)    
    Cand sa-mi pun centura pe bancheta din spate (Miercuri, 3 septembrie 2014, 18:08)

    Wanheda [utilizator]

    Mi-a zis un sofer odata ca's fraier...pnm, fraier ca vreau sa traiesc.
    Cat despre scaunele speciale pt copii...abia acum le-a venit mintea la cap la astia????
  • +3 (5 voturi)    
    bine (Miercuri, 3 septembrie 2014, 23:34)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    dar taxiurile de ce sint scutite, sau loganurile astora sint blindate si nu mor copiii in ele. Altfel, in stil pedesrist au bagat si returnarea permiselor catre tot soiul de interlopi si beizadele ale caror infractiuni vor fi ''dezincriminate''.
    Cam asta ne asteapta cu mongo presedinte, legi care ''dezicrimineaza'' infractiuni pedepsite in prezent.
  • 0 (0 voturi)    
    stie cineva ? (Joi, 4 septembrie 2014, 10:13)

    jescu [utilizator]

    Cel fel de scaun de copii trebuie sa fie ? Poate sa fie orice scaun ? Am vazut in supermarket la 150lei ? Ala o fi bun ? Trebuie sa scrie ceva pe el ? (In genul M+S la anvelope).
    • +1 (1 vot)    
      scaun (Joi, 4 septembrie 2014, 12:35)

      John7ro [utilizator] i-a raspuns lui jescu

      trebuie sa fie un scaun omologat, dar in principiu cam la orice hypermarket mai serios sau magazine specializate gasesti un scaun bun. Si sa nu faci rabat la calitate pt 100 de lei in plus...e posibil sa faca diferenta intre viata si moarte.
      • 0 (0 voturi)    
        omologat de cine ? (Joi, 4 septembrie 2014, 14:02)

        jescu [utilizator] i-a raspuns lui John7ro

        Omologat de cine trebuie sa fie ? Trebuie sa pastrez vreo foaie in masina ca sa vada politistul ca e omologat scaunul ? Din ce am vazut, cele ieftine din supermarket(Carrefour,Cora,Auchan) constau in plastic foarte subtire + polistiren + acoperit cu o stofa colorata pe deasupra. O fi si astea omologate ? Am vazut ca sunt si scaune la 25 de milioane sau mai scumpe.
    • 0 (0 voturi)    
      cele testate (Joi, 4 septembrie 2014, 13:00)

      mateiescu [utilizator] i-a raspuns lui jescu

      Unele au etichete ca au fost testate, in general cele din Germania. Scaunele de calitate incep pe la 150 euro(eu am dat 200euro pt baiat si 250 euro pentru fata anticipind o folosire de cel putin 5 ani), trebuie sa aiba protectie la lovituri din lateral, sa se poata regla pe inaltime si sa stea comod copilul la umeri. Se monteaza doar pe scaunele din spate.
      Unde traiesc eu se da 5000euro amenda daca cineva vinde un scaun nou sau la second care nu corespunde legii in vigoare si politia face opriri si da amenzi de la 300euro in sus daca centura copilului sau scaunul nu a fost montat corect.
    • 0 (0 voturi)    
      in functie de varsta (Joi, 4 septembrie 2014, 13:11)

      brita [utilizator] i-a raspuns lui jescu

      citi ani are copilul si ce greutate?
      exista in general 3 grupe de varsta. bebelusii pana la cca 12-15 luni (13 kg) trebuie sa stea in acele scoici speciale.
      dupa aceasta varsta treapta de pana la 18 kg si urmatoarea pana la 25.
      in Germania este absolut interzis sa transporti un copil de pana la 4 ani in masina fara scaunul corespunzator. taxiurile fac exceptie, ele pot avea niste perne pentru bancheta care ridica practic nivelul copilului. eu macar asa ceva as lua pentru un copil mai maricel, de peste 4 ani.
  • 0 (0 voturi)    
    Mai oameni buni (Joi, 4 septembrie 2014, 11:48)

    Magneto [utilizator]

    Eu inteleg necesitatea acestei legi si e foarte binevenita. Insa ce spuneti de faptul ca uneori copilul meu de 2 ani NU vrea sa stea in scaunelul lui cu centura pusa. De obicei sta insa vara asta in drum spre mare dupa vreo 2-3 ore s-a lasat cu nervi si scandal. Si nu. Trasul pe dreapta nu l-a calmat. Oare o sa ma inteleaga nenea politistu' in situatia asta?
    • +2 (2 voturi)    
      Este vina parintilor! (Joi, 4 septembrie 2014, 12:52)

      mateiescu [utilizator] i-a raspuns lui Magneto

      Educatia copiilor este responsabilitatea parintilor. Nu vrea sa stea pentru ca nu a fost educat corect. Nu esti in stare sa-ti educi copilul atunci stai acasa sau circuli cu trenul. Crezi ca politia din tarile civilizate "inteleg" situatia ta?
      La 50km la ora in caz de oprire brusca copilul zboara prin parbriz. Cita valoare o sa mai aiba lamentarile tale cind o sa-l vezi desfigurat in fata ochilor tai?
      Chestia este simpla: tine de educatie, copilul trebuie invatat cu centura de mic si inceput cu distante scurte.
      Am doi copii si intr-o iarna am prins un drum spre Romania de 22 de ore, cu doar 2 ore pauza, ambii copii au stat in scaune cu centurile puse tot timpul si nu a comentat nimeni nimic pentru ca au fost educati si instruiti sa inteleaga beneficiile scaunului si ale centurii in caz de accident.
      • 0 (0 voturi)    
        Usor cu vina (Joi, 4 septembrie 2014, 13:16)

        Magneto [utilizator] i-a raspuns lui mateiescu

        Las-o mai moale cu vina parintilor. Acum nu ca m-as lauda dar cred ca sunt putini parinti ca mine sau sotia mea care petrec atat de mult timp cu copilul lor si investesc atata energie in educatia lui. Felicitari pentru tine ca i-ai "educat si instruit" (parca ar fi la armata) insa nu generaliza pentru ca nu toti copii sunt la fel. Al meu e mai energic de felul lui si sunt momente in care oricat as incerca sa ii explic, sa il fac sa inteleaga nu vrea si pace. Plus ca daca as face cum zicea "codo" mai jos ajungeam la mare in 3 zile probabil. Si evident ca cunosc riscurile, jesus.
        • +1 (1 vot)    
          Pai atunci a cui e vina? (Joi, 4 septembrie 2014, 18:17)

          mateiescu [utilizator] i-a raspuns lui Magneto

          Probabil ca ar trebui sa fie vina copiilor ca nu sunt in stare sa stie ce trebuie sa faca.
          Purtatul centurii este un obicei, punerea centurii este un reflex, ambele se formeaza ca parte a educatiei, nu conteaza cit de energic este copilul. Explicatia in detalio o gasiti in cartea Making Habits, Breaking Habits: How to Make Changes that Stick sau pe http://www.spring.org.uk/ .
          codo a propus o solutie de bun simt, eu fac la fel cind copii devin agitati, trag dreapta fac o pauza si astept sa treaca agitatia.
    • +2 (2 voturi)    
      politistu ca politistu (Joi, 4 septembrie 2014, 12:57)

      codo [utilizator] i-a raspuns lui Magneto

      dar dvs daca imediat in segmentul in care nu ii puneti centura pentru ca urla faceti un accident si zboara copilul prin parbriz o sa va intelegeti? va asumati riscul? daca da, atunci drum bun. daca nu, stati pe dreapta cat trebuie, jucati-va cu el, destindeti-va si veti reporni la drum in siguranta. ca de aia se cheama centura de siguranta.
      • +1 (1 vot)    
        uitati aici care e diferenta (Joi, 4 septembrie 2014, 13:04)

        codo [utilizator] i-a raspuns lui codo

        http://vimeo.com/62554
        tipul de reclama de care duce lipsa publicul roman si care ar salva multe vieti. cati din cei care si-au pierdut stupid persoane dragi in accidente din lipsa de centura o mai disconsidera? un gest atat de simplu, click, si ai pornit.
      • 0 (0 voturi)    
        Codo draga (Joi, 4 septembrie 2014, 13:18)

        Magneto [utilizator] i-a raspuns lui codo

        Tu crezi ca n-am incercat? :) Pe urma problema era ca nu mai vroia in masina. Probabil e si varsta de vina si altfel o sa ma inteleg cu el mai incolo. Om vedea.
    • +1 (1 vot)    
      cum am procedat eu (Joi, 4 septembrie 2014, 13:13)

      brita [utilizator] i-a raspuns lui Magneto

      ii dati copilului mereu cite ceva nou de facut. opriti des. (ii spuneti si ca masina nu porneste daca el nu sta in scaun).
      o intrebare: ce fel de scaun are la 2 ani?
      • +1 (1 vot)    
        dep (Joi, 4 septembrie 2014, 16:45)

        goto [utilizator] i-a raspuns lui brita

        regula la scaune e simpla: daca nu isi poate tine capul ridicat trebuie in cel de tip scoica, londou sau scaun montat "invers" (in toate trei copilul trebuie sa stea cu capul spre fata masinii); daca isi poate tine capul/corpul ridicat poate sta in scaun de copii obisnuit. Unii recomanda ca la varste mai mici (pina la 3 ani) chiar daca poate ridicat copilul sa stea in scaun pus invers (cu spatele spre fata masinii) pentru ca in acesta pozitie se absoarbe mai bine socul schimbarilor de directie sau a eventualelor accidente.
  • 0 (0 voturi)    
    lamuriti si pe cei care nu prea inteleg (Joi, 4 septembrie 2014, 16:35)

    goto [utilizator]

    din ce am inteles eu din ce a fost publicat in noua ordonanta:
    1. copilul trebuie sa poarte centura daca nu ai scaun special
    2. daca este in scaun special, copilul nu mai e obligat sa fie lagat cu centura (cele de la scau) !?
    3. articolul 102 alinitaul 27 si din cate inteleg acum ai voie sa lasi copii pe locul din fata, bineinteles ca pasager :) si cu centura !?
    iar art.36 aliniatul 1-3 (nou introdus) imi este cam neclar: Copii peste 3 ani si sub 150cm inaltime, nu pot ocupa locul din fata in masinile care nu sunt dotate cu sisteme de siguranta. Nu specifica daca sistemul de siguranta la locul din fata sau in toata masina; pt ca din cate stiu la locul din fata exista centura de siguranta si la masinile vechi.

    ps: modificarile le puteti gasi aici: http://www.monitoruloficial.ro/emonitornew/emonviewmof.php?fid=MS43MTM3NDQ2MDg0ODIyRSszMA==


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi