Completari la Codul Rutier: Amenda pentru soferii care nu transporta copiii in scaune speciale sau cu centura

de R.M.     HotNews.ro
Miercuri, 3 septembrie 2014, 17:03 Actualitate | Esenţial

Soferii care nu transporta copiii cu centura de siguranta sau in dispozitive de fixare in scaune speciale omologate risca sa primeasca, de la sfarsitul lunii septembrie, patru sau cinci puncte de amenda, adica pana la 450 de lei, conform unei ordonante publicate in Monitorul Oficial si citate de Mediafax.

Ordonanta de urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice a fost modificata si completata printr-o ordonanta publicata in Monitorul Oficial din 29 august.

Una dintre completarile aduse legislatiei rutiere aduce sanctiuni pentru soferii care nu transporta copiii in conditii de siguranta.

Astfel, va fi sanctionata cu trei puncte de penalizare "nerespectarea obligatiei conducatorului de autovehicul de se asigura ca persoanele minore poarta centuri de siguranta sau sunt transportate in dispozitive de fixare in scaune pentru copii omologate".

"La asta se adauga patru sau cinci puncte de amenda, care inseamna, in bani, 360 sau 450 de lei, tinand cont ca un punct de amenda este 90 de lei in prezent. Amenda se reduce la jumatate daca este platita pe loc. Practic, noutatea o reprezinta sanctionarea soferului care transporta copii fara respectarea regulilor de siguranta. Regulile existau si pana acum - scaun special pentru copiii pana in trei ani si centura de siguranta pentru cei de pana la 12 ani -, insa nu exista posibilitatea de a sanctiona direct soferul autovehicului", a precizat, seful Directiei Rutiere a Politiei Romane, comisarul sef Florin Bracea.

Aceeasi sanctiune o vor primi soferii care transporta copii in varsta de pana la trei ani in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta, cu exceptia celor destinate transportului public de persoane, precum si a taxiurilor, daca in acestea din urma ocupa orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata.

"Copiii cu varsta de peste 3 ani, avand o inaltime de pana la 150 cm, pot fi transportati in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta doar daca ocupa, pe timpul transportului, orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata", mai prevede noul act normativ.

Mai mult, soferii autovehicule avand locuri prevazute prin constructie cu centuri de siguranta trebuie sa informeze pasagerii cu privire la obligatia legala de a le purta in timpul circulatiei pe drumurile publice.

Potrivit initiatorului proiectului (Ministerul Afacerilor Interne), clarificarea procedurii de sanctionare pentru nerespectarea obligatiei de a purta centura de siguranta, in cazul persoanelor minore transportate, este necesara intrucat actuala norma nu permite sanctionarea conducatorului de vehicul pentru savarsirea faptei de catre o persoana minora, in realitate acestuia revenindu-i obligatia de a se asigura ca minorul este transportat in conditii de siguranta.

"Norma propusa instituie un mecanism concret de responsabilizare a conducatorului auto care transporta persoane minore, acestea neavand reprezentarea necesara a pericolului la care se expun in situatia implicarii vehiculului intr-un eveniment rutier. Modificarile referitoare la minori sunt conforme cu directivele europene", spun reprezentantii MAI.

Conform acelorasi surse, prin intermediul Directivei 2014/37/UE, se urmareste reglementarea unitara la nivel european a obligatiilor privind transportul copiilor si tipurile de dispozitive de fixare in scaune pentru copii utilizate, astfel incat protejarea acestora sa fie mai eficienta in cazul unei coliziuni. Directiva de punere in aplicare 2014/37/UE are termen de transpunere 20 septembrie 2014.

In ordonanta se precizeaza ca prevederile privind transportul copiilor si sanctiunile aferente intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea actului normativ in Monitorul Oficial, ceea ce inseamna sfarsitul lunii septembrie.

Probele biologice vor putea fi recoltate si la locul accidentului


Ordonanta aduce noutati si in ceea ce priveste locul unde se poate face recoltarea mostrelor biologice. Astfel, acestea vor putea fi recoltate si in ambulante avand echipaj cu medic ori autospeciale cu aceasta functie apartinand Serviciului Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD).

"Medicul, asistentul medical sau persoana cu pregatire medicala de specialitate din echipajul ambulantei sau autospecialei apartinand SMURD, care intervine la evenimentele in legatura cu traficul rutier, poate recolta mostre biologice in masura in care prin aceasta nu se afecteaza acordarea asistentei medicale de urgenta sau de prim ajutor, precum si in situatia in care persoana implicata intr-un accident de circulatie refuza transportul de urgenta la o unitate sanitara sau starea sa de sanatate nu impune acest transport", prevede ordonanta.

Potrivit initiatorilor actului normativ, aceasta noutate a avut ca ratiune logica si practica urmatoarele considerente: situatiile practice in care la locul unui eveniment rutier se prezinta echipajul ambulantei pentru a acorda ingrijiri medicale, fara a mai fi necesara deplasarea ulterioara a victimei la spital (inclusiv in situatia in care aceasta refuza internarea); norma juridica din Codul de procedura penala [art.190 alin.(8)] potrivit careia recoltarea trebuie facuta in cel mai scurt timp inclusiv de catre o persoana cu pregatire medicala de specialitate.

"Apreciem ca ambulantele sunt spatii in care se poate efectua recoltarea mostrelor biologice, reprezentand o parte constitutiva a institutiilor medicale. In plus, in mod practic o astfel de reglementare are drept rezultat reducerea costurilor asociate operatiunii de recoltare, simplificarea procedurii in sine si asigurarea celeritatii desfasurarii activitatii, ceruta in mod expres de art.190 alin.(8) din Codul de procedura penala. Mentionam faptul ca, in mediul rural, de exemplu, exista situatii in care recoltarea se poate face la o statie de ambulanta (aflata in aceeasi localitate) fara a mai fi necesara deplasarea 30-40 km pentru efectuarea aceleiasi operatiuni la o unitate medicala in primul oras", explica reprezentantii MAI.

Pe de alta parte, noua ordonanta prevede ca o persoana careia i-a fost anulat permisul auto, ca urmare a condamnarii pentru o infractiune care a fost dezincriminata, se poate prezenta la autoritatea competenta pe raza careia isi are domiciliul sau resedinta, pentru eliberarea unui nou permis de conducere, fara a mai sustine examen si cu prezentarea documentului care atesta o astfel de situatie.

"In situatia in care anularea permisului de conducere nu a fost dispusa pana la depunerea cererii de restituire de catre titularul permisului de conducere, condamnat definitiv pentru o infractiune care a fost dezincriminata, in conditiile art. 4 din Codul penal, seful serviciului rutier competent dispune restituirea acestuia, in baza documentului care atesta o astfel de situatie", se mai precizeaza in actul normativ.

Potrivit MAI, aceasta propunere este fundamentata pe considerentul lipsei unui cadru legal adecvat in materie de contencios administrativ, in sensul inexistentei unei prevederi care sa confere autoritatii posibilitatea reexaminarii actului administrativ (dispozitia de anulare a permisului de conducere) dupa intrarea acestuia in circuitul civil si producerea de efecte juridice (anulare permis, distrugerea documentului, comunicarea masurii catre alte autoritati etc.). "In acest context, precizam ca mai multe persoane s-au adresat instantelor de contencios pentru anularea actelor administrative si restituirea permiselor de conducere, interpretarea prevederilor art. 4 din Codul penal fiind foarte diferita cu privire la intinderea efectelor in materia altor acte sau sanctiuni decat cele penale", mai spun initiatorii ordonantei.
























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

18642 vizualizari

  • +19 (23 voturi)    
    in sfarsit (Miercuri, 3 septembrie 2014, 17:13)

    UglyKidJoe [utilizator]

    ma uiti zilnic cu groaza la soferi care au centura dar copiii lor stau in picioare intre locuri si majoritatea cel putin in Bucuresti asa fac
      #showComment#showComment
  • +14 (18 voturi)    
    . (Miercuri, 3 septembrie 2014, 17:21)

    HaralambieHarpalete [utilizator]

    e trist că-n românia astfel de măsuri de bun simț se iau la zeci de ani distanță de țările civilizate.
      #showComment
  • +8 (12 voturi)    
    Cand sa-mi pun centura pe bancheta din spate (Miercuri, 3 septembrie 2014, 18:08)

    Wanheda [utilizator]

    Mi-a zis un sofer odata ca's fraier...pnm, fraier ca vreau sa traiesc.
    Cat despre scaunele speciale pt copii...abia acum le-a venit mintea la cap la astia????
  • +3 (5 voturi)    
    bine (Miercuri, 3 septembrie 2014, 23:34)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    dar taxiurile de ce sint scutite, sau loganurile astora sint blindate si nu mor copiii in ele. Altfel, in stil pedesrist au bagat si returnarea permiselor catre tot soiul de interlopi si beizadele ale caror infractiuni vor fi ''dezincriminate''.
    Cam asta ne asteapta cu mongo presedinte, legi care ''dezicrimineaza'' infractiuni pedepsite in prezent.
  • 0 (0 voturi)    
    stie cineva ? (Joi, 4 septembrie 2014, 10:13)

    jescu [utilizator]

    Cel fel de scaun de copii trebuie sa fie ? Poate sa fie orice scaun ? Am vazut in supermarket la 150lei ? Ala o fi bun ? Trebuie sa scrie ceva pe el ? (In genul M+S la anvelope).
      #showComment#showComment#showComment
  • 0 (0 voturi)    
    Mai oameni buni (Joi, 4 septembrie 2014, 11:48)

    Magneto [utilizator]

    Eu inteleg necesitatea acestei legi si e foarte binevenita. Insa ce spuneti de faptul ca uneori copilul meu de 2 ani NU vrea sa stea in scaunelul lui cu centura pusa. De obicei sta insa vara asta in drum spre mare dupa vreo 2-3 ore s-a lasat cu nervi si scandal. Si nu. Trasul pe dreapta nu l-a calmat. Oare o sa ma inteleaga nenea politistu' in situatia asta?
      #showComment#showComment#showComment
  • 0 (0 voturi)    
    lamuriti si pe cei care nu prea inteleg (Joi, 4 septembrie 2014, 16:35)

    goto [utilizator]

    din ce am inteles eu din ce a fost publicat in noua ordonanta:
    1. copilul trebuie sa poarte centura daca nu ai scaun special
    2. daca este in scaun special, copilul nu mai e obligat sa fie lagat cu centura (cele de la scau) !?
    3. articolul 102 alinitaul 27 si din cate inteleg acum ai voie sa lasi copii pe locul din fata, bineinteles ca pasager :) si cu centura !?
    iar art.36 aliniatul 1-3 (nou introdus) imi este cam neclar: Copii peste 3 ani si sub 150cm inaltime, nu pot ocupa locul din fata in masinile care nu sunt dotate cu sisteme de siguranta. Nu specifica daca sistemul de siguranta la locul din fata sau in toata masina; pt ca din cate stiu la locul din fata exista centura de siguranta si la masinile vechi.

    ps: modificarile le puteti gasi aici: http://www.monitoruloficial.ro/emonitornew/emonviewmof.php?fid=MS43MTM3NDQ2MDg0ODIyRSszMA==


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică