documente

Raport_MERMONEYVAL2014

(29 Iul 2014) PDF, 3MB

Oficiul National pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor ar trebui sa faca o evaluare pentru a determina motivele pentru numarul redus de anchete, urmariri penale si condamnari pe baza rapoartelor analitice diseminate de catre ONPCSB celorlalte institutii competente, se arata intr-un raport emis, marti, la Strasbourg, de catre Consiliul Europei.

Raportul MONEYVA 2014, elaborat de Comitetul de experti al Consiliului Europei privind evaluarea masurilor de combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului al, critica dur ONPCSB, care este unitatea de informatii financiare (FIU) a Romaniei:

  • "Prezenta unui membru al Asociatiei Romane Bancilor (Bogdan-Mihai Martimof, in prezent - n.r.) in Consiliul de conducere al Unitatii de Informatii Financiare da nastere unor posibile conflicte de interese.
  • Resurse tehnice limitate disponibile la departamentul de analiza au impact asupra eficientei functiei de analiza a FIU.
  • Romania ar trebui sa ia serios in considerare daca Board-ul, cu organizarea si functiile sale curente, este necesar in cadrul general al FIU. Daca se ajunge la o decizie de a  mentine Consiliul, acesta nu ar trebui sa fie implicat in functiile operationale de baza ale FIU. Aceasta include functiile de primire, analiza, diseminare si cererile interne si internationale de informatii. Este deosebit de important ca resursele dedicate Consiliului sa nu distraga atentia de la resursele acodate unitatilor operationale ale FIU.
  • Daca autoritatile considera ca board-ul trebuie pastrat, acesta ar trebui sa-si asume responsabilitati de nivel mai inalt, cu rol mai larg de coordonare si supraveghere, eventual in contextul strategiei nationale de combatere a spalarii banilor a Romaniei. Acest lucru ar putea fi realizat prin crearea unui mecanism sau a unei structuri care sa reuneasca reprezentanti ai institutiilor implicate in domeniul combaterii spalarii banilor (cum ar fi unele dintre autoritatile reprezentate acum in Consiliu, dar, eventual, si alte institutii relevante).
  • (...) Componenta consiliului si numirea si revocarea membrilor consiliului ar trebui sa fie analizate cu atentie pentru a se asigura ca FIU are independenta operationala suficienta si ca nu apar conflicte de interese. Consiliul trebuie sa fie compus numai din reprezentanti care au un rol important in cooperarea si coordonarea problemelor de combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului.
  • Actualele functii operationale si analitice ale Consiliului ar putea fi atribuite, de exemplu, un comitet de analiza, care ar putea include seful Directiei de analiza si prelucrare a informatiei, sefii de departamente ale analizei financiare departamente, si, daca este cazul, seful FIU, care fac parte din personalul de specialitate cu expertiza corespunzatoare necesara pentru a indeplini aceste functii.
  • Numirea presedintelui FIU trebuie sa faca obiectul unei proceduri clar definite si transparente, care ar trebui, de asemenea, sa garanteze ca persoana selectata este independent si afiseaza inalte standarde profesionale, probitate si integritate.
  • Procedura de numire a membrilor consiliului ar trebui consolidata, pentru a se asigura ca, atunci cand apare un post vacant in cadrul Consiliului sa fie ocupat in termenul prevazut de lege.
  • Obligatia de a pastra confidentialitatea informatiilor unitatii financiare nationale de catre personalul FIU dupa ce inceteaza sa mai fie angajat la FIU ar trebui sa se aplice pe perioada nedefinita.
  • Ar trebui sa fie luate prioritar masuri pentru introducerea unor instrumente analitice adecvate si pentru a se asigura ca raportarea tranzactiior suspecte se efectueaza electronic de catre entitati raportoare, in special banci.
  • FIU ar trebui sa identifice problemele care pot avea impact asupra calitatii rapoartelor analitice si sa continue eforturile pentru a rezolva problema numarului de cazuri nesolutionate. Ar trebui sa ia in considerare efectuarea unei evaluari pentru a determina motivele pentru numarul redus de anchete, urmariri penale si condamnari pe baza rapoartelor analitice diseminate".