Licitatii de aproape 2 miliarde de euro pentru modernizarea cailor ferate, anulate din cauza unei omisiuni in documentatie

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 15 aprilie 2014, 14:10 Actualitate | Esenţial

Modernizarea cailor ferate costa miliarde de lei
Foto: AGERPRES
CFR a anulat in urma cu cateva zile o serie de licitatii pentru modernizarea  din fonduri europene a caii ferate pe Coridorul IV Pan-european intre Arad si Simeria. In total, licitatiile anulate aveau o valoare de aproape 2 miliarde de euro. Anularea licitatiilor s-a facut in urma unor serii de contestatii depuse de firmele participante si dupa ce CFR, institutie in subordinea Ministerului Transporturilor condus de Dan Sova, a descoperit "erori sau omisiuni" in documentatia scoasa la licitatie.

Avand in vedere suma in discutie - circa 2 miliarde de euro - vorbim practic de unele dintre cele mai mari licitatii lansate in Romania.

In plus, conform documentatiei CFR, lucrarile pentru care s-au anulat licitatiile sunt programate atat pentru exercitiul fiananciar european 2014-2020, cat si pe exercitiul 2007-2013, exercitiu in care Romania risca sa piarda circa 1,7 miliarde de euro daca nu reuseste sa termine pana in decembrie 2015 mai multe proiecte de autostrazi si cai ferate.

Cum s-a ajuns la anularea licitatiilor

Coridorul feroviar (tronsonul albastru reprezinta tronsoanele licitate)
Foto: CFR
Pe 11 aprilie CFR a decis sa anuleze doua licitatii lansate in februarie pentru patru loturi de reabilitare a caii ferate pe traseul coridorului IV european, intre Simeria si km 614 (in apropiere de Arad). In total, valoarea celor doua licitatii (4 loturi) este de 8,2 miliarde de lei (circa 1,83 miliarde de euro).

documente
(15 Apr 2014) PDF, 87KB
Detalii despre loturile in cauza gasiti in documentul atasat (Capitolul III. Lucrari, punctele 1 si 3).

Deciziile de anulare pentru cele doua licitatii in cauza au fost luate de catre CFR in urma multiplelor contestatii si pentru ca, in cele din urma, CFR a descoperit o omisiune care ar fi dus la incalcarea legislatiei daca licitatia ar fi continuat.

Potrivit deciziilor de anulare (ambele atasate in acest articol), compania Strabag a contestat licitatia acuzand ca prin clarificarile furnizate de catre compania de stat s-au modificat practic criteriile de selectie.

Omisiunea din documentatie

documente
Mai exact, la lucrarile de specialitate "Infrastructura si suprastructura" si "Poduri, podete, pasaje" nu a fost mentionat domeniul "feroviar" si astfel STRABAG a intrat la licitatie cu experienta pentru astfel de lucrari, dar in domeniul rutier/autostrazi.

CFR a mentionat ca nu poate accepta pentru criteriile de selectie experienta similara pentru alte domenii decat cel feroviar, iar ulterior compania STRABAG a depus o contestatie oficiala acuzand ca autoritatea contractanta a modificat criteriile de selectie.

CFR s-a sesizat si a decis ca, in aceste conditii, licitatiile nu pot continua pentru ca s-ar incalca legea.
documente


Practic, CFR a constatat "erori sau omisiuni" (conform legii) in cadrul procedurii, situatie care a dus la modificarea nelegala a criteriilor de selectie. Drept urmare, compania nationala a decis anularea licitatiilor in cauza.

Potrivit acelorasi documente, cele doua licitatii in valoare de circa 1,83 miliarde de euro sunt finantate atat prin POST 2007-2013, cat si din exercitiul financiar 2014-2020.

Pericolul dezangajarii fondurilor europene in decembrie 2015 si intarzierile masive de pe calea ferata

Anularea acestor licitatii vin in contextul in care Romania risca sa piarda peste 1,7 miliarde de euro finantare nerambursabila europeana pe infrastructura si sa plateasca aceasta suma chiar din buzunarul propriu daca nu reuseste sa termine mai multe lucrari feroviare si tronsoane de autostrazi pana la finalul anului 2015.

In cazul lucrarilor feroviare finantate prin fonduri europene nerambursabile, miza financiara este de aproape 1,23 miliarde de euro din care mai bine de 1,045 miliarde sunt bani europeni. Aceasta suma reprezinta practic contractele deja incheiate pentru diverse loturi din Coridorul IV Feroviar intre Sighisoara si frontiera de vest de la Curtici (Arad), dar care au acumulat intarzieri masive.

Concret, lucrarile contractate pana in prezent nu sunt realizate nici pe un sfert, desi au trecut chiar si mai bine de doi ani de la semnarea unor dintre ele.

Chiar daca pentru majoritatea lucrarilor feroviare in discutie termenele oficiale se incadreaza in limitele de siguranta (n.r. 31 decembrie, momentul limita pentru dezangajarea fondurilor europene), expertii europeni avertizau in luna noiembrie 2013 despre intarzierile majore acumulate, indicand un termen de intarziere mediu de circa 12-18 luni. (DOCUMENT JASPERS)


Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

5993 vizualizari

  • +9 (11 voturi)    
    Incompetenta la putere! (Marţi, 15 aprilie 2014, 14:21)

    ouyang [utilizator]

    bravo USLDCR!
  • +9 (11 voturi)    
    ... (Marţi, 15 aprilie 2014, 14:26)

    ads_ [utilizator]

    Raspunde cineva pentru asta?
  • +7 (9 voturi)    
    Traiasca P$D - clubul incompetentilor! (Marţi, 15 aprilie 2014, 14:31)

    Matrafirefox [utilizator]

    Animale precum Dan Sova, de la P$D ne distrug tara cat se poate de repede. In fiecare zi in care aceste animale raman la putere, se pierd bani, se pierde timp, se pierde din imaginea internationala a tarii.
  • +6 (8 voturi)    
    unde esti, Mazeto? (Marţi, 15 aprilie 2014, 15:15)

    Europiu [utilizator]

    Muhahahaha, de obicei esti primul la comentarii, mamaliga ta de bolund!
  • +2 (4 voturi)    
    Sabotaj (Marţi, 15 aprilie 2014, 15:51)

    Trojan.H [utilizator]

    Inca un act de sabotaj infaptuit de mafia psd.
  • +2 (4 voturi)    
    Nu le-a iesit pasenta !!! (Marţi, 15 aprilie 2014, 16:14)

    andreesanu [utilizator]

    Cum sa scape ei asa pleasca ???,fara sa ciupeasca acolo citeva milioane !!!,nu poate fi valabila o licitatie fara spaga cuvenita .
    Doar de aia sunt ei cocotati la butoane !!!,sa se capatuiasca .
    Guvernarea pe capatuiala =guvernarea Ponta.
  • +2 (4 voturi)    
    CFR? Deplorabil... (Marţi, 15 aprilie 2014, 16:18)

    AlinBarna [utilizator]

    Desi suntem "rupti in fund" din punct de vedere al tuturor aspectelor feroviare (http://alinbarna.wordpress.com/2014/04/15/cfr-imaginea-mioritica-a-romaniei-de-azi/), suntem incapabili sa ne redresam. Si asta pentru ca sabotarea economiei nationale a devenit sportul preferat al guvernantilor..:(
  • +2 (4 voturi)    
    CFR? Deplorabil... (Marţi, 15 aprilie 2014, 16:18)

    AlinBarna [utilizator]

    Desi suntem "rupti in fund" din punct de vedere al tuturor aspectelor feroviare (http://alinbarna.wordpress.com/2014/04/15/cfr-imaginea-mioritica-a-romaniei-de-azi/), suntem incapabili sa ne redresam. Si asta pentru ca sabotarea economiei nationale a devenit sportul preferat al guvernantilor..:(


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică