Presedintele Traian Basescu i-a trimis o scrisoare presedintelui Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, in care ii cere acestuia sa respinga prevederile referitoare la acciza de 7 eurocenti, afirmand ca aceasta este o taxa introdusa in scopuri electorale, pentru baronii locali.

UPDATE Valeriu Zgonea: "E un joc politic, presedintele Basescu e in campanie electorala. Taxa a fost discutata cu FMI si e o sursa pentru Romania sa avem drumuri mai bune, cu costuri mai mici pentru transportatori. Legislativul e cel care decide. Liberalii au fost cu 5 mai multi decit noi si asa au putut sa o retrimita la comisia de buget, dar e doar un joc politic."

Redam mai jos textul integral al scrisorii, publicat pe site-ul Administratiei Prezidentiale:

Stimate domnule Presedinte Valeriu-Stefan Zgonea,

In sedinta de marti, 1 aprilie 2014, plenul Camerei Deputatilor a decis retrimiterea la Comisia pentru buget, finante si banci a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 111/2013 pentru reglementarea unor masuri fiscale si pentru modificarea unor acte normative (PL-x nr. 67/2014), fapt care va conduce la o intarziere in ceea ce priveste finalizarea procedurii legislative in legatura cu acest proiect de lege.

Incepand cu data de 1 aprilie 2014, una dintre masurile reglementate prin aceasta ordonanta, respectiv cresterea accizei la carburant cu 7 eurocenti, isi produce efectele. Introducerea cresterii de acciza cu 7 eurocenti are efecte negative majore atat la nivelul populatiei, cat si la cel al mediului de afaceri. Efectele se vor reflecta in intreg lantul economic, prin scaderea consumului, scaderea profitabilitatii companiilor si, implicit, scaderea incasarilor la bugetul de stat.

Consider ca aceasta taxa este introdusa doar pentru ca asigura fonduri la dispozitia domnului Liviu-Nicolae Dragnea, ministrul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, pentru a-i distribui baronilor locali in scopuri electorale.

Din aceste motive, va rog sa respingeti prevederile referitoare la acciza de 7 eurocenti din Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 111/2013 si sa luati in analiza si in dezbaterea dumneavoastra alternativele pe care vi le propun mai jos.

Solutiile pe care va rog sa le aveti in vedere mentin Romania in parametrii de final de an agreati de Romania cu Fondul Monetar International, Comisia Europeana si Banca Mondiala in cel de-al treilea program economic preventiv semnat. Solutiile sunt dupa cum urmeaza:

1. eliminarea sumei de 1,2 miliarde de RON, care a fost alocata suplimentar fata de bugetul anului anterior, avand in vedere ca bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice are alocat, in plus fata de anul 2013, o suma in valoare de 1,214 miliarde RON, reprezentand o crestere de 33,86%, aferenta subprogramelor "Modernizarea satului romanesc", "Regenerare urbana" si "Infrastructura judeteana", care sunt eligibile in cadrul programelor europene de finantare alocate Romaniei (2007 - 2013, precum si 2014 - 2020).

2. ajustarea bugetului Ministerului Finantelor Publice cu 600 de milioane de lei; in bugetul Ministerul Finantelor Publice, la capitolul ¬Dobanzi¬, a fost alocata o suma de 10,11 miliarde RON, in crestere cu 5,38% fata de suma stabilita pentru 2013. Contextul economic global si disponibilitatile de lichiditati pe piata permit Ministerului Finantelor Publice sa se imprumute la costuri mai scazute fata de anul 2013 si pe maturitati mai lungi, dar si ca suma care trebuie finantata pentru anul 2014 este mai mica decat cea pentru anul 2013.

3. realizarea unei evaluari corecte a veniturilor care pot rezulta din introducerea "impozitului pe constructii", masura care duce la extinderea bazei de impozitare asupra constructiilor si urmareste sa sporeasca veniturile bugetare; suma estimata a fi colectata prin aplicarea acestui impozit, respectiv de 488 de milioane RON, este semnificativ subevaluata; calculele de specialitate estimeaza o suma de minimum 2 miliarde RON aferenta anului 2014.

4. evaluarea corecta a veniturilor aferente taxei instituite prin Ordonanta de Guvern nr. 7/2013; ordonanta a introdus taxarea cu 60% a veniturilor suplimentare obtinute de producatorii de gaze in urma liberalizarii preturilor. Guvernul isi propune, pentru anul 2014, sa colecteze suma de 290,9 milioane RON; in realitate, luand in calcul productia de gaze estimata pentru anul 2014 si graficul de dereglementare a preturilor la gaze naturale, reiese un venit estimat de 1 miliard RON.

In cazul in care veti lua in considerare aceste solutii, care pot fi aplicate imediat si/sau cu ocazia primei rectificari bugetare, introducerea accizei de 7 eurocenti nu va mai fi necesara.

Acciza intrata in vigoare in data de 1 aprilie 2014, produce efecte nocive pentru mediul economic, dar si pentru populatia Romaniei.

Guvernul intentioneaza sa reglementeze restituirea a 4 eurocenti din acciza de la bugetul de stat transportatorilor rutieri, creand, astfel, premisele unui tratament discriminatoriu fata de ceilalti transportatori, cum ar fi: aerieni, feroviari si maritimi, carora aceasta rambursare nu le va fi aplicabila. Trebuie mentionat ca schema de compensare a transportatorilor rutieri implica un cost foarte mare de administrare, atat uman, cat si financiar, iar potentialul risc de fraudare este unul extraordinar de mare. Asa cum a fost propusa, schema de compensare a accizei este greu de aplicat, creand probleme de conformare beneficiarilor.

In sectorul agricol, ministerul de resort a anuntat compensarea cresterii accizei la motorina prin subventionarea majorarii costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat.

Dupa cum se poate observa, intreprinzatorii mici si mijlocii nu beneficiaza de aceasta facilitate fiscala. Populatia Romaniei nu beneficiaza nici ea de aceasta facilitate, mai ales in contextul in care in nivelul de trai al romanilor nu se reflecta inca rezultatele statistice neasteptat de bune ale anului 2013.

In concluzie, putem afirma ca aceasta taxa este abuziva si profund nociva pentru o mare parte a mediului economic si populatie. Odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei privind compensarea partiala in cazul transportatorilor rutieri, aceasta taxa devine si discriminatorie.

Stimate domnule Presedinte,

Va rog sa luati in considerare elementele prezentate mai sus si sa respingeti cat mai repede cu putinta prevederile referitoare la acciza de 7 eurocenti din Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 111/2013, ordonanta care in acest moment isi produce efectele negative asupra populatiei Romaniei si mediului economic.

Fac un apel la dumneavoastra ca, impreuna cu parlamentarii majoritatii din arcul guvernamental, sa puneti interesul romanilor mai presus de interesul baronilor locali.