Procurorul general al Romaniei, Tiberiu Nitu, a declarat marti ca in cazul accidentului aviatic din Apuseni pot raspunde penal atat persoane fizice, cat si persoane juridice, precizand ca nu pot fi deocamdata trase concluzii, fiind prea devreme, transmite Mediafax.

"Nu e simplu, este totusi un accident aviatic. Nici macar nu s-au pronuntat final expertii de la CIAS cu privire la epava, abia sunt si dumnealor in faza preliminare de evaluare", a spus Tiberiu Nitu.

Procurorul general al Romaniei a adaugat ca este prea devreme pentru a fi trase concluzii, pentru ca dosarul abia a fost preluat de procurorii de la Sectia parchetelor militare, in cursul saptamanii trecute, iar acestia sunt in faza de organizare, nefiind "simplu nici macar sa te organizezi".

"Primele concluzii ale procurorilor de la Parchetul de pe langa Curtea de Apel Alba au fost ca nu sunt, ca nu se pot pronunta dumnealor pe cauzele producerii accidentului si pe legatura de cauzalitate dintre accident si moartea celor doua victime. Au aparut si alte elemente in legatura cu aceasta legatura de cauzalitate, astfel incat procurorii de la Sectia parchetelor militare sunt cei care, in urma anchetei, vor putea concluziona atat asupra cauzelor accidentului, cat si asupra legaturii de cauzalitate dintre accident si moartea victimelor", a spus Nitu.

Cercetarile in dosarul accidentului din Apuseni sunt continuate de procurorii militari din Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie (PICCJ), dupa ce Parchetul Curtii de Apel Alba Iulia si-a declinat competenta, in 4 februarie, din cauza ca trebuie audiate persoane din institutii centrale ale statului cu atributii in gestionarea situatiilor de urgenta.

Potrivit PICCJ, in urma probelor stranse de anchetatori a rezultat ca se impune audierea unor persoane din cadrul unor institutii centrale ale statului, cu atributii in gestionarea situatiei de urgenta generate de producerea unui accident de aviatie civila. Avand in vedere calitatea acestor persoane, competenta ii revine Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia parchetelor militare.

Procurorul general al Parchetului Curtii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazar, declara atunci ca in cazul accidentului aviatic din Apuseni exista "suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au facut parte din celulele de criza, persoane care au calitatea de ministru".

Augustin Lazar a mai spus ca in ancheta "exista suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au calitatea de militari", fapt care ar atrage competenta procurorului militar.

El a mentionat ca sunt cateva categorii de persoane care au fost audiate si care reprezinta personalul ISU, Jandarmeriei, personalul silvic, localnicii, padurarii care au participat la cautari si victimele.

"In continuare urmeaza o alta faza a anchetei, in care vor fi audiate persoanele care au avut atributii de serviciu pentru a pregati avionul de zbor, ROMATSA, apoi persoanele care au coordonat in cadrul celulelor din institutiile centrale", a mai spus Lazar.

Procurorii din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia au incheiat o prima etapa a cercetarilor in cauza privind accidentul aviatic din Muntii Apuseni. Pana acum, sustin reprezentantii PICCJ, a fost facuta cercetarea locului producerii accidentului si au fost ridicate mijloace materiale de proba. De asemenea, au fost audiate persoanele vatamate in accident, persoanele care au participat, in diferite calitati, la operatiunile de salvare, dar si medici de urgenta.

Pana in acest moment, procurorii au dispus si efectuarea unor rapoarte medico-legale, fiind solicitate si depuse documentele relevante de la institutiile in cauza.

"Mijloacele materiale de proba ridicate de la locul producerii accidentului (aparatul GPS si statia ELT) au fost predate investigatorilor CIAS, urmand a fi trimise spre examinare la un laborator de specialitate", potrivit PICCJ.

In urma accidentului aviatic produs in 20 ianuarie in Muntii Apuseni, intr-o zona accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita dintre judetele Cluj si Alba, si-au pierdut viata pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion. In accident au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sfanta Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Epava avionului si victimele au fost gasite de trei localnici, dupa cautari care au durat aproximativ cinci ore si la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.

In urma accidentului aviatic, secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper a fost demis, in timp ce directorul general si directorul de operatiuni ai ROMATSA au demisionat. De asemenea, Ion Burlui a demisionat de la conducerea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.

Tot in urma accidentului aviatic a demisionat din functie si fostul ministru liberal de Interne Radu Stroe, care declara ca la MAI nu s-a organizat celula de criza si ca regreta ca tragedia a avut loc in mandatul sau.

Presedintele Traian Basescu a declarat in 2 februarie, dupa sedinta CSAT, ca in ultima perioada "s-a instalat public, prin persistenta unor minciuni", ca STS trebuia sa faca localizarea exacta a locului accidentului, spunand ca acest lucru e o minciuna si ca STS nu are nici echipament si nici dreptul legal.

Basescu a mai spus ca daca cineva poate dovedi ca STS are capabilitati mai mari decat cele prezentate pentru cazul accidentului aviatic din Apuseni, atunci nu va sta pe ganduri in ceea ce priveste cererea de demitere a directorului Serviciului.

Solicitarea de demitere a directorului STS a fost formulata de premierul Victor Ponta si discutata in sedinta CSAT.

Si ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a declarat ca, din puntul sau de vedere, cuprins si intr-un raport al ministerului, este o "speculatie" afirmatia potrivit careia STS a transmis coordonate eronate in cazul accidentului aviatic din Muntii Apuseni.

Ea a precizat ca nu s-a putut face localizarea prin sistemele ROMATSA, pentru ca antena care emitea pe frecventa de 406 MHz si putea face localizarea prin sistemul de la Moscova a fost rupta in momentul impactului, fapt care a ingreunat procedura de salvare.

Ramona Manescu a aratat ca mai exista o investigatie in curs a CIAS, aflat in subordinea Ministerului Transporturilor, care va stabili cauzele accidentului.