Alegerile europarlamentare, simultan cu referendumul pentru modificarea Constitutiei: avantaje, riscuri si costuri/ Exemple din alte tari si observatiile OSCE

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Miercuri, 15 ianuarie 2014, 15:51 Actualitate | Esenţial

​Organizarea unui alt scrutin sau a unui referendum simultan cu alegerile europarlamentare a fost practicata in multe state UE in trecut, cu avantaje si dezavantaje. Participarea la vot a fost ridicata, insa "suprapunerile de acest tip risca estomparea subiectelor europene si complica aspectele tehnice ale alegerilor, precum liste multiple de votare, reguli de finantare a campaniei, reguli legate de mass-media" (potrivit raportului OSCE pe anterioarele alegeri europarlamentare, din 2009).

 
Cel mai puternic argument in favoarea suprapunerii alegerilor europene cu alte alegeri nationale sau un referendum este asigurarea unei prezenta ridicata la urne pentru europarlamentare. Acest lucru s-a intamplat, de exemplu, in Letonia si in Danemarca in 2009 (precedentul scrutin pentru PE), potrivit unui studiu publicat de Centre for European Policy Studies (CEPS) in 2009.

Documentul arata ca in sapte state UE au fost organizate alegeri locale odata cu cele europarlamentare, in Luxemburg - alegeri nationale iar in Danemarca a fost organizat un referendum pe un subiect foarte popular - modificarea regulilor de succesiune la tron. Impactul a fost "impresionant" asupra prezentei la vot pentru Parlamentul European: 59,54% procentaj in Danemarca. Si in Letonia suprapunerea unor alegeri nationale cu cele europaralamentare a condus la un procentaj remarcabil de alegatori prezenti la urne: 53,7%

Studiul CEPS, in original, poate fi consultat aici.

Un alt argument este legat de costurile organizarii alegerilor si, respectiv, referendumului.

Si in Romania exista un precedent: alegerile europarlamentare din anul 2007, imediat dupa aderarea la Uniunea Europeana, au fost desfasurate simultand cu un referendum initiat de Presedintele Traian Băsescu cu privire la votul uninominal.

Vezi mai multe informatii legate de scrutinul din 2007 - aici

Probleme si riscuri legate de suprapunerea unor procese electorale, remarcate de OSCE


Presedintele PNL, Crin Antonescu, a declarat luni, 13 ianuarie, in prima sedinta a USL din 2014, ca a fost decisa organizarea referendumului pentru modificarea Constitutiei simultan cu alegerile europarlamentare de la finalul lunii mai. "Nu cred ca estompam tema europarlamentarelor, ci dimpotriva o potentam", a spus acesta. "Cred ca Bruxelles, Comisia Europeana, nu are ce obiectiuni majore sa opuna, si in practica europeana s-a mai intamplat, iar cele doua teme nu se oculteaza una pe cealalta", a mai declarat Antonescu (Declaratiile integrale de la conferinta de luni - aici )

Observatiile OSCE (Organization for Security and Co-operation in Europe), in urma scrutinului europarlamentar din 2009, arata tocmai contrariul. 

"Multe state membre au desfasurat alegeri locale, regionale sau nationale simultan cu alegerile pentru PE. Acest fapt poate avea avantajul cresterii prezentei la urne dar risca sa estompeze mizele campaniei si sa creasca tendinta de abordare a subiectelor nationale, punand in umbra temele europene. Asemenea suprapuneri complica aspectele tehnice, inclusiv necesitatea unor liste multiple de votanti, reguli de finantare a campaniei si reguli legate de mass-media".

Citeste articolul integral - aici.

























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

2679 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    Separat! (Miercuri, 15 ianuarie 2014, 16:02)

    sebagain [utilizator]

    Trebuie facute separat, Altfel nu mai stii pentru ce votezi.
    • +2 (6 voturi)    
      ba eu stiu :) (Miercuri, 15 ianuarie 2014, 16:39)

      H0mbre [utilizator] i-a raspuns lui sebagain

      Si probabil ma voi duce la vot doar pt referendum, ca in 2009.
      Si probabil ca voi vota impotriva unei constitutii ce transforma parlamentarii in niste semi-zei.
      • +1 (3 voturi)    
        Pai asta e ideea lor ! (Miercuri, 15 ianuarie 2014, 17:09)

        c.mike [utilizator] i-a raspuns lui H0mbre

        Votand la referendum(indiferent cum) se cheama ca ai participat si participarea conteaza la acel 50%+1, deci vei fi contorizat ca votant.
        • -1 (1 vot)    
          cum e cu pragul, de fapt? (Miercuri, 15 ianuarie 2014, 17:28)

          H0mbre [utilizator] i-a raspuns lui c.mike

          e valabil pragul de 30% sau ramane 50% pana in decembrie?

          ma gandesc ca probabil de aia au grabit aprobarea constitutiei in mai, pt ca dupa basescu nu mai au cu ce sa motiveze oamenii sa sprijine noua dictatura a parlamentului-soare.
  • +2 (4 voturi)    
    Nu sunt de acord cu comasarea! (Miercuri, 15 ianuarie 2014, 16:51)

    EuSiCuMine [utilizator]

    Nici cu comasarea alegerilor parlamentare cu cele locale, cum a vrut PDL-ul, nu am fost de acord. Nimeni nu mai intelege nimic. Poti organiza in paralel un referendum cu o intrebare clara pe o problema punctuala... nici aici nu este OK. Dar sa organizezi referendum pontru modificarea constitutiei unde sunt lucruri foarte complexe si unde USL-ul vrea sa faca o matrasire substantiala, odata cu alegerile europarlamantare, chiar nu sunt de acord... Parlamentul se innoieste o data la 4 ani... constitutia este ceva ce nu se modifica in anumite tari pentru zeci de ani si produce efecte in tot acest timp, deci miza este foarte mare.
    Chiar sunt curios daca exista in UE vreun caz de referendum pentru modificarea extinsa a constitutiei, organizat in aceladi timp cu alegeri (europene, locale, nationale).
  • +4 (6 voturi)    
    nu mai particip...... (Miercuri, 15 ianuarie 2014, 16:53)

    translativus [utilizator]

    ....la niciun referendum pana cand nu se va pune in aplicare rezultatul la referendum-ul pentru 300 de inutili si o singura camera de dezmat.
    Nimeni nu ar trebui sa se prezinte la mascarada asazisei "democratii", unde vointa populara este acceptata doar daca le convine politicienilor.
    Doar asa vom demonstra ca ne pasa !
    • -2 (4 voturi)    
      Daca nu te prezinti (Miercuri, 15 ianuarie 2014, 17:21)

      Andy [anonim] i-a raspuns lui translativus

      ...iar voteaza Dragnea pentru tine. Cel mai bine te duci si pui stampila. Chiar daca iti anulezi votul si tot e important.
      Daca votul se va desfasura in 2 zile e clar ca pragul de 50% va fi depasit, numai ca daca nu te duci, iar avem comune de care n-a auzit nimeni in care se voteaza 250%.
      • +1 (3 voturi)    
        daca cei care nu se duc..... (Miercuri, 15 ianuarie 2014, 17:49)

        translativus [utilizator] i-a raspuns lui Andy

        ....la vot va fi mic, intradevar, asa se va intampla dar daca nu se vor prezenta peste 90%, nu vor mai putea face nimic iar noi, parlitii fara sperante, ne vom descoperi adevarata putere impotriva escrocilor.
        Ar fi o reala trezire din amorteala in care ne-a tinut propaganda escrocilor politicianisti.
        • 0 (0 voturi)    
          Pai data trecuta s-au "prezentat" aproape 50%. (Joi, 16 ianuarie 2014, 1:19)

          Andy [anonim] i-a raspuns lui translativus

          Acum vor fi 2 zile pentru furat voturi. Or sa iasa 70% ca in Parlament.
          Deci e mai sigur sa te duci si sa spui NU hotarat sau sa anulezi votul decat sa lasi votul sa fie furat.
          Daca sunt 18 milioane de alegatori si voteaza 19 milioane, e o problema.
          Sunt sigur ca daca ne mobilizam putem vota mai mult decat pot ei fura.
          • 0 (0 voturi)    
            teoretic.... (Joi, 16 ianuarie 2014, 8:28)

            translativus [utilizator] i-a raspuns lui Andy

            ....ceea ce sustineti este corect dar eu consider ca prin prezenta mea la vot, ii voi incuraja pe escroci sa imi incalce din nou vointa de cate ori au ei chef, pentru ca vor considera ca "fraierul se lasa pacalit mereu".

            Sa zicem ca ne vom prezenta masiv la vot si rezultatul va fi iar impotriva lor. Ce ii va impiedica sa nu ia in seama, din nou, rezultatul asa cum au facut-o si data trecuta ?
            Precedentul a fost deja creeat asa ca,......raman la parerea mea.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi