China si trenurile de mare viteza - O istorie cu progrese, probleme si acuzatii de furt

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 26 noiembrie 2013, 16:35 Actualitate | Esenţial

Noile trenuri chinezesti
Foto: Captura YouTube
China a reusit in sase ani sa inaugureze peste 10.000 km de linii ferate de mare viteza, expansiunea continua cu buget de zeci de miliarde de dolari/an, insa acuzatiile si problemele se aduna. Au fost o serie de accidente mortale, acuzatiile de coruptie s-au tinut lant, iar despre chinezi s-a scris ca au dezvoltat mult prea repede aceste linii,  furand tehnologie de la marile companii internationale. In conditiile in care se anunta parteneriate romano-chineze pe subeictul trenurilor de mare viteza, o imagine asupra acestei piete este interesanta.

Un plan dincolo de orice inchipuire

China a anuntat acum zece ani un plan maret pe partea de trenuri de mare viteza, in 2004 au inceput lucrarile la primele linii, iar in 2007 au fost date in folosinta primele tronsoane unde garniturile feroviare "prindeau" peste 300 km/h. Ei bine, de atunci chinezii inaugureaza linie dupa linie, s-a trecut de 10.000 km, iar expansiunea continua la peste 15.000 km, unele linii ajung si in aerul rarefiat de la peste 4.000 metri altitudine, in vagoane gasindu-se si masti de oxigen.

Costurile sunt foarte mari: spre exemplu linia de 1.300 km dintre Beijing si Shanghai fiind construita cu 32 miliarde dolari, in doar patru ani. O calatorie dureaza patru ore jumatate, dar biletele sunt scumpe pentru majoritatea chinezilor care se plang ca de cand s-au introdus trenurile noi, au fost scoase multe dintre cele vechi, cu bilete accesibile.

Transferul de tehnologie se transforma in furt

In China, trenurile ajungeau la maxim 160 km/h, insa acum s-a depasit 350 km/h, dar avansul nu e costruit pe principii sanatoase. Specialisti atrag atentia ca, desi companiile consacrate au facut un transfer masiv de tehnologie, principiile din spatele unor proiecte atat de complexe nu au cum sa fie insusite atat de usor. E nevoie sa stii ce sa modifici si ce sa adaptezi cerintelor locale si trebuie sa stapanesti complet toate aspectele ce stau la baza gestionarii unor trenuri care merg cu viteze de neinchipuit.

Si tocmai la transferul de tehnologie este o mare problema fiindca, la fel ca in domeniul auto, chinezii sunt acuzati si in domeniul acestor trenuri ca fura masiv tehnologie de la companii de prestigiu pe care le atrag in parteneriate. Legea prevede ca o companie straina poate intra doar cu un partener local pe piata chineza, iar in doemniul auto chinezii izgoneau compania straina dupa ce obtineau toate informatiile tehnice si apoi scoteau pe piata sub brand-ul propriu masini asemanatoare cu cele ale companiei de prestigiu.

Accidente care au zguduit intreaga China

Parteneriatele internationale cu companiile chineze sunt subiecte sensibile, iar la transferul de tehnologie mereu exista riscul ca secrete tehnologice sa fie obtinute de chinezii care apoi sa dezvolte singure produsele, fara ajutorul companiilor de prestigiu si evident fara ca acestea sa mai aiba vreo parte din castig.

Si aici nu e vorba doar de o problema de etica, ci si de siguranta, fiindca lucrurile au avansat mult prea repede, vitezele medii au crescut uluitor de rapid, iar chinezii au sarit cateva etape intr-un domeniu greu in care se recomanda o evolutie prudenta.

Consecintele au fost cateva accidente, cel mai grav fiind in iulie 2011 cand 40 de oameni au murit dupa ce un tren a lovit o alta garnitura care stationa. Scandalul starnit a fost imens si a scos la iveala coruptia din sistem, un ministru al cailor ferate a fost arestat, iar presa, dar si autoritatile au cautat tapi ispasitori. Accidentul s-a petrecut din cauza unor probleme de la sistemul de semnalizare, iar dezvoltarea noilor linii de mare viteza a fost pusa sub semnul intrebarii, insa lucrarile au fost pana la urma reluate.

Totusi, in 2012 o noua linie recent construita s-a surpat pe 300 de metri, nu au fopst victime, insa incidentul nu a trecut neobservat fiindca a fost nevoie ca liniile sa fie inlocuite pe mai multi kilometri fiindca nu au fost corect instalate.

La finalul saptamanii trecute, patru lucratori feroviari au murit loviti de tren din cauza unei erori de comunicare, fiindca acestia efectuau lucrari pe o linie, dar nu li s-a spus ca trenul care trebuia sa treaca pe acolo urma sa aiba intarziere

Trenuri prea rapide si prea putin sigure

Opinia generala este ca statul chinez a exagerat cu dezvoltarea atat de rapida a acestor super-trenuri, punand accent pe cantitate, nu pe calitate. Japonia are de jumatate de secol super trenuri, dar nu a existat niciun accident major, iar TGV-ul frantuzesc are si el vechime si nu a fost implicat in niciun dezastru.

In 20 de tari circula trenuri de mare viteza si de-a lungul timpului doar trei accidente majore s-au petrecut: in China in 2011 (mentionat mai sus) - 40 de morti, in 1998 in Germania - 101 morti si in iulie 2013 in Spania - 78 de morti.

Apoi, China investeste masiv in reteaua de trenuri, insa unele linii nu sunt viabile din punct de vedere financiar, semn ca sunt facute pentru a "unifica" tara din punct de vedere etnic si politic.

China continua sa lucreze intens la linii de mare viteza care sa uneasca toate marile orase, muncitorii lucrand la peste 3.000 de metri in solul inghetat, dar si in desertul Gobi unde vantul este atat de puternic incat matura totul in cale. Anul acesta China a inaugurat cea mai lunga linie de mare viteza din lume: 2.300 km intre Beijing si orasul Guangzhou (sudul Chinei), calatoria durand opt ore in loc de 24.

China spune ca e gata sa exporte tehnologia, candidate fiind tarile din jur, spre exemplu Thailanda si Vietnam. Ramane de vazut daca se poate concretiza ceva si cu Romania.

China construieste in ritm nebunesc linii de mare viteza, insa grija la detaliu este un element unde mai este de lucrat.

Surse: China Global Times, The Economist, Financial Times, Xinhua, Caixin.


Citeste mai multe despre   























11157 vizualizari

  • +5 (11 voturi)    
    Un articol excelent scris! (Marţi, 26 noiembrie 2013, 17:03)

    uluit [utilizator]

    Odata cu noile angajamente politicie, de cooperare romano-chineze. Politicienii nostri (vezi Ponta), ar trebui sa tina seama si mai ales sa ia in considerare, adevarurile enumerate in acest articol.

    Imbinarea "valorilor" care definesc cele doua parti:
    - made in China (ieftine si de proasta calitate)
    - made in Romania (ieftine cu, las' ca merge si asa)
    poate da o predictibilitate negativa a rezultatelor finale.

    Chinezii ar trebui sa aduca cu ei, in primul rand si modul lor de lupta impotriva coruptiei (nimeni nu-i deasupra legii si pedeaspsa capitala), pentru a obtine rezultate pozitive pe plaiurile mioritice.
    • -6 (8 voturi)    
      In Romania trenurile High Speed nu renteaza! (Marţi, 26 noiembrie 2013, 18:32)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui uluit

      Capitala Chinei are o populatie de ~10 ori mai mare decit a Bucurestiului iar marile aglomerari urbane chinezesti au un nr. de locuitori de 10 ori mai mare ca orasele importante din Romania.

      Cu alte cuvinte, traficul de calatori la noi va fi estimativ de zece ori mai mic ca in China si trenurile de mare viteza de 10 ori mai goale, adica nu renteaza.

      vezi: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_in_China_by_urban_population
      • +5 (7 voturi)    
        rentează (Marţi, 26 noiembrie 2013, 20:22)

        capitan [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Orice ar circula cu mare viteză în România ar renta. De la trenuri, la autostrăzi. Nu doar pentru traficul intern, dar şi pentru tranzitul internaţional. Să nu te îndoieşti nicio clipă de acest lucru !!
      • +3 (3 voturi)    
        pai... (Marţi, 26 noiembrie 2013, 21:00)

        gab0iu [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        nu e numai asta...la cum sunt traseele de cale ferata la noi...s-ar putea sa avem o problema de aplicabilitate...
    • -3 (7 voturi)    
      exact (Marţi, 26 noiembrie 2013, 19:08)

      klaudyuxxx [utilizator] i-a raspuns lui uluit

      am orgasm cand citesc articolul asta
    • +4 (4 voturi)    
      coruptie in china (Marţi, 26 noiembrie 2013, 19:16)

      muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui uluit

      Nimeni nu-i deasupra legii daca supara pe cine nu trebuie, ca altfel e suficient sa ai niste relatii in partid si esti ok.
      Coruptia e o problema majora in China, nu de acolo trebuie 'sa' invatam cum s-o reducem/eliminam, ci de mai aproape, de prin vestul Europei.
      Problema nu e ca pedepsele nu ar fi dure, ci ca nu (prea) se aplica.
    • 0 (0 voturi)    
      Pusca si busola (Miercuri, 27 noiembrie 2013, 11:24)

      don giovanni [utilizator] i-a raspuns lui uluit

      Eei, sigur ca da, auzi colo, se construiesc linii de tren de mare viteza si acolo unde bate vantul si unde este foooaarte frig. Plus ca astia construiesc prea repede, cand am mai avea timp de-o 'Miorita laie, laie bucalaie...'?
      Pai, nu era mai bine sa stea chinejii astia la caldurica si sa astepte ajutoare, asa cum stim noi sa facem foarte bine?
      Si apoi furtul de tehnologie: stim ca europenii au platit chinezilor brevetele pentru busola, hartie, praf de pusca, etc., etc. Chinezii de ce nu urmeaza acest model de conduita in afaceri?
  • -2 (14 voturi)    
    Pai sa comparam... (Marţi, 26 noiembrie 2013, 18:17)

    Gustav666 [utilizator]

    China are la acest moment linii ferate rapide cu o lungime totala mai mare decat a tuturor cailor ferate rapide din lume adunate la un loc. Si trebuie ca au furat foarte bine din moment ce numarul lor de victime in accidente ale trenurilor de mare viteza este de 4-5 ori mai mic decat la ceilalti luati impreuna.
    Deci: ieftin si prost? In cazul asta nu se prea potriveste, mai cautati.
    • +4 (6 voturi)    
      am mers cu asemenea trenuri (Marţi, 26 noiembrie 2013, 19:19)

      subcultura [utilizator] i-a raspuns lui Gustav666

      si mi s-au parut foarte civilizate. viteza medie de 298 de km/h, maxim vre 312 km/h. Insotitor la fiecare vagon, in orasele mai mari garile sunt de vreo doua - trei ori cat aeroportul otopeni si mai moderne.
      Deci daca am aveasi noi asa ceva si mai ieftin decat de la nemti sau canadieni nu vad nici o problema.
      mai multe despre China zilelor noastre si infrastructura ei am gasit aici in limba romana:

      http://myselfaround.wordpress.com/2013/09/22/halo-ricaso/
    • +3 (3 voturi)    
      de acord (Marţi, 26 noiembrie 2013, 23:40)

      capitan [utilizator] i-a raspuns lui Gustav666

      sunt de acord cu tine, mai ales ca exemplele expuse dau dovada de neglijenta si nu de greseli de conceptie: un accident datorat unui tren care stationa, muncitori care nu au fost avertizati de intârzierea unui tren, sau o semnalizare necorespunzatoare. Aceasta e deci NEGLIJENTA, dar nu un concept gresit al trenurilor.
  • -10 (12 voturi)    
    vulpea (Marţi, 26 noiembrie 2013, 18:49)

    Francisc 1 [utilizator]

    daca reusea boc colaborarea sa vezi ce i se mai cantau osanale pe hotnews asa a reusit dottore si pute rau!
  • +1 (3 voturi)    
    cand ai un miliard (Marţi, 26 noiembrie 2013, 19:07)

    tz3p3s [utilizator]

    ... poti rula teste de mare viteza .... :)
  • 0 (4 voturi)    
    Cine plateste (Marţi, 26 noiembrie 2013, 19:39)

    Koczka [utilizator]

    Banuiesc ca finantarea va fi asigurata pe durata constructiei. Ulterior va trebui sa fie rambursata sau va fi data in concesiune cu clauza de recuperare investitie. Sincerr sa fiu mi-ar placea sa merg de la Viena la Bucuresti in 10 ore in loc sa fac 30 dar nu cred ca as merge mai des de o data pe an
    • +2 (6 voturi)    
      dar (Marţi, 26 noiembrie 2013, 20:24)

      capitan [utilizator] i-a raspuns lui Koczka

      ar putea şi austriecii să fie mai tentaţi să viziteze ţara noastră, nu crezi ? şi nu numai ei :) orice se construieşte, este bine să se facă !! eu sunt de această părere.
      • -2 (6 voturi)    
        da (Marţi, 26 noiembrie 2013, 23:53)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui capitan

        ma, draga, de-aia nu vin austriecii in romania ta, nu a mea, ca n-au trenuri de mare viteza, altfel mizeria generala, hotia generalizata etc, nici nu-i deranjeaza.
        • -2 (4 voturi)    
          ...... (Miercuri, 27 noiembrie 2013, 10:25)

          belurt [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

          Eu deja stiu sigur ca o sa merg la Vienna cu nasul....ca na deabia am destui bani de intercity pana la Bucuresti....
    • +4 (4 voturi)    
      Probabil faci un pic peste 20 de ore (Marţi, 26 noiembrie 2013, 21:58)

      Alex Danila [utilizator] i-a raspuns lui Koczka

      Am făcut ruta de cîteva ori, durează mai puțin de 24 ore. 2 ore le pierzi la nenorocita de graniță, că se oprește trenul pentru vamă și la Curtici și la Lokohaza. Vivat Schengen, cînd om intra și noi în el...
  • +4 (6 voturi)    
    UE (Miercuri, 27 noiembrie 2013, 10:31)

    /./ [utilizator]

    De ce nu ni se spune ca UE o sa finanteaza o linie de mare viteza Viena-Budapesta-Constanta probabil dupa anul 2020???Linie care o sa fie finantata in mare parte de ei , da, dar de acolo nu se poate fura nimic si nu e bine, nu???Interesul politicianului roman este doar sa fure, atat si nimic mai mult.
    • 0 (0 voturi)    
      Poligonul de incercari feroviare de la Tecuci (Joi, 28 noiembrie 2013, 2:30)

      laur22 [utilizator] i-a raspuns lui /./

      finantzata de ei
      construita de ei
      si cu tot beneficiul din exploatare la ei

      adica politica coloniala 100%

      dar desdigur ca voi nu va putetzi imagina ca Romania ar putrea fi si altceva decat o colonie jegoasa peste care voi sa fitzi numitzi vatafi.

      PS cel mai mortal accident produs intr-un tren de mare vitreza s-a produs in Germania (o zice si artcolul) deorece nu asa ....
      "E nevoie sa stii ce sa modifici si ce sa adaptezi cerintelor locale si trebuie sa stapanesti complet toate aspectele ce stau la baza gestionarii unor trenuri care merg cu viteze de neinchipuit."
      Nu asa

      Altfel despre coruptza chinezesca numai de bine Directorul cailor ferate chinezesti a fost deja condamnat si executa pentru coruptzie .

      Ceea ce nu se poate zice desptre excrocii de pe la noi care au pus pe butuci sistemul feorviar sau despre cei de la CNADR.

      Poate ca si de aia e si farsuiala atat de mare.

      PPS pe vremuri se facea cercetare feroviara si in Ro dar desigur ca in Romania coloniala de azi nu mai e cazul.
  • -2 (2 voturi)    
    TGV (Miercuri, 27 noiembrie 2013, 14:53)

    Mihai9 [utilizator]

    Dragi, Romani nu va mai agitati la vise neimplinite. Romanica nu va avea niciodata TGV, trenuri de mare viteza, Daca in 24 ani nu au fost in stare sa finalizeze nici o magistrala de autostrada, iar pompoasa AUTOSTRADA SOARELUI se infunda undeva la tiganii din Colentyina, cum vor fi instare Romanasii nostril, lenesi si hoti sa construiasca un TGV, care d.p.d.v. technologic este mult mai sofisticat si dificil decat o biata autostrada. Nemtii pe vremea lui Hitler, intre 1933 si 1939 (6 ani) au construit peste 3600km autobahn, care este viabil si azi. Noi... la furat, la mintit, la "sa moara si capra vecinului"...ca asta am invatzat-o dela turci si rusi..
    Ne meritam soarta. Romanica nu va intra nici in Schengen. Europa se termina la Curtici, iar noi vom ramane la margina ei si folositi precum mexicanii (chip labor)
    Adio,
  • 0 (0 voturi)    
    teren si expertiza pentru articol (Miercuri, 27 noiembrie 2013, 22:27)

    bs [utilizator]

    cam slabutz. si cu aere provinciale.

    putea fi mai documentat, mai liniar, informativ si didactic. evident autorul nu cunoaste nici industria nici china.

    intrebare: cate JV uri europene produc in china?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri