VIDEO Curtea Constitutionala: Legea ce reduce la 30% pragul de participare pentru validarea unui referendum - constitutionala

de Alina Neagu     HotNews.ro
Joi, 14 noiembrie 2013, 15:31 Actualitate | Esenţial

Legea ce prevede reducerea la 30% a pragului de participare pentru validarea unui referendum este constitutionala, au decis joi judecatorii Curtii Constitutionale. CCR a respins cu majoritate de voturi sesizarea presedintelui Traian Basescu privind neconstitutionalitatea modificarilor aduse Legii 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, prin care pragul de participare a fost redus la 30% din alegatorii inscrisi in liste. Decizia CCR este definitiva si general obligatorie, urmand ca legea sa fie transmisa sefului statului pentru promulgare.

Astfel, se aplica solutia data in iunie de Curte, potrivit careia reducerea pragului de prezenta la 30% este constitutionala in masura in care nu se aplica referendumurilor organizate in decurs de un an de la data intrarii in vigoare a legii.



Pe 23 octombrie, CCR a amanat discutiile din imposibilitate de constituire a completului de judecata.

Presedintele Traian Basescu a sesizat Curtea Constitutionala invocand faptul ca legea modificata ar permite posibilitatea adoptarii prin referendum a unor masuri lipsite de legitimitate populara si ar duce la nerespectarea dreptului poporului roman de a exercita suveranitatea de stat pe calea directa a consultarii populare.

Seful statului afirma, in sesizare, ca pragul de participare la referendum de 30% din alegatorii inscrisi in liste contravine principiilor constitutionale, deoarece manifestarea democratica a suveranitatii poporului se asigura doar prin participarea majoritatii cetatenilor la o consultare populara, adica 50% plus unu.

Presedintele considera ca noua lege a referendumului contravine dispozitiilor Constitutiei potrivit carora drepturile si libertatile cetatenilor reprezinta valori supreme, suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita inclusiv prin referendum, iar niciun grup si nicio persoana nu pot exercita suveranitatea in nume propriu.

In opinia presedintelui, prin notiunea de "majoritate" se intelege numarul cel mai mare de cetateni dintr-o colectivitate, si anume 50% plus unu, si subliniaza ca legitimitatea unei decizii luate prin consultare populara este data de prezenta cat mai larga la vot.

"Pentru aceleasi ratiuni, in cadrul procedurii de consultare democratica a populatiei, se aplica acelasi principiu, insa majoritatea decidenta trebuie sa se raporteze la un anumit nivel de reprezentativitate sub aspectul participarii la vot pentru ca hotararea finala sa se bucure de legitimitatea necesara, iar un prag de participare de 30% din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente nu poate sa confere o asemenea legitimitate", considera Traian Basescu.

Seful statului sustine ca la referendumul pentru revizuirea Legii fundamentale este necesar un cvorum de adoptare de 50% plus unu, tocmai pentru a sublinia forta juridica a Constitutiei, iar diminuarea pragului de participare la 30% va duce la o lipsa de legitimitate si va genera o situatie de instabilitate constitutionala.

Potrivit acestuia, posibilitatea modificarii Constitutiei sau a demiterii presedintelui Romaniei prin referendum cu cvorum de 30% 'ar insemna o grava nesocotire a vointei cetatenilor prin al caror vot majoritar a fost adoptata Constitutia sau a fost ales presedintele Romaniei'.

Traian Basescu aminteste ca actuala Constitutie, adoptata in anul 1991, a fost revizuita in anul 2003 cu participarea la referendum a unei majoritati de 50% plus unu din numarul cetatenilor inscrisi in listele electorale permanente.

El mai reclama ca noua lege a referendumului face distinctii in ceea ce priveste demiterea presedintelui Romaniei ales din primul tur de scrutin, in al doilea tur de scrutin si presedintele interimar si afirma ca prevederile constitutionale se aplica similar in toate cele trei cazuri, anume prin majoritate de 50% plus unu.

In 18 octombrie, primul-ministru Victor Ponta declara ca asteapta decizia CCR referitoare la sesizarea presedintelui Traian Basescu privind neconstitutionalitatea modificarilor si completarilor la Legea 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului.

"Noi trebuie sa transmitem catre Comisia de la Venetia forma finala a modificarilor la Constitutie. Sunt convins ca in perioada urmatoare, la un moment dat, se va strange comisia si va transmite aceasta forma finala. E o chestiune de procedura si nemaifiind graba ca nu ne lasa sa facem referendum prea repede. Astept si eu 23 octombrie sa ne spuna CCR daca ceea ce a spus in iunie mai e valabil in octombrie. Poate ca nu mai e. Eu nu as fi asa de surprins. Evident ca dupa aceea ne strangem in comisie si putem sa transmitem catre Comisia de la Venetia modificarile", a afirmat premierul.

  • Legea referendumului, modificata in luna mai

Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, adoptata de Camera Deputatilor, in calitate de for legislativ decizional, in data de 29 mai, a fost contestata la Curtea Constitutionala in data de 4 iunie.

Prin Decizia nr. 334 din 26 iunie cu privire la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, Curtea Constitutionala a constatat ca prevederile legii 'sunt constitutionale in masura in care nu se aplica referendumurilor organizate in decurs de un an de la data intrarii in vigoare a legii'.

La data de 16 iulie, presedintele Traian Basescu a solicitat Parlamentului reexaminarea acestei legi, in temeiul art. 77 alin. (2) din Constitutia Romaniei, in sensul respingerii acesteia de catre Parlament, intrucat noua varianta de reglementare a cvorumului de participare la referendum, aleasa de legiuitor, nu asigura o reprezentativitate suficienta de natura a conferi deciziei adoptate forta care sa reflecte vointa si suveranitatea poporului.

In urma reexaminarii, la data de 10 septembrie, Camera Deputatilor, avand rol decizional, a respins argumentele invocate in cererea de reexaminare si a adoptat Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, pe care, in data de 12 septembrie, Parlamentul a retransmis-o presedintelui Romaniei, in vederea promulgarii.























6333 vizualizari

  • +9 (17 voturi)    
    La revedere, Romania! (Joi, 14 noiembrie 2013, 15:36)

    un dac [utilizator]

    Atat.
    • +15 (15 voturi)    
      eu cred ca (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:00)

      sucaa [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      o sa se intample altceva. acest procent o sa radicalizeze oamenii si cred ca orice referendum ar face, va trece mereu de 50%.
      acum nu se mai sta acasa pe motiv ca oricum nu se valideaza deci mai bine stam acasa.
      acum stim ca se va valida, si conteaza doar rezultatul final, nu prezenta.
      eu cred ca usl-ul o sa aiba surprize mari aici :)
      • +6 (6 voturi)    
        Eu sunt pesimist (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:50)

        mariage [utilizator] i-a raspuns lui sucaa

        Si vad urmatorul scenariu, guvernul penal doreste sa obtina ceva prin referendum, tot el organizeaza sectiile de votare, sti ce vor face? vor pune sectie de votare langa sectie de votare in zonele cu multi pomanagii dependenti de mila lor, in zonele controlate de opozitie vor pune una la 300 de km si aia cu o singura cabina. Hai sa auzim de bine!
        • +6 (8 voturi)    
          Sarut mana, doamna Motoc! (Joi, 14 noiembrie 2013, 18:16)

          Impotriva prostiei din tara [utilizator] i-a raspuns lui mariage

          Ii multumim din inima doamnei Iulia Motoc, care dupa ce a aparat acum un an cu succes statul de drept fiind trecuta prin ciur si darmon de USL si haznalele tv care o sustin, a pus intr-un sfarsit botul la postul "oferit" subliminal de Ponta la CEDO, sustinand pragul de 30%. Pentru un loc caldut si departe de lumea dezlantuita, a aruncat Romania din nou in comunism.
          Mi-e sila!!!
      • +2 (4 voturi)    
        Doar cu moroii lui Dragnea (Joi, 14 noiembrie 2013, 18:25)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui sucaa

        si orice problema e rezolvata; daca mai aduni si asistatii....usl nu o sa aiba nici o surpriza.
    • +15 (15 voturi)    
      De ce la revedre prietene dac? (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:14)

      URSUL ALB [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      La recensamantul trecut m-am declarat etnic dac si-ti spun si tie ca multora de pe aici. Nu vom ceda.
      In plus ce daca este 30 %. Treaba asta se rezolva prin implicare. Mergem masiv la vot si pot sa faca ceva pe legea lor de doi bani. Deci rezolvarea este tot la noi. Aaaa.. daca stam in fotoliu si facem filozofii de tipul ,, nu ma duc la vot ca nu am cu cine si pentru ce sa votez; eu marele ganditor am alta viziune si prin neprezentare le arat la astia protestul meu vehemen", atunci da...ne meritam soarta. Daca fiecare om cu creier din tara asta merge si mai lamureste 10-20 s-a terminat cu ...cancerul asta neocomunist. Dar daca ne rezumam doar in a scrie (eventual) pe aici si stam in globul nostru de clestar facand pe neantelesii, atunci normal ca nu se va schimba nimic. OAMENII TREBUIESC CONVINSI SA MEARGA LA VOT. Este clar? Si lasati teoriile de doi bani cu boicotul. Nu mai cadeti in capcanele intinse de tot felul de ,,inteligenti" La referendum, si la toate alegerile viitoare trebuie sa iesim la vot. Si daca nu va place asta atunci va trebui ca intr-o zi sa privim din nou, in mod activ sau, nu la varsarea de sange nevinovat. E clar?
      • +4 (6 voturi)    
        Foarte simplu! (Joi, 14 noiembrie 2013, 23:36)

        un dac [utilizator] i-a raspuns lui URSUL ALB

        1. Romanii nu prea ies la vot. Increderea in clasa politica scade vertiginos. In afara de sperante eu nu vad niciun argument pentru prezenta crescuta la vot.
        2. Boicotul de care vorbesti este "responsabil" de putina sansa pe care o mai simtit acum. Daca nu boicotam anul trecut, unui plagiator i se alatura un repetent. Nici nu vreau sa ma gandesc...
        3. Singurul referendum validat nu este pus in practica. Cine ziceai ca o sa iasa la vot si pentru ce???? Nu ti-e clar ca vor pune in practica doar rezultatele care le convin?
        4. Miza este Constitutia. Va fi atat de haotica incat oamenii care gandesc nu vor sti efectiv ce sa voteze. Si vor sta acasa.
        5. Cel mai important, l-am lasat la urma...Haide sa intelegem odata pentru totdeauna si sa plecam de la aceasta premiza: Plesu este citit de cateva mii de oameni, Gadea este vizionat de 1 milion de oameni. Oricate discursuri si comentarii inteligente am avea, realitatea este ca bunul simt nu are nicio sansa in Romania. Deocamdata!
    • +1 (1 vot)    
      La revedere (Vineri, 15 noiembrie 2013, 7:05)

      xrogo [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      Basescule!!!
  • +11 (13 voturi)    
    deci se poate.... (Joi, 14 noiembrie 2013, 15:37)

    eggo [utilizator]

    ...a inceput CCR cu decizii favorabile USL-ului, oare de ce? intrebare de 100 puncte...
    • +3 (5 voturi)    
      ce vorbesti tu ? (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:56)

      adrian8 [utilizator] i-a raspuns lui eggo

      nu se aplica de acum , e cu dedicatie pentru viitorul presedinte !
      • +2 (4 voturi)    
        Nu are legatura cu presedintele! (Joi, 14 noiembrie 2013, 20:36)

        GRANDFATHER [anonim] i-a raspuns lui adrian8

        Urmatorul referendum la care alegatorii romani vor fi chemati sa participe este cel pentru modificarea Constitutiei!
  • +10 (12 voturi)    
    pai (Joi, 14 noiembrie 2013, 15:51)

    Soljenitin [utilizator]

    Cel mai bine si mai bine este sa voteze numai tonta, cacarau si felix. Pam pam.
  • +8 (14 voturi)    
    in replica (Joi, 14 noiembrie 2013, 15:52)

    sucaa [utilizator]

    acum ar trebui sa spunem ca e curtea uslului. ca sunt controlati de ponta si ai lui, nu?
    b1tv sa inceapa o campanie rapid de scoatere a rufelor murdare a judecatorilor de acolo.
    trebuie sa vedem ca nu cumva vreunul sa aiba poze interesante pe facebook. sau rudele lor nu au fost angajate de vreun uslist.
    macar atunci pot sa-i cred pe aia de spun mereu ca toti sunt la fel!
  • +14 (16 voturi)    
    OK! (Joi, 14 noiembrie 2013, 15:53)

    , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator]

    Atata se astepta!
    Sa vezi acum referendareala!
    Sa vezi cum se vor spala bani pe acolo!
    Mersi, usele!
    Mersi bolovani votaci usele!
    Nu mai este mult si veti plange, mai rau ca noi ceilalti care am vazut ceea ce voi nu, deoarece aveati ceva din latrine pe ochi!
  • +10 (14 voturi)    
    tot inainte ! (Joi, 14 noiembrie 2013, 15:55)

    moby dick [utilizator]

    Daca din cca.15 milioane cu drept de vot vin la referendum 4,5 milioane iar din astia voteaza "pentru" vreo 2,5 milioane, subiectul referendumului trece.
    Deci 2,5 milioane hotarasc pentru 20 milioane. E interesant, dar asta nu mai e democratie !
    Peste cativa ani daca se supara sau nu le mai convine scad pragul la 15% si tot asa pana cand o sa fie declarat valabil referendumul chiar daca voteaza doar judetul Teleorman impreuna cu famillile si acolitii celor de la putere, Clar, nu ?
    • -4 (12 voturi)    
      ba asta e democratie ! (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:58)

      adrian8 [utilizator] i-a raspuns lui moby dick

      ce ti se pare nedemocratic ?

      cine se prezinta decide !

      nu iti convine , nu te opreste nimeni .. poti sa te duci sa votezi contra (sau pro ...dupa caz ) .

      incearca sa intelegi lucrul asta logic !
      • +5 (7 voturi)    
        sigur? (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:36)

        fartonicul [utilizator] i-a raspuns lui adrian8

        si daca pe buletinu de vot sunt numai hoti ce faci?
        • -5 (9 voturi)    
          nu are legatura .. sau nu intelegi ? (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:55)

          adrian8 [utilizator] i-a raspuns lui fartonicul

          30% e pentru referendum , nu pentru alegeri intre x si y .

          iar la alegeri intre x si y , si pana acum puteam sa avem presedinte (de exeomplu) votat de cativa oameni , daca ceilalti nu veneau .

          repet , asta e democratie !
      • +4 (6 voturi)    
        esti limitat (Joi, 14 noiembrie 2013, 20:37)

        gigel de luxembourg [utilizator] i-a raspuns lui adrian8

        nu prea te ajuta dumnezeu de asta am sa-ti explic de ce e bine sa ai prag de 50% pt ca un guvern (nu conteaza ca e usl sau altceva ) poate declansa un referendum despre orice prostie, nu vor face public acest "referendum" decat asa, marginal, cat sa nu poti zice ca nu a aparut stirea undeva, si te trezesti ca cu 8% prezenta la vot (rudele si prietenii din partidul ala) ai o noua constitutie in care poate fi orice aberatie. Nu te poti juca de-a constitutia, sa faci cand vrei tu alta, si de asta e nevoie de prag, ca daca intr-adevar e nevoie de alta constitutie atunci oamenii vor veni.
    • -1 (9 voturi)    
      Pai nu e chiar asa... (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:12)

      titirica [utilizator] i-a raspuns lui moby dick

      Democratie e ca ai drept de vot, faptul ca nu te duci si il exerciti asta e inconstienta ta.

      Dar pe de alta parte nici sa se anuleze pe procedura orice referendum ca oamenii au inteles democratia doar prin libertatea de a arunca pet-uri din masina, de a face grata in fata blocului, etc....

      Eu imi doresc sa nu se mai repete mizeria aia cu: hai la vot! ba nu, stati in casa!
      • +2 (6 voturi)    
        vot obligatoriu . (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:57)

        adrian8 [utilizator] i-a raspuns lui titirica

        sau niciu fel de cvorum obligatoriu .. numai asa poti responsibiliza populatia asta de delasatori !
    • -2 (4 voturi)    
      Fi atent ce spui moby dick! (Joi, 14 noiembrie 2013, 21:00)

      GRANDFATHER [anonim] i-a raspuns lui moby dick

      Vorbesti de funie in casa spanzuratului! Daca suntem "cca.15 milioane cu drept de vot" inseamna ca referendumul de anul trecut a fost perfect valabil(chiar si in varianta 50%+1, au participat 8,4 milioane!) si-atunci Basescu a fost demis de drept si trebuie sa plece acasa!
      Sistemul politic din Romania statuat prin Constitutia din 2003, este o democratie participativ-reprezentativa! Dreptul de vot este un drept garantat pentru toti cei care indeplinesc conditiile legii! DAR NU ESTE OBLIGATORIU!
      30% reprezinta pragul minim de participare la vot pentru ca un referendum sa fie declarar valid! Dar nimeni nu-i impiedica pe romani sa-si exercite dreptul de vot si astfel sa se inregistreze procente de 50, 70 sau 90%! Asta inseamna democratie participativa! Adica sa participi, sa te implici, nu sa "faci" politica pe marginea santului!
      Degeaba carcotesti daca nu te implici!
  • +9 (11 voturi)    
    Foarte bine! (Joi, 14 noiembrie 2013, 15:56)

    hahalera [utilizator]

    In 2015 il vom putea demite pe KKrau cu 4.5 mil de voturi :))
    • 0 (2 voturi)    
      sau cine o fi ... (Joi, 14 noiembrie 2013, 18:01)

      adrian8 [utilizator] i-a raspuns lui hahalera

      de ce crezi ca e pusa conditia , sa se aplice peste 1 an ?
      asa se fac legi si reguli in romania , din89 incoace .. toate sunt cu portite si exceptie pentru unii !
  • +11 (13 voturi)    
    principiul majoritatii (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:04)

    o8561 [utilizator]

    de ce s-a oprit la 30%?
    de ce nu 20%?
    de ce nu 10%?

    de ce nu un singur om, inteleptul inteleptilor ?
    • -7 (11 voturi)    
      d'aia (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:41)

      demaGOGU [utilizator] i-a raspuns lui o8561

      pentru ca 30% reprezinta 50%+1 din numarul celor care au mai ramas in tara

      CC a judecat in sfarsit intelept
      • +4 (4 voturi)    
        serios? (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:53)

        Tovarasul_Mos_Craciun [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        pai nu sunt acolo oamenii lui Basescu?
      • +5 (7 voturi)    
        gresesti..pt ca 30% reprezinta.. (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:08)

        exilatul [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        numarul celor care voteaza psd ul..
        • -5 (7 voturi)    
          da ? (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:59)

          adrian8 [utilizator] i-a raspuns lui exilatul

          pai atunci .. ceilalti sunt 70% ..deci unde e problema ?
  • -8 (14 voturi)    
    base pleaca! (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:11)

    La Tour Eiffel [utilizator]

    Acum Ponta nu mai are nici un motiv sa nu-si respecte promisiunea fata de romani si anume demiterea lui bas. Da chiar si o zi conteaza. Ce, daca ceasca ne-ar fi spus sa-l mai lasam un an ca dupa aceea pleaca singur, am fi acceptat? Cu exceptia lui bas si a altor nomenclaturisti ca el ceilalti romani n-ar fi fost de acord. Asa ca: bas pleaca!
    • +5 (7 voturi)    
      Ion Iliescu presedinte! (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:54)

      Tovarasul_Mos_Craciun [utilizator] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      Exact pe dansul sa-l punem presedinte si ne-am scos.
    • +4 (6 voturi)    
      Viitorul cu mariri de taxe suna bine (Joi, 14 noiembrie 2013, 18:28)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      Asa-i? O sa primesti o marire de 3% la salar. O sa ai de o halba de bere. Superb. URA URA USELE.
    • -1 (5 voturi)    
      Sa-l demita! (Joi, 14 noiembrie 2013, 18:35)

      Alius [utilizator] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      Referendumul cu 30% intra in vigoare peste un an.
  • +7 (9 voturi)    
    Liber la aprobat orice ! (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:13)

    Ritzi Pitzi [utilizator]

    Intrucat populatia Romaniei este cam in proportie de 15% semi-analfabeta, rezulta ca, daca sunt bine "motivati", acesti oameni pot aproba orice-i trazneste prin cap Parlamentului.

    Sa speram ca nu se va ajunge niciodata la referendumuri aprobate cu asemenea prezenta, de 30%, ca atunci ne meritam soarta...
    • -1 (5 voturi)    
      Romanilor, voi cititi ce postati?! (Joi, 14 noiembrie 2013, 21:16)

      GRANDFATHER [anonim] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

      Sau suferiti de incontineta&dispepsie verbala si nu va puteti controla!
      30% reprezinta pragul minim de participare la vot pentru ca un referendum sa fie declarat valid!
      Cine va impiedicat pana acum si cine o sa va impiedice de-acum inainte sa va exercitati dreptul constitutional de vot?!
      Singur mod de a face politica cu adevarat este ca fiecare sa-si exercite dreptul de vot! Neparticiparea, carcoteala si politica facuta pe marginea santului nu rezolva nimic! VOTUL INSEMNA PUTERE! Ce ati facut cu bucata voastra de putere pana acum si cui ati dat-o pana acum! VRETI SA FITI ASCULTATI?! VOTATI!!!
  • +8 (8 voturi)    
    referendum descentralizare (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:16)

    blu3s0ul [utilizator]

    foarte bine 30% sa fie.
    VREAU REFERENDUM PT LEGEA DESCENTRALIZARII ACUM URGENT!!!
  • +8 (12 voturi)    
    De ce nu 1%? (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:33)

    AdrianCalin [anonim]

    Cum este posibil ca în loc să-i stimulăm pe oameni să participe la viața socială și mai ales la deciziile importante noi vrem referendum cu 30%? De ce nu 1%? Care ar fi diferența? Votul trebuie să fie obligatoriu dar să am și alte opțiuni. De exemplu: să fiu obligat să merg la vot dar dacă am de ales între Ponta, Antonescu sau Băsescu să pot alege că nu-mi place niciunul și dacă peste 50% spun că niciunul atunci toți trebuie să se retragă. Asta mi se pare democrația nu să vi cu niște idei imbecile și să le pui în aplicare pentru că 15% dintre cetățeni sunt d-acord și 70% nu s-au prezentat la vot pentru că nu erau d-acord cu niciuna dintre măsuri.
    Așa am ajuns să ne conducă toți ratații care au obținut voturi de la 20% din populația cu drept de vot și ei se dau reprezentanții poporului.
    • -4 (6 voturi)    
      vot obligatoriu ! (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:00)

      adrian8 [utilizator] i-a raspuns lui AdrianCalin

      e ok ?

      nu mai merge galusca cu 'boicotul' ....
      • 0 (2 voturi)    
        Ai perfecta dreptate! (Vineri, 15 noiembrie 2013, 0:32)

        GRANDFATHER [anonim] i-a raspuns lui adrian8

        Pentru urmatorii 50 de ani ar trebui ca legea electorala sa prevada obligativitatea votului si pedepse dure pentru cei care eludeaza legea din culpa! Trebuie sa invete si romanii ce inseamna participare, implicare si resposabilitate pentru votul dat!
  • +17 (17 voturi)    
    Nu vad nimic rau in asta (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:37)

    tavyy [utilizator]

    Deci daca romanii nu vor sa schimbe constitutia atunci sa-si mobilizeze fundurile din fotolii si sa voteze NU. In felul acesta constitutia va ramane nemodificata.

    Democratia inseamna si implicare printre altele...
    • +2 (4 voturi)    
      corect (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:01)

      adrian8 [utilizator] i-a raspuns lui tavyy

      dar pentru unii ... democratie inseamna , sa nu faci nimic si sa obtii tot ce vrei tu ... cum vine asta ?
  • +7 (7 voturi)    
    hai cu referendumul pentru nr de parlamentari (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:42)

    rakleta [utilizator]

    Maxim 50. Poate si 10. Ca oricum nu conteaza....
  • +7 (7 voturi)    
    E corect ?! (Joi, 14 noiembrie 2013, 16:46)

    Troller [utilizator]

    Atata timp cat oamenii nu sunt interesati sa isi exercite acest drept, de ce ar mai fi pastrat ?
    Noua lege nu impiedica prezenta la vot de 100 %. Cui nu-i pasa, sa stea acasa.
  • -5 (5 voturi)    
    suveranitatea poporului (Joi, 14 noiembrie 2013, 17:48)

    ratamac [utilizator]

    "Presedintele considera ca noua lege a referendumului contravine dispozitiilor Constitutiei potrivit carora drepturile si libertatile cetatenilor reprezinta valori supreme, suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita inclusiv prin referendum, iar niciun grup si nicio persoana nu pot exercita suveranitatea in nume propriu."

    Sigur ca 30% este o aiureala, dar l-as intreba pe presedinte de ce si-a batut joc de suveranitatea poporului atunci cand ne-a indemnat sa nu mergem la vot?
    • +2 (2 voturi)    
      Din contra ... (Joi, 14 noiembrie 2013, 21:50)

      Troller [utilizator] i-a raspuns lui ratamac

      ... a spus sa se mearga la vot !
      • 0 (2 voturi)    
        nu va mai amintiti? (Joi, 14 noiembrie 2013, 23:27)

        ratamac [utilizator] i-a raspuns lui Troller

        "Colegiul Director al PDL a decis astazi sa boicoteze referendumul din 29 iulie pentru demiterea presedintelui Traian Basescu si indemna alegatorii sa nu vina la vot.

        In urma discutiilor purtate intre presedintele suspendat Traian Basescu si conducerea PDL, democrat-liberalii vor trimite reprezentanti in sectiile de votare pentru a urmari modul in care se voteaza. Surse din partid au declarat ca decizia a fost luata cu 59 de voturi "pentru" si o abtinere."
      • 0 (2 voturi)    
        nu mergeti (Joi, 14 noiembrie 2013, 23:47)

        ratamac [utilizator] i-a raspuns lui Troller

        Traian Băsescu le-a transmis susţinătorilor săi să nu meargă la vot. "Nu mergeţi să validaţi referendumul celor 256 care vor să ascundă lovitura de stat sub votul românilor", a spus Băsescu, la mitingul organizat PDL organizat în Piaţa Revoluţiei.
      • 0 (2 voturi)    
        Totul se inregistreaza SornHN (Vineri, 15 noiembrie 2013, 0:08)

        GRANDFATHER [anonim] i-a raspuns lui Troller

        "Preşedintele suspendat Traian Băsescu le-a cerut românilor să nu participe la referendumul care va avea loc duminică!"
        AGERPRES vineri, 27 iulie 2012.
        • 0 (0 voturi)    
          In limba romana (Luni, 18 noiembrie 2013, 11:26)

          Troller [utilizator] i-a raspuns lui GRANDFATHER

          "Nu mergeti sa validati referendumul... " se intelege a fi impotriva celor care l-au initiat si nu neaparat a nu merge fizic la urne.
  • +2 (4 voturi)    
    Nu este . . . . (Joi, 14 noiembrie 2013, 20:14)

    Vali Cel Batran [utilizator]

    . . . constitutional si judecatorii CCR care au votat aceasta anomalie stiu foarte bine ca nu este ca ei. Este un abuz la fel ca toate celelate din Romania. Doamne ajuta!
  • +2 (2 voturi)    
    .. (Vineri, 15 noiembrie 2013, 3:19)

    cris80 [utilizator]

    Nu confundati alegerile cu referendumul, eu consider referendumul mai important decat orice alegere deoarece are efecte pe un orizont de timp mult mult mai mare. Dar sper sa fie o motivatie de iesire la vot la referendumuri si conform statisticii nu cu PSD voteaza cei care ar iesi la vot in plus fata de acum.

    In plus: efecte peste 1 an de la promulgare, care promulgare nici nu a fost si mai poate fi amanata.
  • +2 (4 voturi)    
    Sa tinem seama de realitatie din tara! (Vineri, 15 noiembrie 2013, 4:05)

    hotnewsfil [utilizator]

    Degeaba fluturam vorbe mari : reprezentativitate, suveranitatea poporului, etc.
    Formarea civica a romanilor este azi asa cum este. Cu timpul se va dezvolta.
    Numai pentru cei cu spirit civic format, vorbele mari au valoare, sunt respectate. Acestora nu le pot fi cumparate voturile. Ei vor vota din convingere, sunt solidari, admit si practica voluntariatul, in favoarea celorlati romani.
    Deoarece numarul celor cu spirit civic format evolueaza, eate inoportun ca o constitutie, act fundamental, care trebue sa fie stabil, valabil pe o perioada cat mai indelungata, sa stabileasca cvorulul de adoptare procentual. Acesta va evolua in timp, va creste, functie de gradul de dezvoltare a spiritului civic al populatiei, la un anumit moment.
    Aceasta conditie (marimea cvorului) ar trebui sa se stabileasca prin legi organice, emise periodic, functie de gradul de interes al populatiei pentru treburile generale ale tarii.
    Este stiut ca o mare parte din populatie nu este interesata, accepta sa fie condusa de cei pe care ii alege, pe baza unor legi specifice.
    Anglia nu are constitutie, este condusa pe baza legilor.
    De aceea Comisia de la Venetia considera ca, in constitutie, nu trebue sa fie precizata o marime a cvorumului de adoptare a referendumului prin care se aproba constitutia.
    • -1 (1 vot)    
      In care timp . . . (Vineri, 15 noiembrie 2013, 7:43)

      Vali Cel Batran [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      . . . . taticu, se va forma civic acest popor? Ca si pe vremea lui Eminescu acum 130 de ani si pe vremea lui Caragiale acum 100 de ani se vorbea tot de formarea civica a acestui popor, formare care iata si astazi e tot in faza de neincepere! Vorba lui Stoicikov, suntem un popor de mamaligari si asa vom fi multe veacuri de acum incolo. Nici Europa si nici alte civilizatii extraterestre nu ne va scoate din aceasta pozitie ba din contra s-ar putea sa-i convertim la lene si indiferenta noi pe ei!


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri