Parlamentul de la Sofia a ratificat, miercuri, acordul privind blocul aerian comun dintre Romania si Bulgaria, informeaza Agerpres. Decizia a fost luata cu unanimitate, toti cei 88 parlamentari prezenti votand in favoarea ratificarii.

Inaintea votului, deputatul opozitiei Petar Mutafciev, reprezentant al Partidului Socialist, a declarat ca socialistii sprijina acest acord deoarece aceasta este o initiativa bulgara pentru care s-a lucrat foarte mult incepand din anul 2004. Mutafciev, fost ministru al transporturilor in guvernul premierului Serghei Stanisev (2005-2009), a precizat ca este foarte important ca acest acord sa fie largit prin includerea altor tari, in primul rand a Serbiei. Politicanul a mai spus ca din includerea Serbiei in aceasta initiativa va castiga nu numai Bulgaria, ci si toate statele din Balcani, a spus politicianul si a indemnat guvernul bulgar sa intreprinda cat mai repede masuri in aceasta directie.

Acordul privind blocul aerian comun dintre Romania si Bulgaria a fost semnat la Bruxelles in decembrie 2011 de secretarul de stat in Ministerul Transporturilor de la acea vreme, Alexandru Nazare, si ministrul bulgar al Transporturilor, Ivailo Moskovski. Acordul semnat la reuniunea Consiliului de Ministri ai Transporturilor din Uniunea Europeana (TTE) reprezinta un pas important pentru indeplinirea cerintelor europene in domeniul Cerului Unic European si pentru implementarea proiectului Danube FAB.

Bogdan Donciu, Director general adjunct al Administratiei Romane a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) a declarat, cu acea ocazie, pentru agentia de presa citata, ca biletele de avion ale companiilor aeriene care opereaza in Romania ar putea fi mai ieftine din 2013, odata cu intrarea in functiune a blocului aerian comun dintre Romania si Bulgaria.

Potrivit reprezentantilor Eurocontrol (autoritatea europeana in domeniul serviciilor de trafic aerian), din 2013 aeronavele civile si militare care vor intra in spatiul aerian, devenit comun, al celor doua tari, vor putea alege orice ruta le avantajeaza din punct de vedere al costurilor si al timpului de parcurs pana la destinatie, si nu pe baza unor trasee stricte ca pana in prezent. Astfel, este maximizat modul de utilizare a combustibilului, este redus timpul de parcurs, dar si distanta de trecere prin spatiul aerian romanesc. Eurocontrol detine centrul de la Bretigny sur Orge din Franta, unde Romania si Bulgaria simuleaza functionarea viitorului bloc aerian comun Danube FAB (Functional Air Block).

Danube FAB este un proiect initiat de Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian si Autoritatea pentru Servicii de Trafic Aerian din Bulgaria. Costul proiectului, estimat la aproximativ 5 milioane euro, este finantat in proportie de 50% de Comisia Europeana, prin Programul Retelei de Transport Transeuropene, iar Ministerul Transporturilor si Infrastructurii din Romania a fost desemnat coordonatorul proiectului in relatia cu Agentia Executiva TEN-T. Prin proiect, Romania si Bulgaria vor armoniza serviciile de navigatie aeriana, pentru maximizarea sigurantei si eficientei zborurilor, reducand, in acelasi timp, impactul aviatiei asupra mediului. Proiectul va mentine furnizarea serviciilor de navigatie aeriana din centrele de control deja existente in Bucuresti si Sofia.

Comitetul Director al blocului aerian comun a fost stabilit prin Memorandumul de Intelegere semnat de catre Romania si Bulgaria in data 26 februarie 2010. La 10 august 2010, la Bucuresti, Bogdan Donciu si Diyan Dinev, directorii generali ai institutiilor pentru servicii de navigatie aeriana din Romania si Bulgaria, au semnat un Memorandum de Intelegere privind cooperarea in domeniul furnizarii serviciilor de navigatie aeriana si pentru stabilirea unui Bloc Functional de Spatiu Aerian. Memorandumul reprezinta elementul esential al setului de documente comune care garanteaza stabilirea DANUBE FAB, in conformitate cu termenul stabilit de catre Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene - sfarsitul anului 2012.

Uniunea Europeana a initiat in 2004 proiectul "Cer Unic European" (Single European Sky - SES) pentru a crea un spatiu aerian integrat, prin stabilirea unor norme comune in statele membre. SES presupune crearea unor "blocuri functionale de spatiu aerian" (FAB) proiectate dincolo de granitele nationale si care au in vedere fluxurile de trafic. Noile criterii de configurare a spatiului vor depinde de necesitatile tehnice si operationale, si nu de granitele geografice.