In colectia „Ego. Publicistica” a Editurii Polirom a aparut recent un nou volum, Revolta Orientului, semnat de Carmen Gavrila, corespondent in Iran si in statele arabe din Orientul Mijlociu pentru Radio Romania Actualitati.

Revolta Orientului de Carmen GavrilaFoto: Polirom

Revolta Orientului, cu un cuvint-inainte semnat de Bogdan Aurescu si disponibil si in editie digitala, reprezinta un demers jurnalistic mai mult decit necesar in contextul epocii istorice pe care o traim si pe care putini dintre noi o inteleg pe deplin.

In calitate de corespondent, Carmen Gavrila isi poarta cititorii, transpunindu-i in mijlocul evenimentelor, prin zonele fierbinti ale spatiului islamic, scriind intr-un stil pasionant, incisiv si cu o atentie deosebita asupra detaliilor care conteaza, informeaza editura.

Relatarile detaliate de la fata locului sint insotite de descrieri ale contextului, analize ale evenimentelor si interviuri atit cu protestatari din strada, cit si cu jurnalisti locali. Nu lipsesc interviurile cu diferiti lideri ai unor miscari islamiste si nici cele cu oficiali importanti din Orientul Mijlociu.

Cititorul intelege astfel mai bine istoria contemporana si fortele motrice ale unei lumi care prezinta interes si pentru politica externa si securitatea Romaniei.

Fara a fi doar o analiza politica, Revolta Orientului este si o veritabila experienta de calatorie virtuala, un „mic ghid” necesar in descoperirea si cunoasterea civilizatiei orientale.

„Este o lectura care te tine captiv, te pasioneaza si te emotioneaza mai ales pentru umanitatea pe care o inspira fiecare rind, fiecare fraza, fiecare pagina. Nu este analiza politica, ci mai mult decit atit: o viziune personala si personalizata, construita cu migala pe baza observatiei directe a ochiului de corespondent de presa care si﷓a acordat constient sansa de a asista la faurirea unei noi epoci istorice…” (Bogdan Aurescu)

Carmen Gavrila a absolvit Facultatea de Limbi Straine, sectia Limba Persana si Studii Americane, la Universitatea din Bucuresti. Din 1998 este jurnalist specializat in afaceri externe, europene si problematica spatiului islamic, iar din 2004 este si corespondent in Iran si state arabe din Orientul Mijlociu pentru Radio Romania Actualitati. S-a clasat in Top 10 Cei mai buni jurnalisti de politica externa din Romania realizat de Foreign Policy Romania in 2010 si 2011. Printre distinctiile primite se numara premiul special „Media e Italia/Europa” pentru jurnalism in Orientul Mijlociu acordat la cea de-a treia editie a Premiilor Asociatiei Jurnalistilor Italieni „Città di Salerno” (2007), Premiul pentru Interviu al Clubului Roman de Presa (2007) si premiul „Tinarul jurnalist al anului 2009” la categoria Politica externa si afaceri europene, acordat de Freedom House Romania.

Revolutia pop islamica – fragment din volum

Spatiul islamic este cucerit, din interior, cu arme mai eficiente decit orice tehnologie militara – videoclipuri dupa retete occidentale, hip-hop, rock, internet, bloguri, moda. „Agresorul” nu este strain, sint tinerii musulmani. Mullahii puritani reclama, in zadar, intoxicarea si pervertirea cu modele occidentale si pun piedici care se sfarima usor in fata revolutiei pop care a cuprins spatiul islamic.

*

Reflectoare si un perete intreg de boxe. Ritm sacadat in stil tehno. O femeie frumoasa, cu parul negru curgind in valuri. Un decolteu generos si o talie dezgolita in ritm de dans de capetele unei camasi neglijent incheiate la doi nasturi. „Ana Haifa” – „Eu sint Haifa”, cinta intr-un videoclip libaneza Haifa Wehbe, una dintre cele mai faimoase vedete pop orientale. Repeta obsesiv si narcisist „Eu sint Haifa”, cu miscari unduitoare, cu un puternic parfum erotic. Nu lipsesc din reteta de succes stropii de apa si hainele ude, lipite de piele. Un videoclip intre zecile de mii scoase pe banda rulanta la Beirut, Cairo sau Dubai.

Industria pop orientala cistiga teren pe zi ce trece. Sume care ajung si pina la 300.000 de euro sint investite in videoclipuri care circula peste tot in spatiul islamic, cu ajutorul internetului si al canalelor TV prin satelit. Amestecul de ritmuri orientale cu cele moderne, de miscari unduitoare din buric combinate cu pasii de dans folositi de obicei de vedete pop americane sau europene este de-a dreptul intoxicant si exercita o fascinatie irezistibila printre tinerii din Orientul Mijlociu pina in Asia. Mullahii si autoritatile religioase sint neputincioase. Se interzic show-uri si seriale, cintaretii nu pot urca de multe ori pe scena, se blocheaza site-uri, se emit decrete religioase si recomandari, dar nimic nu poate opri revolutia pop.

Este si acesta un mod de disidenta ori de modernizare si deschidere spre lume, sustin producatorii arabi din industria muzicala, chiar daca, in cazul vedetelor femei, mesajul este unul puternic sexual, ceea ce poate fi interpretat ca un nou tip de discriminare, altul decit prin cliseul femeii ascunse de valuri asociat cu spatiul islamic. „Ce e rau daca o femeie e sexy si arata asta ?”, imi spunea in Liban o tinara, adaugind categoric: „Sa nu vina careva sa-mi spuna mie cum sa ma imbrac!”.