Gigantul american Smithfield Foods Inc. a preluat de la firma italiana Agrotolvis pachetul majoritar de actiuni al combinatului Comtim Timisoara. Tranzactia, incheiata la inceputul acestei luni, va aduce modificari importante pe piata carnii de porc din Romania.

Potrivit presedintelui Asociatiei Romane a Carnii (ARC), Sorin Minea, efectul imediat va fi scaderea pretului carnii dupa inceperea productiei. “Producatorii romani trebuie sa se alinieze la preturile Smithfield, care sint mai mici, sau vor iesi de pe piata. Cei care au motive sa se teama sint cei care au facut pina acum speculatii si presiuni pentru majorarea preturilor la carne.

Daca Smithfield va intra si pe piata preparatelor, pentru noi va fi o mare provocare”, sustine presedintele ARC. In strategia pe care Smithfield Food a prezentat-o si guvernului, compania se angajaza sa dezvolte in urmatorii trei-patru ani capacitatea de productie a Comtim, intr-o prima etapa, de la 1,2 milioane de capete - cit este in prezent - la doua milioane de capete de porci.

Primele 60.000 de scroafe vor fi aduse in tara chiar in toamna acestui an. Ministrul agriculturii, Ilie Sarbu, spune ca investitiile pe care Smithfield Food s-a angajat sa le faca se ridica la 350 de milioane de dolari, suma ce include si cheltuielile de mediu. “Pe linga piata autohtona, Comtim isi poate vinde productia si in Asia, in special in Japonia si China”, explica Ilie Sarbu.

Pe linga popularea combinatului cu porci si patrunderea pe piata preparatelor din carne, americanii intentioneaza sa devina si furnizor de material genetic pentru crescatorii romani de porci. Producatorii de cereale din zona Banatului vor avea si ei de cistigat pentru ca americanii vor sa cumpere furaje de pe pietele locale.

“La doua milioane de capete de porci, va fi un adevarat aspirator pentru tot ce inseamna productie vegetala in zona”, declara ministrul agriculturii.

Compania americana Smithfield, listata la Bursa din New York, este cel mai mare procesator mondial de carne de porc, cu operatiuni in Franta, Polonia, Mexic si Brazilia, precum si in SUA. Detine 15 la suta din compania multinationala Campofrio. Vinzarile sale totale depasesc 8 miliarde de dolari pe an.