Inainte de '90 producea 17.000 de biciclete lunar. Azi, dupa 14 ani de tranzitie, numarul bicicletelor ce ies pe poarta fabricii Tohan de la Zarnesti este incredibil de mic - 1.500 anual. Un mijloc de locomotie accesibil atat omului de la oras, dar mai cu seama celui de la tara, productia bicicletei romanesti, pe care te puteai baza ani de-a randul, a fost ingropata in chinezarii.

"Este un produs omorat de concurenta, murdara, neloiala. In curand, pentru a rezista economiei subterane vom face biciclete de unica folosinta", ne-a declarat directorul general al intreprinderii Tohan, Dan Tache. El sustine ca in Romania nu exista nici un fel de protectie atat pentru produsul romanesc, cat si pentru consumatorul roman.

Aceasta in conditiile in care guvernul roman a lansat cu mare pompa programul "Fabricat in Romania". Pentru cetateanul de rand este tentant sa-si cumpere un lucru ieftin, chiar daca si-l cumpara mult mai des.

Acelasi lucru se poate spune si despre biciclete, produs pe care economia subterana l-a transformat, ca pe multe alte produse, in articole achizitionate de omul simplu nu pentru calitate si viabilitate, ci pentru pretul mic.

"De vreme ce pe piata se accepta desfacerea de produse neautorizate, precum bicicletele chinezesti la un pret de 1,3 milioane de lei, care nu te tin decat vreo 3 luni, fireste ca bicicletele produse la Tohan, la un pret de 3,5 milioane de lei, raman la poarta fabricii. Ca ele au o garantie de peste 40 de ani nu mai conteaza pentru nimeni", sustine Dan Tache.

El este, de altfel, unul dintre initiatorii, alaturi de Agentia Nationala de Protectie a Consumatorului (ANPC), a unui proiect de lege care prevede "obligativitatea producatorilor de biciclete de a testa originea produsului, precum si parametrii de calitate si de garantie ai produsului".

"Daca se va aproba acest proiect, ne vom proteja consumatorul intern si implicit vom elimina in mare parte concurenta murdara", afirma directorul de la Tohan, convins fiind si de faptul ca odata adoptat acest proiect va aduce cu sine si cresterea vanzarilor de biciclete romanesti de calitate.

Alaturi de vestitele Pegasuri la Zarnesti se mai produc si mountain-bike (biciclete cu 18 viteze pentru trasee montane cu grad de dificultate ridicat), iar costul acestora, la pret de producator, variaza intre 3,6 milioane de lei si 4,5 milioane de lei.

De asemenea, fabrica brasoveana mai desface pe piata romaneasca si biciclete ergonomice pentru sali de fitness, triciclete, precum si bicicleta clasica "Ideal" Tohan, dar mult imbunatatita. De aproximativ 5 ani, la Zarnesti a fost ingropata si productia motoretei "Hoinar". "Mai avem pe stoc doar cateva exemplare, dar acestea vor ramane in patrimoniul nostru.

Le vom pastra drept amintire", mai spune directorul Tache, care a motivat stoparea productiei acestui tip de motorete. "Costurile de productie sunt exagerate si nerentabile, utilitatile si materia prima implica preturi europene, iar conditiile actuale de piata nu mai permit producerea lor. Costa mult si n-ai unde sa le vinzi.

" In prezent, in cadrul intreprinderii se mai produc totusi 100 de motorete anual, dar cu motoare austriece si in mare parte pe comanda. Un astfel de vehicul atinge un pret de vanzare la producator de aproximativ 500 de euro.

Despre viitorul fabricii de la Tohan, care are un profil industrial special (industrie de armament), productia de biciclete fiindu-i colaterala, directorul general nu a putut da prea multe amanunte, procesul de privatizare fiind in intarziere.

In schimb, acesta a facut o marturisire de suflet, dar si o predictie: "Indiferent de cine va prelua fabrica, noi vom pastra pe cat posibil si acest obiect de activitate - producerea de biciclete."