Afacerea Fly Taxi se indreapta spre ograda lui Mitrea

de Stefan Candea; Sorin Ozon     Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatii
Vineri, 24 decembrie 2004, 0:00


Inconjurata de zvonuri si scandaluri, afacerea Fly Taxi nu a fost inca elucidata. Presa a relatat pana acum banuiala ca aceasta companie a fost ajutata sa castige licitatia de la inceputul anului, tocmai pentru ca ar produce castiguri financiare pentru ministrul Miron Mitrea. Va prezentam in premiera detalii care sa certifice aceasta supozitie.

Oamenii de afaceri folositi pe post de paravan nu se limiteaza la afacerea Fly, ei activeaza in domeniul transportului de persoane si nu numai, vizand crearea unor pozitii de monopol.

Stefan Candea, stefancandea@crji.org
Sorin Ozon, sorinozon@crji.org


Otopeni. In luna ianuarie 2004 a avut loc licitatia care urma sa atribuie unei singure firme serviciile de taximetrie de pe Aeroportul „Henry Coanda” din Otopeni. Caietul de sarcini fusese pus in vanzare in decembrie 2003, 7 firme l-au achizitionat si numai 2 au participat la licitatie: Fly Taxi si Allegro Taxi. In cele din urma a castigat firma Fly Taxi.

Presa a prezentat pe larg suspiciunile firmelor de taximetre care nu au putut participa la licitatie, cu privire la corectitudinea concursului. Practic, caietul de sarcini ii venea ca o manusa firmei Fly, proaspat infiintata la sfarsitul lunii octombrie: minim 60 de autoturisme de aceeasi marca produse in 2003, portbagaj de peste 600 de litri, culoarea gri metalizat.

Exact parcul auto recent achizitionat al firmei Fly.

Am descoperit in spatele actionarilor Fly Taxi legaturi care duc direct catre ministrul Transporturilor Miron Mitrea, si catre omul de afaceri de incredere al guvernarii Adrian Nastase – Alexandru Bittner. Grupul acesta de interese financiare coaguleaza totodata organizatii sindicale si patronale sub aceeasi umbrela, protejati de guvernanti si producand profit pentru acestia.

Oamenii lui Bittner si consilierul lui Mitrea

In Fly Taxi Besciu avea 39 de procente, dar a ajuns la 33 la suta la sfarsitul lunii octombrie 2004. Dan Besciu mai are o pleiada de firme in Bucuresti, in domenii diverse. El este cunoscut insa pentru restaurantul Golden Blitz din Bucuresti, al carui proprietar este cot la cot cu sotia, sotii Minculescu si Vulpescu. Ne vom opri insa asupra unei asocieri mult mai interesante.

Este vorba de firma WEST TOUR 98, firma cu sediul in Bucuresti, care se ocupa cu transportul de calatori. Regasim in aceasta firma trei personaje care apar in mai toate firmele omului de afaceri Alexandru Bittner. Este vorba de Mihnea Gabriel Lucov, Ion Petre si Dorin Cocos.

Fiecare dintre cei trei, separat sau impreuna, au aparut legati de una din zecile de companii pe care Bittner le-a cumparat sau la infiintat in ultimii 14 ani.

Un al patrulea asociat este Sergiu Vladimir Ionescu, fost consilier al ministrului Transporturilor in anul 2002, pe probleme legate de transporturile rutiere. Ionescu este si administratorul firmei. El a parasit postul de consilier al lui Mitrea pentru scaunul de consilier al sercretarului de Stat Sergiu Sechelariu. Ionescu lucreaza inca din 1981 in cadrul Ministerului Transporturilor.

Dupa 1996 se retrage din posturile de conducere, urmand sa paraseasca ministerul in 1999. Pana in 2000 lucreaza in domeniul privat, dar revine in minister odata cu instalarea lui Mitrea, ca sef de Directie si apoi consilier. „Firma aceasta nu a functionat niciodata, desi ar fi trebuit sa devina o mare firma de turism” ne-a declarat Besciu.

El sustine ca il cunoaste pe Bittner, dar nu este asociat in afaceri cu acesta. Considera irelevant parteneriatul cu Ionescu, consilierul lui Mitrea, din moment ce firma nu a functionat.

Besciu accepta sa vorbeasca numai despre partea sa de afacere din Fly. El nu se considera ca facand parte dintr-un grup financiar, impreuna cu ceilalti asociati ai sai: „Cunosc foarte multa lume, sunt asociat cu diversi, dar asta nu inseamna ca am legatura cu restul afacerilor pe care asociatii mei le deruleaza.

Ne-am impartit activitatile intre noi: eu mi-am facut EuroFly Taxi (acelasi model de masini, sigla etc), care are dispeceratul propriu, iar partenerii mei si-au facut Fly Dispecerat in care eu nu m-am asociat, pentru servicii de dispecerat la taximetrele Fly.”

Catre colegul de sindicat al lui Mitrea, Victor Ioan Stan

Urmatorii actionari ai Fly Taxi sunt fratii Ghitulescu, care si ei detineau 40 la suta din firma, dar au ajuns la numai 33 de procente impreuna. Acestia sunt prieteni si parteneri de afaceri cu Ilie Cobrescu, presedintele Federatiei Nationale a Transportatorilor Rutieri (FNTR). Cobrescu a fost singurul contracandidat al firmei Fly la licitatie, prin firma Allegro Maxi Taxi.

Este de mentionat ca la acea data, Cornel Vasile, cel care mai detinea restul de 20 de procente si in acest moment detine numai 16 la suta din Fly, era in acelasi timp administrator al firmei Allegro. Mai mult, Cobrescu este asociat impreuna cu fratii Ghitulescu si cu Cornel Vasile, in firma Trans Taxi Service.

De mentionat ca actionar al firmei Allegro este si Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), cu 20 de procente.

Dupa momentul licitatiei insa, din competitori de ochii lumii, Cobrescu si Ghitulestii au devenit parteneri de afaceri. Ei au infiintat firma Fly Dispecerat (asigura dispeceratul taximetrelor Fly), impreuna cu Vasilica Stan, nimeni alta decat sotia liderului de sindicat Victor Ion Stan. Domnul Stan, actual consilier PSD in cadrul Primariei Capitalei, este liderul grupului de consilieri PSD.

El mai ocupa functia de vicepresedinte al CNSLR Fratia si de presedinte al Federatiei Sindicatelor Soferilor din Romania (FSSR). Este exact locul de unde a plecat ministrul Mitrea, fost tovaras de arme cu Stan care l-a mostenit. Stan a mai fost si membru in Consiliul de Administratie al RATB.

Pe pagina de web a Primariei, Stan declara ca are interese in 3 firme din Bucuresti: Alcrist Comimpex, Autocargo 2000 si Vis Fly Tur. In toate cele 3 firme se afla acum Vasilica Stan, sotia sa, asociata ori cu Cobrescu ori cu fratii Ghitulescu. Stan si-a infipt insa un picior si in firma Fly Taxi, prin intermediul cumnatului sau, Nicolae Arsenie, consolidandu-si astfel pozitia.

Arsenie a intrat recent in firma Fly Taxi, primind 16 procente de la actionarii initiali pentru numai 260 de milioane de lei, echivalentul a 4 mii de Euro.

Besciu ne-a declarat ca ii cunoaste pe Arsenie si Stan inca din 90. Pe de alta parte, Nicu Ghitulescu nu se stie cu cei doi de atata timp, desi este asociat cu sotia lui Stan in mai multe firme. Besciu si Ghitulescu s-au ferit sa spuna cum au ajuns rudele lui Victor Stan in aceste firme de transport si care a fost aportul lor la derularea afacerilor.

Ghitulescu afirma ca avocatul sau „nea Gigi” i-a adus in firma, si ca partile din Fly Taxi si din Fly Dispecerat au fost vandute doar cu cateva mii de Euro. „Nu se castiga din aceasta afacere, socoteala noastra initiala nu s-a potrivit cu ce se intampla pe teren” sustine Ghitulescu.

El a mai adaugat ca este pe piata inca din 1998, in domeniul transporturilor de persoane, si ca nici unul dintre asociatii sai nu l-a ajutat oferindu-i protectie politica. Desi tocmai prin declaratiile sale recunoaste ca in domeniul transporturilor este bine sa cunosti persoanele potrivite din minister: „Am aceleasi rute incepand cu 1999, nici mai multe nici mai putine.

Am pierdut numai o ruta in Prahova, pentru ca ne-a fost luata cu japca. Ne-am dus sa protestam la seful ARR, Suciu, care ne-a sfatuit sa stam in banca noastra, pentru ca interesele sunt mult prea inalte.”

Modelul Busca

Afaceri concrete in care ministrul Mitrea sa fie direct implicat nu mai exista. Pozitia sa nu-i permite sa se asocieze la vedere, el foloseste interpusi. In cazul de fata, cel mai apropiat personaj de ministrul Mitrea este Victor Stan, sindicalist, consilier PSD la Primaria Capitalei si membru in CA al RATB.

Modul de operare in cazul Fly Taxi este similar cu un alt caz – Florin Busca – in care numai numele persoanelor si firmelor sunt schimbate .

Unul dintre cei care a facut multe afaceri cu banul public pus la dispozitie de catre Miron Mitrea este finul acestuia, Florian Busca.

Incepind cu 1991, Florian Busca a participat la infiintarea mai multor firme, in unele dintre ele alaturi de nume sonore cum ar fi Marian Vanghelie, primarul sectorului 5 sau Mihaela Badila, implicata in afacerea de contrabanda “Portelanul”.

Dupa alegerile din 2000, Florian Busca a prins un post de consilier la Primaria Capitalei. Dupa un an, Guvernul a dizolvat Consiliul General al Municipiului Bucuresti, Busca raminind si el pe diafara. In acest timp a fost si acuzat de diverse afaceri oneroase cu RATB careia ii livra combustibili.

Insa, Busca a reusit adevaratele si cele mai rentabile afaceri abia dupa anul 2000, cind s-a asociat cu nasul sau Miron Mitrea. Busca a deschis o serie de firme la care actionar juridic era si Compania Nationala Aeroportul International Otopeni, societate care este detinuta de statul Roman prin Ministerul Transporturilor, minister condus de Miron Mitrea.

Firmele rezultate din aceste asocieri aveau exclusivitate in paza si curatenia Aeroportului si a Garii de Nord.

Un alt domeniu, foarte rentabil si unde se invirteau tot bani publici, in care nasul Mitrea l-a introdus pe Busca a fost ANL. Aici, Busca a prins mai multe contracte prin care a construit o serie de blocuri ANL prin firma Antrepriza Constructii Montaj nr 4.

Dupa ce afacerile dintre nas si fin s-au transformat in scandaluri publice, Mitrea a refuzat sa mai participle la nunta lui Florian Busca desi invitatiile fusesera deja tiparite.

Trafic de deseuri radioactive

Besciu si echipa sa, Costin Minculescu si Sorin Vulpescu, sunt asociati la compania ITALROM Export Import, firma care se ocupa de transportul rutier de marfuri. Este prima lor afacerea, deschisa inca din 1991. Am descoperit ca asociatul celor trei, italianul Giantonio Savelli, este mentionat intr-un raport de monitorizare al organizatiei Greenpeace, intr-un caz de trafic de deseuri radioactive.

Savelli a exportat din Italia, la mijlocul anului 1992, 30 de mii de tone de deseuri radioactive, catre firma ITALROM, insa a fost interceptat la Trieste, in urma unui control initiat de politia italiana. Conform raportului Greenpeace, transportul lui Savelli a fost controlat in urma unor informatii care indicau implicarea sa intr-o operatiune de trafic de droguri.

Incarcatura italianului era insotita de documente falsificate. Besciu ne-a declarat ca a aflat de aceasta afacere de la politie, pentru ca Savelli a lucrat numai cu documente false. Totusi, Savelli inca detine 22 la suta din Italrom.

Transportul de persoane

Pe langa afacerea Fly Taxi, grupul de firme ale fratilor Ghitulescu & Comp. detine sute de masini si licente de transport persoane in si intre localitati. Este vorba de firmele Allegro, Comanto 94, Gifan Strong, Simpa Trans, Sir Impex, Millenium Trans Impex. Toate aceste companii apartin aceluiasi nucleu de persoane care a monopolizat si transportul cu taxiul de la Aeroportul Otopeni.

Sutele de masini ale acestor firme efectueaza urmatoarele rute, pentru unele trasee chiar din pozitia de monopol: Alexandria, Targoviste, Oltenita, Giurgiu, Ploiesti, Buzau, Tecuci, Mangalia, Ploiesti, Campina, Comanesti, Bacau, Braila, Galati, Arad, Timisoara, Calarasi, Buzau, Cheia, Turnu Magurele.

Nucleul de persoane din jurul afacerilor cu taxiuri si microbuze par a urmari o strategie de acaparare a tot ceea ce inseamna transport de persoane in orase si in tara.

Existenta acestor curse este desigur o decizie politica, insa multitudinea lor a sufocat practic Societatea Cailor Ferate Romane, pentru a imbogatii rapid cativa patroni si protectorii acestora.

In tarile Uniunii Europene autocarele si microbuzele nu au voie sa transporte calatori intre orase din aceeasi tara, tocmai pentru a proteja caile ferate si a rezolva problema transporturilor cu un grad de poluare cat mai mic. Se mai adauga probleme legate de siguranta a calatorilor, confort, punctualitate.

Aceste curse de calatori sunt foarte rar controlate, iar la nereguli evidente autoritatile inchid ochii.

Afaceri conexe – asfaltarile

Grupul mentionat mai sus nu se limiteaza doar la transporturile de persoane. Ei sunt activi si in domeniul restaurantelor, al hotelurilor si chiar al constructiilor. Bineinteles, constructii tot cu banii statului. Unul dintre patronii Fly Taxi, Dan Besciu, detine impreuna cu Sorin Vulpescu firma de constructii EUROCONSTRUCT TRADING 98.

Pe site-ul Primariei Bucuresti, Euroconstruct apare cu 22 de contracte mari de reabilitare a strazilor, numai in sectorul 1 al Capitalei.

  • Alte anchete CRJI:
    Sclavi in abatoarele germane


















  • 1155 vizualizari


    Abonare la comentarii cu RSS

    ESRI

    Top 5 articole cele mai ...



    Hotnews
    Agenţii de ştiri

    Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
    hosted by
    powered by
    developed by
    mobile version
    Marţi