Dupa ce autoritatile au anuntat stoparea proiectului autostrazii Bucuresti-Brasov, cele trei firme selectate anul trecut pentru acest proiect au anuntat ca sint de acord cu renegocierea pretului convenit initial.

Firmele Strabag (Austria), Vinci (Franta) si Ashtrom-Roichmann (Israel), care ar fi urmat sa construiasca autostrada Bucuresti-Brasov, sint dispuse sa renegocieze pretul, in varianta in care statul roman va mentine parteneriatul public-privat pe baza caruia s-a stabilit anul trecut ca va fi construita autostrada, ne-au declarat surse apropiate afacerii.

„Cele trei companii sint dispuse sa renegocieze conditiile financiare. Anul trecut s-a plecat de la o dobinda de 10% la rambursarea esalonata a sumelor investite pentru constructie. Cum Romania a mai cistigat intre timp doua puncte de rating, ele sint dispuse sa scada dobinda la 5%", spun sursele noastre.

„Cele trei firme vor iesi la rampa in perioada urmatoare, mai ales cei de la Strabag, care au deja un contract de executie pentru portiunea Bucuresti-Ploiesti. Ei nu au inteles de ce autoritatile refuza sa finalizeze parteneriatul public-privat convenit pe baza unei legi in vigoare", mai spun sursele respective.

Razboi de patru zile

Proiectul autostrazii Bucuresti-Brasov a stirnit in ultimul timp un schimb de replici dure intre reprezentantii Ministerului Transporturilor si constructorii din Romania, grupati sub umbrela ARACO.

Acum patru zile, membrii ARACO (Asociatia Romana a Antreprenorilor in Constructii, care ar avea de cistigat din subcontractarea lucrarilor) au spus ca ministerul blocheaza lucrarile la autostrada in cauza, pe motiv ca ea s-ar putea construi dupa 2007 cu fonduri europene, varianta considerata nerealista de ARACO.

Asociatia sustinea ca autoritatile favorizeaza nejustificat autostrada Pitesti-Sibiu, care ar avea un trafic de cel putin trei ori mai scazut decit cel din Valea Prahovei, pe motiv ca prima ar face parte din coridorul IV pan-european.

In aceeasi zi, ministerul a raspuns. Scurt si socant: toate procedurile demarate pentru construirea autostrazii au fost stopate, pe motiv ca regulile sistemului de parteneriat public-privat pe baza caruia Strabag, Vinci si Astrom-Roichmann au primit contractele trebuie schimbate, pentru ca nu asigura transparenta ceruta de reglementarile europene.

Amintim ca aceste contracte au fost aspru criticate, inclusiv de presedintele Traian Basescu.

Bataie pe 1,5 miliarde de euro

ARACO a reactionat si mai dur, sustinind, indirect, ca formula de parteneriat (prin care firmele care construiesc autostrada vin cu finantarea lor) e preferabila unei licitatii unde se poate lua spaga.

Asociatia sustine ca parteneriatul public-privat nu presupune imprumuturi externe, iar autostrada construita in acest sistem ar beneficia si de intretinere gratuita in urmatorii 30 de ani, in conditiile in care, in varianta clasica, costurile de intretinere pe 20 de ani sint egale celor necesare construirii autostrazii. Iar fondurile ar fi trebuit asigurate de stat.

Mai mult, unii reprezentanti ai ARACO au sustinut ca sistemul de parteneriat in care s-a stabilit initial construirea autostrazii a fost sprijinit chiar de FMI. Potrivit ARACO, lucrarile de construire a autostrazii s-ar ridica la 1,5 miliarde de euro, dar, cu montaj financiar cu tot, costurile ar putea depasi patru miliarde de euro.