Consilierul prezidential Claudiu Saftoiu: "Suntem intr-o perioada dificila"

de Mircea Marian     Adevarul
Marţi, 9 august 2005, 0:00


Ce ii spune presedintelui Romaniei consilierul prezidential pe probleme de politica interna despre situatia politica din Romania?

Eu n-as face decat sa confirm ceea ce, pana la urma, orice observator vede cu ochiul liber. Este o perioada dificila din mai multe puncte de vedere. Am trecut prin sapte luni de transformari deosebite din punct de vedere politic si economic, iar acest lucru pune la incercare capacitatea de rezistenta a multor categorii sociale.

Suntem intr-o perioada dificila, pentru ca am parcurs doua crize majore: cea a ostaticilor, depasita din fericire cu succes, si cea a inundatiilor, pe care in momentul acesta autoritatile o gestioneaza bine. Aceste tipuri de evenimente care s-au intamplat au o influenta directa asupra perceptiei publicului cu privire la actiunile guvernamentale si la actiunile presedintelui.

Mai este o perioada dificila si pentru ca acum se reasaza foarte multe lucruri cu potential modernizator in societatea romaneasca.

Inabilitatile in politica se platesc
N-a fost o criza si in perioada in care premierul Tariceanu a spus ca-si da demisia si ulterior a revenit?

Aceasta ... intamplare poate fi numita... altfel decat o criza. Este vorba de inabilitati in actiunea politica, inabilitati care, mai devreme sau mai tarziu, se platesc. In cazul pe care l-ati amintit, costurile au aparut imediat in sondajele de opinie.

N-as vorbi de o criza, pentru ca o criza duce la blocaje institutionale grave, iar in cazul demisiei nefinalizate a premierului Calin Popescu Tariceanu nu au existat blocaje de acest tip. Au fost doar tipuri de atitudini politice, au fost doar pozitionari politice care au creat o agitatie in ceea ce priveste discursul politic.

Toate acestea au reverberat in modul in care a perceput populatia acest tip de inconsecventa, pana la urma, pe care unii actori politici au transmis-o populatiei. Criza n-a fost si nu este pentru ca nu au fost blocate nici un moment functionarea guvernului sau relatiile interinstitutionale. Lucrurile au mers si merg ca si inainte.

Trebuie sa ne obisnuim ca, pe de o parte, exista un ritm si, daca vreti, o masinarie administrativa si institutionala care functioneaza inertial si care duce lucrurile intr-o anumita consecventa impusa de deciziile politice, si, pe de alta parte, exista un nivel al exprimarii politice care pare de cele mai multe ori inconsecventa, intrerupta, uneori absurda sau directionata spre zone minore.

O mai limpede analiza politica ar trebui sa atraga permanent atentia publicului asupra celor doua planuri si a influentei lor reale asupra lucrurilor, intr-o societate.

Unele acuzatii referitoare la presedintele Traian Basescu sunt ca acesta ar iesi frecvent din spiritul Constitutiei...

Presedintele a spus constant ca va ramane un jucator. Este si mesajul pentru care a fost votat de sase milioane de oameni. Acest vot coplesitor induce o plaja de asteptari foarte mari. Prin tipul de leadership pe care l-a propus romanilor Traian Basescu, asteptarile fata de munca de la Cotroceni a acestui om sunt extrem de mari.

Trebuie sa va spun ca domnul Basescu are o solida cunoastere a procedurilor constitutionale. Stie de fiecare data unde si cat ii permite Constitutia sa inainteze.

Mai mult decat atat, cele mai multe dintre prerogativele pe care i le acorda Constitutia - si anume rolul de mediator, posibilitatea participarii la sedintele de guvern, de a se consulta cu partidele parlamentare, de a prezenta mesaje in Parlament - nu au fost utilizate frecvent de presedinte.

Ceea ce presedintele face de la inceputul mandatului sau este un efort constant si indarjit de a consolida un sentiment de incredere in institutiile pe care le reprezinta statul.

Faptul ca presedintele, care a numit si si-a pus girul pe succesul la guvernare al Aliantei, cauta sa corijeze, sa indrepte, sa atraga atentia asupra unor erori de parcurs politic ale Aliantei nu face decat sa confirme consecventa si seriozitatea cu care Traian Basescu si-a asumat guvernul Aliantei.

Dar faptul ca presedintele vorbeste mereu de anticipate nu creeaza un sentiment de criza?

Iarasi criza! As dori sa ne obisnuim sa gandim exact asa cum electoratul a dat semnale ca ar trebui politicienii sa gandeasca, incepand cu decembrie 2004: o data cu votul primit pentru patru ani de zile, unii politicieni trag nadejdea ca nu li se mai cere nimic presant, imediat, din partea cetatenilor.

Unii dintre acesti politicieni par a considera ca timp de patru ani pot sa-si exercite puterea fara sa fie amendati.

Ii mobilizeaza faptul ca se tem de anticipate si stau cu sabia lui Damocles deasupra capului

Faptul ca presedintele vorbeste de anticipate nu reprezinta o amenintare pentru nimeni. Este vorba de o critica simplificata, pentru toata lumea, prin care presedintele le cere politicienilor sa inteleaga ca nu sunt vesnici in posturile lor, ca e nevoie ca in fiecare zi sa isi probeze buna-credinta si profesionalismul, pentru ca se poate intampla, oricand, sa fie schimbati.

Cei mai multi dintre cei care practica puterea - fie din partide aflate la guvernare, fie din formatiuni politice aflate in opozitie - considera ofensator sa li se arate ca sunt tot timpul monitorizati, aceasta tine de mentalitatea politica. Presedintele nu doreste sa imbrobodeasca populatia cu declaratii frumoase si goale cu privire la succesele guvernarii.

El trebuie sa-i stimuleze pe guvernanti. Nu este o amenintare. Este o modalitate de a tine treaza constiinta politicianului ca serveste cetateanul. In fiecare zi.

Ati lucrat intr-o echipa care elabora legea comunitatii de informatii. Care este situatia, acum, cu acest proiect?

Initiativa pe care presedintele o are in ceea ce priveste constituirea comunitatii de informatii este interpretata gresit, de cele mai multe ori rauvoitor. Nu poti conduce eficient daca nu esti informat foarte bine. Nu poti lua decizii de interes national daca nu ai in fata ochilor situatia limpede a ceea ce se intampla in tara si in afara ei.

Multa vreme, in Romania, valorificarea informatiilor de interes national a constituit o problema de orgolii politice de grup, punctul de disensiune care a dus la o lentoare in luarea deciziilor si adesea la compromiterea intereselor reale ale natiunii, pe termen scurt si lung.

Dupa criza ostaticilor, cand presedintele a experimentat pentru prima data eficienta acestei comunitati de informatii constituite ad-hoc la acea vreme, am observat cat de important este sa integrezi informatiile. Presedintele a ajuns, in cele doua luni cat a durat criza, sa se bazeze pe informatii de o acuratete extraordinara.

Imediat dupa criza jurnalistilor, Traian Basescu a spus ca este important sa aducem serviciile la un numitor comun cu privire la integrarea informatiilor pe care le culeg.

Comunitatea va ajuta beneficiarilor legali: CSAT, in ansamblul lui, primul-ministru, ministrii de resort in problematica sigurantei nationale, ministrii care au in componenta elemente de securitate alimentara, educationala, pe infrastructura, in afaceri, in IT etcetera, parlamentarii cu atributii in domeniul sigurantei si securitatii nationale.

Iar presedintele a mai subliniat, in acord cu interesele nationale si spre binele natiunii: cu cat mai repede facem comunitatea de informatii, cu atat decizia politica devine mai eficienta, iar Romania isi va planifica mai lucid, mai asumat si mai pragmatic actiunile de politica externa si interna.

Serviciile nu vor fi controlate de aceasta comunitate de informatii, ele vor colabora ca aceasta noua entitate de informatii sa primeasca date de mare acuratete, sa le integreze si apoi sa le transmita beneficiarilor.

Disputa a fost cine va controla...

Este o disputa falsa. Nedumerirea si mahnirea mea sunt ca se continua alimentarea in mass-media a unor scenarii cu privire la un control al nu stiu cui asupra acestei comunitati. In tarile unde exista comunitati de informatii, controlul acestora este extrem de riguros si expus publicului. Nimeni din beneficiarii legali nu poate sa acuze pe altul ca are prioritate.

Exista niveluri de responsabilitate si acces la informatii clasificate care vor fi alimentate conform legilor sigurantei si securitatii nationale.

Care este agenda presedintelui, temele mari, pe perioada urmatoare?

In curand, Romania va deveni statul de granita al UE. Responsabilitatile sunt foarte mari: asigurarea unei linii de protectie in ceea ce priveste securitatea economica, siguranta si apararea in zona Marii Negre si in Balcanii de Vest. Din ce in ce mai mult, UE incepe sa realizeze ca proiectul intereseaza intreaga Uniune.

Faptul ca presedintele a tras, la inceput de mandat, o tusa groasa vorbind despre axa Washington - Londra - Bucuresti a fost asumat de Traian Basescu drept o chestiune de strategie politica. A atras atentia oarecum neconventional asupra unei teme majore, pe care apoi a inceput sa o substantializeze cu elemente de argumentare si mai apoi cu actiune practica.

Este foarte important sa se stie ca eforturile presedintelui Traian Basescu de repozitionare a Romaniei nu au nimic contradictoriu in ceea ce priveste mesajele proatlantiste si cele proeuropene. Este vorba de aplicarea unui mecanism complementar, care isi arata incet, dar sigur, roadele. Romania a convins ca poate deveni un furnizor de securitate activ si implicat in zona Marii Negre.

Ca o dubla consecinta, pe de o parte Alianta Nord-Atlantica a luat nota de acest lucru si va actiona ca atare, iar pe de alta parte, dar complementar, cum am mai spus, Uniunea Europeana isi va manifesta curand interesul pentru intrarea cat mai rapida a tarii noastre in structurile comunitare.

Interesele Uniunii Europene converg catre sustinerea si integrarea unor state puternice si determinate la granitele ei. Trecem printr-o oportunitate istorica pe care nu o vom mai rata.


















44 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi