Celebra casa de licitatii Christie's a anuntat scoaterea la vanzare a

lucrarii lui Michelangelo Buonarroti (1475-1564) "Study of a male torso". Opera va fi vanduta pe 24 ianuarie 2006 la New York, fiind unul dintre putinele desene semnate Michelangelo si aflate inca in colectii particulare.

Cu un pret estimat de patru milioane de dolari, aceasta lucrare realizata in carbune a facut parte din celebra colectie a lui John Malcolm of Poltalloch (1805-1893. Acest colectionar cunoscut primise mai multe desene importante, intre care si cel al lui Michelangelo, de la ginerele sau Alfred Gathorne-Hardy.

La moartea lui Malcolm cea mai mare parte a colectiei sale a fost cumparata de British Museum, dar studiul a ramas in posesia familiei pana in 1976, cand a fost vandut unui colectionar pentru suma de 178.200 de lire sterline, stabilind un nou record pentru un desen din perioada Renasterii.

In prezent se pare ca desenul se afla in posesia lui Walter Gernsheim, un dealer de arta, colectionar de asemenea.

Studiul este unul dintre desenele realizate in ultima parte a vietii

artistului, fiind considerat o reprezentare a figurii cristice pentru o

compozitie religioasa, desi nu se cunoaste daca Michelangelo a primit o

astfel de comanda. La fel ca in cazul unor lucrari similare, reprezentand Rastignirea, desenul ar putea fi considerat doar o joaca a unui geniu ce se apropia de sfarsit, reflectand asupra propriei morti, stare de spriti prezenta si in celebrele poeme din aceasta perioada.

Proportiile monumentale ale imaginii sugereaza ca desenul este finalul unei vieti artistice dedicate studierii si reprezentarii corpului uman si nu doar redarea unui model.

Desenul dateaza din 1550 si este unul dintre putinele care au

supravietuit, Michelangelo fiind cunoscut pentru furia cu care distrugea

schitele sale, de multe ori arzandu-le pe adevarate ruguri. Motivele care il faceau sa aleaga acest "vandalism" sunt pana astazi supuse

controverselor. Unii cercetatori considera si astazi ca Michelangelo isi

distrugea schitele pentru ca lumea artistica sa nu stie cat de mult lucra

pentru o anumita opera. Altii cred ca era pur si simplu o paranoia

artistica, Michelangelo pazindu-si cu gelozie tehnicile si trucurile,

majoritatea inventate chiar de el. Oricare ar fi motivul real, din poate

zecile de mii de desene realizate intr-o cariera de aproape sapte decenii, mai exista aproximativ 600, majoritatea aflandu-se in prezent in colectiile unor muzee europene importante.