Romania este pe cale sa devina un competitor puternic pe piata auto central si est-europeana odata cu revanzarea fabricii de automobile de la Craiova. Petitorii uzinei sunt Nissan (care insa este intr-o alianta cu Renault), General Motors si Ford. Un al doilea producator serios ar confirma perceptia creata de „curiozitatea" Logan.

Oportunitatea este ca producatorii din Romania sa se pozitioneze in zona masinilor ieftine, dar care indeplinesc totusi niste standarde minime.

Monopol pe segment

Proiectul Logan a deschis practic aceasta piata. Renault are, acum, toate motivele sa se bucure. A creat o nisa pe care concureaza de unul singur. Asa se face ca si-a permis sa elimine din planurile sale versiunea de baza, de 5.000 de euro si apoi chiar sa ridice pretul de pornire de la 5.700 la 6.200 de euro.

Practic, scumpirea este data de faptul ca Logan nu prea poate fi concurat nici de restul masinilor noi, nici de variantele second-hand vandute la acelasi pret.

Insa handicapul pionierului Logan se vede inca in cazul cererii la export. Este insistenta, dar numai pentru cantitati reduse. Piata, mai ales cea europeana, nu pare pregatita sa digere experimentul francezilor de la Renault. Concurenta unui al doilea model i-ar scadea profiturile pe piata interna. Pe de alta parte, oportunitatile de export ar creste odata cu aparitia Romaniei ca „marca" auto.

„Nu va fi doar Loganul pe care il stiti acum"

Vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, pare pregatit sa infrunte competitia. „Avem de unde cobori si avem unde iesi", ne-a declarat el. „Nu ne va deranja prezenta unui concurent serios.

Si asta, deoarece Dacia Renault are o strategie superba pentru anii care vin, planuri care se bazeaza pe dezvoltarea unei game de produse din familia Logan, ce se adreseaza unei clientele de anvergura mondiala. Adica, nu va fi doar Loganul pe care il stiti acum", a precizat Stroe.

Mai mult, acesta vede si beneficiile competitiei. „Existenta a doi beneficiari va stimula reteaua de furnizori de componente auto. Acestia isi vor putea permite sa faca investitii pe termen lung, deoarece daca unul dintre beneficiari intra in colaps, celalalt ramane in schema".

Potrivit lui Stroe, pozitionarea Ro-maniei este un alt avantaj. Cheltuielile cu transportul pe piata central-europeana sunt mai mici, iar industria auto din Romania „va sparge frontierele". „Cine-si imagina ca Logan va ajunge sa se vanda in Cehia, Polonia, Slovacia (...) Au disparut patriotismele regionale. Adica nu mai cumpar Dacia pentru ca sunt dac", comenteaza Stroe.

Ce se intampla in regiune

Pana acum, Romania a pierdut timpul. Inainte de Logan, Dacia n-a reusit sa satisfaca pretentiile pietei externe, in ciuda preturilor derizorii. Cat despre fabrica de la Craiova, aceasta a cazut victima strategiei la fel de paguboase a coreenilor de la Daewoo. Ei au incercat sa „sparga piata" cu modele mai ieftine, dar invechite.

N-au reusit, iar cand si-au imbunatatit oferta erau deja in faliment. I-a cumparat General Motors, care insa a hotarat ca nu are ce face cu fabrica de la Craiova.

Pe de alta parte, celelalte tari din regiune reprezinta modele de succes. In Cehia, Skoda in asociere cu Volkswagen au mers pe principiul calitatii fara compromisuri. Skoda a reusuit sa ajunga o marca mondiala. Tot in Cehia se mai produc modelele micro ale Citroen, Peugeot si Toyota, intr-o fabrica noua.

Celelalte tari nu au marci proprii, dar gazduiesc fabrici ale marilor producatori mondiali.

Cele doua fabrici din Polonia au fost privatizate cu Fiat, respectiv Daewoo. Aceasta din urma a avut aceeasi soarta ca si fabrica Daewoo de la Craiova. General Motors a refuzat s-o preia, motivul in acest caz fiind ca isi construise deja o uzina noua in Polonia. O alta fabrica a construit-o Volkswagen, care mai are capacitati de productie si in Slovacia.

Si francezii de la Renault mai au o uzina in zona. In Slovenia se produce modelul Clio bicorp.