Caramizi si bolovani din carton, geamuri din lemn, zapada din material textil, Parisul secolului XX suprapus peste Anglia anilor 1800, toate sunt mici detaliile tehnice pe care se bazeaza industria de iluzii, care a cunoscut in 2005 unul dintre cei mai prolifici ani din Romania postdecembrista. Cu 11 pelicule filmate simultan, in timpul verii, Romania si-a atins capacitatea maxima.

„Cred ca, in Romania, nici daca plateai 1.000 de dolari pe ora pentru un om, nu mai avea cine sa lucreze", a spus Bogdan Moncea, directorul de marketing al Castel Film, unul dintre cele doua mari studiouri de film de langa Bucuresti.

Cu doi jucatori ce pot concura cu vest-europenii sau americanii, Media Pro Pictures si Castel Film, dar si multi altii mai mici, dar cu renume international, ca Atlantis Film, productia de film din Romania se bazeaza pe lungmetraje americane si britanice, mai putin frantuzesti si aproape deloc romanesti.

La numarul de filme, Castel conduce detasat, cu peste 100 de pelicule realizate din 1992 pana in prezent, in comparatie cu cele peste 50 de productii ale Media Pro Pictures, realizate in perioada 1999-2005. Clientii principali ai celor doua companii provin din aceleasi zone, in principal din Statele Unite si Marea Britanie, iar Atlantis Film lucreaza numai cu producatori francezi.

Media Pro. Cel mai mare studio din Europa de Sud-Est

Compania lui Adrian Sarbu a cumparat cele aproape 30 de hectare ale studiourilor Buftea in 1999, iar anul urmator a produs si primul film, „Epicenter". Nume ca Andy Garcia, Pink, Donald Sutherland, Jeremy Irons, sau Dennis Hopper sunt obisnuite ale studiourilor din Buftea inca din 1999.

Cele 50 de hectare pe care se intinde astazi cel mai mare studio din Europa de Sud-Est sunt ocupate de 15 platouri, decoruri cu strazi, vitrine, case, biserici, la care se adauga lacul, padurea si Palatul Stirbei din apropiere.

„Blood and Chocolate" si „Jacquou le croquant", ambele filmate in 2005, se numara printre cele mai scumpe pelicule realizate vreodata in studiourile din Buftea, cu bugete intre 28 si 30 de milioane de dolari, potrivit directorului de marketing, Roxana Gramada.

Desi produce si seriale de televiziune, de la cele sofisticate („Baieti buni"), la telenovele („Lacrimi de iubire") sau sitcomuri („La bloc"), prima si cea mai profitabila piata pe care activeaza Media Pro Pictures este cea a filmului strain.

Castel Film. Cel mai scump film realizat in Romania

Castel a incheiat anul 2005 cu un record: 14 pelicule a caror realizare a insumat aproximativ 65 de saptamani de filmare. Infiintata in 1992 de trei-patru oameni, Castel Film a ajuns sa aiba azi peste 200 de angajati si aproape de doua ori mai multi colaboratori permanenti.

Cel mai important film realizat la Castel e „Cold Mountain", filmat in 2003, cu un buget de peste 80 de milioane de dolari.

„A fost, de departe, cel mai mare film strain realizat vreodata in Romania. A fost o intreprindere in adevaratul sens al cuvantului, care a pus irevocabil si definitiv Romania pe harta din punct de vedere al industriei cinematografice", a spus directorul de marketing, Bogdan Moncea.

Chiar daca filmul „Cold Montain" a creat o intreaga industrie in jurul locurilor de filmare, totusi, cea mai complicata pelicula filmata pana acum de Castel a fost insa „Train de vie" („Trenul vietii" - 1997), regizata de Radu Mihaileanu.

Unul dintre personajele principale ale filmului este un tren cu locomotiva pe abur, din al Doilea Razboi Mondial, ceea ce a presupus parcurgerea a peste 7.000 de km de cale ferata neelectrificata, devierea traficului feroviar si o colaborare cu Ministerul Transportului.

Atlantis Film. Ecranizari dupa Eliade si Ionesco

Directorul companiei Atlantis Film, Ion Marinescu, si-a inceput cariera inca din anii ‘70, ca operator la seria „BD". Acum s-a profilat pe coproductii internationale, pentru ca obtine o piata de zece ori mai mare cu cheltuieli de patru ori mai mici.

Casa lui de productie, infiintata in 1992, colaboreaza in principal cu producatori francezi si are in palmares sase filme de cinema si 31 de televiziune. „Daca faci un film romanesc, ai 20 de milioane de potentiali spectatori", a explicat Marinescu.

„Cand faci o coproductie romano-franco-italo-hispanica, cum am facut eu („Le domaine perdu", 2004) dintr-o data ai o piata potentiala de peste 300 de milioane de locuitori, pentru ca exista vorbitori de limba franceza in Elvetia, Belgia si Canada", a adaugat directorul.

Cel mai scump film coprodus de Atlantis Film a fost „Les percutes" (1999), cu un buget de doua milioane de dolari, la care compania romaneasca a avut o participare de 20%.

Marele proiect al anului 2006 este o ecranizare dupa Mircea Eliade, „Domnisoara Cristina", filmat integral in Romania si pentru care compania si-a gasit deja un colaborator strain. Regizorul ales este Raul Ruiz, care are numeroase premii internationale si este la a treia colaborare cu Atlantis Film.

„De aici mai cautam cofinantatori ca sa fim in masura sa avem cel putin doua staruri in film", a adaugat el.

Articol integral in Evenimentul zilei