Dintr-o "camera de razboi" suprapopulata, la hotelul Mariott, 50-60 de oameni veniti din diverse tari au pregatit, vreme de cateva luni in a doua parte a anului trecut, "cucerirea" BCR.

Pe 21 decembrie 2005, primeau toti pe telefonul mobil, de la sefii Erste Bank, mesajul "We won!" (Am castigat). SMS-ul castigator, pe care majoritatea l-au salvat in memoria telefonului si ni-l arata bucurosi, le-a adus comisioane de cateva milioane de dolari.

Acum isi amintesc cu mai multa detasare de perioada in care terminau lucrul in zorii zilei, de schimbarea "tintei" de la CEC la BCR, de surpriza unui co-finalist imprevizibil ca Millenium BCP, de emotia asteptarii certificatelor fiscale ale BCR, care trebuiau sa lamureasca situatia datoriilor, dar care au ajuns abia in decembrie, de clauzele importante castigate in contractul de privatizare, dar

si de cele neobtinute, de peste 3.000 de rezervari de camere de hotel, nenumarate bilete de avion, de muntii de dosare sau scaunele niciodata suficiente.

In mica "armata" de consultanti cu care a venit in Romania, la fel ca si ceilalti competitori, Erste a adunat specialisti de la companii internationale cu nume "grele", cunostinte mai vechi ale Romaniei din numeroase alte privatizari: banca de investitii Rothschild, Deloitte (pentru partea financiara) si avocatii de la Cameron Mc Kenna.

Unii dintre ei stiu istoria privatizarilor romanesti, cu reusite si esecuri, mai bine decat oficialii nostri, iar pe acestia din urma, de la premier pana la ministrul de Finante ii cunosc din perioada guvernarii CDR. In grupul consultantilor alesi pentru cea mai mare tranzactie recenta din regiune au mai intrat si doua firme mai mici, infiintate de numai cinci ani.

Murray Alexander and Company si Synergy Communication pot spune ca au dat lovitura. Prima a analizat, printre altele, toate implicatiile pe care le presupune personalul BCR, reteaua de sucursale sau produsele bancii, ocupandu-se si de suportul logistic necesar echipei Erste, iar cea de-a doua a avut grija de imaginea candidatilor austrieci.

La trei dimineata, in camera de date a BCR si de la sapte seara in "camera de razboi" de la Mariott. Prima, umpluta cu munti de dosare, registre, calculatoare si scaune niciodata suficiente, cea de-a doua, gazduind in fiecare seara 50-60 de oameni, multi veniti de la Viena, Paris sau Londra, pentru a analiza in cele mai mici detalii BCR si pentru a-i gasi pretul corect si castigator.

Pe langa specialistii proprii, Erste Bank, la fel ca si competitorii sai, a adus la Bucuresti o mica armata de consultanti. Intai pentru CEC, apoi, dupa ce decizia de achizitie s-a schimbat, pentru BCR. Unii se vedeau pentru prima data, altii erau deja cunostinte vechi, din nenumaratele ocazii in care firmele lor s-au intalnit in tranzactii din intreaga lume.

Pentru partea financiara (due-dilligence) si de evaluare, Erste a apelat la o companie careia ii este client traditional: Deloitte (prin Deloitte Touche Romania). Tot dintre vechii parteneri si-a ales si avocatii: Cameron McKenna. In cazul bancii de investitii, a preferat, insa, o companie selectata special pentru tranzactia BCR: Rothschild.

Specialistii acesteia cunosteau foarte bine mediul de afaceri din Romania, unde intermediasera numeroase tranzactii, modul de lucru al statului, caruia i-au fost consultanti cu ani in urma, si chiar membri ai Executivului, intalniti in guvernarea anterioara. In grupul consultantilor au mai intrat doua companii mici si relativ noi, infiintate in 2001.

Pentru evaluarea partii de retail si resurse umane din BCR, dar si pentru intregul suport logistic necesar pe perioada Due-dilligence-ului si la pregatirea business-planului, Erste a apelat la Murray Alexander and Company (Local Financial Advisers ai bancii), in timp ce partea de "public affairs", comunicarea si toate problemele de imagine ce puteau aparea in Romania au fost lasate in grija Synergy Communications.

Articol integral in Capital