Dupa ani buni in care doar sporadic au beneficiat de atentia marilor investitori, spatiile industriale au toate sansele sa-si ia revansa fata de celelalte sectoare ale pietei imobiliare. Analistii de profil spun hotarit ca perioada 2006-2007 va incinge la maximum motoarele acestei piete ramase in urma.

Acum, previziunile vorbesc de randamente anuale de peste 8-10%, lucru care face posibila dublarea investit iilor in acest sector.

FRINA NUMITA INFRASTRUCTURA // Din 1990 si pina acum, piata spatiilor industriale a inghitit aproximativ 300 de milioane de euro.

Extrem de putin daca ne raportam la investitiile atrase de sectoarele rezidential ori comercial, dar oarecum rezonabil daca luam in calcul faptul ca terenurile respective, aparent lipsite de viitor, s-au cumparat la preturi modice: mai putin de un dolar pe metrul patrat.

In plus, micii investitori s-au tinut mereu deoparte de acest segment, indiferent cit de promitator ar fi fost el, deoarece forta lor financiara nu le-a permis sa realizeze investitii care sa-si gaseasca rapid clientela. Cererea pentru spatii industriale este extrem de mare, dar si pretentioasa.

De departe insa, principala piedica in calea dezvoltarii acestui sector a fost si ramine infrastructura. Existenta utilitatilor si a cit mai multor drumuri de acces, este esentiala. Cum Romånia nu are note bune la acest capitol, este explicabil de ce Bucurestiul, spre exemplu, dispune de un stoc de 4 ori mai mic decit cel existent in Budapesta.

CERERE IN CRESTERE // Cele dintii spatii logistice de mari dimensiuni au fost livrate pe piata romåneasca anul trecut: Cefin Logistics Park, Atlas Business Park si Mercury Logistic Park. Practic. Astfel, pina la finalul lui 2005 s-au dat in folosinta, numai in zonele din nord-vestul Bucurestiului, aproximativ 80.000 mp de spatii moderne de depozitare si de logistica.

Raportat la nivelul cererii si la stocul existent in tarile vecine, oferta romåneasca este extrem de saraca. Apropierea datei la care Romånia ar putea adera la UE, sporeste presiunea pe piata spatiilor industriale. Normele europene stabilesc clar ca fabricile, in special cele care polueaza, trebuie relocate in afara oraselor.

Apoi, numarul tot mai mare de noi centre de retail si cash&carry, necesita un volum ridicat de spatii de depozitare.

RANDAMENTE SUPERIOARE// In topul preferintelor investitorilor, vestul tarii detine pozitia de lider in ceea ce priveste spatiile de depozitare, soseaua de centura devenind mult prea aglomerata.

Astfel, in vecinatatea Autostrazii Bucures ti-Pitesti se concentreaza cele mai multe zone industriale, reprezentative fiind proiectele de mari dimensiuni precum Cefin Logistic Park, Mercury Logistic Park, Rynart si ProLogis Bucharest Park A1.

In ultima perioada, in vizorul investitorilor a intrat si zona de Sud-Est, atractiva datorita viitoarei autostrazi Bucuresti-Constanta si a statiei de metrou Policolor. Avind in vedere proiectele aflate in diverse faze de executie, pina la finalul acestui an, stocul de spatii logistice va fi suplimentat cu circa 130.000 mp.

Consultantii de profil sint siguri ca acestia vor fi rapid absorbiti, data fiind calitatea acestor spatii noi. De altfel, Bucurestiul se lauda cu cea mai mica rata de neocupare din regiune, sub 4%, de unde si randamentul superior de 8-10%.

Aceste cifre arata clar ca investitiile in spatii industriale sint pe cale sa ia locul segmentului de birouri, obisnuit, pina de curind, cu infuzii masive de bani straini.

Integral in Prezent