Criza politica declansata de scoaterea la iveala a biletului prin care Tariceanu ii cerea lui Basescu sa "vorbeasca" la parchet in favoarea lui Dinu Patriciu ar trebui sa fie urmata de o reconfirmare a premierului in parlament, asa cum s-a intamplat de pilda in Ungaria, cand primul ministru Ferenc Gyurcsany a fost acuzat de minciuni electorale.

Calin Popescu Tariceanu nu este insa dispus sa ceara un vot de incredere legislativului, iar partidele aflate in opozitie sau la putere incearca sa traga foloase din razboiul Basescu-Tariceanu, inclusiv prin reconfigurarea scenei politice.

Astfel ideea PSD de suspendare a presedintelui are doar efecte de imagine, pentru ca, dupa cum arata sondajele, in cazul unui referendum Traian Basescu va fi sustinut de majoritatea populatiei.

Pe de alta parte, oricare va fi solutia de iesire din criza pe care actorii politici o vor gasi, problemele justitiei nu vor fi rezolvate: Agentia Nationala de Integritate nu va putea trece prin parlament, demnitarii vor fi in continuare protejati de legislatia lejera, iar traficul de influenta ar putea ramane pe mai departe principala sursa de venit a politicienilor.

Statul de drept nu va iesi intarit, nici daca Tariceanu ramane pe mai departe una din sursele de venit ale politicienilor. Statul de drept nu va isi intarit nici daca Tariceanu ramane prim-ministru, nici daca va fi debarcat.

1. Lucrurile raman neschimbate

Interesul celor mai multe partide este ca lucrurile sa ramana asa cum sunt. Democratii vor sa-si pastreze locurile in guvern, fiind presati nu doar de promisiunile electorale, ci si de liderii din teritoriu care au nevoie de influenta politica.

Liberalii, conservatorii si majoritatea reprezentantilor UDMR au nevoie de Calin Popescu Tariceanu ca premier pentru a-si sustine clientela si implicit pozitiile in partid.

PSD se afla in plina reconstructie, de aceea prefera sa ramana in opozitie pentru a a-si consolida electoratul prin critici dure la adresa puterii, iar PRM pare sa castige tot mai multi aderenti cu cat se adanceste ruptura dintre PD si PNL, iar coalitia de guvernamant este mai instabila.

2. Declansarea urmaririi penale impotriva lui Tariceanu

Potrivit Constitutiei (art. 109, al. 2), daca se cere urmarirea penala a unui membru al guvernului, presedintele Romaniei poate dispune suspendarea acestuia din functie.

Procurorul general Laura Codruta Kovesi a spus deja ca din punct de vedere teoretic biletul trimis de premier s-ar putea incadra la infractiunea de coruptie fiindca "in Romania se pedepseste cumparatorul traficului de influenta" si ca se analizeaza datele existente pentru a stabili daca Parchetul se va autosesiza.

O actiune de acest fel este insa destul de fragila, fiindca ar putea ridica destule semne de intrebare asupra relatiei dintre seful statului si procurorul general. Traian Basescu ar fi acuzat imediat ca se foloseste de atributiile prezidentiale pentru a rezolva un conflict politic.

Declansarea urmaririi penale impotriva lui Calin Popescu Tariceanu ar fi solutia cea mai simpla de rasturnare a premierului, dar si cea mai discutabila in contextul in care seful guvernului este acuzat mai ales ca a incercat de mai multe ori influentarea justitiei

3. Retragerea PD de la guvernare

Daca ramane la guvernare, PD trebuie sa gaseasca explicatii serioase pentru a-si convinge electoratul ca pastreaza puterea in scopul interesului national si nu pentru propria clientela.

Democratii ar fi avantajati prin retragerea de la guvernare in doua feluri: atacurile la adresa PNL ar fi legitimate de trecerea in opozitie, iar in perspectiva alegerilor generale din 2008 Partidul Democrat nu va mai fi obligat sa-si asume costurile sociale ale integrarii si se va putea concentra asupra castigarii majoritatii in viitorul mandat legislativ.

4. Alianta PNL-PSD

Amicitia mai veche dintre liberali si social-democrati ar putea fi reluata si consolidata pentru pregatirea viitoarelor alegeri generale. PNL si PSD au nu doar grupuri de interese comune, ci si aranjamente mai vechi. In 2004 liberalii proiectau intrarea la guvernare alaturi de PSD, dar planul a fost dat peste cap dupa ce Traian Basescu a castigat alegerile.

Social-democratii nu sunt pregatiti de alegeri anticipate, nu au candidat pentru prezidentiale si au nevoie de resurse pentru refacerea clientelei, de aceea ar putea fi interesati de o colaborare mai mult sau mai putin directa cu PNL. In plus, Ion Iliescu, acuzat in dosarul revolutiei si al mineriadei din 1991, pledeaza pentru atacarea presedintelui si menajarea premierului.

5. Alianta PD-PSD

Daca PSD se hotaraste sa depuna o motiune de cenzura sau sa sustina una initiata de parlamentarii grupului Stoica-Stolojan printr-o intelegere cu PD, cabinetul Tariceanu ar putea fi rasturnat cu usurinta. Ramane insa problematica viitoarea majoritate guvernamentala, pentru ca social-democratii nu au nici un interes sa sustina un executiv minoritar cu doi ani inainte de alegerile generale.

Ipoteza unei motiuni de cenzura reusite poate aduce in fotoliul de premier un tehnocrat de sacrificiu, care fie sa conduca executivul pana in 2008, fie sa fie unul de sacrificiu care sa-si dea demisia pentru a lasa libera calea anticipatelor.