Vrei un concediu, un weekend ieftin, sau sa-ti sustii echipa de fotbal la un campionat european? Solutia e motor-rulota. Dai un ban la inceput, insa in timp se amortizeaza. Castigi libertate si scapi de stresul rezervarilor de camere la hotel. Iti iei familia sau prietenii si o tai la drum, cu provizii suficiente si un kil de aventura in traista.

Intre 13-21 ianuarie, cel mai mare targ international, din sudul Germaniei, de turism si autovehicule pentru camping si caravaning, a atras nenumarati vizitatori curiosi de vacante si calatorii cu destinatii inedite. Dar si de ciudatenii automobilistice, unicate de vis sau de cosmar made in USA.

Messe Stuttgart

Adio Killesberg, bun-venit pe dealul verzei

La ultima sa editie pe Killesberg, Targul CMT va fi gazduit, in 2008, de un urias cadru expozitional din cadrul aeroportului Stuttgart. Aeroportul e situat pe Fildern, regiune intens cultivata cu o varza uriasa si tuguiata la un capat.

95% dintre vizitatorii din acest an la CMT declara intr-un sondaj al Landesmesse Stuttgart GmbH, ca nu vor rata inaugurarea de la aeroport, din ianuarie 2008, 85 % dintre ei fiind de parere ca importanta targului va creste, odata cu aceasta mutare.

CMT 2007

Anul viitor, CMT va avea la dispozitie un spatiu dublu de expunere -intr-un cadru dotat cu centru de congrese- si considerat de specialisti ca fiind cel mai modern din Europa.

„Despartirea de Killesberg ne-a fost usurata de succesul din anul acesta“ spune Roland Bleinroth, directorul Landesmesse Stuttgart GmbH, organizator principal al CMT 2007. Bilantul de dupa targ indica 173.000 de vizitatori si 1.481 de expozanti din 91 de tari ale lumii.

Doar uraganul Kyrill -care a suflat in saptamana expozitiei peste Germania si in zona- a taiat un pic din apetitul potentialilor vizitatori doritori de nou si exotic. Unii au ramas acasa, altii au fost nevoiti sa se intoarca din drum, in zilele cu vant turbat si ambuteiaje pe autostrazi. In duminica din 21 ianuarie, Killesbergul s-a scaldat insa,

Dragster&Topolino

intr-un soare de aprilie.

Bani mai multi pentru servicii mai bune

Excursii si concedii in Germania si in strainatate, autovehicule de camping si rulote de toate tipurile si pentru toate formulele familiale, au fost atractia numarul unu a expozitiei. Anul acesta s-a inregistrat, dupa spusele organizatorilor, un numar record de oferte in domeniul croazierelor pe vase de lux, al concediilor de golf, wellnes si tratament balnear.

87 % dintre vizitatorii intervievati au spus ca folosesc informatiile dobandite la Targ, pentru a cumpara in cadrul ofertei de autovehicule prezentate si a rezerva destinatii de vacanta.

Cainele Atomic

Alaturi de largul spectru al ofertei pentru public, Travel Market-ul a fost extins si pentru achizitori si firme de specialitate, inregistrand pe acest segment, dupa spusele directorului Bleinroth, „o crestere de la 7, la 11 procente“.

Intre noile destinatii exotice, se numara anul acesta Angola, Peru si Abu Dhabi. Tarile partenere la Targ au fost Peru si Bulgaria, iar trendul general pare a fi inspre oferte de vacanta de calitate superioara.

„Turistii sunt gata sa plateasca mai mult, pentru servicii mai bune“, dupa cum remarca Andreas Sakkas, presedintele Corps Touristique, reprezentanta centrala a Birourilor de Turism straine, in Germania.

Andreas Henzler, vicepresedintele Uniunii Comerciale Germane de Caravaning DCHV s-a referit la cele 20 de premiere in cadrul moto-rulotelor expuse, alti vorbitori si vizitatori au punctat importanta existentei unei infrastructuri moderne, in tarile care fac oferta pe acest segment de turism. Romania nu face inca parte, din pacate, din aceasta categorie.

Dinozaurul impaienjenit

Wellness, golf si croaziere

Assja Jossifova de la Oficiul de Stat pentru Turism din Sofia s-a aratat incantata de interesul vizitatorilor pentru tara ei, ca destinatie de vacanta. „Sa savurezi cu toate simturile“ a fost motto-ul campaniei de marketing al standului bulgaresc, care a avut si o pozitie privilegiata in contextul expozitional, ca tara partenera la CMT 2007.

Bulgarii ofera cu predilectie turism rural, pentru practicarea sporturilor de iarna si de wellness.

In cadrul acestuia din urma, tendinta este de vacante scurte sau de sfarsit de saptamana prelungit, in care stresul saptamanal sa fie lecuit cu masaje, bai aromatice, Ayurveda si alte terapii de reconfortare.

Regele ielelor

Atat golferii cat si amatorii de croaziere au fost coplesiti cu oferte. Pentru primii, de la terenuri si complexuri turistice de profil in Germania si apropiata Europa sau in „clasica“ Tunisie, pana la echipament de golf complet, totul a s-a regasit la CMT.

Celor fascinati de leganari pe apa si visul departarilor albastre, li s-au oferit croaziere pe mari, oceane, dar si pe Nil sau Dunare.

Unul dintre chilipirurile de cumparat direct la stand, a fost croaziera de 7 zile pe Mediterana, la 299 euro, oferit de Croazierele Costa. Aceste oferte ad-hoc sunt tot atat de vanate de vizitatori, ca si senzationalele motoare de colectie si de cascat gura.

De la Art-Car la Monster-Truck

Momentul de show la CMT 2007 l-au constituit exponatele de motoare si masini cu aspect SF. In parada Art-Car, import din Houston, a excelat „Cainele Atomic“, construit de 19 elevi, sub indrumarea profesoarei Rebecca Bass, un omagiu adus cantaretului afro-american George Clinton, de la Funkadelic.

Pasiunea

Alaturi de el a stat „Dinozaurul impaienjenit“, pe nume Rancha, conceput de Mark Bradford. Construit in proportie de 99% din deseuri, vehiculul - lung de 6 metri si inalt de 2-, se poate deplasa cu ajutorul unui ingenios sistem de locomotie hidraulic.

Dragsterul este un motor de curse record. Chiar daca arata ca o bondar inofensiv, el are sub capota un motor in 4 cilindri (turbo, 296 ccm), care dezvolta 1100 cp si ajunge de la zero la 200 km/h in 4,55 secunde, atingand o viteza maxima de 323 km/h.

Un alt tip de Dragster, cu caroseria unui Fiat-Toppolino din 1937, merge pe metanol , are o putere de 1.500 cp (V8 motor turbo, 5 l), si atinge 300 km/h si sfertul de mila in 7,34 secunde.

Vis crepuscular

La capitolul Crazy-Car, anul acesta a fost expus un Hollywood Cowboy-Mobil, construit de americanul Richard Fletcher din Phoenix, Arizona, inspirat de gigantul filmelor de cowboy, John Wayne.

In imediata lui vecinatate, o delicata prezenta multicolora pe roti si sub cruci, de fapt o Jetta cu 4 usi din 1988, complet reasamblata de americanul Amor Barut, care i-a „inaripat“ usile, a vopsit-o in culori psihedelice, a glazurat-o cu aur si a botezat-o „Pasiunea“.

Acest vehicul e un Lowrider, ca si perechea lui, „Vis crepuscular“, opera a lui Gerald Marquez, bazata pe un Chevrolet S 10 Blazer din 1985. Partial aurit si cu motor in intregime cromat, Visul lui Marquez a fost de doua ori premiat ca Vehiculul Anului.

Cei mai multi cai-putere la CMT Stuttgart 2007, i-a dovedit un adevarat taur pe roti, numit „Regele ielelor“.

Hollywood Cowboy Mobil

6.000 cp generati de 4 motoare de elicopter Isotov-TW2, pe petrol, si roti cu diametrul de 5 metri fac din uriasul „tractor“ in doua variante de greutate (3,5 si 4.5 tone) si pilotat de Matthias Vogelsang, un redutabil concurent la competitiile germane si europene de profil.

Dar sa ne intoarcem la turism. Schimbarea la fata a Romaniei turistice

Standul romanesc de anul acesta, la CMT, a respirat alt aer. Discret, elegant, luminos, prietenos. Doar

intr-un colt, Dracula si-a aratat coltii, invitandu-i pe vizitatori sa se fotografieze la minut pe fundalul

unui castel cu mistere.

Daca te-ai lasat fotografiat (gratis), ai primit suvenir o poza cu dinti vampiresti si cu o ghicitoare, care te intreaba „Cu cine ai petrecut noaptea?“ Raspunsul este „Romania“ si ideea pusa in practica la standul romanesc de fotografa Birgit Kuester, in colaborare cu Adina Secara, directoarea Biroului de Turism din Munchen, a atras la stand destui curiosi si...setosi de sange din Carpati.

Pentru altfel de insetati, pe tot parcursul targului s-a oferit degustare de vinuri romanesti, de toate culorile si buchetele. Despre imbinarea ofertei turistice cu cea de de senzatie, vinuri si o noua promotie de imagine a „uimitoarei Romanii“, directoarea Secara ne-a dat detalii, intr-un scurt interviu.

Dani Rockhoff: Ce promoveaza nou Biroul deTurism Romanesc, la CMT Stuttgart 2007?

Adina Secara: Incep cu Sibiul -care este Capitala europeana in 2007- si pot sa spun ca cererea este nu mare, ci foarte mare. Pe langa Sibiu, promovam turismul cultural, agroturismul, Muntii Carpati, Transilvania, litoralul, Delta Dunarii.

D.R.: Prefera nemtii turismul montan?

A.S.: Da, cererea se refera la drumetii, pesterile din Romania, turism activ in Carpati.

D.R.: Vorbeai referitor la aranjamentul standului expozitional, de o noua imagine a Romaniei, care se promoveaza.

A.S.: Aceasta imagine se refera la o Romanie culturala, care nu pleaca din Evul Mediu, ci este o Romanie moderna si interesanta pentru turisti.

D.R.: Ne poti da cateva date de stand? Cata lume a venit, cate pliante s-au impartit, cum a fost primita informatia de catre vizitatori?

A.S.: In 9 zile de targ, am dat peste 140 de cutii de pliante, ceea ce inseamna aproape 600.000 de brosuri. Numarul de vizitatori la stand a fost 3-4000 zilnic. Am facut o actiune de promovare a imaginii Romaniei, prin efectuare de fotografii gratuite. S-au facut cam 200 de poze la minut, pe zi.

D.R.: Am vazut ca aveti si vinuri. Cum s-a imbinat aceasta oferta, cu cea turistica?

A.S.: Unul din cele mai vechi trasee din Romania este „Drumul Vinului“, pe care ne-am gandit sa-l repunem in trafic. Este o activitate promotionala pe gustul tuturor si care atrage vizitatori la stand.

D.R.: Cum ai fost sprijinita de Autoritatea pentru Turism, care a trecut, nu demult, prin niste valuri?

A.S.: Sprijinul este 100%, ANT si conducerea ei este foarte activa si angajata in momentul de fata. M-au sprijinit, cu tot ce am avut nevoie.

D.R.: Cum este participarea romanilor din zona la targ si la standul romanesc?

A.S.: Sunt foarte multi romani care vin si vor sa mai vada ce se intampla in Romania, ce s-a schimbat, ce este nou si ce se promoveaza.

D.R.: Ne-a luat-o inainte Bulgaria, ca tara partenera la CMT 2007?

A.S.: Intotdeauna sunt doua tari partenere la Targ: o tara europeana si una indepartata. Parteneriatele se stabilesc cu multi ani inainte. Bulgaria si-a stabilit parteneriatul cu 7 ani in urma, poate fara sa stie ca va adera la UE in 2007. Anul in care Romania va putea fi prezenta ca tara partenera la CMT e 2012 sau 2013, dar incercam sa realizam asta ceva mai repede, poate in 2009.

D.R.: Exista vreo modificare de atitudine in randul vizitatorilor, pe care o putem raporta la intrarea Romaniei in UE?

A.S.: Da, interesul e mai mare, toata lumea se asteapta ca Romania sa se prezinte cu o oferta atractiva. S-au cerut informatii cu privire la un asa-numit itinerar, al unei noi tari europene.

Aceasta inseamna o prezentare a Romaniei, sub forma unui catalog, care sa contina informatii incepand de la costul painii, pana la bilete de avion, benzina, absolut tot ce inseamna costuri si informatii interesante pentru o calatorie in tara.

D.R.: Ce campanie de imagine ati avut recent in Germania?

A.S.: In luna decembrie, birourile de promovare turistica a Romaniei din Berlin si Munchen au inceput o campanie puternica de imagine. Ne-am focalizat, la inceput, pe trei orase: Berlin, Frankfurt si Munchen. A fost o campanie outdoor, aceasta insemnand ca au fost inscriptionate tramvaie, metrouri, trenurile rapide din aceste orase.

A fost panotaj exterior, city-night postere in aeroporturi, toate acestea insotite si de alte actiuni de promovare. Campania se vrea una putin ironica, pleaca de la imaginea falsa, pe care Romania o are in strainatate.

D.R.: Are un nume campania? Ce ecou a avut?

A.S.: Nu are un nume, insa are mai multe sloganuri: (n.r. trad.din germana) „Singurele care parasesc tara - pasarile migratoare“, „Singurul lucru ca pe vremuri, in Romania - natura“, „Singurele lucruri inca incremenite - sinele de tren si pistele de schi“, „Singurii care la noi mai lenevesc - turistii veniti la odihna“.

Publicul a fost extrem de interesat, ecoul a fost foarte bun. Am primit foarte multe telefoane si mailuri, au aparut articole in presa despre aceasta campanie, iar o revista importanta din Munchen ne-a nominalizat drept cea mai buna campanie de imagine, a anului.

Fotoreportaj de Dani Rockhoff