O estimare prudenta arata ca circa 2,6 milioane de platitori de CAS se vor inrola in sistemul de pensii obligatorii administrate privat.

Un studiu realizat de Allianz Global Investors arata ca, desi reforma pensiilor in Romania a inceput cu intarziere si cu destule erori si balbaieli, piata romaneasca a pensiilor private ar putea deveni una dintre cele mai dinamice din Europa Centrala si de Est.

Reforma si privatizarea pensiilor au inceput tarziu in Romania, in comparatie cu alte tari din Europa Centrala si de Est, arata un studiu recent elaborat de Allianz Global Investors.

Restructurarea sistemului public de pensii s-a facut abia in 2000, introducerea pensiilor obligatorii administrate privat s-a amanat pentru 2008, iar pilonul III, al pensiilor private facultative, abia a fost pus in functiune. ?Ramane de vazut in ce masura reformele din sistemul de pensii de stat se vor dovedi sustenabile pe termen lung", spun autorii studiului.

Ramane, de asemenea, de vazut daca modul de conceptie si organizare al celor doi piloni de pensii private va fi in masura sa exploateze eficient potentialul pietei romanesti de profil.

Economisire versus consum

In prezent, in Romania, la nivelul persoanelor fizice, tendinta spre economisire prin investitii in active financiare este concurata puternic de tentatia consumului, se mai spune in studiu. Cererea de produse de consum este enorma, in special cea de obiecte de folosinta indelungata.

Gradul de indatorare al populatiei este extrem de ridicat in Romania si este de asteptat ca acesta sa creasca in continuare, impulsionat de anticiparile optimiste in privinta cresterii economice.

Produsele de economisire ar putea deveni din ce in ce mai populare, in conditiile unui mediu economic favorabil, ale ratei scazute a somajului si ale sporirii veniturilor populatiei. Cu toate acestea, intarzierea introducerii pilonului II de pensii blocheaza economisirea pe termen lung.

Gradul redus de penetrare al asigurarilor de viata constituie, de asemenea, un motiv de ingrijorare, in conditiile in care portofoliul financiar al romanilor este, oricum, destul de redus. Asigurarile de viata reprezinta doar 0,3% din PIB, fata de 5,6% in UE - 15 si 1,1% in Europa Centrala si de Est.

Pasii reformei ar fi trebuit inversati

Potrivit studiului, introducerea pensiilor private facultative inaintea celor obligatorii a constituit o greseala din partea autoritatilor romane, care ii va afecta deopotriva pe angajati, angajatori si pe administratorii de fonduri.

In felul acesta, spun cei de la Allianz Global Investors, incertitudinile care planeaza in jurul pilonului II de pensii vor submina increderea potentialilor participanti si in pensiile private facultative.

Mai mult, frecventele modificari in legislatia pensiilor de stat au facut ca populatia sa-si piarda increderea si in sistemul public. In intervalul 2000-2004, aceasta legislatie a fost modificata de nu mai putin de 23 de ori, fara a se schimba substantial sistemul, se arata in studiu.

De asemenea, intre 1990 si 2004, numarul pensionarilor a crescut de la 3,5 la 6,1 milioane, iar numarul de platitori de contributii sociale a scazut de la 8 la 4,5 milioane.

Probleme la pilonul III

Acumularea de capital in fonduri de pensii private facultative ar putea fi bruiata de incertitudinile legate de introducerea pilonului II, precum si de costurile financiare ale angajatorilor.

Mai mult, limita de deductibilitate fiscala a contributiilor, de 200 de euro pe an, atat pentru salariat, cat si pentru angajator, nu este deloc atractiva pentru segmentul de populatie cu venituri medii si mari, principalul grup-tinta de clienti.

Participarea nu va fi mai mare de 20% din totalul celor care au dreptul sa intre in sistem, iar contributia anuala nu va depasi cei 200 de euro deductibili. Printre cei care se apropie de varsta maxima de participare, de 55 de ani, participarea va fi si mai redusa, datorita obisnuintei de a economisi in depozite bancare si a cheltuielilor de consum.

Integral in Saptamana Financiara