Doi soferi au murit, iar 3,6 tone de acid sulfuric s-au deversat pe marginea soselei, pe Drumul National 1, in satul Nadas din comuna Izvoru Crisului, in urma ciocnirii dintre camion si un microbuz. Firma Sadachit Turda, careia ii apartinea camionul, nu este la prima isprava de acest gen.

Un container al societatii a explodat anul trecut, in noiembrie, iar la inceputul acestui an Sadachit a fost amendata pentru deversari de clor. Patronul Sadachit, Mihai Rotaru, nu pare interesat nici de soarta angajatilor, nici de pericolul pe care il reprezinta societatea sa pentru cei din jur.

Accidentul de ieri a avut loc in jurul orei 6.30, cand camionul incarcat cu acid sulfuric a fost tamponat de un microbuz. Cercetarile efectuate de politisti au scos in evidenta faptul ca microbuzul, care venea din Germania, si in care se aflau soferul si un pasager, a iesit de pe sensul de mers si s-a ciocnit cu autovehicolul de mare tonaj, care venea dinspre Cluj-Napoca.

Soferul camionului si cel al microbuzului au murit, iar un pasager din microbuz a fost ranit, fiind transportat la Spitalul din Huedin si apoi la Clinica Chirurgie I din Cluj-Napoca. Camionul trebuia sa ajunga in Huedin, la firma Fibrochim, una din societatile cu care Mihai Rotaru, patronul Sadachit Turda, are relatii economice.

Continutul containerului a fost identificat de pompieri ca fiind acid sulfuric de concentratie 96%. Toata cantitatea s-a deversat pe marginea Drumului National

200 de metri pana la prima casa

Din cauza bidonul cu acid nu era securizat asa cum prevad normele de ancorare a substantelor periculoase, toata cantitatea de acid sulfuric s-a scurs in santul de pe marginea drumului, la aproximativ 200 de metri de primele locuinte din Izvoru Crisului. Pompierii au incercat sa neutralizeze substanta.

Ei au fost indusi in eroare de inscriptiile de pe container, care vorbeau despre un transport de clor, nicidecum de unul de acid sulfuric. Abia cand au aruncat apa pe substanta aflata in sant, pompierii si-au dat seama ca, de fapt, era vorba de acid sulfuric. Cele aproximativ patru tone de acid au fost neutralizate, apoi, cu var.

"La hipoclorit se putea interveni cu apa, dar apa, in contact cu acidul sulfuric, ar fi generat un nor de gaz toxic, care ar fi putut afecta zona. Din fericire, pompierii si-au dat seama ca este acid sulfuric si au intervenit pentru neutralizare cu var", a declarat loctiitorul sefului Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Cluj, colonelul Vasile Somlea.

Doi oameni au murit, patronul tace

Sadachit, societatea careia ii apartinea camionul cu acid sulfuric, detine autorizatia de mediu pentru sectia de productie a clorurii de zinc, cu program de conformare eliberat de Agentia Regionala de Protectie a Mediului Cluj (ARPM).

Licenta pentru transporturi de substante periculoase – in cazul Sadachit, doar clor - expirase, insa, din 16 mai 2005.Contactat telefonic, Mihai Rotaru, patronul firmei, a recunoscut ca transporta acid sulfuric, dar nu a putut oferi nici o explicatie pentru inscriptia de pe container.

Intrebat daca stie de moartea celor doua persoane, acesta a replicat "Nu mai vreau sa vorbesc", dupa care a inchis telefonul.

Mihai Rotaru nu este la primul incident de acest gen. Chiar daca a fost amendat de mai multe ori pentru ca nu a respectat normele de mediu, patronul Sadachit nu a facut nimic pentru a-si remedia neregulile. Mai mult, agentii Garzii de Mediu au constatat ca aparatele cu care se manipuleaza clorul la firma din Turda au scapari. Acest fapt a fost confirmat si de vecinii lui Rotaru.

"Cisternele de clor descarca direct in curte. Mai rau e ca acum, in fiecare saptamana, unul sau doi vecini ajung la spital", a declarat un fost angajat al Sadachit. Reporterii ZIUA de Cluj au vizitat depozitul de clor, in urma cu doua luni. Mirosul intepator caracteristic gazului se simtea pretutindeni. "Nu exista nici o scapare. Noi imbuteliem clor pentru toti agentii economici din judet.

Barbotarea apei din Cluj se face cu clor de la depozitul nostru. Tiganii vorbesc fara sa stie. Sunt doar povesti ca sa ma sape pe mine", a declarat, atunci, Mihai Rotaru.

Dupa sase luni, o noua explozie

In noiembrie 2004, pe platforma Sadachit, a explodat un rezervor din fibra de sticla, in care era depozitata, initial, clorura de zinc. "Cauza probabila a exploziei a fost acumularea de hidrogen in respectivul rezervor si contactul acestuia cu o scanteie sau flacara", au constatat la acea vreme comisarii Garzii Nationale de Mediu (GNM).

Zona a fost monitorizata de laboratorul Agentiei Regionale pentru Protectia Mediului Cluj, iar GNM Cluj a amendat firma Sadachit cu 75 milioane lei si a dispus masuri imediate de limitare a emisiei de poluanti in aer. Conducerea societatii a aruncat toata vina pe un fost angajat, Michi Marton, care ar fi declansat explozia, aprinzand o bricheta.

Dupa incident, Marton a fost internat in spital cu arsuri de gardul I si II. Rapoartele ulterioare exploziei arata ca vina a fost impartita.

Una dintre constatarile Inspectoratului Teritorial de Munca suna astfel: "Nu au fost adoptate, la elaborarea tehnologiei de fabricare a clorurii de zinc, solutii pentru diminuarea riscurilor de aparitie a degajarilor de hidrogen si implicit de formare a atmosferei explozive in cadrul instalatiei, regulamentul de fabricatie si instructiunile de lucru pentru producerea clorurilor zinc fiind incomplet". Pentru aceasta, ITM a amendat Sadachit cu 50 de milioane lei.

Accidentul de ieri, de la Izvoru Crisului, a avut loc exact la un an dupa tragedia de la Mihailesti. Atunci, un camion care transporta azotat de amoniu, s-a rasturnat, iar pompierii, care nu stiau ce se afla in camion, au intervenit cu apa, nerecomandata in cazul azotatului de amoniu, fapt ce a dus la o explozie violenta.

In urma deflagratiei si-au pierdut viata 20 de persoane, intre care si doi jurnalisti. Intre "cazul Mihailesti" si accidentul de ieri de la Izvoru Crisului exista o serie de asemanari, cea mai flagranta fiind aceea ca, desi cunosteau problemele pe care le au, patronii firmelor care efectuau transporturile de materiale periculoase, nu au luat aproape nici o masura de siguranta.