Raportul de activitate al primarului municipiului Oradea, Petru Filip, este o dare de seama anuala si se vrea o “radiografie obiectiva a activitatii Primariei Municipiului Oradea”, dupa cum se arata in debutul documentului.

Lucrarea este si o “prezentare intr-o maniera accesibila a modului si eficientei cu care au fost cheltuiti banii publici”, fiind “parte integranta din efortul institutiei de a pastra legatura cu cetatenii, pe care ii consideram beneficiarii intregii noastre activitati”.

Materialul, care se intinde pe 123 de pagini structurate in noua capitole, este redactat pe alocuri intr-un limbaj tehnicist, greu accesibil publicului larg.

La capitolul audiente, in anul care a trecut, regasim in dreptul lui Petru Filip 310 de intalniri cu oradenii, in timp ce viceprimarita Biro Rozalia a avut un numar aproape dublu - 717 si viceprimarul Mihai Groza de trei ori mai putine astfel de intalniri - 131.

“Pentru o mai buna apropiere de cetatean si in virtutea transparentei”, raportul mentioneaza ca s-a organizat serviciul de relatii cu publicul, astfel incat personalul sa acorde informatii cetatenilor prin explicatii verbale, pliante, fluturasi si on-line pe site-ul primariei.

Tot la dezvoltarea relatiilor cu cetatenii si cu mass-media se mai aminteste si luarea deciziei de a edita “Ziarul Primariei”: “Cetatenii au nevoie de o abordare pozitiva si matura, capabila sa reorienteze opinia publica locala prin seriozitate catre discernamant si toleranta”, se arata in raport.

Numai ca atat presa, cat si opozitia locala - formata din PNL, PSD si PRM - au acuzat deseori faptul ca “Ziarul Primariei” face prea multa imagine pozitiva actualului edil-sef.

In ceea ce priveste o mai buna relatie a institutiei primariei cu mass-media locala, editarea propriei publicatii a dus institutiei mai mult critici: in perioada martie-septembrie 2005, 70% dintre stirile vizavi de ziarul Primariei Oradea au fost neutre, 25% negative, iar doar 5% pozitive.

Banii oradenilor, pe mana altora

Raportul deplange stadiul redus de autonomie financiara locala, care prejudiciaza bugetul local de mare parte din banii colectati din taxe si impozite proprii. Politica fiscala dictata de Bucuresti este caracterizata ca fiind o “sarcina fiscala suportabila si echitabila”.

“Sub aspectul impozitelor si taxelor stabilite, anul 2005 a reprezentat un an de relaxare fiscala fata de anii precedenti, sarcina fiscala pe gospodarie inregistrand cel mai mic nivel comparativ cu castigul mediu pe gospodarie”, se arata in document, prin sarcina fiscala intelegandu-se impozitele si taxele locale colectate de la populatie din impozitul pe cladiri, impozitul pe teren, taxa pe mijloacele de transport si taxe de urbanism.

Tatele sunt, insa, in contradictie cu unele estimari ale politicienilor din opozitie, care au opinat in mai multe randuri ca Oradea este unul din cele mai scumpe orase si nu doar in ceea ce priveste cuantumul taxelor si impozitelor locale.

Tot la aceasta sectiune este amintita si politica de imprumut demarata de municipalitate in scopul “cresterii volumului investitiilor si pentru modernizarea infrastructurii locale”: in proportie de 87% din imprumuturi, banii fiind folositi pentru modernizarea drumurilor.

La capitolul servicii publice se amintesc investitiile de aproape 670.000 de euro destinate modernizarii serviciilor si retelelor de apa, canalizare si epurare. Ca si obiective s-au urmarit reducerea pierderilor din sistemul de distributie, protectia mediului, calitatea serviciilor si extinderea retelelor de apa si canalizare in municipiu si zona metropolitana.

Serviciul de productie, transport si distributie a energiei termice a beneficiat de investitii de 12.500.000 RON, constand in reabilitarea unor puncte termice. Pierderile pe retea inregistrate in sistemul de furnizare al energiei termice este estimat ca fiind la un procent de 32% din volumul transportat prin conducte.

“Ceea ce impune un efort financiar sustinut in perioada 2006-2007”, se arata in document. O solutie de reducere a costurilor de productie a energiei termice este folosirea biomasei ca si materie prima pentru agentul termic, iar pentru cartierele Nufarul si Iosia folosirea apei geotermale, respectiv a gazului.

Cat priveste reteaua de gaz, la nivelul anului 2005 aceasta totalizeaza 11,5 km, iar alti 4,9 km avand termen de finalizare in anul 2006.

La iluminat public cheltuielile publice pentru functionarea sistemului de iluminat public s-a ridicat la suma de 365.329 RON pentru mentinere, 310.682 RON pentru intretinere curenta si 2.900.971,57 RON pentru consum, pe intreg anul 2005, precizeaza materialul primarului.

Regia de transport local a reabilitat 3,82 km de cale rulanta in 2005, care a costat municipalitatea peste 7.073.950 RON. Regia a mai achizitionat 20 de autobuze noi, sapte vagoane si opt vagoane remorci de tramvai Tatra.

La salubritate Oradea este impartita in sase sectoare, iar “compartimentul de specialitate al primariei verifica zilnic modul in care se desfasoara activitatea menajera”, se arata in raport. Numai ca, GAZETA a sesizat in multiple randuri mai mult inactivitatea inspectorilor de teren, lucru care face ca gunoaiele sa troneze in multe zone ale orasului.

Alte investitii

In 2005 s-au contractat credite in valoare de 800 miliarde de lei vechi pentru realizarea programului de reabilitare, modernizare si extindere a infrastructurii din municipiu. Planul de investitii este cuprins in intervalul anilor 2005-2008.

Raportul mentioneaza ca anul trecut s-au desfasurat reparatii la 152 de strazi, prin plombari, dintr-un numar total de 339 strazi modernizate, ce a costat 5.801.012,08 RON. S-au mai reparat 64 de strazi nemodernizate, iar lucrarile au costat 1.477.576,63 RON. Pentru activitatea de intretinere si amenajare a spatiilor verzi pe anul 2005, Primaria Oradea a alocat suma de trei milioane RON.

In reabilitarea a 14 gradinite Primaria a investit 2.675.448,88 RON, liceele au inghitit in 2005 suma de 1.482.121,61 RON, scolile generale s-au bucurat de 2.096.909,39 RON, iar spitalele de 586.462,84 RON.

Criminalitate in crestere

Raportul mai contine si evolutia fenomenului criminalitatii, iata care sunt constatarile:

• amplificarea infractionalitatii sesizate, de la 1.386 de cazuri la 1.729 (+24,7%)

• scaderea infractionalitatii constatate, de la 759 la 617 (- 18,7%)

• diminuarea infractionalitatii solutionate, de la 1.385 la 1.376 (-0,64%)

• scaderea numarului persoanelor invinuite/inculpate, de la 925 la 871 (- 5,83%)

• media procentului de identificare al autorilor din totalul dosarelor penale cu autori neidentificati aflate in lucru scade de la 9,1% la 6,95% (- 2,15%)

• au fost organizate 12 razii, 1.236 actiuni si descinderi la domiciliul infractorilor, 6.818 controale, s-a intervenit operativ la 1.840 de evenimente

• s-a folosit in medie 10 patrule auto pe zi, repartizate in schimburi de 12 ore si aproximativ 24 de patrule pedestre

• s-au acordat 32.838 sanctiuni contraventionale, valoarea amenzilor fiind de 2.857.006 RON si s-au ridicat in valoarea confiscarii bunuri in valoare de 76.122 RON

• au fost identificati sase urmariti general, 1.948 cersetori si 710 minori problema si copii ai strazii

• au fost sesizate 2.217 infractiuni, fiind constatate 1.358 de infractiuni, pentru care au fost cercetate 871 de persoane, dintre care 151 in stare de arest sau retinere

• au fost constatate 93 (+ 13 %) de infractiuni contra vietii, integritatii corporale si sanatatii.

Consilierii locali ai PRM Bihor au lansat in plen doua puncte de vedere critice la adresa lui Petru Filip. “Activitatea cuprinsa in peste 100 de pagini este de apreciat. Avem, insa, deceptii - murdaria ce ne ingroapa, strazi principale din oras care arata jalnic... avem succese pe hartie, insa imaginea orasului sufera”, a apreciat Mihai Drecin, presedintele PRM Oradea.

“Ce facem noi sa aducem marii investitori in orasul nostru? Investitorii de calibru, strategici, care sa aduca bani in Oradea, nu vin. Se impune sa facem eforturi pentru finalizarea investitiilor privind modernizarea orasului”, Florian Pantea.

Cel care ar trebui sa fie liderul opozitiei locale, presedintele PSD Bihor Mihai Bar, a recunoscut ca nu a citit raportul de activitate al primarului si ca nici nu stia ce contine inainte de deschiderea sedintei.

Bar nu s-a abtinut sa nu lanseze, insa, deprecieri la adresa administratiei Filip, pe care a denumit-o “monstruoasa coalitie PD-UDMR”: “Sunt convins ca este foarte multa maculatura si foarte putin continut... Ziarul Primariei e un mod jenant prin care isi face imagine Petru Filip. Putini dintre colegii mei ar accepta sa-si faca o asemenea imagine pozitiva pe banii publici.

As pali de rusine daca eu as aparea in acest ziar la modul acesta... Investitiile care se deruleaza in infrastructura trebuie salutate, dar am criticat de mai multe ori modul in care s-a cheltuit banul public in judetul Bihor si in municipiul Oradea”.

Nici consilierul local al PNL Petru Lezeu, nu s-a sfiit sa critice duetul PD-UDMR din executivul local si, foarte vehement, publicatia Primariei: “In Ziarul Primariei ar trebui sa se reflecte mai intens activitatea consilierilor. Cum este ziarul acum, nu da bine, ca apare in el prea mult Petru Filip si toata lumea crede ca este ziarul lui.

Ce zice lumea? Si-a facut Filip ziar pentru campania electorala... Ce se intampla la FC Bihor este jaf din banii publici... O solutie buna ar fi vanzarea echipei catre un investitor strategic”.