Dreptul la viață sau dreptul de a merge cu mașina. Ce este în neregulă cu taxa Firea pe poluare

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Marţi, 20 august 2019, 18:52 Actualitate | Opinii


Catiusa Ivanov
Foto: Facebook
Bucureștiul este pe locul șase în topul celor mai poluate orașe din Europa, iar cel mai mare poluator este traficul, potrivit datelor oficiale ale municipalității. Capitala României se află pe locul 11 în lume, în topul celor mai aglomerate orașe în 2018, și pe locul 3 în Europa, după Moscova și Istanbul, potrivit unui studiu realizat de TomTom. Aproape zilnic se înregistrează depășiri pentru poluarea cu praf, cu valori limită mai mari și cu 300%.

Dincolo de aceste cifre, toată lumea simte efectele poluării: suferim de boli de piele, alergii, intoleranțe, sistemul imunitar este din ce în ce mai slăbit, suntem stresați, iritați, obosiți. Orașul ne omoară puțin câte puțin în fiecare zi.

Cum am ajuns aici? S-au scris sute de articole despre asta. În ultimii 10 ani nu s-a investit aproape deloc în transportul public, nu s-au făcut piste pentru biciclete, benzi unice, folosirea mașinii personale a fost încurajată, s-au tăiat copaci în dușmănie, nu s-au mai amenajat parcuri noi, s-a betonat orice spațiu verde disponibil.

Cireașa de pe tort a fost că Liviu Dragnea a scos timbrul de mediu de la 1 ianuarie 2017. Nu mai puțin de 100.000 de mașini vechi au fost înmatriculate în 2017 în București. La nivel de țară circa 40.000 de mașini SH sunt înmatriculate în fiecare lună.


După 3 ani de mandat, timp în care măsurile pentru reducerea poluării s-au lăsat așteptate (a cumpărat 400 autobuze Otokar Euro 6, a făcut circa 8,4 km de bandă unică pentru tramvaiele 1 și 21 și a început lucrările de amenajare a unei benzi pentru biciclete), Gabriela Firea a venit cu trei măsuri pentru reducerea poluării și creșterea veniturilor la bugetul local: vinietă pentru accesul mașinilor din alte județe în București, interzicerea accesului mașinilor sub Euro 3 în centrul orașului și taxă de acces în centru pentru mașinile Euro 3. Toate măsurile ar fi aplicate de luni până vineri, în intervalul orar 07:00-22:00, cu excepția sărbătorilor legale, începând de anul viitor.

La prima vedere măsurile par bune, în trendul orașelor europene, principiul fiind ”poluatorul plătește”. Însă, analizate în detaliu, încep să se clatine, iar după părerea mea nu vor rezolva problema poluării din București dacă vor fi adoptate în această formă. În plus, nu se aplică tocmai principiul european, poluatorul plătește, deoarece singurii care plătesc sunt cei cu mașini Euro 3. În rest cei Non Euro, Euro 1, Euro 2, au interdicție, iar restul nu plătesc nimic, nici măcar mașinile diesel, care au început să fie taxate în plus în marile capitale europene pentru că sunt mai poluante. Corect ar fi ca fiecare proprietar de mașină să plătească o taxă de acces în centru, dacă asta se dorește, în funcție de cît poluează mașina lui. De exemplu, o mașină Euro 5 pe diesel poate polua mai mult decât un Euro 3 pe benzină. Să nu mai vorbim de mașinile care nu sunt bine întreținute, defecte sau modificate.

Apoi, Bucureștiul are câteva lipsuri majore:
  • are șosea de centură cu două benzi pe sens doar pentru jumătate de oraș, și nici aceea nu este gata, în sensul că nu are pasaje la toate intersecțiile importante și se formează cozi imense, astfel că o parte din traficul de tranzit este prin oraș;
  • nu are parcări park&ride pentru navetiști la intrările importante în oraș, ca aceștia să lase mașinile acolo și să meargă mai departe cu transportul public;
  • transportul public este execrabil, mijloacele de transport public stau blocate în trafic, nu vin la timp, sunt murdare, super-aglomerate, vara sunt saune mobile, iarna este frig ca afară;
  • transportul metropolitan este jalnic - imaginile cu microbuzele pline ochi, care merg cu 30 km/ oră fiind imaginea reprezentativă. Abia recent Primăria Capitalei a început să investească în linii preorășenești;
  • nu avem benzi pentru biciclete, Primăria a dat 30.000 de vouchere ca oamenii să-și cumpere biciclete, dar nu au pe unde merge;
  • trotuarele sunt pline de mașini astfel că nu prea ai pe unde să mergi pe jos;
  • serviciile de taxi sunt execrabile;
Principalii afectați de vinietă vor fi cei care lucrează/studiază/ stau temporar în oraș și care practic trebuie să plătească taxa pe tot anul, 1.900 lei, indiferent de gradul de poluare al mașinii. NU avem o cifră câți sunt, însă este vorba despre zeci de mii de oameni. Oameni care lucrează și plătesc taxe în București, iar legea le permite să lucreze în alt oraș decât cel de reședință. Aceștia își vor înmatricula mașinile în București dacă pot, dacă nu vor plăti acești bani. La fel și cei cu numere de Bulgaria.

Pentru cei care vin în București ocazional, vinieta de 10 lei/zi nu este un capăt de țară, suma fiind una simbolică, deci nu cred că va fi o problemă să tranziteze orașul, cel mult vor ocoli centrul dacă au sub Euro 3. Vinieta va fi utilă doar pentru municipalitate, în sensul că va aduce sume importante la bugetul local.

În ceea ce privește interzicerea mașinilor sub Euro 3 în centrul orașului, din cifrele date de municipalitate, în București-Ilfov, din cele 1,6 milioane de mașini înmatriculate, circa 375.000 sunt în această categorie, iar circa 213.000 sunt Euro 3. Acestea reprezintă circa 35% din cele 1,6 milioane de mașini din B-IF. Cifra este spectaculoasă, însă nu avem cifre câte ajung în centrul orașului, câte sunt pe firmă și câte aparțin persoanelor fizice. Primăria nu a prezentat aceste date, cel mai probabil nici nu le are. La o primă vedere, în București sunt mii de mașini vechi care stau cu săptămânile nemișcate în fața blocului sau în curți, iar cele din comunele din Ilfov sunt folosite în bună parte local, deci nu prea circulă în centrul orașului. Putem evalua impactul doar dacă știm câte dintre aceste mașini poluante ajung în centrul orașului.

În plus, ce face Primăria cu cei care au mașini sub norma de poluare Euro 3 și locuiesc/parchează în zona centrală? Pe ei cum îi taxează?

Măsura este bună în sensul că îi stimulează pe cei cu venituri medii să-și schimbe mașinile vechi cu unele mai noi. Primăria Capitalei oferă eco-vouchere de 2.000 de euro primă de casare a autovehiculelor cu grad ridicat de poluare pentru achiziționare de autoturisme noi EURO 6, non-diesel, hibride sau electrice. În paralel mai este și programul RABLA, unde statul oferă prime de casare între 6.500 și 9.200 de lei în funcție de mașina achiziționată și gradul de poluare. Cei cu venituri mici, care și-au cumpărat cu 1.000-1.500 de euro o mașină veche după ce la propunerea lui Liviu Dragnea a fost scos timbrul de mediu, este greu de crezut că vor avea minim 4.000 de euro să cumpere măcar o Dacia nouă. Ei nu vor mai circula în centrul orașului, nici nu știm cât o făceau până acum, dar oricum vor polua în rest. Este adevărat, centrul Capitalei este cel mai poluat.

Primăria Capitalei a majorat anul trecut taxa de parcare în centrul Bucureștiului, până la 10 lei/oră în parcările publice, iar dacă măsura ar fi fost aplicată corect, poluarea în zona centrală s-ar fi redus simțitor. Municipalitatea însă nu a fost capabilă să aplice corect măsura, în sensul că a majorat taxa în parcările publice, care sunt însă puține, iar în rest se parchează pe trotuar la liber și pe prima bandă, deci mașinile continuă să vină în zona centrală. Mai mult, măsura a avut efecte negative, în sensul că trotuarele sunt mai pline ca niciodată de mașini, iar cine vrea să meargă pe jos de multe ori nu are pe unde.

De la finalul lunii august, municipalitatea va ridica mașinile parcate neregulamentar. Și asta este o oportunitate de a reduce poluarea, rămâne de văzut însă cum va fi aplicată măsura.

Cred că Primăria Capitalei trebuie să aplice corect cele două măsuri, așa cum s-a întâmplat în alte orașe europene, și automat o parte din trafic va dispărea, să îmbunătățească transportul public - s-au cumpărat 400 de autobuze noi, este în procedură de licitație achiziția a încă 100 de tramvaie, 100 de troleibuze, 100 de autobuze electrice și 130 autobuze hibrid, iar modernizarea flotei STB este un proiect important, dar extrem de importante sunt și benzile unice. Degeaba ai autobuze noi dacă stau blocate în trafic. Până când transportul public nu devine predictibil și ofertant, omul nu își lasă mașina acasă. O parte din trafic este generată și de părinții care își duc copiii la creșă, grădiniță, școală. În special copiii mici nu prea folosesc transportul public din motivele cunoscute. Municipalitatea trebuie să ofere o alternativă viabilă, așa cum se întâmplă la Cluj, cu microbuzele școlare.

Alte măsuri importante sunt benzile pentru biciclete și eliberarea trotuarelor de mașini, ca pietonii să aibă pe unde circula, parcările park&ride pentru navetiști și o rețea de transport metropolitan. Abia după ce aceste măsuri se vor aplica, oamenii vor începe să renunțe la mașină. Tot atunci, pentru cei care nu înțeleg că dreptul la viață este mai important decât dreptul de a circula cu mașina, se poate introduce taxa de acces în centru, după modelul londonez. Avem exemplul parcării park&ride de la Străulești care stă goală fiindcă șoferii nu doresc să scoată bani din buzunar pentru parcare, preferă să parcheze alăturat sau în zona centrală unde nu plătesc nimic.

Și dincolo de ce trebuie să facă Primăria, cred că depinde puțin și de noi să respirăm un aer mai curat: să mergem pe jos dacă avem de parcurs distanțe mici, să folosim transportul public, să nu parcăm ca nesimțiții și să blocăm trecerile de pietoni, stațiile STB, prima bandă de circulație, trotuarele, să cumpărăm mașini mai puțin poluante, nu mașini ”de fiță” vechi ca să ne arătăm statutul social, să lăsăm mașina acasă dacă nu avem neapărat nevoie de ea. Este vorba despre sănătea noastră și a copiilor noștri.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















17244 vizualizari

  • +19 (33 voturi)    
    bun articolul... (Marţi, 20 august 2019, 19:01)

    qwerasdf [utilizator]

    personal sunt de parere ca trebuie interzise de tot hârburile poluante care nu respecta anumite standarde minime! dar nu inainte de a oferi oamenilor posibilitatea de a beneficia de servicii alternative de transport decent (piste velo, autobuze, tramvaie, metrou si chiar taxi fara sa-ti zica grobianul de la volan "boss, nu pun aparatul; boss, nu te iau pentru atat"), etc. etc..
    • +3 (11 voturi)    
      schimbarea radicala ... (Marţi, 20 august 2019, 23:47)

      VaseaV [utilizator] i-a raspuns lui qwerasdf

      costa voturi si nimeni nu o sa isi asume, dar Bucurestiul are nevoie de o schimbare radicala. Trasnport in comun modern (aer conditionat si banda speciala pe strazile cu banda dubla si vehicole cat mai verzi), accesul autoturismelor sau autoutilitarelor diesel interzis si NU taxat, ci interzis, descurajarea detinerii autoturismelor care sunt folosite odata pe luna (avis dezvoltarii parcarilor si distrugerea spatiilor verzi). Un aport foarte important l-ar avea ITP-ul, care daca ar fi pe bune, probabil 1/3 din autoturisme le-am mai gasi pe strada si tot asa, un procent foarte mic s-ar mai importa la mana a doua.
    • +2 (8 voturi)    
      PMB e interesata doar de bani, nu de aer. (Miercuri, 21 august 2019, 11:12)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui qwerasdf

      PMB se foloseste de pretextul "poluare" pentru a mai stringe bani din taxe.

      Daca PMB ar fi interesata de aerul si sanatatea bucurestenilor nu ar mai aproba in CMB folosirea pacurii in CET-URI.

      Daca PMB ar vrea sa reduca poluarea cu pulberi ar interzice procesarea hirtiei si a sticlei direct pe strazi sub geamurile bucurestenior de catre masinile care ar trebui doar sa le colecteze, nu sa le si comprime.
    • +4 (6 voturi)    
      Taxele nu reduc poluarea, dimpotriva. Motiveaza fo (Miercuri, 21 august 2019, 11:18)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui qwerasdf

      Dupa ce ai platit taxa, ai un motiv in plus sa folosesti masina personala si nu RATB/STB.

      Ca taxele sa reduca poluarea ar trebui legate direct de kilometrii parcursi, nu de perioada de timp.
    • 0 (2 voturi)    
      bunbun (Miercuri, 21 august 2019, 17:19)

      DoroDoro [anonim] i-a raspuns lui qwerasdf

      De ce anume ar trebui sa imi fie accesul cu auto personal G4 1.8 T benzina Euro 2 CO2 emissions :194 g/Km cumparata de noua din ro, facut anual revizie si platit taxe cand un Audi RS4 4.2 V8 Euro 5 emite CO2 emissions :249 g/Km ? Exista reguli stricte pt a trece ANUL in cazul meu ITP-ul. Despre ce harburi vorbim cand e vb de maisni cu norma de poluare < euro 3? De harburile administratiei pt ca non euro sunt in marea lor majoritate masinile de epoca iar in totalul celor neconforme oare cate mai sunt in circulatie? Din cifrele de mai jos cam cine polueaza mai mult? Te pun 10 min in spatele benzinarulu meu euro 2 si 10 in spatele unui euro 4/5 disel sa vad in spatele careia vei sta mai mult.

      120.261 (Non euro + Euro1 + Euro 2)
      vs
      213.000 - Euro 3
      440.000 - Euro 4
      253.000 - Euro 5
      331.000 - Euro 6
  • -2 (28 voturi)    
    4 ore/zi TV, telefon, mancare cat mai multa (Marţi, 20 august 2019, 19:03)

    xolv [utilizator]

    gem parcurile si terenurile de sport de oameni, dar stai masinile ne ""imbolnavesc". Aplauze!!
    • +1 (23 voturi)    
      cat esti de inteligent (Marţi, 20 august 2019, 19:16)

      Watcherss [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      fii capitanul nostru ...
    • +6 (8 voturi)    
      logica (Miercuri, 21 august 2019, 8:45)

      KayT [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      Faptul ca oamenii sunt sedentari nu exclude faptul ca Bucurestiul e un oras poluat (si) de prea multe masini.
      • -3 (5 voturi)    
        Citez: Orașul ne omoară puțin câte puțin în fiecar (Miercuri, 21 august 2019, 12:27)

        xolv [utilizator] i-a raspuns lui KayT

        zi." suferim de boli de piele, alergii, intoleranțe, sistemul imunitar este din ce în ce mai slăbit, suntem stresați, iritați, obosiți. " Aceastea sunt principalele cauze ale mortalitatii in Romania ?
  • +16 (26 voturi)    
    1.000.000 de minusuri :) (Marţi, 20 august 2019, 19:13)

    Casargoz [utilizator]

    Congestion charge ar trebui sa fie pentru toata lumea.
    Soferii de uber din UK platesc 600 de lire pe luna daca au diesel. Daca au hibride scutirea nu se mai aplica din 2021:
    Plug-in hybrid vehicles will no longer be exempt from the London congestion charge after 2021, as part of a new package of measures aimed at tackling congestion and improving air quality.

    The Mayor and Transport for London (TfL) have also confirmed that private hire vehicles will no longer be exempt from the congestion charge in central London.
    Ar fi multe de spus: metrou, transport in comun...
    Spunea un cetatean ca nu suporta mirosul "nespalatilor" din autobuze si metrou.
    Niimeni nu-i sune ca traficul din Bucuresti echivaleaza cu un pachet de tigari pe zi. nu pentru cei din jur. Pentru el. Pentru ca producatorii de masini nu au filtre pentru gradul de poluare existent.

    Ar fi multe de spus, si stiu ca voi lua un milion de minusuri, motiv pentru care proiectul este unul esuat. Dar va fi ca in Londra secolului XIX, intr-o buna zi sistemul va colapsa.
    Locurile de parcare nu cresc in copac si nici nu se pot face la nesfarsit pe trotuar sau spatii verzi.
    • 0 (0 voturi)    
      nu, nu ai luat un milon! (Miercuri, 21 august 2019, 17:42)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

      Postacii pedeseristi nu sunt chiar ata de multi!

      Ai multa dreptate in ce spui.

      "Spunea un cetatean ca nu suporta mirosul nespalatilor din autobuze si metrou." -foarte posibil, dumnealui are nasul mai sensibil. Dar in ultimele luni conditiile in autobuze mi s-au parut acceptabile.
      Iar in autobuzele turcesti turcoaza, AC merge chiar prea viguros!

      Poate ca unii ingnosr plouarea, dar blocarea traficul este mai greu de ignorat - acum se termina concediile, incepe scoala, revin blocajele de amploare!
  • +3 (11 voturi)    
    exemplu Londra (Marţi, 20 august 2019, 19:15)

    Watcherss [utilizator]

    https://en.wikipedia.org/wiki/London_low_emission_zone
  • +16 (22 voturi)    
    Taxa pe "provinciali" (Marţi, 20 august 2019, 19:57)

    datornicu [utilizator]

    Aceasta taxa ar fi foarte ok daca nu ar fi profund discriminatorie pentru locuitorii cu masini inmatriculate in provincie.
    Eu am masina inmatriculata in provincie (desi locuiesc cu acte legale din 2015 in Bucuresti si sunt proprietar) deci pentru mine este o formalitate.
    Dar aceasta masura va afecta masiv chiriasii (pentru mine a durat 15 ani sa ma decid sa cumpar un apartament) , studentii sau cei care doar lucreaza 1an-2 in Bucuresti.
    Sa nu mai vorbim de faptul ca firmele de leasing cu sediul in Bucuresti vor fi avantajate masiv (vs cele din Cluj de exemplu).
    Nu am nimic impotriva taxei de poluare. Eu am un Logan diesel euro 4. Daca il inmatriculez in Bucuresti (ceea ce voi fi fortat sa fac) nu platesc nimic. Va asigur ca diesel-ul (irelevant unde e inmatriculat) este extrem de nociv pentru oameni (de asta il folosesc foarte rar in oras si doar cand nu am de ales - prefer bicicleta).
    Cum ramane cu alternativele ?
    Piste de biciclete -> de la Victoriei la Universitate.
    Transport in comun prioritizat? -> Noroc cu metroul
    Sunt sigur ca 90% din sursele de poluare vor ramane (pentru ca sunt de fapt din Bucuresti). Va fi o imbunatatire temporara pana cand isi ia lumea diesel-uri prin leasing si/sau le inmatriculeaza pe Bucuresti.
    • +1 (3 voturi)    
      poluare (Miercuri, 21 august 2019, 13:10)

      Just2019 [utilizator] i-a raspuns lui datornicu

      Cauzele poluarii excesive in Bucuresti, nu sunt numai masinile poluante, ci defrisarea masiva a spatiilor verzi si taierea iresponsabila a mii de copaci, in scopul benonificarii si constructiilor imobiliare atribuite prin contracte directe, clientelei politice ale partidului stat. De la Oprescu, incoace s-a dus o lupta acerba, pentru desertificarea Bucurestiului, iar doamna Firea i-a pus capac. Priviti doar, la proiectele controversate, care pun in si mai mare pericol, spatiile verzi, gen Gradina Cismigiu, Muzeul Antipa, Academia Romana, Parcul Verdi, Parcul Floreasca si multe altele.
  • +19 (19 voturi)    
    mda (Marţi, 20 august 2019, 21:43)

    adrian_rolland [utilizator]

    Deci:

    1.Exista O SINGURA parcare park & ride in Bucuresti pusa acolo pe considerente doar de moldoveanca stiute. Metroul circula la 15 minute iar alt mijloc de transport in comun.... doar cei care stau in zona pot sa spuna cit de des vine si ce legaturi ai cu orasul.

    2.NU ai o alternativa de a strabate Bucurestiul decit prin centrul acestuia

    3.RATB-ul circula prost, nu ai legaturi

    4.Deja se anunta scutiri pentru bugetari (BOR + diversele servicii publice)

    5.Gluma proasta intitulata piste pentru biciclete

    6.Nu stiu inca sigur, dar se pare ca exista deja o taxa de poluare (de 7 centi) inclusa in pretul combustibilului - asta ar duce la infirmarea infirmarea motivulul ca in acest moment poluatorul nu platreste

    7.Masinile inmatriculate in BG - majoritatea nu au asigurarea obligatorie RCA si blonda vrea csa astia sa plateasca taxe de acces? Cum or sa recupereze banii de la bulgarul care este (in acte) propietarul masinii ?
    • +4 (8 voturi)    
      un lucru n-am inteles! (Miercuri, 21 august 2019, 12:04)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

      Ok, sa zicem ca pompierii, Ambulanta si alte servicii VITALE, poate ar merita scutite.
      Dar CARE ar fi motivul ca sa fie scutita BOR?
      Ce, e un serviciu "de urgenta"? moare cineva daca circula si ei mai rar cu masina?
      • +3 (3 voturi)    
        Pai, tocmai, daca moare?... (Miercuri, 21 august 2019, 15:01)

        Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        ...Si nu sunt ei acolo ca sa dea ala ortu popii?

        Firea se gandeste si la spirit, ce credeti?
      • +1 (3 voturi)    
        ca pe vremurile (Miercuri, 21 august 2019, 16:59)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        medievale când catolicii își cumpărau bule papale (ăia înstăriți, că amărăștenii din ce bani să o facă) crezând că le sunt iertate păcatele și au un loc asigurat în rai, așa și madam Firea își cumpără locul în rai (crede ea) dând înlesniri bisericii, pe lângă milioanele de euro date pomană la Catedrala Mântuirii Neamului.
          ()
    • 0 (0 voturi)    
      Iotitiii...!! :O (Miercuri, 21 august 2019, 17:18)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

      Deci de AIA vrea Firea sa scuteasca masinile BOR de vigneta anti-poluare...! :D

      https://altfel.md/ro/news/ebe1e2db0609d8b4/padurile-din-altai-au-fost-stropite-cu-agheasma-din-elicopter-ca-sa-fie-protejate-de-foc.html?fbclid=IwAR1sH3zpE9xepBnOz-_kLp4x74jyFRVZnFB_BB7x9_6dM1Npe7R80uyCpHE
  • +16 (24 voturi)    
    Măsuri heirupiste, discriminatorii și socialiste (Marţi, 20 august 2019, 22:17)

    spirache [utilizator]

    In loc de 1900 lei vinieta pe an pentru alti decât B si IF, ar trebui 300 lei pe an pentru TOATE mașinile( B, IF, restul județelor). In loc de mokaciunea de impozit de 50 de lei pe an parcare in fata blocului ar trebui 1500 de lei pe an. Așa s-ar mai cerne grâul de neghină in ceea ce privește responsabilitatea deținerii unei mașini în raport cu dreptul la aer curat și pt ceilalți, s-ar strânge bani la buget și ar da șansa și unora ca mine sa nu aștepte 25 de ani sa prindă un loc de parcare de "bucureștenii socialiști mokangii" ce și l prelungesc cu 50 de lei pe an( nici macar 3 pachete de țigări). Oribil! Dar problema e că "bucureștenii socialiști mokangii' votează așa că : Noapte buna!
    • +7 (11 voturi)    
      Total de acord (Miercuri, 21 august 2019, 10:25)

      Cuca [utilizator] i-a raspuns lui spirache

      Taxa aia de 50 lei/an este absolut ridicola.
      • +4 (8 voturi)    
        Ar fi perfect (Miercuri, 21 august 2019, 11:52)

        Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui Cuca

        O taxa de parcare de 1900 de lei pe an pare foarte rezonabila pentru toate masinile din bucuresti cu conditia sa fie investiti in infrastructurra transport public preferabil in metrou.
    • +2 (6 voturi)    
      B si IF au 2-3 milioane de masini (Miercuri, 21 august 2019, 12:19)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui spirache

      Adica jumatate din parc.
      Polueaza unul care e in trecere, sau ala care face cercuri ca taxi, delivery, curier?
      • +1 (1 vot)    
        proastă (Miercuri, 21 august 2019, 17:03)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        comparația.
        Poluează ăla cu motorul cazanului care scoate fum negru pe toba de eșapament. Cu cât sunt mai mulți, cu atât mai mult crește poluarea, iar aici, un rol determinant l-a avut și madam Firea în calitatea ei de viepreș de psd, când alături de dragnea a fost de acord cu ridicarea tuturor taxelor de mediu, fapt ce a permis creșterea bruscă a nr. de mașini de cea mai joasă calitate.
    • +4 (4 voturi)    
      oh, patroane (Miercuri, 21 august 2019, 12:29)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui spirache

      Intr-adevar, pana in 100 lei este prea putin, insa ma amuza logica tip becali: sa se faca benzina 100 lei litrul, ca sa ma plimb doar eu. Pe langa asta, este funny si amestecarea in galeata a detinerii cu poluarea. Esti constient ca simpla detinere, fara folosire, mai mult sau mai putin frecventa, NU produce poluare decat in capul unora, nu?
  • +4 (8 voturi)    
    Sa nu uitam Minunea! >: (Miercuri, 21 august 2019, 6:36)

    Codruta N [utilizator]

    Podul peste Dunare! ;)
    Care si el se va termina... candvaaaa... 3:)
    • 0 (4 voturi)    
      Ciurel (Miercuri, 21 august 2019, 11:54)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      Scuze, eram aproape adormita si voiam sa comentez pe alt site, le-am incurcat :D
      Voiam sa spun: sa nu uitam minunea "Strapungerea Ciurel". menita sa atraga SI mai mult trafic in oras, intr-o zona in care acesta era aproape rezonabil (intre fosta Semanatoarea si Grozavesti)
      Sa vezi, cand o fi gata, minune de trafic intre podul Basarab si Ciurel! >:
  • +3 (17 voturi)    
    CALCUL pentru d-na Primar (Miercuri, 21 august 2019, 6:41)

    bogdan_ionica1238866334224 [utilizator]

    Cat poluez eu, cu un Matiz din 2004, Euro 2, cu capacitate cilindrica 800 cc ( adica cat o motocicleta, ??), fatza de cel ce foloseste un diesel Euro 4 cu motor de sa spunem 2 - 3 litri , doar cu 3 ani mai nou, adus din Vest , si "APT" circulatie - hai sa radem !!!???
    Unde mai pui ca, sunt proprietari de masini mai vechi, care tin mult la masina lor, o intretin , deoarece depind de ea ( se deplaseaza la job, duc copii la scoala, etc)
    Am fost, "buzunarit" in STB, de 3 ori, in ultimii 15 ani.
    Credeti, ca ma mai urc, cu aceeasi incredere in STB sau Metrou....Sub nici o forma...
    Sa fac, o ora - doua pina la job - doar dus, apoi, invers tot atat ??? Pai, o sa ma omoare epuizarea, in 2-3 ani, mai repede ca poluarea, agenda mea continand si copil, si familie,parinti, etc ....
    Sunt de acord si cu ceea ce au mentionat si altii : lipsa infrastructurii,inele ocolitoare,zone verzi etc...
    A, si altceva : NU SUNT DE ACORD CU CAMERELE DE SUPRAVEGHERE !!! Ele nu filmeaza doar traficul auto, ci si pe noi ceilalti, pietonii !!! Ma asigura cineva, ca, ele vor fi folosite doar in scopul trambitat ? Sau , traiasca Big Brother ?
    • -3 (11 voturi)    
      . (Miercuri, 21 august 2019, 9:46)

      redfury [utilizator] i-a raspuns lui bogdan_ionica1238866334224

      Pai tu consumi 10%, eu la 1.7 110cp/E5 am 7. La E3, 1.7/75 cp aveam 6 consum. Deci zi tu cam cat poluezi. Co2 emiteai dublu fata de mine.
      • +4 (6 voturi)    
        LUI redfury (Miercuri, 21 august 2019, 11:43)

        bogdan_ionica1238866334224 [utilizator] i-a raspuns lui redfury

        Eu consum si acum 7%, cu AC pornit...De unde ai scos 10%, ca nu-s camion. Am motor mic, nu 110 cp ca tine. Motorul tau consuma atat si are caracteristicile astea pentru ca e pentru alta caroserie...Nu compara merele cu portocalele
        Nu mai dezinforma.... As consuma atat daca motorul ar fi foarte uzat ( peste 150.000 km la bord) Nu este cazul - masina a fost cumparata de noua si ingrijita exceptional
          ()
      • +2 (4 voturi)    
        tada (Miercuri, 21 august 2019, 17:24)

        DoroDoro [anonim] i-a raspuns lui redfury

        G4 benzinar Euro 2 CO2 emissions :194 g/Km
        vs
        Audi RS4 4.2 V8 Euro 5 CO2 emissions :249 g/Km

        Oricand pot face un test cu diselul tau : stam amandoi in spatele benzinarei mele (G4 de mai sus) si amandoi in spatele tractorului tau sa vedem unde rezistam mai mult! Daca constructorii au prostit guverenele cu CO2-ul scotand restul din ecuatie ( in cazul diselurilor) asta nu inseamna ca un matiz polueaza mai mult
    • 0 (4 voturi)    
      De acord (Miercuri, 21 august 2019, 11:19)

      john-doe [utilizator] i-a raspuns lui bogdan_ionica1238866334224

      Pai bine amice, esti de acord cu toate, dar ele nu pot coexista, milioane de masini si spatii verzi in acelasi timp e o aberatie, trebuie facuta o alegere, care nu o sa fie comoda dar poate o sa fie ceva mai sanatoasa!
      • -2 (4 voturi)    
        lui john-doe (Miercuri, 21 august 2019, 11:54)

        bogdan_ionica1238866334224 [utilizator] i-a raspuns lui john-doe

        1) Nu ai milioane de masini in Bucuresti, "amice"..Nu inca....Nici nu trebuie sa ajungi acolo..
        2) O alegere trebuie facuta, dar "RATIONALA" !!!..Nu poti interzice, ceea ce ai faptuit deja (inmatricularea...!!!!), ci restrictiona, ceea ce vei face de acum incolo....
        3) Spatiile verzi, existente, au inceput sa fie betonate, si defrisate de arbori, daca nu ai remarcat. Nu extinse !!! Sunt unii care pun verdeata si pe bloc, nu betoneaza parcurile...
        4) Nu esti obligat, sa faci "o alegere" ci sa gasesti solutii..Ele exista, dar....
        5) Da-mi argumente solide si solutii la probleme, inainte de a-mi spune ca nu-i posibil. In alte tari, de ce acestea "coexista" ???Dar nu compar. Sunt alte standarde de viata
          ()
    • +2 (6 voturi)    
      @Bogdan_i (Miercuri, 21 august 2019, 12:07)

      adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui bogdan_ionica1238866334224

      Sunt curios daca vreodata (sper sa nu fie cazul) ai fi lovit de unul care fuge de la locul fapei si camerele respective iti sunt de folos pentru identificarea masinii / individului, ai fi TOT ATIT DE VEHEMENT?
      • 0 (6 voturi)    
        Esti naiv Bogdan_i !!! (Miercuri, 21 august 2019, 13:47)

        bogdan_ionica1238866334224 [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

        Deci, recunosti, scopul dublu al acestor camere ?
        Sunt vehement, deoarece, chiar daca e cineva la monitoare, nu poti tu sa-mi garantezi, ca te va si ajuta in timp real pentru "identificarea masinii / individului".
        In proiect e vorba de 200 de camere, chiar crezi ca e cate un operator in spatele fiecareia ???
        Esti naiv !!! E vorba doar de un sistem informatic, dar care stocheaza date si imagini. Asta ma deranjaza.
        Este exact, aceeasi problema ca sistemul 112 si cazul "Caracal"...Dar nu sesizezi nuanta
  • +4 (8 voturi)    
    Poluare care nu dispare! (Miercuri, 21 august 2019, 9:09)

    mirceaaldea [utilizator]

    Taxa asta este ptr praf in ochi si ptr bugetul Primariei,poluarea nu dispare si nu va scadea,deoarece 90-95% din autovehicule sunt tot cele din B sau IF.Ar trebui , cum spunea cineva mai sus, sa plateasca toata lumea (inclusiv B si IF) o taxa sa zicem 100euro/an,atunci sa vezi bani la bugetul primariei,apoi locurile de parcare atribuite de primarie sa fie scoase la licitatie,nu date pe 50 lei/an,este de rasul curcilor,ia vedeti putin prin alte orase cat este un loc de parcare in centru(ex. Brasov pleaca de la min 150 lei/an iar in centru a ajuns si 3000 lei/an)atunci sa vezi cum dispar rablele din parcari lasand loc altora.Dar, ptr asta TREBUIE SA SE VREA ACESTE LUCRURI! si mai este o chestie,BUCURESTEANUL VREA TOTUL MOKKA!!!
    • +5 (9 voturi)    
      Am pe langa bloc o multime de (Miercuri, 21 august 2019, 10:29)

      Cuca [utilizator] i-a raspuns lui mirceaaldea

      masini de prin anii 90, care folosesc ca depozite de fiare vechi (nu au mai fost pornite de foarte multi ani, de fapt unele nici roti nu mai au, stau pe niste caramizi), si cu toate astea ocupa in mod cu totul legal niste locuri de parcare, ca tataie ala care detine fierul cu pricina isi permite sa dea pretul a mai putin de trei pachete de tigari pe an ca sa nu fie nevoit sa-si mute tomberonul de acolo.
      • -3 (7 voturi)    
        Mda (Miercuri, 21 august 2019, 12:20)

        bogdan_ionica1238866334224 [utilizator] i-a raspuns lui Cuca

        Pai, tinichelele alea de langa blocul dvs mai circula, sau nu ? Ce legatura are asta, cu interdictia de a circula prin centru, sau a platii taxe de acces in centru...Ca de asta vorbim...
          ()
    • +3 (3 voturi)    
      chestia cu 3000 la Brasov e anecdota (Miercuri, 21 august 2019, 12:17)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui mirceaaldea

      2 vecini s-au gandit ei cum sa ramana locul neocupat la licitatie. Ai timp de razgandire 1 luna, dar urmatoarea licitatie e in 6 luni. Adica 5 luni sta primaria cu ochii in soare.
    • +3 (5 voturi)    
      Bugetul primariei (Miercuri, 21 august 2019, 13:42)

      Just2019 [utilizator] i-a raspuns lui mirceaaldea

      Gresit, graiti. Taxa nu e pentru bugetul primariei ci pentru buzunarele maharilor care sunt la butoanele bugetelor primariilor. Iar poluarea care aduce Bucurestiul pe locul 6, nu se datoreaza doar masinilor poluante, ci distrugerii masive a spatiilor verzi si taierii halucinante a mii de copaci, in scopuri imobiliare, ale clientele politice.Atata vreme cat Bucurestiul este betonificat, poluarea va exista, indifferent de taxele pe care madamme Firea, vrea sa le bage in buzunar! P.S. Nimic nu e "MOKKA", chiar si actiunile acelea asa zise culturale si gratuite, sunt platite tot din banii nostril!
  • +1 (9 voturi)    
    . (Miercuri, 21 august 2019, 9:43)

    redfury [utilizator]

    Se bat campii si in articol (niciodata diesel E5 nu va fi mai poluant decat o benina E3) si prin comentarii.E5 vine cu filtru de particule la diesel asa cum E6.2 vine cu filtru de particule la benzina. TOATE masinile polueaza cu un plus pt benzina care emit si mai mult CO2, gaz vinovat si pt efectul de sera, iar emisiile in acest caz sunt cu 50% si mai mult la masinile pe benzina. Consumul in oras al unei masini pe benzina este cu macar 50% in plus fata de diesel. De asemenea, introducerea filtrelor de particule pt masinile pe benzina spulbera mitul ca doar microparticulele emise de diesel sunt nocive, pana acum cele de la benzina au fost doar ignorate, din motive economice. De ce ai incuraja vanzarea masinilor pe benzina, care consuma de departe mai mult, daca nu ai avea interese economice? Restul e can can.
    • +3 (11 voturi)    
      Iti recomand sa te mai informezi (Miercuri, 21 august 2019, 10:31)

      Cuca [utilizator] i-a raspuns lui redfury

      Si nu, Skoda ta veche si zgomotoasa, Diesel, nu este ultimul racnet in ceea ce priveste tehnologia.
  • +3 (5 voturi)    
    Doamna (Miercuri, 21 august 2019, 9:43)

    savatuf [utilizator]

    C.I nu stiu daca voit sau nu ati omis un detaliu esential, legat de ce amenzi trebuie sa plateasca primaria respectiv statul RO daca nu se iua masuri URGENTE de reducerea poluarii. Cred ca acest articol trebuia sa inceapa cu aceasta informatie, esentiala zic eu.
    • +2 (4 voturi)    
      200.000 (Miercuri, 21 august 2019, 11:57)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

      200.000 de iepuroi pe zi!
      Cel putin!
  • +5 (9 voturi)    
    finca veni vorba si de parcare (Miercuri, 21 august 2019, 10:14)

    Inapasevedeinvers [utilizator]

    In loc sa mareasca tarifele aiurea ca sa descurajeze folosirea parcarilor, ar putea sa marcheze "la sange" locuri de parcare la trotuar; acum sunt kilometri intregi de stalpi cu oprirea interzisa pe care nu-i baga nimeni in seama - nici soferii nici autoritatile.
    Daca s-ar alinia masinile parcate la bordura si s-ar utiliza riguros spatiul respectiv, plus parcatoare cu tarife de parcare moderate, diferentiate (in functie de zona si interval orar) atunci s-ar mai descongestiona si traficul pe artera respectiva, gatuit efectiv de masinile parcate haotic.
    Eu zic ca nerespectarea benzilor de circulatie, prin faptul ca impiedica fluenta traficului, duce la cresterea substantiala a noxelor.
    Stiu, sunt uniidispusi "sa taie in carne vie" care sustin ca ar trebui interzisa de tot circulatia si nu s-ar mai polua, dar de fapt legile restrictive puse aiurea raman litera moarta, ca si semnele de oprire interzisa.
    Trebuie lucrat si cu ce avem; niste vopsea de marcaj nu ar trebui sa coste prea mult.
  • +7 (7 voturi)    
    ... (Miercuri, 21 august 2019, 10:45)

    a.nonim [utilizator]

    Ca de obicei principiul e bun, dar aplicat de ochii lumii, nu pentru a obtine rezultate. O astfel de masura trebuie anuntata cu doi ani inainte. Daca presupunem ca 50% dintre cei afectati ar fi dispusi sa-si schimbe masinile, asta ar insemna peste 100.000 de masini noi in cateva luni. Statul nu poate oferi atatea subventii, ceea ce va incuraja coruptia, se va da mita pentru a intra pe liste. Iar piata nu are cum sa suporte un asemnea soc, nici producatorii nu pot oferi peste noapte atatea masini, nici bancile nu vor putea aduce bani pentru credite. Rezultatul va fi dezechilibrarea pietei, cresterea preturilor si a dobanzilor, plus coruptie la acordarea voucherelor.
  • +4 (8 voturi)    
    corectii (Miercuri, 21 august 2019, 11:01)

    Ademordna [utilizator]

    "o mașină Euro 5 pe diesel poate polua mai mult decât un Euro 3 pe benzină" - sigur? Nu cumva omologarea asta e gandita sa indice poluarea indiferent de motorizare?
    "mașinile care nu sunt bine întreținute, defecte sau modificate" - nu cumva controlul periodic detecteaza daca masina ta e mai poluanta decat ar trebui?
    servicii Taxi execrabile - trebuie adaugat si mizeria recenta care a dus la ingreunarea, daca nu impiedicarea ride-share-ului (Uber), care demotiveaza orice imbunatatire a serviciilor taxi.
  • +6 (8 voturi)    
    Timbrul de mediu (Miercuri, 21 august 2019, 11:04)

    Sebastian. [utilizator]

    Aceasta taxa trebuia sa fie eliminata, deoarece era abuziva, ilegala etc. si inlocuia vechile taxe vamale prohibitive la care Romania a trebuit sa renunte odata cu aderarea la UE. O taxa de intrare intr-o anumita zona din orasele supraaglomerate este in principiu ok, atata timp cat nu se aplica discriminatoriu. Singurele exceptii sa fie cei care locuiesc in zona cu restrictii. Problema care apare aici va fi ca dintr-o data pe o garsoniera vor fi inmatriculate cateva mii de masini. Ramane sa se gaseasca solutii :-)
    • -1 (7 voturi)    
      pai atunci... (Miercuri, 21 august 2019, 12:00)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Sebastian.

      ... sa nu mai faca exceptii pentru rezidenti! Sa plateasca si ei, ca si ceilalti! Ce, ei nu polueaza?
      As simple as that...
  • +6 (8 voturi)    
    Pune la dispozitie...si pe urma ceri (Miercuri, 21 august 2019, 11:44)

    morometu [utilizator]

    Ca sa ajungi dintr-un cartier in celalat trebuie sa treci obligatoriu prin centru; nu e un moft!
    Ca sa poti folosi mijloacele de transport in comun , aceste trebuie sa fie curate, civilizate, dese, cu aer conditionat si cu legaturi bune. Sunt ramase cam cu 50 de ani in urma. Nu stii cand apar, daca apar, in tramvaie este sauna...
    Metroul pe unde e?
    Adica, nu oferi nimic! Doar ceri!!! Ca sa ce? Sa mai dai la catedrala , la iarmaroace, la balciuri...Si poate gratuitati si pomeni fara justificare! Deci vrajeala cu poluarea este doar...praf in ochi!
  • +5 (7 voturi)    
    singura concluzie (Miercuri, 21 august 2019, 12:52)

    Watcherss [utilizator]

    nu se vrea.

    tin minte articole / solutii / sugestii de acum vreo 10 ani. nu s-a intamplat nimic. prin 2008 - 2009 era vorba de park & ride undeva la intersectia petricani - dna ghica. nu s-a intamplat nimic desi ar fi utila pt ca in zona aia se termina A3.

    long story short, nu se vrea. ii doare fix in c00r de calitatea vietii oamenilor, de mediu, de oras ...
  • +1 (5 voturi)    
    minciuni (Miercuri, 21 august 2019, 14:05)

    Ipse1954 [utilizator]

    35% din 1.6 milioane inseamna 560000, nu 213000 cum sustine autoarea. Hai sa vorbim discutii!
  • +1 (5 voturi)    
    Altă capitală (Miercuri, 21 august 2019, 15:09)

    Zagura [utilizator]

    Fumăritul este de pe vremea fanarioților. Acum a fost rebotezat în fel și chip, cât mai savant și justificat cât mai pretins științific în termeni de aburire și de neînțeles pentru omul de rând care în final suportă toate taxele (că la urma urmei despre taxe este vorba, chiar dacă nu în mod explicit).Intenția d-nei Firea este probabil pentru a putea finanța ajutoarele date BOR pentru construirea catedralei. (Apropos, s-au instituit norme EURO pentru sutele de mii de lumânări și candele care ard simultan și deci poluează într-un perimetru restrâns cu ocazia diferitelor evenimente ?). Evident că cei care vor avea treburi în zona taxabilă, vor prefera să plătească taxa și nu să-și înlocuiască mașinile cu unele electrice care costă și de zece ori mai scump. Soluția pe termen lung ar fi construirea unei noi capitale. Se pare că o idee în acest sens ar fi fost lansată după Marea Unire, prin anii '20, dar politicienilor de atunci nu le venea să creadă în durabilitatea României Mari. Alte țări au făcut-o (Brazilia, Myanmar de ex. ), la vremea respectivă fiind conduse de dictaturi care și-au impus punctul de vedere. La noi discuțiile probabil că ar dura încă un secol, pentru fiecare idee găsindu-se un " Gica Contra" cu "argumente solide" de zădărnicire. ..
  • 0 (8 voturi)    
    Foarte bun articolul - felicitari (Miercuri, 21 august 2019, 15:26)

    Soro [utilizator]

    Se poate aplica in toate orasele Romaniei cu cateva exceptii, si acelela partiale.
    Cum am scris si in alte comentarii primarii nu stiu cum e sa mergi cu bicicleta si vad mersul cu bicicleta ca degradant si ca o apologie a ONG-istilor, a hipiotilor sau a saracilor nu ca pe un mijloc de deplasare al viitorului luaind in considerare cresterea populatiilor urbane.
    Toate masurile descrise in acest articol sunt bune si sunt luate deja la nivelul metropolelor Europene dar la noi nici ce se construieste nou nu creaza spatii pentru traficul alternativ.
  • +1 (1 vot)    
    Mda (Vineri, 6 septembrie 2019, 8:54)

    bogdan_ionica1238866334224 [utilizator]

    Nici nu s-a aprobat, si deja au aparut intermediari-afaceristi, care propun posesorilor de masini mai vechi Euro 0, 1, 2 si 3, solutii : Aduc din Germania masini aproape similare, dar cu motoare Euro 4 sau 5, contra autoturismului vechi plus diferenta modica.
    Deci, ce am realizat ? NIMIC !!!! Poftim ecologie - Redeschidem portile pentru masinile poluante din vest, majoritatea pe motorina, deoarece vor fi scoase din circulatie de acolo, si evident aduse aici, si alimentam cu bani intermediarii...Rablele din Bucuresti, se vor muta sigur in alte orase, evident tot in Romania, dar, noi, am rezolvat problema in capitala, cu taxa Firea....Am certitudinea ca problema e abordata complet gresit...Cred ca nu norma de poluare conteaza. Scoatem 100 - 200.000 de rable din trafic provizoriu, ca peste cateva luni sa ne dam seama ca oamenii au adus altele in loc, doar cu o mie sau doua de euro, iar nivelul de poluare nu a scazut...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by