Interviu HotNews.ro

William R. Voss, presedintele Flight Safety Foundation: Nu elimin nici o cauza a accidentului, insa avioanele VIP primesc cea mai buna intretinere si sunt pilotate de cei mai buni piloti 

de Adrian Novac     HotNews.ro
Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 18:38 Actualitate | Internaţional


William R. Voss
Foto: Flight Safety Foundation
"Este prea devreme sa speculam despre cauzele probabile, iar acest lucru urmeaza sa fie determinat de catre anchetatori. Este insa un tip de accident relativ comun", a declarat pentru HotNews.ro expertul in securitate aviatica William R. Voss, presedintele Flight Safety Foundation, comentand pe marginea accidentului de sambata, in care au murit presedintele polonez, sotia sa si zeci de oficiali politici si militari de la Varsovia. Voss a spus ca "este gresit sa eliminam ceva de pe lista posibilelor cauze", adaugand insa ca avioanele demnitarilor "primesc cea mai buna intretinere si sunt pilotate de cele mai experimentate echipaje".

Adrian Novac: Presedintele polonez Lech Kaczynski, sotia sa Maria si alti lideri de la Varsovia au murit sambata, dupa ce avionul lor s-a prabusit in apropierea aeroportului Smolensk, in vestul Rusiei. Din informatiile pe care le aveti pana in acest moment, care ar putea fi cauza probabila a accidentului?
William Voss: Este prea devreme sa speculam despre cauzele probabile. Acest lucru urmeaza sa fie determinat de catre anchetatori. Tot ceea ce cunoastem in acest moment este ca aparatul s-a prabusit in timpul etapei de aterizare, in conditii meteorologice nefavorabile. Este un tip de accident relativ comun.

A.N.: Aparatul prezidential a trecut printr-o revizie completa in luna decembrie a anului trecut si era "bun de zbor", a declarat directorul general al uzinei Aviakor din Samara, unde avionul a fost reparat. Daca aparatul era bun, ar fi gresit sa eliminam starea avionului din lista posibilelor cauze ale accidentului?
W.V.: In acest moment, cred ca este gresit sa eliminam ceva de pe lista posibilelor cauze. Dar, in mod normal, cineva nu se asteapta sa descopere neglijenta mecanica pe un avion VIP.

 
* a devenit presedinte si CEO al Flight Safety Foundation in 2006 *intre 2004-2006 a fost director al Air Navigation Bureau in cadrul International Civil Aviation Organization (ICAO)* a lucrat 23 de ani pentru U.S. Federal Aviation Administration (FAA), pe chestiuni de control si management al traficului aerian* intre 1999 si 2001 a fost director de dezvoltare pentru sisteme de trafic aerian* a supervizat dezvoltarea si implementarea componentelor de sistem importante ale FAA* a pus la punct planuri de siguranta globala in domeniul aviatiei * este pilot licentiat, instructor calificat de zbor si operator de turn de control * are licenta in intretinere de avioane si management aviatic si un masterat in administratie publica
 
 
William R. Voss
A.N.: Martorii au relatat ca pilotii au facut trei-patru incercari de a ateriza, in conditii de ceata groasa. De ce pilotii au incercat sa aterizeze de mai multe ori si nu s-au dus pe o pista alternativa, pe un alt aeroport?
W.V: Incercarile multiple ale pilotilor de a ateriza sunt neobisnuite si provoaca ingrijorare. Este neobisnuit ca un avion sa incerce sa se apropie mai mult de doua ori de un aeroport; poate face asta doar daca conditiile meteo se imbunatateau. Cele patru incercari sugereaza un sens al determinarii care nu este intotdeauna sanatos. Sunt sigur ca anchetatorii vor studia cu atentie acest lucru.

A.N.: Exista vreun semn care sa indice ca accidentul de sambata a fost rezultatul terorismului?
W.V.: Circumstantele producerii accidentului de astazi nu sunt neobisnuite, dar nu am nicio dovada, de niciun fel, care sa spuna ca e a fost vorba de terorism

A.N.: Avionul prezidential Tu-154 avea cel putin 20 de ani vechime, iar oficiali polonezi au discutat de multa vreme inlocuirea aparatelor folosite de liderii tarii, insa afirmau ca nu exista bani. Ar putea fi lipsa fondurilor una din cauzele tragediei?
W.V.: Nu cunosc foarte multe despre starea finantelor Poloniei, insa un avion VIP vechi de 20 de ani nu este un lucru neobisnuit. Actualul aparat Air Force One (n.red. folosit de presedintele Statelor Unite ale Americii)  a fost livrat in 1990.
 
A.N.: Potrivit statisticilor din domeniul aviatiei, in lume au avut loc 66 de accidente in care au fost implicate aparate Tu-154, incluzand sase accidente in ultimii cinci ani. Compania rusa Aeroflot si-a retras recent din serviciu intreaga flota de aparate Tu-154. Este acest avion mai putin sigur decat altele (Airbus sau Boeing spre exemplu)?
W.V.: A existat un numar mare de accidente cu Tu-154, insa e dificil sa separi istoria sigurantei aparatului de contextul in care a zburat acest avion. Tu-154 a fost calul de bataie al industriei aviatice din blocul estic in timpul dezmembrarii URSS. In haosul care a urmat, siguranta aparatului a suferit dramatic. Nu sunt sigur ca poti da vina pentru toate acele probleme pe aparatul de zbor.

In ceea ce priveste decizia Aeroflot, ea ar putea sa nu fie atat de simpla ca siguranta: aceste aparate folosesc o mare cantitate de combustibil iar cantitatea de zgomot produs le limiteaza utilizarea in Europa de Vest.

A.N.: Avioanele prezidentiale au cumva standarde diferite in ceea ce privesc intretinerea, antrenamentul echipajului, experienta pilotilor etc. comparativ cu aparatele comerciale cu care zburam noi ceilalti?
W.V.: Nu exista standarde internationale specifice care sa se refere la aparatele VIP prezidentiale sau guvernamentale. Daca vorbim la modul general, aceste avioane primesc cea mai buna intretinere si sunt pilotate de cele mai experimentate echipaje.

A.N.: Impactul emotional al accidentului de sambata este imens nu doar pentru Polonia, ci si pentru restul lumii. Cum credeti ca tragedia de astazi va afecta industria aviatiei (vor aparea noi legi in domeniul sigurantei, standardele de intretinere ale aparatelor se vor modifica etc)?
W.V.: Bineinteles ca aceasta este o  tragedie umana si politica uriasa. Nu stim inca multe raspunsuri.

Nu sunt sigur ca va exista un impact global, ci mai degraba unul regional in ceea ce priveste siguranta aviatica. Cred ca vor exista mai multe intrebari legate de sistemele de siguranta, asa cum este Enhance Ground Proximity Warning Systems si alte tehnologii de acest fel care au eliminat practic astfel de accidente in multe parti ale lumii, dar care n-au fost adoptate in mod universal in Europa de Est. Nu stiu daca acest tip de tehnologie era folosita de acest avion, dar, daca nu a fost, accidentul va duce la adoptarea ei.


Citeste mai multe despre   


















13725 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Foarte interesant si pertinent (Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 19:20)

    rov1 [anonim]

    Incep sa inteleg ce s-a intamplat..
  • +2 (6 voturi)    
    A fost accident (Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 19:29)

    v.v. [anonim]

    ...în massmedia a apărut deabea la această oră informaţia că au fost trei tentative consecutive
    de aterizare, echipajul a fost sfătuit să aleagă între Minsk şi Kiev.Slava Boga !
    • +6 (6 voturi)    
      se stia (Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 20:24)

      Radu [anonim] i-a raspuns lui v.v.

      inca de dimineata despre cele 4 tentative, au anuntat rusii iar HotNews a fost pe faza, felicitari
  • +3 (7 voturi)    
    ...Omul asta !--- (Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 20:35)

    Omul invizibil [anonim]

    ...Omul asta, W. Ross, stie ce spune !..
    ..."Cherchez la femme !", spune francezul cand e vorba de o crima clasica !...
    ...Cautati NKVD-ul!...zice orice om bine informat politic, si istoric, cand e vorba de o crima de acest gen!!!...
    ...
  • +10 (10 voturi)    
    multumesc hotnews (Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 21:09)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    ca a luat un interviu cu un adevarat specialist in timp real. Asa ceva nu se prea obisnuieste la "jurnalistii" romani. Ec eva, un mare pas. Un mic pas pentru HN, un mare salt pentru noi.
  • -9 (11 voturi)    
    ptr. omul invizibil (Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 21:42)

    Cecetatorul [anonim]

    Ai zis bine cu cherchez la femme, dar ar trebui sa te uiti mai spre vest ca sa intelegi cine e Doamna, scrie si in blblie despre ea "Marea Prostituata" iar Sherlock Homms (nu stiu dc am scris bine) spunea ca trebuie sa te uiti cine ar avea de castigat din respectiva crima, daca a fost crima. Un semn discret e ca presedintele Poloniei, Dumnezeu sa-l ierte, a cam dat cu flit FMI-ului (ca si seful bancii centrale), a trimis americanii la plimbare cu tot cu scut si alte chestii intolerabile de genul, punand interesul propriului popor inaintea altor interese. Nu este exclus ca din joben sa apara si niscai teroristi asemanatori WTC, sa aiba ceva carti scrise in iraniana (dc exista asa ceva) iar asta sa fie motivul pentru o noua "cruciada" sau de ce nou pentru al III-lea razbel mondial, Doamne Fereste, dar "tovarasii" se cam pregatesc de mult in acest sens, mai ales ca e motul cel mai usor de a scapa din criza...
    • +1 (5 voturi)    
      Cautand ceva inteligibil (Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 22:50)

      sile [anonim] i-a raspuns lui Cecetatorul

      Si zici ca ai citit Biblia?
    • 0 (0 voturi)    
      Cui foloseste (Duminică, 11 aprilie 2010, 4:37)

      Dumitru [anonim] i-a raspuns lui Cecetatorul

      Nu scrise in iraniana, ci scrise in ruseste.
      Rusiei ii foloseste nenorocirea asta. Tu bati campii.
  • -4 (6 voturi)    
    Nu inteleg un lucru (Duminică, 11 aprilie 2010, 0:00)

    Adina_Canada [anonim]

    Am citit toata ziua diversele articole aparute pe aceasta tema si trebuie sa spun ca sunt impresionata de tragedia petrecuta.
    Nu sunt adepta a niciunei dintre teoriile exprimate de predecesorii comentatori ai acestui subiect, oricum adevarul poate nu-l vom afla niciodata.
    Se poate sa fi fost o eroare umana, nu stiu.
    Ceea ce nu inteleg eu, poate ma ajuta cineva in acest sens cu o explicatie, este de ce toata elita politica a Poloniei se deplasa in Rusia pentru a asista la ceremonia de comemorare a polonezilor ucisi acum 70 de ani de catre rusi.
    Deci pentru a omagia victimele ucise de catre rusi, polonezii se deplaseaza pe teritoriul celor care i-au ucis. In alta ordine de idei, ma duc sa omagiez niste conationali pe teritoriul celor care i-au ucis. NU era mai simplu sa-i omagieze la ei in tara, in Polonia?
    Asta este ceea ce nu inteleg, poate imi scapa ceva totusi.
    Numai bine.
    • 0 (0 voturi)    
      pai omagierea (Duminică, 11 aprilie 2010, 0:29)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Adina_Canada

      are sens la locul faptei, altfel parca numai e acelasi lucru.E ceea ce simte eu, nu e ceva de la sine inteles.
    • 0 (0 voturi)    
      of, ce intrebare... (Duminică, 11 aprilie 2010, 1:10)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Adina_Canada

      pentru exact acelasi motiv, de pilda, pentru care si noi romanii ne adunam anual la Cimitirul militar romanesc de la Soultzmatt, Alsacia. Ce este atat de complicat, e nevoie de mai multe explicatii?
    • +1 (1 vot)    
      @Adina (Duminică, 11 aprilie 2010, 1:26)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Adina_Canada

      Cred ca primavara vine mai tarziu in Canada ....
      Comemorarea victimelor nu se putea face decat la Katyn, acolo unde exista un monument intru aducere aminte ....
    • 0 (0 voturi)    
      Draga Adina (Duminică, 11 aprilie 2010, 2:20)

      Catalin Dimofte [utilizator] i-a raspuns lui Adina_Canada

      Daca traiesti intr-adevar in Canada, fii fericita; nu pot decat sa te felicit ca esti la mare distanta de Europa in general si de Romania si de romani in special. Pastreaza acea distanta.
      Comentariile la aceasta trista stire ar trebui sa explice destul de clar de ce am facut afirmatiile de mai sus. La fel, faptul ca intrebarea ta -- o simpla intrebare, mai neutra nici ca se putea -- a primit deja un minus, absolut imbecil.
      Intrebarea ta are un raspuns simplu. Padurea Katyn, unde floarea ofiterimii si intelighentsiei poloneze a fost asasinata de sovietici in 1940 -- peste 20,000 de oameni, se pare -- se afla in zilele noastre pe teritoriul Rusiei, langa Smolensk. De-aia se duceau oficialii polonezi acolo, pentru ca masacrul respectiv a avut loc in martie 1940, sunt deci 70 de ani de-atunci.
      Mai departe, speculez ca 90% din comentariile pe care o sa le citesti in zilele si saptamanile urmatoare despre aceasta tragedie vor afirma ca zisa tragedie e mana rusilor (trei sferturi din comentarii) sau a americanilor (restul).
      Indiferent ce va dovedi ancheta, oamenii nostri stiu mai bine decat tot restul expertilor la un loc, au informatii hiperconfidentiale, stiu cu precizie ce sa va intampla cel putin in urmatoarea jumatate de secol si de ce si care vor fi rezultatele, asta ca sa nu mai pomenim de ziua si ora cand se va termina petrolul samd.
      Fii deci fericita ca traiesti in Canada si ramai acolo.
      • 0 (0 voturi)    
        ai spus "oamenii nostrii" (Luni, 12 aprilie 2010, 4:52)

        pt dimofte [anonim] i-a raspuns lui Catalin Dimofte

        http://www.threeworldwars.com/albert-pike.htm
        • 0 (0 voturi)    
          Nu chiar (Luni, 12 aprilie 2010, 15:13)

          Catalin Dimofte [utilizator] i-a raspuns lui pt dimofte

          Scrisesem de fapt "oamenii nostri", cu un singur "i" si ma refeream la meteahna multor concetateni de a se crede atotstiutori.
          Dovada faptului ca si eu sufar de-aceasta meteahna e ca deja am gresit -- am constatat cu surprindere ca sunt mult mai multi comentatori care pun tragedia pe seama FMI, FBI (!) decat as fi crezut.
    • +1 (1 vot)    
      Omagiu (Duminică, 11 aprilie 2010, 2:45)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui Adina_Canada

      Un omagiu ca la carte se face la locul unde s-a petrecut accidentul, sau evenimentul respectiv. In semn de respect , elita politica a Poloniei a decis sa comemoreze 70 de ani de la dezastrul Katyn , exact la "locul faptei". Katyn este si va ramane un loc aparte in istoria Poloniei, iar decizia de a lua parte la comemorarea a 70 de ani de la macelul din 1940 este absolut normala si logica.
    • +2 (2 voturi)    
      simplu (Duminică, 11 aprilie 2010, 8:23)

      johnmibb [anonim] i-a raspuns lui Adina_Canada

      Daca acolo este mormantul celor ucisi unde ai fi vrut sa comemoreze? Tu daca ai avea pe cineva mort si ingropat in alta localitate decat in cea in care locuiesti sau a locuit raposatul nu te-ai duce sa-i aprinzi o lumanare la mormant??? Cadavrele au fost acunse de rusi si descoperite de nemti. Au fost 22.000 de oameni omorati. E normal ca seful statului si toti cei care reprezinta acel popor sa mearga sa-i comemoreze. Chiar obligatoriu. Au murit pentru Polonia, iar tara trebuie sa le poarte vesnica recunostinta. Nu se poate deplasa toata populatia Poloniei, dar reprezentantii este obligatoriu sa o faca. Ceea ce s-a intamplat este o tragedie. In avion mai erau si urmasi ai celor omorati acum 70 ani. Mai erau si reprezentanti ai unor organizatii, presupun ca erau si istorici.
      Este tragic ce s-a intamplat. Dumnezeu sa-i odihneasca!
    • +2 (2 voturi)    
      E simplu (Duminică, 11 aprilie 2010, 8:39)

      tic [anonim] i-a raspuns lui Adina_Canada

      @Adina_Canada
      Iti explic eu de ce... Pentru ca cei peste 20000 de polonezi au fost ucisi de catre sovietici acolo, in padurea de langa Smolensk. Si daca vrei sa comemorezi un mort, te duci la locul unde este ingropat, la cimitir, nu faci asta de-acasa!
      Alta intrebare ma framanta pe mine: in compania unei asemenea delegatii, inalti oficiali rusi ar fi trebuit sa participe si sa recunoasca atrocitatile comise, sa-si ceara oficial scuze. Acum, comemorarea nu se mai face, rusii nu-si mai cer scuze... Deci, cine a avut interesul ca ceremonia sa nu se mai desfasoare si, mai ales, ce simbol se induce opiniei publice poloneze si nu numai, prin faptul ca inca 90 de polonezi mor in exact acelasi loc in care au murit alti 20000 in urma cu 70 de ani? Ce sa insemne un asemenea avertisment?
  • +1 (1 vot)    
    conspirationistii vor trai o mare deceptie (Duminică, 11 aprilie 2010, 0:12)

    flightsimulator [anonim]

    Declaratiile specialistului imi intaresc convingerea ca accidentul se datoreaza factorului uman. Piloti de elita pentru elita tarii, un aeroport mai degraba militar cu un turn de control neobisnuit cu aparate prezidentiale, trei incercari de aterizare ratate in conditii de vizibilitate vitrege - pentru mine se contureaza escaladarea unei nereusite la o chestie de onoare profesionala la piloti (interesant este ce va dezvalui cutia neagra cu inregistrarile convorbirilor).
    Am auzit la radio ca vizita lui Kaczynski insotit de alaiul proeminent este judecat in mediile poloneze si ca un act de politica interna in preajma alegerilor prezidentiale, dupa ce premierul Tusk a avut castig de reputatie prin intalnirea sa cu Putin la mormintele celor masacrati cu 70 de ani in urma. Nu exclud nici varianta staruintei prezidentiale de a cobori la Smolensk pentru a nu periclita valoarea simbolica a vizitei cat mai strans de termenul faptei si al comemorarii prin adversarul electoral.
  • -2 (2 voturi)    
    si de aia nu mai dorm eu... (Duminică, 11 aprilie 2010, 3:25)

    neintelesul [anonim]

    a murit un om.... cu functie de sef de stat... speculatii? normal. au tot dreptul. dc imi amintesc eu bene, desi nu cunosc prea bene situatia poloniei; o duceau cel mai bene din fostul bloc dinainte de 89, ba chiar asa de bene incat pe vreme de criza ei nu se imprumuta... hmm! dc marile puteri vor sa iei bani de undeva atunci ia frate, nu te pune de-a curmezisul! ma rog si as mai avea si alte explicatii care sa sutina teorii de astea.... dar ce zic eu: orice ar fi fost, cred ca s-au grabit cu aterizatu...(graba strica treaba), gratie societatii contracronometru in care tarim: acum a zis seful sa aterizam si nimeni nu completeaza mintea stralucita... o lasa sa deraieze neajutorata cu argumente; si 2 la mana... dc se constata ca nu aveau benzina pentru a ajunge la alt aeroport inseamna ca polonezii l-au omorat prin neglijenta.
  • +4 (4 voturi)    
    ordine prezidentiale? (Duminică, 11 aprilie 2010, 9:19)

    daniel [anonim]

    Ceea ce nu s-a scris pe siteurile noastre e ca presedintele polonez avea obiceiul sa dea ordine pilotilor iar ultimul care nu a respectat ordinele a fost concediat.
    Avionul urma sa aterizeze pe un aeroport militar (aterizare mult mai dificila decat pe unul civil) iar eventuala dirijare spre Moscova ar fi stricat complet planificarea zilei. Acum probabil nu se spune tot pentru a nu se stirbi memoria presedintelui polonez
    • 0 (0 voturi)    
      cutia neagra ar putea lamuri (Duminică, 11 aprilie 2010, 10:24)

      flightsimulator [anonim] i-a raspuns lui daniel

      Un comentar de asta-noapte n-a aparut (inca?), in care ventilam si posibilitatea ca incercarile de aterizare sa fi fost datorate staruintei pasagerului nr. 1 de a cobori la Smolensk. Un forumist mai dibaci (Die Presse) a gasit un episod similar, cand pilotul s-a indreptat spre un alt aeroport dupa trei incercari nereusite si a fost aspru mustruluit imputandu-i-se nerespectarea ordinului.
      In acele cercuri inalte, vointa suspusilor e deasupra legilor si a prevederilor de orice ordin - macar atat ar trebui stiut despre ei.
    • 0 (0 voturi)    
      Da (Duminică, 11 aprilie 2010, 12:44)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui daniel

      Asta e cel mai plauzibil scenariu auzit pana acum.

      Probabil polonezii din avion s-au simtit lezati in cand li s-a spus sa nu aterizeze acolo.

      Or fi crezut ca rusii ii boicoteaza.
  • -1 (3 voturi)    
    Eveniment ilogic. (Duminică, 11 aprilie 2010, 9:31)

    AlinN [anonim]

    S-a anuntat acum cateva luni ca la loto-ul bulgar au iesit de doua ori la rand, doua saptamani la rand aceleasi numere. Ce parerea aveti? S-a intamplat pur si simplu asa?
    Dpdv logic este clar Putin si-a ucis niste adversari.
  • +1 (1 vot)    
    Cine urmeaza? (Duminică, 11 aprilie 2010, 12:25)

    Cristi [anonim]

    Felicitari Hotnews, o echipa de stiri profesionista. Trecand la subiect: de cand Putin primeste dispozitii de la Medvedev? Eu stiam ca este invers! Putin si KGB-ul nu se impaca cu pierderea Est-ului. Acest Polonez a tinut steagul sus pentru toate tarile Estice, refuzand apropierea de Rusia si spargerea UE. Si l-a facut dusman de moarte pe Putin. Au incercat cu el orice, inclusiv cumararea (Geoana iata un exemplu de OM) dar a refuzat constant. O bresa creata cu Polonia, tara care a pornit daramarea blocului sovietic, ar face "ciocu mic" pentru restul tarilor. De aceea Polonia ralane pentru rusi regina in acest joc de sah. Un alt lider care are aceeasi abordare dar intr-o tara mai mica este Base. Voiculescu, Vantu, Patriciu si multi altii care au chetuit imens in detronarea isi freaca acum mainile. Oare stiu cine va fi urmatorul?
  • -1 (1 vot)    
    sorry to say... (Duminică, 11 aprilie 2010, 22:26)

    jb [anonim]

    dar acest "specialist" nu spune NIMIC !! decit generalitati...NU CRED CA SE VA AFLA CEVA CINDVA...VA fi un secret ingropat de KGB (identic cu cel a lui JFK !!), ca doar nu a fost NUMIT maestru de cermonii dl Putin, cea mai ilustra figura a KGB, care dupa ce a fost Pres si Prim Min va din nou Presedinte si iar..prim ministru ??
    Evident ca toti cei care s-au desprins de Marea U Sovietica sint vizati ..forever si vor fi tinata baietilor cu ochi f albastrii...in sfatuiesc pe Dl Basescu sa-si schimbe urgent avionul cu care merge..precum si sa nu survoleze niciodata teritoriul muscal dela rasarit !! dl Cristi dinaintea mea are mare dreptate !


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version