Uniunea Europeană a ajuns la un acord, în primele ore ale zilei de miercuri, cu privire la o lege care prevede creșterea prețului pe care companiile aeriene trebuie să îl plătească pentru că emit dioxid de carbon, sporind presiunea asupra sectorului pentru a renunța la combustibilii fosili transmite Reuters.

Avion la aeroportFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

În prezent, companiile aeriene care efectuează zboruri în Europa trebuie să aibă certificate de carbon UE pentru a-și acoperi emisiile, însă Bruxellesul le oferă majoritatea acestor certificate gratuit.

Acest lucru ar urma să se schimbe în conformitate cu legea convenită de negociatorii din țările UE și Parlamentul European, care va elimina treptat aceste certificate gratuite până în 2026, au declarat pentru Reuters surse familiare cu discuțiile.

Astfel, companiile aeriene vor trebui să plătească pentru certificatele de CO2, ceea ce va reprezenta un stimulent financiar pentru ca acestea să polueze mai puțin.

Un număr mult mai mic de certificate gratuite de CO2 va fi pus la dispoziția companiilor aeriene care utilizează combustibili de aviație sustenabili (SAF) pentru a le compensa parțial diferența de preț dintre SAF și kerosen, un combustibil fosil mult mai ieftin, au precizat sursele.

Până în prezent, UE și-a limitat piața de carbon la acoperirea emisiilor generate de zborurile din interiorul UE, dar negociatorii au convenit că Bruxelles-ul va evalua în 2026 dacă sistemul de compensare a emisiilor de CO2 pentru zborurile internaționale al agenției ONU pentru aviație OACI este pe cale să asigure emisii nete zero până în 2050 - iar dacă nu este cazul, UE va propune extinderea pieței de carbon pentru a acoperi emisiile generate de toate zborurile care decolează din UE.

Atât țările UE, cât și Parlamentul European trebuie să aprobe în mod oficial legea înainte ca aceasta să intre în vigoare.