Un autobuz fără șofer a început să circule pe străzile din Malaga, în sudul Spaniei, proiectul fiind prezentat ca o premieră în Europa, potrivit AFP.

Autobuzul fara soferFoto: youtube.com

Echipat cu senzori și camere, acest autobuz 100% electric, care a intrat în funcțiune sâmbătă, leagă portul de centrul acestui oraș andaluz. O buclă de opt kilometri pe care o face de șase ori pe zi.

"Autobuzul știe în orice moment unde este, ce este în jurul său", a declarat pentru AFP Rafael Durban Carmona, directorul diviziei sudice a companiei Avanza, aflat în fruntea consorțiului public-privat responsabil.

În special, poate „interacționa cu semafoarele”, care sunt, de asemenea, echipate cu senzori care indică când devin roșii, a adăugat el.

Autobuzul include, de asemenea, un dispozitiv de inteligență artificială care îi permite să-și îmbunătățească „deciziile” pe baza datelor înregistrate de-a lungul călătoriei.

Vehiculul, dezvoltat de compania spaniolă Irizar, arată ca orice autobuz clasic de oraș: are o lungime de doisprezece metri și poate transporta 60 de pasageri.

Alte proiecte pilot pentru vehicule autonome există deja în Europa, Franța sau Estonia, de exemplu, dar nu se referă la autobuze urbane de dimensiuni clasice care circulă pe străzi deschise pentru alte vehicule.

Legislația spaniolă nu permite circulația unui vehicul fără șofer, șoferul stă în locul său obișnuit, dar nu atinge volanul sau pedalele, cu excepția unei situații excepționale pentru a corecta ușor traiectoria, atunci când se apropie un sens giratoriu de exemplu.

În cazul unei probleme, șoferul poate recâștiga controlul în orice moment.

„Totul este destul de normal, chiar pare că șoferul conduce ... Mă simt bine, în siguranță, pentru că altfel nu aș mai merge, mai ales că vin cu nepotul meu”, a declarat pentru AFP una dintre pasageri, Marta .

Acest proiect a primit finanțare de la guvernul spaniol și s-a bucurat de colaborarea mai multor universități.

În afara Europei, Singapore a început testarea funcționării comerciale a autobuzelor autonome la sfârșitul lunii ianuarie, în timp ce în China taxiurile autonome sunt testate în mai multe orașe.

În Statele Unite, Waymo (o filială a Google) își va testa taxiurile robot fără conducător auto din San Francisco, aflate deja în serviciu în Arizona din 2017.

O mașină autonomă Uber a fost implicată într-un accident fatal în martie 2018 în Statele Unite.

Obstacolele, adesea citate de experți pentru autonomia completă a vehiculelor, sunt problemele de reglementare și, în special, acceptarea de către publicul larg, având în vedere riscurile pe care acestea le pot pune în termeni de securitate și securitate cibernetică.