Boeing 737 MAX este sigur pentru a zbura din nou în Europa, a anunțat miercuri Agenția pentru Siguranță Aviatică a UE (EASA), ridicând interdicția de zbor impusă acum 22 de luni, după două accidente aviatice cu această aeronavă în care au murit 346 de oameni, transmite Reuters.

Avioane Boeing 737 MAXFoto: boeing.com

”Avem încredere absolută că aeronava este sigură, acest lucru fiind o precondiție a aprobării date de noi. Dar vom continua să monitorizăm cu atenția zborurile cu 737 MAX pe măsură ce avionul revine în serviciu”, a declarat directorul executiv al EASA, Patrick Ky.

”În paralel, la insistențele noastre, Boeing s-a angajat să continue munca de îmbunătățire a aeronavei pe termen mediu, pentru a ajunge la un nivel și mai mare de siguranță”, a adăugat acesta.

Autoritatea Federală pentru Aviaţie din SUA (FAA) şi-a dat, încă din luna noiembrie a anului trecut, acordul preliminar pentru ca avioanele Boeing 737 MAX să poată zbura din nou. În luna decembrie 2020, o aeronavă Boeing 737 MAX aparţinând companiei braziliene Gol a efectuat primul zbor comercial al acestui tip de avion, după o pauză de 20 de luni.

Faptul că avioanele Boeing 737 MAX pot zbura din nou în Europa înseamnă că producătorul american va putea relua livrările de aparate destinate companiilor aeriene europene - şi deci să îşi îmbunătăţească rentabilitatea -, având în vedere că acestea achită o mare parte din nota de plată în momentul în care iau în posesie avioanele.

Un total de 723 de avioane Boeing 737 MAX au fost comandate de companiile aeriene europene, cei mai importanţi clienţi fiind Ryanair (210 avioane), Norwegian Air Shuttle (92 de avioane) şi Turkish Airlines (63 de avioane).

Începând din luna martie 2019, avioanele Boeing 737 MAX au interdicţie de zbor la nivel mondial după două catastrofe aeriene care au avut loc în decurs de cinci luni şi în care este suspectată o funcţionare defectuoasă a sistemului automat de stabilizare în zbor (MCAS - Manoeuvering Characteristics Augmentation System) menit să împiedice intrarea avionului în picaj.

Tot în luna martie 2019, compania TAROM anunţa că directiva Agenţiei Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) de a suspenda zborurile cu aparatele Boeing 737 MAX-8 şi 9 nu o afectează, pentru că aeronavele pe care ea le-a comandat, de tip 737 MAX 8, sunt programate să intre în construcţie la finalul anului 2021.

În cadrul Salonului Aeronautic Farnborough, desfăşurat în luna iulie 2018, TAROM a parafat o comandă fermă de cinci avioane Boeing 737 MAX 8, evaluate la 586 milioane de dolari, preţ de catalog.

Cele două accidente cu acest model s-au soldat cu 346 de morți, Lion Air în octombrie 2018 (189 morți) și Ethiopian Airlines în martie 2019 (157 morți).