Un teleferic ce leagă locuri aproape pustii de la Londra, un turn care a dobândit un tobogan pentru a atrage mai mulţi vizitatori şi proiectul abandonat al unui aeroport pe o insulă de pe Tamisa, acestea reprezintă legatul lui Boris Johnson în calitate de primar, potrivit Folha Online, citat de Rador.

Boris JohnsonFoto: Wikimedia Commons

Pe de altă parte, cei opt ani ai săi în fruntea administraţiei municipale au cunoscut un accent inedit asupra transportului curat (mai ales pe bicicletă) şi au asistat la o reducere a infracţionalităţii.

Johnson este favorit la succesiunea Theresei May în calitate de lider al Partidului Conservator şi, prin urmare, de prim-ministru al Regatului Unit. Cel ales din cei 160.000 de membri ai formaţiunii va fi cunoscut marţi (23 iulie).

În două mandate la primărie, Johnson s-a remarcat prin lucrări care atrăgeau atenţia, care asigurau spaţiu în presă, dar care aproape întotdeauna erau sortite să devină elefanţi albi.

Aşa s-a întâmplat cu telefericul peste Tamisa care deschide acest articol, prezentat de primar drept o "legătură vitală" în sud-estul Londrei.

În momentul în care a anunţat construcţia, în 2010, costul estimat era de 25 de milioane de lire (117 milioane de reali la cotaţia actuală), care să fie achitaţi de o companie aeriană. La inaugurare, doi ani mai târziu, factura ajunsese la 60 de milioane de lire (280 de milioane de reali), peste 40% fiind finanţaţi de contribuabili.

La început, 40.000 de persoane foloseau transportul săptămânal. În prezent, sunt 25.000. Ca să vă faceţi o idee despre dimensiunea serviciului, Londra are 8 milioane de locuitori.

Biletul dus-întors costă 9 lire (42 de reali) - deplasarea aeriană durează aproximativ 10 minute. Cabina leagă peninsula Greenwich, unde se află o mare arenă multifuncţională, de zona docurilor, unde se evidențiază un centru de conferinţe şi unul dintre cele şase aeroporturi ale oraşului.

Atunci când nu sunt spectacole sau manifestări sportive pe un mal al râului sau congrese pe celălalt mal, frecvenţa scade considerabil.

"FOLHA" a efectuat duminică traversarea Greenwich-docuri. La ora 18:15 a unei zile cu vreme bună, aproximativ 80 de persoane aşteptau să urce.

În aer, cabina noastră s-a întâlnit cu mai multe altele ocupate pe jumătate - fiecare modul poate adăposti opt călători. Publicul era format mai ales din turişti sau familii cu copii.

Mesajul prezentat pe un mic ecran al cabinei ironiza: construcţia a fost parţial susţinută de Fondul pentru Dezvoltare Regională al Uniunii Europene (UE).

La referendumul legat de rămânerea Regatului Unit în cadrul blocului, din 2016, Johnson a fost principalul chip al sloganului "leave" ("ieşire"). În actuala campanie pentru conducerea partidului acesta a promis să livreze brexit-ul pe 31 octombrie (a treia scadenţă până în prezent).

În afara telecabinei, turnul Parcului Olimpic a intrat în folclorul johnsonian. Primarul a comandat proiectul pentru "a întări" cartierul general al Jocurilor din 2012, pe care îl considera simplist.

Premiatul artist indo-britanic Anish Kapoor a desenat atunci un fel de moleculă de ADN nebunească, cu o înălțime de 115 metri. De sus se văd două şantiere colosale, un canal pe jumătate acoperit de noroi şi o linie de tren, printre alte lucruri nu prea frumoase - urcuşul costă 12,50 lire (58 de reali).

Lucrarea a fost susţinută de o companie siderurgică, însă întreţinerea revine primăriei. Pentru a face atracţia mai populară, Johnson a avut ideea de a-i adăuga un tobogan (la preţul de 3 milioane de lire în plus).

Apendicele a fost inaugurat în 2016. Doi ani mai târziu, numărul total de persoane a scăzut iarăşi - deficitul acumulat de operaţiune este de 13 milioane de lire (60 de milioane de reali).

Există şi capitolul planurilor care nu au ieşit niciodată de pe hârtie, dar care au consumat bani publici pe consultanţă, studii de fezabilitate şi schiţe.

Aici intră aeroportul pe care Johnson dorea să-l vadă construit pe o insulă, Garden Bridge (acoperită cu vegetaţie) şi resuscitatul Crystal Palace (centru de expoziţii).

Până şi de autobuzele roşii cu etaj a dorit să se atingă primarul. S-a venit cu un design futurist, dar care transforma etajul în seră. A fost convins în final să adauge ferestre proiectului, pentru un adaos de 2 milioane de lire (9 milioane de reali) la factură.

La rubrica reuşitelor, până şi detractorii recunosc că el a introdus un sistem de succes de închiriere de biciclete şi a creat condiţii pentru înflorirea transportului curat prin răspândirea pistelor pentru biciclete.

Tot în mandatul său, funcţionarea metroului londonez (cel mai vechi din lume, de la sfârşitul secolului XIX) a înregistrat o îmbunătăţire însemnată, potrivit entităţii care răspunde de transport.

În sfârşit, Johnson afirmă că trecerea sa pe la primărie a înjumătăţit indicatorul omorurilor. Crimele de această natură au scăzut, în fapt, destul de mult, chiar dacă nu cu 50%. Şi au reînceput să crească începând din 2014, pe când acesta mai era şef.