În cele din urmă, partea rusă va lua cel puțin o parte din banii pentru repararea avioanelor sovietice Su-25, care sunt încă în dotarea forțelor din Armata Bulgară. Bulgaria a invitat "într-un ritm accelerat, ingineri și specialiști ruși să participe la lucrările de reparaţie", care vor avea loc în fabrica Avionams, naționalizată recent, potrivit Rador care citează Mediapool.

Avioane rusesti de vanatoare SU-25Foto: Agerpres/EPA

Legat de această comandă, care în decursul anilor poate să ajungă la 100 de milioane de leva cu TVA, există multe interese, iar deznodământul a fost anunţat surprinzător de preşedintele Parlamentului bulgar, Ţveta Karaianceva, la sfârşitul întâlnirii sale cu ministrul rus de externe, Serghei Lavrov, la Moscova. Din anunțul Parlamentului bulgar nu este clar care sunt parametrii viitoarei participări rusești la reparații, și nici modul în care se va face plata. Până în prezent, Ministerul Apărării nu are nicio poziție, iar asta pe fondul afirmaţiilor sale de până acum că Avionams nu are capacitatea de a face faţă comenzii. Comanda pentru repararea avioanelor ruseşti Su-25 este una dintre cele mai bizare acţiuni ale Ministerului bulgar al Apărării, în ultimii ani. La sfârșitul anului trecut, guvernul a aprobat repararea acestor avioane, pentru care puteau fi încheiate contracte efective de cel mult 100 de milioane de leva cu TVA.

Anul trecut, Ministerul bulgar al Apărării a încheiat un contract cu Uzina de Reparaţii Avioane Numărul 558 din Belarus pentru întreţinerea a 14 avioane. Doar acest candidat a fost admis pentru licitaţie, după ce cealaltă companie invitată - United Aviation Corporation-Rusia - nu a depus oferta. Partidul Socialist Bulgar (BSP) a încercat să dea amploare scandalului și au anunțat că "această comandă este cu doar un cal" (fără competiţie - n.trad.). În poveste a intervenit şi Avionams, care a anunțat că poate repara avioanele. Cu toate acestea, Ministerul Apărării a considerat că uzina de stat, deocamdată, nu poate face față unei astfel de sarcini. Anul trecut, ministrul bulgar al apărării, Krasimir Karakachanov, a explicat că Avionams nu are nici echipamentul necesar, nici o licență, nici specialiști.

Ulterior, însă, s-a dovedit că Belarus este obiectul unor sancţiuni europene. Luni la rând, ministerul a căutat o modalitate de a realiza contractul, dar se pare că acum s-a luat o altă decizie - angajarea uzinei Avionams.

Implicarea ruşilor în execuţia contractului dă naştere multor întrebări. Prima este legată de dependenţa aviaţiei bulgare de Moscova. Anterior, Ministerul Apărării a încheiat un contract cu ruşii pentru mentenanţa avioanelor de vânătoare MiG-29. Ministrul bulgar al apărării, Krasimir Karakachanov, a semnat un contract cu compania rusă RKS MiG, al cărui preț va ajunge pe parcursul anilor la 81 milioane de leva. În acest moment, nu este clar dacă vor exista probleme în ceea ce privește selecția fabricii din Belarus.

Săptămâna trecută, premierul Boiko Borisov a comentat că vor fi prevăzute 40 de milioane de leva pentru repararea Su-25. El a respins observațiile că acest contract ar putea trece prin Rusia ca o "compensație" că Bulgaria va cumpăra avioane de vânătoare F-16 din Statele Unite.