INTERVIU Ada-Maria Ichim face un documentar despre bunicul sau, Vasile Ciobanu, pilotul primului avion deturnat din istoria aviatiei si victima a regimului comunist

de Iulia Blaga     HotNews.ro
Sâmbătă, 30 iulie 2011, 15:42


Ada-Maria Ichim
Foto: Colectie personala Ada-Maria Ichim
"Hijacked! - Bunicul meu si primul avion deturnat din lume" e titlul documentarului pe care il pregateste Ada-Maria Ichim despre bunicul sau, Vasile Ciobanu, unul dintre primii piloti comerciali romani, al carui avion a fost deturnat in 25 iulie 1947 de trei ofiteri romani. Condamnat pe nedrept pentru inalta tradare, Vasile Ciobanu a petrecut 16 ani in inchisoare, din care cinci de munca silnica. Dupa ce a studiat cele 22 de volume pe care le are "lotul Ciobanu" la CNSAS, regizoarea crede ca bunicul sau a fost folosit de comunisti ca pion impotriva Bisericii Catolice.

In 25 iulie 1947, la nici doua saptamani dupa ce Ion Mihalache si liderii PNT fusesera prinsi la Tamadau inainte de a incerca sa fuga cu un avion, o cursa comerciala Bucuresti Baneasa - Craiova e deturnata de trei ofiteri in uniforme - Romeo Stefanescu, Zefir Balteanu si Aurel Dobre, pasageri printre cei opt calatori ai cursei. Cei trei impusca mecanicul, preiau controlul asupra avionului si ii cer capitanului, Vasile Ciobanu, sa-i duca in Turcia.

Avionul aterizeaza langa Cianakale. Ofiterii se predau si cer azil politic,si impreuna cu pilotul sunt supusi anchetei. Desi fusesera initial condamnati la moarte, doar Aurel Dobre e trimis la inchisoare pentru impuscarea mecanicului. Romeo Stefanescu si Zefir Balteanu sunt pusi in libertate si vor reusi, sustine Vasile Lupu in revista "Orizont aviatic", in 2005, sa ajunga in SUA.

Vasile Ciobanu plateste oalele sparte. E arestat in 1949 si condamnat la moarte in 1950, dar pedeapsa i se comuta la 16 ani de inchisoare. Din cei 16, cinci ii face la munca silnica, si sase luni in lanturi la Aiud. "Cand l-am cunoscut, avea vanatai permanente pe glezne datorita lanturilor si boala Parkinson datorita batailor", isi aminteste nepoata sa, Ada-Maria Ichim, care a absolvit Scenaristica la Bucuresti in 1995 si care crede ca a venit in sfarsit timpul sa faca un film despre bunicul sau.

Proiectul e inca in dezvoltare si e planuit sa intre in productie anul viitor. Ada-Maria Ichim, care e si coproducator si care va coregiza impreuna cu Titus Muntean, e in prezent in negocieri cu coproducatori din Marea Britanie si Suedia.

FOTOGALERIE Vasile Ciobanu



Ada-Maria Ichim ne-a pus la dispozitie mai multe fotografii de epoca pe care le prezentam intr-o galerie foto, in speranta ca persoanele neidentificate pana in acum in aceste fotografii - majoritatea fosti colegi ai lui Vasile Ciobanu - ar putea capata un nume.





Iulia Blaga : Cand ai aflat povestea intreaga a bunicului tau?

Ada-Maria Ichim : Vasile Ciobanu e tatal mamei mele (n.red. - criticul de teatru Florica Ichim). Am crescut cu el in preajma. Locuia in Bucuresti, in Vatra Luminoasa, si ne vizita saptamanal. Am stiut dintotdeauna ca a fost pilot. Am mai stiut ca a fost pilotul MS Regele Mihai I si ca a fost pilotul primului avion comercial deturnat din lume.

Stiam insa si ca a fost unul dintre cei care, in urma unui fals proces de tradare, a fost condamnat la moarte in iulie 1950. N-a fost executat, dar a facut 16 ani de inchisoare politica, din care cinci la munca silnica in minele de plumb din nordul tarii. A iesit prin amnistia generala din 1964.

Ceea ce stiu de cand traia (a murit in 1982) sunt doar remarci pasagere care, privite din perspectiva copilului care eram, se transforma in legende. N-a apucat sa vada caderea comunismului, de aceea simt nevoia acuta de a-i da ocazia sa spuna lucrurile care i-au fost interzise timp de 40 de ani.

I.B. : Ce ai aflat despre el de la mama ta sau de la alte rude si prieteni?

A.-M. Ichim : Cum spuneam, el nu mi-a povestit mare lucru. Mai multe detalii am aflat de la mama. Apoi, cand am putut, am continuat cercetarea intervievand persoane care l-au cunoscut personal, ca Sorin Botez, cu care a fost la minele de plumb, sau o prietena de familie care l-a cunoscut in jurul lui 23 August 1944 cand indeplinea misiuni secrete pentru MS Regele Mihai I si guvernul de la Bucuresti.

De curand, cum documentarul a capatat vizibilitate, am fost contactata si de un coleg de celula din anii 60, care stie lucruri pe care nici noi, familia, nu le stiam, cum ar fi participarea sa la cercetarea gropilor comune descoperite de nemti in padurea de la Katyn, in primavara lui 1943. Ca martor direct al uneia dintre cele mai mari crime savarsite de statul sovietic, atat viata lui, cat si a familiei ar fi fost periclitate daca ar fi vorbit despre asta.

I.B.: Ce amintiri ai cu bunicul tau?

A.-M. Ichim : Imi aduc aminte mai ales mirosul lui de colonie, de om care facea si patru dusuri pe zi, caci ramasese dupa inchisoare cu aceasta voluptate a curateniei. Adora painea proaspata. Era un om elegant. Palaria de Panama pe care o purta a pastrat, sub bor, mirosul lui inca multi ani dupa ce murise. De la 6 ani ma invata engleza - o invatase in anii de detentie, si castiga cu ea o paine ca translator la Uzinele 23 August pana s-a pensionat.

Pe cat de fermecator era ca om si pe cat de bun si fascinant povestitor, pe atat de plicticos era ca profesor, pentru ca era foarte pedant. Cu toate astea, cele invatate de la el mi-au croit destinul ulterior, dandu-mi posibilitatea sa castig o bursa in America si sa lucrez in Marea Britanie, iar spelling-ul meu ii bate si pe vorbitorii nativi de engleza. Bunicul meu era un om care iubea si care, mai ales, respecta viata.

Un destin distrus

I.B. : Cum a perceput bunicul tau faptul ca niste ofiteri romani i-au deturnat avionul, periclitand viata calatorilor si a echipajului?

A.-M. Ichim : Din sursele pe care le am, cred ca i-a perceput mai mult ca pe niste tineri nesabuiti, dornici de aventura. In declaratiile date la Securitate vorbeste despre "legitima lui enervare" fata de gestul lor si, mai ales, fata de toleranta ofiterilor si autoritatilor turce fata de cei trei tineri. Capitanului avionului, adica lui, ii omorasera nejustificat un membru al echipajului.

I.B. : Totusi, de ce nu se stie nimic despre bunicul tau, desi a fost eroul primei deturnari din istoria aviatiei?

A.-M. Ichim : Asta e o intrebare care revine de cate ori mentionez subiectul filmului, atat in Romania cat si in Vest. De fiecare data spun ca bunicul meu a facut parte din generatiile condamnate de comunism. Nascut in 13 septembrie 1916, si-a platit singur cursurile Scolii de aviatie "Mihai Cantacuzino" pe care a absolvit-o in 1933 cu calificativul "pilot de avion de turism".

Provenea dintr-o familie saraca, de agent veterinar de pe langa Bacau - agent care, insa, ii citea adnotat pe Hegel si pe Kant. La inceput, si-a castigat existenta ca instructor de pilotaj folosindu-se de talentul sau de pilot si de farmecul personal, dupa care s-a angajat la nou infiintata LARES (precursorul TARS-ului, actualul TAROM). Aici a urmat cursurile de pilot comercial, pe care le-a absolvit in 1939.

S-a afirmat ca unul dintre primii piloti comerciali ai Romaniei si a fost adesea pilotul MS Regele Mihai si al Reginei-mama Elena. Chiar l-a invatat pe Majestatea Sa cateva dintre tainele zborului, mai ales ale zborului fara vizibilitate. A fost unul dintre autorii (ne-semnatar) al unui manual despre zborul fara vizibilitate, dat la secret dupa 1945. In timpul razboiului a avut misiuni pe avioane de transport sau de evacuare a ranitilor pe frontul de Est.

Deturnarea avionului a devenit post-factum secret de stat. Din cauza carierei bunicului meu, a faptului ca era regalist convins si ca a fost deturnat in Turcia, unde s-a intalnit in cele doua saptamani cat a fost sub cercetare cu alti aviatori prieteni fugiti din lagarul comunist, a fost el insusi anchetat de organele Securitatii din Romania, acuzat de spionaj si tradare de tara, si condamnat la moarte in iulie 1950.

Procesul fals intentat celor din "lotul Ciobanu" a fost unul dintre cele care au pregatit atacul si expulzarea bisericii catolice din Romania in 1950. Atat deturnarea in sine, o evadare din lagarul comunist, cat si personalitatea lui Vasile Ciobanu aveau o puternica incarcatura politica, pe care organele comuniste nu ar fi recunoscut-o sau popularizat-o niciodata.

Procesul "lotului Ciobanu" are 22 de volume la CNSAS

I.B.: Explica-ne, te rog, cum a ajuns sa fie acuzat de inalta tradare.

A.-M. Ichim : Deturnarea avionului bunicului meu, din 25 iulie 1947, a avut loc la mai putin de doua saptamani de la arestarea lui Ion Mihalache si a liderilor Partidului National Taranesc la Tamadau, acuzati de inalta tradare pentru ca ar fi vrut sa fuga din tara (14 oameni intr-un avion de doua locuri).

Bunicul meu a fost arestat in noiembrie 1949. La CNSAS sunt 22 de volume referitoare la procesul "lotului Ciobanu". Procesul efectiv are trei dosare, un dosar de probe in care se gasesc sase scrisori, aparent scrise cu cerneala simpatica (cu un continut in parte privat, in parte detaliind, printre randuri, productia de tractoare a RPR), si doua dosare cu rechizitoriul, declaratiile celor sase inculpati si ale celor 42 de martori. Aceleasi declaratii, cu aceleasi cuvinte, au fost reproduse pe pagini intregi de cele doua cotidiene principale ale RPR - "Romania libera" si "Scanteia", timp de o saptamana.

Din celelalte 19 dosare, patru se refera exclusiv la Vasile Ciobanu. Unul e cu traseul sau prin penitenciare, timp de 16 ani, iar alte trei contin declaratii insumand aproape 600 de pagini, luate in perioada noiembrie 1949 - mai 1950, cand i se pregatea procesul. Acest volum impresionant de pagini scrise poate fi usor organizat calendaristic, iar cei care cunosc metodele din acele vremi, pot recunoaste cu usurinta sistemul: trei zile de batai crunte, patru zile de scris, in care arestatul spunea "tot, pana si laptele pe care l-a supt".

In aceste 600 de pagini, bunicul meu inventaria fiecare om pe care l-a intalnit vreodata, in ce imprejurare si cum. E impresionanta grija sa de a se rezuma doar la detalii pe care stia ca anchetatorii le cunosteau sau care nu puteau face rau persoanei in cauza. Frustrarea anchetatorilor se simte din repetatele rapoarte in care se cere "adancirea problemei" - adica continuarea batailor.

In aceste 600 de pagini am putut citi, scrisa de mana lui, povestirea deturnarii de cel putin 10 ori. Cu fiecare declaratie aceasta povestire devine din ce in ce mai rigida, limbajul din ce in ce mai conform cu standardele dupa care erau judecati cei arestati,si din ce in ce mai mult spatiu era acordat intalnirii cu cei din Istanbul, care l-ar fi pregatit si antrenat pe bunicul meu, timp de doua saptamani, in arta spionajului.

In dosarul unui alt inculpat am gasit o diagrama format A3 in care era descrisa "reteaua" de spioni al carei conducator era Vasile Ciobanu, si care cuprindea persoane ca Reprezentantul Vaticanului la Bucuresti, Consulul Ambasadei Elvetiei si cativa inalti prelati catolici, aflati in misiune diplomatica la Nuntiatura.

Toate acestea ma fac sa cred ca bunicul meu a fost doar un pretext, un pion intr-un proces a carui tinta a fost inchiderea Nuntiaturii, atacul asupra Bisericii Catolice si, ulterior, Romano-Catolice, iar acuzatiile de spionaj - probabil nefondate.

Deci nu a fost acuzat de complicitate la deturnare/fuga, dar a fost acuzat de spionaj si inalta tradare. Dar de ce nu cred ca stiu exact. Unii spun: "asa erau vremurile pe atunci; daca aveai legaturi cu regele, era normal sa te aresteze". Inca mai caut un raspuns.

I.B. : Ai fost deja in Turcia pentru a cerceta si documentele de acolo?

A.-M. Ichim : Sunt in contact cu potentiali cercetatori din Turcia, dar cred ca trebuie sa-mi extind cercetarea si catre Vatican, Londra, America si, mai ales, Franta unde au trait prieteni apropiati ai bunicului meu, oameni carora el le-a salvat viata scotandu-i ilegal din tara. Imi propun sa caut si in arhivele de film din Romania si Germania.

I.B.: In ce lucrari de specialitate de aviatie ai gasit numele lui?

A.-M. Ichim : Numele lui nu e pomenit in lucrari de aviatie. A fost trecut la "index". Deturnarea din iulie 1947 e mentionata de "Enciclopedia Aviatiei" publicata la New York, dar nici acolo nu e mentionat numele lui. Stiu ca e vorba de el datorita lui Vasile Lupu, care a publicat in 2005 un articol in "Orizont Aviatic" unde descrie, bazandu-se pe cercetarea proprie a Arhivelor Militare de la Pitesti, imprejurarile deturnarii.

I.B. : Fetele tale sunt suficient de mari ca sa le poti povesti despre strabunicul lor?

A.-M.Ichim : Fetele mele au 8 si 10 ani, si sunt suficient de mari ca sa inteleaga cate ceva. Cel mai bine au tinut minte ca strabunicul lor a fost "the King's pilot", lucru de care sunt foarte mandre. Crescute in Anglia pana anul trecut, ele au o perceptie diferita asupra ideii de monarhie. Mi se pare important atat pentru ele, care sunt pe jumatate cetateni britanici, cat si pentru mine ca prin acest film sa ne recuperam dramul de mandrie nationala romana si o farama din adevarul istoric.


Citeste mai multe despre   


















5238 vizualizari

  • -2 (2 voturi)    
    of... (Sâmbătă, 30 iulie 2011, 16:12)

    ... [anonim]

    Ca orice chestie romaneasca, odata pornita cu intentii bune, sufera de boala cocosului cocotat pe gard. Sa anunte cineva pe d-na realizator sau pe ziaristi ca aventura av. Vasile Ciobanu nu a fost nicidecum prima deturnare. "Meritul" apartine peruanilor care in 1931 deturneaza primul avion, un Ford Trimotor. Nu de alta dar pornind din prima cu "statement"-uri false discreditati tot restul documentarului care poate e studiat cum trebuie.
    • +3 (3 voturi)    
      ... (Duminică, 31 iulie 2011, 0:55)

      ... [anonim] i-a raspuns lui ...

      ce a fost in Peru in 1931 a fost mai degraba sechestru decit deturnare....
      • 0 (0 voturi)    
        Primul? (Duminică, 31 iulie 2011, 10:41)

        msrp [anonim] i-a raspuns lui ...

        Nu inteleg de ce ati sarit cu minusuri pe om. O simpla cautare pe google pentru first air hijack si veti vedea ca nu este nici pe departe primul. Sa zicem ca nu il consideri pe cel din Peru (cu toate ca se pare ca este recunoscut oficial ca fiind primul) dar o sa vezi ca au mai fost cateva pana in 1947...
      • 0 (0 voturi)    
        ... (Duminică, 31 iulie 2011, 11:39)

        ... [anonim] i-a raspuns lui ...

        cata vreme IATA, org. internationala a aviatiei civile o recunoaste ca prima deturnare ("unlawful interference" sau "unlawful seizure") cea din Peru ramane deturnare. Si pana la ce i s-a intamplat av. Ciobanu au mai fost la nivel mondial vreo 50 de acte de genul asta. Respectul la nivel mondial nu se castiga batandu-te cu pumnul in piept si contrazicandu-te cu restul lumii ci aducand contributii.
        • +1 (1 vot)    
          prima sau ne-prima deturnare (Duminică, 31 iulie 2011, 23:49)

          Ada-Maria Ichim [anonim] i-a raspuns lui ...

          Multumesc de toate comentariile, si incurajatoare, si mai putin incurajatoare postate pe site.

          Evenimentul din iulie 1947 este considerat de
          International Encyclopedia of Aviation, publicata la New York -
          prima deturnare (pag 439). Va invit sa verificati sursele:
          http://www.abebooks.com/9780517531570/International-Encyclopedia-Aviation-Mondey-David-0517531577/plp

          Articolul dlui Vasile Lupu, care extinde aceasta informatie si mentioneaza numele bunicului meu, este publicat in "Orizont Aviatic" din august 2005.

          Cred ca aceasta disputa, daca a fost sau nu PRIMA deturnare aviatica din lume este prea putin relevanta pentru destinul bunicului meu.

          In documentar, daca veti citi cu atentie articolul, este vorba nu doar de deturnarea unui avion, ci si despre deturnarea unui destin si a unei tari.
          • -1 (1 vot)    
            ... (Luni, 1 august 2011, 11:08)

            ... [anonim] i-a raspuns lui Ada-Maria Ichim

            Buna ziua,

            pai tocmai in aceasta idee spuneam. Un adevar trunchiat (si nu neaparat din vina dvs.) e la fel de daunator ca un neadevar. In mod special in istoria aviatiei propaganda comunista a fortat nota cu tot felul de prioritati trase de par, neclare dpdv tehnic (Vuia=primul zbor, Coand=inventatorul motorului cu reactie), etc. Toate aceste lucruri fortate au dus la privirea cu suspiciune sau chiar usoara ironie a istoriei aviatiei Ro. Nu are importanta daca primii au fost peruanii sau altii in a deturna un avion. Daca exista aceasta neclaritate privind prioritatea absoluta a deturnarii avionului av. Ciobanu este mai bine sa nu se faca punct de sprijin al relatarii din faptul ca a fost prima deturnare. Evenimentele in care a fost implicat bunicul dvs. sunt suficient de importante atat pentru istoria aviatiei cat si pentru istoria Romaniei astfel incat sa nu aibe nevoie de atribuirea unor prioritati unde lucrurile sunt neclare. Pentru ca acea neclaritate/suspiciune se rasfrange apoi asupra intregii relatari. Este foarte mult de munca in a reda o istorie cat mai obiectiva a istoriei aceste tari. In rest nu pot decat sa va felicit pentru initiativa si sa va urez succes.
          • -1 (1 vot)    
            Irelevanta? (Marţi, 2 august 2011, 0:12)

            msrp [anonim] i-a raspuns lui Ada-Maria Ichim

            Este atat de irelevanta incat apare atat in titlul articolului cat si in titlul documentarului?

            Nu o sa cumpar acea carte catre care ati dat link pentru a verifica sursa. Sunt multe surse gratis pe internet care zic contrariul. Acum, poate nici acelea nu or fi credibile si dilema ramane.

            Insa faptul ca ati pus in titlul documentarului aceasta chestie ma duce cu gandul la titluri de presa gen cancan, gsp sau prosport; ceea ce nu este tocmai de lauda pentru un documentar care se vrea obiectiv.
            • +1 (1 vot)    
              prima sau ne-prima deturnare (Miercuri, 3 august 2011, 9:41)

              amichim [anonim] i-a raspuns lui msrp

              As vrea sa precizez ca:
              Deturnarea din 1931 a fost in Peru, iar avionul, aparținând unui pilot britanic, a fost preluat de la sol.
              Au mai fost deturnari de avioane si in timpul razboiului, mai ales militare, mentionate pe diverse surse de pe internet.

              Dar in nici unul dintre aceste cazuri nu este vorba de sechestrarea si deturnarea unui avion de pasageri, in aer, pe timp de pace, cu punerea sub amenintare a echipajului si a pasagerilor precum a fost cursa din Iulie 1947. Au fost mulți cei care au fugit cu avionul, dar știa toată lumea din avion ca era vorba de o fuga. Aici nici pilotul, nici echipajul, nici pasagerii nu își doreau asta.

              Autoritatile turce s-au aflat in dificultate cand a trebuit sa proceseze legal crima de la bordul avionului deoarece nu exista precedent, nici istoric, nici legislativ.

              Daca aveti vreo alta informatie, v-as fi recunoscatoare pentru un link.

              In ceea ce priveste intaietatile aviatiei romane pe plan mondial, poate ca ar trebui sa va scoateti din minte aceasta atitudine care poarta povara minciunilor si exagerarilor comuniste si sa nu mai anulati meritele aviatorilor si cercetatorilor romani in domeniul aviatiei. Mi se pare ca atunci cand totul era "preamarit" este firesc sa respingeti chiar si lucrurile cu care ar trebui sa va mandriti pe bune, caci aviatia romana a fost in anangarda aviatiei mondiale.

              Mocirla ideologica impusa de comunisti a facut ca binele si raul sa se contopeasca, si sa se schimbe intre ele, iar acum nu ne mai mandrim, noi ca popor, cu nimic. Ne rusinam de tot.
              • -1 (1 vot)    
                nu mai am informatii (Miercuri, 3 august 2011, 13:48)

                msrp [anonim] i-a raspuns lui amichim

                Pai nu prea mai am ce informatii sa dau. Tocmai ce vi s-a zis ca IATA crede cam altceva despre prima deturnare.

                Sa stiti ca si daca este avion militar/de pasageri, daca este in aer/la sol, pe timp de pace/razboi tot deturnare se cheama. Ori eu nu vad in tilul documentarului dumneavoastra "primul avion de pasageri deturnat pe timp de pace in are", ci vad doar "primul avion deturnat". Ori asta este cu totul altceva. Maine pot veni si eu cu titlul "primul avion deturnat" si documentarul sa prezinte primul avion deturnat in Romania in luna x a anului y unde pilot era unul Ionel. Eu nu zic, poate aveti dreptate insa titlul prezinta cu totul altceva decat documentarul se pare; iar faptul ca in dumneavoastra spuneti ca un avion deturnat trebuie sa fie musai pe timp de pace, in aer si sa fie de pasageri nu poate fi contrazis decat de alte site-uri de specialitate.
  • +3 (3 voturi)    
    Si pe vinovati... (Sâmbătă, 30 iulie 2011, 18:13)

    edy [anonim]

    Si pe vinovati cine ii condamna , chiar si post-mortem? Ca o reparatie morala. Sau trecem la ISTORIE totul? Rusine , dupa atitia ani cite reparatii morale s-au facut
    ? Respect pentru oamenii adevarati.
  • +4 (4 voturi)    
    felicitari (Sâmbătă, 30 iulie 2011, 18:43)

    Maria [anonim]

    Va felicit doamna pentru acest demers, va doresc bafta, spor la lucru si succes, si va multumesc pentru ca recuperati o parte din istoria noastra. Imi pare rau pentru suferinta bunicului.
  • +3 (3 voturi)    
    Un Martir (Sâmbătă, 30 iulie 2011, 19:37)

    Nea Ilie de la Scularie [anonim]

    'Nea Ciobanu e in constiinta mea si a multora ca un martir zburand cu aripile lipite, cu ochii inchisi de durere si cu inima secatuita, plutind acum in pulberea plumbuita din aerul pe care-l respiram sfintit de traseul lui.
  • +3 (3 voturi)    
    Ada (Sâmbătă, 30 iulie 2011, 19:46)

    Aquamarin [anonim]

    Mult succes!
  • +2 (2 voturi)    
    Nihil Sine Deo! (Duminică, 31 iulie 2011, 8:04)

    taranistu [utilizator]

    Dumnezeu sa va ajute in demersul vostru!
  • +1 (1 vot)    
    biografie Vasile Ciobanu (Duminică, 31 iulie 2011, 11:16)

    Mircea IVANOIU [anonim]

    Puteţi să ne faceţi o biografie a bunicului 1-3 pagini, care împreună cu o fotografie portret ar putea să apară pe site-ul www.aviatori.ro, la rubrica personalităţi. Putem rămâne în contactpe această temă prin adresa de contact a site-ului. Spor în toate !
  • +1 (1 vot)    
    Deturnare (Duminică, 31 iulie 2011, 12:05)

    Cristip1970 [utilizator]

    Sper sa fie si un film documentar ... Va fi mai usor sa se afle in lumea media a romanilor actuali .
  • +1 (1 vot)    
    interesant (Marţi, 2 august 2011, 1:08)

    alain [anonim]

    un caz despre nu stiam. felicitari pt ideea documentarului. sunt curios de ce a revenit in tara. nu putea ramane impreuna cu deturnatorii in turcia si de acolo sa plece in occident? apoi, de ce au fost eliberati 2 dintre deturnatori si cum au ajuns in sua, in timp ce capitanul avionului deturnat era in inchisoare?
  • 0 (0 voturi)    
    av.ciobanu (Marţi, 23 august 2011, 10:54)

    pompiliu ioanitoaia [anonim]

    multa bafta! asa bunic,asa nepoata,bravo!


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version